Är en eftermonterad motorvärmare lika bra som en fabriksinstallerad?

andreascarlsson
4 januari 2020 · 56 Inlägg

Som rubriken; ”Är en eftermonterad motorvärmare lika bra som en fabriksinstallerad?”

Jag är i taget att köpa en ny bättre begagnad bil, och ett av mina krav är fjärrstyrd dieselvärmare/parkeringsvärmare/motorvärmare (bilhandlarna använder tyvärr många olika termer).

Ibland stöter man på fina bilar som saknar detta, och då funderar man helt enkelt på att köpa ändå, och sedan eftermontera värmare. Men nånting i mig säger att det aldrig kan bli lika bra att montera något extra, när det hade kunnat göras från fabrik.

Det finns ju vissa fördelar med att köpa eftermonterad; Det finns appstyrningar, tidsstyrningar och sånt lullull som man inte alltid nödvändigtvis hittar på en några år gammal bil. Men det viktigaste är ändå att det blir bra.

Vad säger den gemensamma kunskapen på Garaget? Behöver man vara orolig för eftermontering, eller är det (minst) lika bra som original?

zzr9409209
4 januari 2020 · 716 Inlägg

Funkar lika bra numera,men det blir inte billigt..

Meaganeowner
4 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Men nytt;)

Senast redigerat av Meaganeowner (4 januari 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 januari 2020 · 13 744 Inlägg

bara man kan instalera den rätt så inga problem.. som tex till min polo kan man köpa kablar att koppla allt på rätt sätt,  men vissa bilar kan det vara svårare.. det gäller att fläktstyrning fungerar som det är tänkt och alla sånna grejer..      alla franska bilar med värmare är eftermonterade när dom hamnar här i sverige iallfall för ett par år sen.   så där är dom alltid "eftermonterade"   skulle tro att dom flesta märkena gör så med några undantag....

min polo säljs sällan med dieselvärmare men blir varma väldigt fort pga dom har eluppvärming av kypen tills vattnet är varmt nog

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2020 · 17 483 Inlägg

Det förekommer även idag att vissa nya bilar har fått sina värmare monterade här i Sverige, även sådana som har detta som standard.

Att montera en sådan är inget konstigt alls i en begagnad bil av känt märke då det finns installationsanvisningar. Välj med fördel en Eberspächer. Bättre kvalitet och lättare att installera än Webasto pga tydligare anvisningar och bättre medföljande material som krävs.

Ska man montera själv så sätter man även standarden själv. I installationsmaterialet förekommer snabbkopplingar och flatstift på den elektriska sidan vilket i mina ögon är dumt. Sådant otyg brukar jag kapa och ersätta med smälthylsor. det kan även saknas skyddsslangar till inkoppling av både el & vatten.

Lämnar man in den på en verkstad så är det ju upp till montören att sätta standarden... Får du då en nybakad sådan (eller en allmänt slarvig) så blir installationen därefter. Tro mig på den punkten, sett många skräckexempel.

Webbstarten som kan väljas till kräver en app och ett abonnemang. Jag hade valt bort denna till förmån för en fjärrkontroll (den har LCD-display och visar status, felkoder, innetemp i bilen) och denna går upp till 800 meter från bilen.

EDIT:
Som Growe nämner är fläktstyrningen viktig givetvis. Vissa bilar kräver CPU-box pga canbus men många kan klara sig utan detta med. Vissa har ett IP-relä som skickar korrekta signaler till klimatanläggningen för att fläkten ska gå på cirka 20% effekt. Är man inte nöjd med flåset kan reläet programmeras om.

Senast redigerat av Hybrid_ (5 januari 2020)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
andreascarlsson
5 januari 2020 · 56 Inlägg

Tack för svar. Låter som att man inte ska vara speciellt orolig med andra ord.
Jag kommer låta en verkstad sköta installationen, det får det vara värt helt enkelt.

Någon som vill rekommendera en expert på detta i Borås-Göteborg-området?

Senast redigerat av andreascarlsson (5 januari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang