Vad är normal tomgång på en 305 v8 tbi?

Low
25 januari · 2 509 Inlägg
#1

Vad är normal tomgång på en 305 v8 tbi?
Samt med växel i? (Automat med foten på bromsen)

Hur höjer/sänker man tomgång på en tbi? Finns ingen justerskruv vid gasvajern.

Xebers76
25 januari · 1 597 Inlägg
#2

Datorn bestämmer detta, det ligger i programvaran. Har den börjat dumma sig? Vet ej svaret på din fråga men skulle gissa på 500-600 rpm nånstans.

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
Low
25 januari · 2 509 Inlägg
#3

Tomgånen är jämn, dock känns den ibland låg, med växel i c 500rpm, 600-650  utan växel i. (Om jag minns rätt). Stör mig mer att den lägger vissa växlar så bilen lägger sig på 950-1000rpm vissa hastigheter ( känns att den säckar ihop ). Får då bråka lite mer med kickdown vajern. Har med vrid vid 1100-1200rpm. ( Tänkte om tomgång en höjdes så skulle det lösa det)

Efter "bas" justering på slider så har jag dragit ut den ytligare 8mm, ligger på 16mm.. får prova dra ut den 1mm till smile erfarenhet kring det?

Justerat den ett antal gånger vid 19-20mm så kommer 2ans växel efter 2100rpm ( skriker efter växel)...smile

M123
26 januari · 962 Inlägg
#4

Tittar du framifrån på TBI:n så ska du se en torxs som ställer reglaget. Denna torxs sitter så du ser den inte från sidan utan endast framifrån. Senare TBI har inte denna skruv så under reservation.

Men jag kan tycka att du har något annat problem, som tjuvluft eller vakuumläckage.

Vilken låda har du i den?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Low
26 januari · 2 509 Inlägg
#5

M123 skrev:
Tittar du framifrån på TBI:n så ska du se en torxs som ställer reglaget. Denna torxs sitter så du ser den inte från sidan utan endast framifrån. Senare TBI har inte denna skruv så under reservation.

Men jag kan tycka att du har något annat problem, som tjuvluft eller vakuumläckage.

Vilken låda har du i den?

Där skruven är på vanliga förgasare motorer så har jag endast en pluggat hål, man ser att de har pluggat hålet, är det den du menar? Kan fixa en bild senare.

Jasså kan vakuumläcka skapa dessa "problem"?
Var/hur börjar jag leta? Har en flaska start gas hemma kan man leta med det?

Den klassiska 700 lådan..

M123
27 januari · 962 Inlägg
#6

Lite såhär tänker jag.
Om du har dålig med vakuum så stör det både ut tomgång och fördelare, bilen blir trött och växlar konstigt för den har ju sina punkter den ska peta i dom.
Hade lådan dessutom varit vakuumstyrd så har det varit mer brev på posten, men inte i detta fallet.

Kolla om du har bra vakuum med klocka sen om isolationsplattan är hel om sådan finns.

Sen är det noga att du inte varit för snäll att ställa åt lådan för då bränner du den rätt snart så kolla runt på nätet vad som rekommenderas istället för att gå på känn. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Low
27 januari · 2 509 Inlägg
#7

M123 skrev:
Lite såhär tänker jag.
Om du har dålig med vakuum så stör det både ut tomgång och fördelare, bilen blir trött och växlar konstigt för den har ju sina punkter den ska peta i dom.
Hade lådan dessutom varit vakuumstyrd så har det varit mer brev på posten, men inte i detta fallet.

Kolla om du har bra vakuum med klocka sen om isolationsplattan är hel om sådan finns.

Sen är det noga att du inte varit för snäll att ställa åt lådan för då bränner du den rätt snart så kolla runt på nätet vad som rekommenderas istället för att gå på känn. smile

Okej:)

Det har jag läst en massa om, innan jag började som tur ärsmile.  Läst lite på denna sida:
http://non-stoptransmission.com/info-th … stment.php

Samt YouTube har bra guider.  Växlar väldigt tydligt, bara att den känns trött vissa hastigheter/växlar.


Letade igår lite, men detta är väl någonslags ventilation på ventilkåpan?https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-a94d04812fe20de4050b01d7c387c219.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-e5a55ba9fd460b7a3dafc17aab84ff98.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178011/178011-98108bdb0f82a000d2766151db987c5c.jpg

Ska fortsätta någon dag att leta mer efter vacuumläckor, blev halv storm när man höll på sist:)

ehedman
27 januari · 1 960 Inlägg
#8

Här finns det en guide: https://www.thirdgen.org/tpimod2/

Enligt guiden kan det som du säger finnas en fabriksmonterad plugg.

Det borde se ut så här när pluggen är borttagen:
https://i15.photobucket.com/albums/a366/slammins15/Picture045.jpg

Low
27 januari · 2 509 Inlägg
#9

ehedman skrev:
Här finns det en guide: https://www.thirdgen.org/tpimod2/

Enligt guiden kan det som du säger finnas en fabriksmonterad plugg.

Det borde se ut så här när pluggen är borttagen:
https://i15.photobucket.com/albums/a366/slammins15/Picture045.jpg

Tack så mycket!! Visste inte det var en skruv bakom pluggen:) Det ska provas om jag inte skulle hitta någon vacumm läcka.

Men 600rpm på drive är normalt typ?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang