Därför kör jag elbil / Därför kör jag inte elbil

Brådhis * Voff voff *
8 februari · 4 960 Inlägg
#101

Körde en e-Golf häromdagen. Trevlig bil (som ju Golf i allmänhet är). Begagnade börjar strax under 200000:- och man får då en ~2015. Räckvidden är runt 20 mil. Ser dessutom, i mina ögon, ut som en normal bil (jämfört med Leaf och i-Miev).

Hade bara Volkswagen gjort den även som kombi (och med krok) hade jag nog absolut kunnat överväga en sån vid framtida (nästa?) bilbyte. Men som vanligt görs elbilarna i princip bara som småbilar eller Tesla. Trist! Så, bland annat, därför kör jag inte elbil... smile

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (8 februari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
8 februari · 12 099 Inlägg
#102

Brådhis skrev:
Körde en e-Golf häromdagen. Trevlig bil (som ju Golf i allmänhet är). Begagnade börjar strax under 200000:- och man får då en ~2015. Räckvidden är runt 20 mil. Ser dessutom, i mina ögon, ut som en normal bil (jämfört med Leaf och i-Miev).

Hade bara Volkswagen gjort den även som kombi (och med krok) hade jag nog absolut kunnat överväga en sån vid framtida (nästa?) bilbyte. Men som vanligt görs elbilarna i princip bara som småbilar eller Tesla. Trist! Så, bland annat, därför kör jag inte elbil... smile

//Brådhis

Om man ska ha en sån som enda bil och komma 20 mil under absolut gynnsammaste förhållanden.....NÄE!!!!!! Man kanske kommer 10-12 mil under den kalla tiden. Man måste ju ha värme i bilen för inte har väl en ren elbil en bensin/dieselvärmare för kupevärmen och för att hålla rutorna rena.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Brådhis * Voff voff *
8 februari · 4 960 Inlägg
#103

Vettemannen skrev:

Brådhis skrev:
Körde en e-Golf häromdagen. Trevlig bil (som ju Golf i allmänhet är). Begagnade börjar strax under 200000:- och man får då en ~2015. Räckvidden är runt 20 mil. Ser dessutom, i mina ögon, ut som en normal bil (jämfört med Leaf och i-Miev).

Hade bara Volkswagen gjort den även som kombi (och med krok) hade jag nog absolut kunnat överväga en sån vid framtida (nästa?) bilbyte. Men som vanligt görs elbilarna i princip bara som småbilar eller Tesla. Trist! Så, bland annat, därför kör jag inte elbil... smile

//Brådhis

Om man ska ha en sån som enda bil och komma 20 mil under absolut gynnsammaste förhållanden.....NÄE!!!!!! Man kanske kommer 10-12 mil under den kalla tiden. Man måste ju ha värme i bilen för inte har väl en ren elbil en bensin/dieselvärmare för kupevärmen och för att hålla rutorna rena.

/Benny

Att räckvidden skulle halveras pga man använder värmen är ju rätt ologiskt. Det skulle innebära antingen att uppvärmningen är vansinnigt energikrävande eller att bilen är extremt energisnål. Dvs skulle uppvärmningen av bilens kupé under 10-12 mil (dvs 1-1,5 timmar) kräva lika mycket energi som att faktiskt driva 1,5 ton (gissning!) bil framåt i 10 mil så är någonting fel eller så kan man baka pizza i baksätet under färd...

Min poäng var dock inte räckvidden, utan det faktum att även fast Volkswagen kom så nära målet så går det ändå, för min del, inte att äga en...

Senast redigerat av Brådhis (8 februari )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 februari · 12 501 Inlägg
#104

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:

Brådhis skrev:
Körde en e-Golf häromdagen. Trevlig bil (som ju Golf i allmänhet är). Begagnade börjar strax under 200000:- och man får då en ~2015. Räckvidden är runt 20 mil. Ser dessutom, i mina ögon, ut som en normal bil (jämfört med Leaf och i-Miev).

Hade bara Volkswagen gjort den även som kombi (och med krok) hade jag nog absolut kunnat överväga en sån vid framtida (nästa?) bilbyte. Men som vanligt görs elbilarna i princip bara som småbilar eller Tesla. Trist! Så, bland annat, därför kör jag inte elbil... smile

//Brådhis

Om man ska ha en sån som enda bil och komma 20 mil under absolut gynnsammaste förhållanden.....NÄE!!!!!! Man kanske kommer 10-12 mil under den kalla tiden. Man måste ju ha värme i bilen för inte har väl en ren elbil en bensin/dieselvärmare för kupevärmen och för att hålla rutorna rena.

/Benny

Att räckvidden skulle halveras pga man använder värmen är ju rätt ologiskt. Det skulle innebära antingen att uppvärmningen är vansinnigt energikrävande eller att bilen är extremt energisnål. Dvs skulle uppvärmningen av bilens kupé under 10-12 mil (dvs 1-1,5 timmar) kräva lika mycket energi som att faktiskt driva 1,5 ton (gissning!) bil framåt i 10 mil så är någonting fel eller så kan man baka pizza i baksätet under färd...

Min poäng var dock inte räckvidden, utan det faktum att även fast Volkswagen kom så nära målet så går det ändå, för min del, inte att äga en...

Värmepumpen stjäl initialt en del energi. Startar man en fulladdad elbil som visar att den går 45 mil en kall vinterdag och slår på värmen så kan räckvidden hoppa ner till cirka 38 mil för att sedan stiga när kupén väl är uppvärmd. Eftersom en elbil är extremt bränslesnål så märks uppvärmningen av rent energimässigt. När bilen är varm kanske den drar 1,7 kWh/mil men under uppvärmning så kan förbrukningen lätt gå över 2 kWh/mil. Fördelen är att full värme kommer efter cirka 15-20 sekunder så det går fort att få upp värmen. Jag kör mest korta sträckor på under en mil och har märkt att om innetemp sänks från mina normala 24 grader till 20 grader så drar den betydligt mindre. Fast bryr mig inte. Om det kostar 2 kronor per mil eller 2 kronor och 50 öre per mil till jobbet...

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Brådhis * Voff voff *
8 februari · 4 960 Inlägg
#105

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:

Om man ska ha en sån som enda bil och komma 20 mil under absolut gynnsammaste förhållanden.....NÄE!!!!!! Man kanske kommer 10-12 mil under den kalla tiden. Man måste ju ha värme i bilen för inte har väl en ren elbil en bensin/dieselvärmare för kupevärmen och för att hålla rutorna rena.

/Benny

Att räckvidden skulle halveras pga man använder värmen är ju rätt ologiskt. Det skulle innebära antingen att uppvärmningen är vansinnigt energikrävande eller att bilen är extremt energisnål. Dvs skulle uppvärmningen av bilens kupé under 10-12 mil (dvs 1-1,5 timmar) kräva lika mycket energi som att faktiskt driva 1,5 ton (gissning!) bil framåt i 10 mil så är någonting fel eller så kan man baka pizza i baksätet under färd...

Min poäng var dock inte räckvidden, utan det faktum att även fast Volkswagen kom så nära målet så går det ändå, för min del, inte att äga en...

Värmepumpen stjäl initialt en del energi. Startar man en fulladdad elbil som visar att den går 45 mil en kall vinterdag och slår på värmen så kan räckvidden hoppa ner till cirka 38 mil för att sedan stiga när kupén väl är uppvärmd. Eftersom en elbil är extremt bränslesnål så märks uppvärmningen av rent energimässigt. När bilen är varm kanske den drar 1,7 kWh/mil men under uppvärmning så kan förbrukningen lätt gå över 2 kWh/mil. Fördelen är att full värme kommer efter cirka 15-20 sekunder så det går fort att få upp värmen. Jag kör mest korta sträckor på under en mil och har märkt att om innetemp sänks från mina normala 24 grader till 20 grader så drar den betydligt mindre. Fast bryr mig inte. Om det kostar 2 kronor per mil eller 2 kronor och 50 öre per mil till jobbet...

Absolut! Men att värmen skulle innebära att man på en e-Golf tappar 50% av dom 20 mil man kan köra bara för att man vill ha varmt i bilen låter orimligt. Så mycket energi behövs inte för uppvärmningen och så lite energi behövs inte för att driva bilen denna sträcka för att den uträkningen Vettemannen presenterade skulle vara rimlig. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
caromania Forummoderator
8 februari · 8 601 Inlägg
#106

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Att räckvidden skulle halveras pga man använder värmen är ju rätt ologiskt. Det skulle innebära antingen att uppvärmningen är vansinnigt energikrävande eller att bilen är extremt energisnål. Dvs skulle uppvärmningen av bilens kupé under 10-12 mil (dvs 1-1,5 timmar) kräva lika mycket energi som att faktiskt driva 1,5 ton (gissning!) bil framåt i 10 mil så är någonting fel eller så kan man baka pizza i baksätet under färd...

Min poäng var dock inte räckvidden, utan det faktum att även fast Volkswagen kom så nära målet så går det ändå, för min del, inte att äga en...

Värmepumpen stjäl initialt en del energi. Startar man en fulladdad elbil som visar att den går 45 mil en kall vinterdag och slår på värmen så kan räckvidden hoppa ner till cirka 38 mil för att sedan stiga när kupén väl är uppvärmd. Eftersom en elbil är extremt bränslesnål så märks uppvärmningen av rent energimässigt. När bilen är varm kanske den drar 1,7 kWh/mil men under uppvärmning så kan förbrukningen lätt gå över 2 kWh/mil. Fördelen är att full värme kommer efter cirka 15-20 sekunder så det går fort att få upp värmen. Jag kör mest korta sträckor på under en mil och har märkt att om innetemp sänks från mina normala 24 grader till 20 grader så drar den betydligt mindre. Fast bryr mig inte. Om det kostar 2 kronor per mil eller 2 kronor och 50 öre per mil till jobbet...

Absolut! Men att värmen skulle innebära att man på en e-Golf tappar 50% av dom 20 mil man kan köra bara för att man vill ha varmt i bilen låter orimligt. Så mycket energi behövs inte för uppvärmningen och så lite energi behövs inte för att driva bilen denna sträcka för att den uträkningen Vettemannen presenterade skulle vara rimlig. smile

20mil. Det bara går ju inte. Men visst är det intressant att stora elefanter som VW utvecklar sina elbilar! Det skulle faktiskt förvåna mig om inte de riktigt dyra kommer 100mil på en laddning inom 5 år och att ”enklare” som Renault, Kia, Hyundai, Nissan etc kommer 50. Om det sedan är rätt väg att gå rent miljömässigt är ju vida debatterat men jag lyssnar mest på min plånbok faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 februari · 12 501 Inlägg
#107

Kanske inte riktigt faller under kategorin elbil men en intressant nyhet är att Fiat nu har introducerat Fiat 500 Hybrid. Den är intressant för för FCA-koncernen (Fiat-Chrysler-Alfa) har limmat på ett rejält hybridmärke på bakluckan för att alla ska se att även denna tillverkare är med i matchen. De vill givetvis haka på trenden som säljer.

Vad som hänt under skalet är inte så imponerande. De har bytt ut generatorn och startmotorn till en remdriven startgenerator på 12 volt och pulat ner ett extra batteri i bilen. Det var inte lätt att få fram hur stort detta batteri är men tydligen så pratar vi 11 Ah... Jag förstår varför Fiat inte vill skylta med specifikationerna. De påstår dock att förbrukningen enligt WLTP ska gå ner 20-30%. Jaja.

Mildhybrider brukar i alla fall ha en systemspänning på 48 volt. Så vad ovan fordon är vet jag inte.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
granadadr
9 februari · 6 059 Inlägg
#108

Hybrid_ skrev:
Kanske inte riktigt faller under kategorin elbil men en intressant nyhet är att Fiat nu har introducerat Fiat 500 Hybrid. Den är intressant för för FCA-koncernen (Fiat-Chrysler-Alfa) har limmat på ett rejält hybridmärke på bakluckan för att alla ska se att även denna tillverkare är med i matchen. De vill givetvis haka på trenden som säljer.

Vad som hänt under skalet är inte så imponerande. De har bytt ut generatorn och startmotorn till en remdriven startgenerator på 12 volt och pulat ner ett extra batteri i bilen. Det var inte lätt att få fram hur stort detta batteri är men tydligen så pratar vi 11 Ah... Jag förstår varför Fiat inte vill skylta med specifikationerna. De påstår dock att förbrukningen enligt WLTP ska gå ner 20-30%. Jaja.

Mildhybrider brukar i alla fall ha en systemspänning på 48 volt. Så vad ovan fordon är vet jag inte.

bla VAG gör liknande för att få ut miljöbilar, små löjliga förändringar som ser bra ut på papper , det ger bättre skatt för ägaren, meo den säljer bättre wink

viccoA
9 februari · 2 611 Inlägg
#109

VollvoLajnen skrev:
Funderar på att leasa en 2016 tesla s 75D för ca 550.000kr. Någon med erfarenhet från det här?

Man är ju lite skraj då halva batterigarantin löpt ut osv. Är det en kvalitetsbil på riktigt eller bara dyr pga elen?

Om du inte behöver det större bagaget och lite rymligare knäutrymmet hade jag tittat på en ny Model 3 SR+ istället. Du får 50 lakan från staten i bidrag och ungefär samma räckvidd, modernare upplägg på hela bilen samt ett par generationer nyare  styrdator och en mer problemfri bil. Lägre försäkringspremie med vagnskadan och längre garantier. Plus är att du kan välja till dragkrok om du behöver det. Såklart inte lika snabb som den begagnade S du tittar på men det går kanske att överleva ändå?

Senast redigerat av viccoA (9 februari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 februari · 12 501 Inlägg
#110

granadadr skrev:

Hybrid_ skrev:
Kanske inte riktigt faller under kategorin elbil men en intressant nyhet är att Fiat nu har introducerat Fiat 500 Hybrid. Den är intressant för för FCA-koncernen (Fiat-Chrysler-Alfa) har limmat på ett rejält hybridmärke på bakluckan för att alla ska se att även denna tillverkare är med i matchen. De vill givetvis haka på trenden som säljer.

Vad som hänt under skalet är inte så imponerande. De har bytt ut generatorn och startmotorn till en remdriven startgenerator på 12 volt och pulat ner ett extra batteri i bilen. Det var inte lätt att få fram hur stort detta batteri är men tydligen så pratar vi 11 Ah... Jag förstår varför Fiat inte vill skylta med specifikationerna. De påstår dock att förbrukningen enligt WLTP ska gå ner 20-30%. Jaja.

Mildhybrider brukar i alla fall ha en systemspänning på 48 volt. Så vad ovan fordon är vet jag inte.

bla VAG gör liknande för att få ut miljöbilar, små löjliga förändringar som ser bra ut på papper , det ger bättre skatt för ägaren, meo den säljer bättre wink

Det kan vara så att Fiaten är på 48v men osäker. Ska se om man kan hitta pålitliga fakta.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Ivel
9 februari · 1 230 Inlägg
#111

Hybrid_ skrev:

granadadr skrev:

Hybrid_ skrev:
Kanske inte riktigt faller under kategorin elbil men en intressant nyhet är att Fiat nu har introducerat Fiat 500 Hybrid. Den är intressant för för FCA-koncernen (Fiat-Chrysler-Alfa) har limmat på ett rejält hybridmärke på bakluckan för att alla ska se att även denna tillverkare är med i matchen. De vill givetvis haka på trenden som säljer.

Vad som hänt under skalet är inte så imponerande. De har bytt ut generatorn och startmotorn till en remdriven startgenerator på 12 volt och pulat ner ett extra batteri i bilen. Det var inte lätt att få fram hur stort detta batteri är men tydligen så pratar vi 11 Ah... Jag förstår varför Fiat inte vill skylta med specifikationerna. De påstår dock att förbrukningen enligt WLTP ska gå ner 20-30%. Jaja.

Mildhybrider brukar i alla fall ha en systemspänning på 48 volt. Så vad ovan fordon är vet jag inte.

bla VAG gör liknande för att få ut miljöbilar, små löjliga förändringar som ser bra ut på papper , det ger bättre skatt för ägaren, meo den säljer bättre wink

Det kan vara så att Fiaten är på 48v men osäker. Ska se om man kan hitta pålitliga fakta.

48V i det systemet.
Källa; mig.

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 februari · 12 501 Inlägg
#112

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:

granadadr skrev:
bla VAG gör liknande för att få ut miljöbilar, små löjliga förändringar som ser bra ut på papper , det ger bättre skatt för ägaren, meo den säljer bättre wink

Det kan vara så att Fiaten är på 48v men osäker. Ska se om man kan hitta pålitliga fakta.

48V i det systemet.
Källa; mig.

Jag anser nog att du som källa brukar vara pålitlig. Har du någon fin sida med spec på bilen att rekommendera? Fast det låter ju troligt. 12v och 11Ah lämnar ju knappt någon energi alls.

Men på 48v och 11ah så kan bilen lagra 0.528 kW. Det låter rimligt. Det räcker för att låta den gå på el i 20-30 meter eller ge lite fart från stillastående. Den nya motorn på 1L och 3 stakar verkar behöva det.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Ivel
9 februari · 1 230 Inlägg
#113

Hybrid_ skrev:

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:

Det kan vara så att Fiaten är på 48v men osäker. Ska se om man kan hitta pålitliga fakta.

48V i det systemet.
Källa; mig.

Jag anser nog att du som källa brukar vara pålitlig. Har du någon fin sida med spec på bilen att rekommendera? Fast det låter ju troligt. 12v och 11Ah lämnar ju knappt någon energi alls.

Men på 48v och 11ah så kan bilen lagra 0.528 kW. Det låter rimligt. Det räcker för att låta den gå på el i 20-30 meter eller ge lite fart från stillastående. Den nya motorn på 1L och 3 stakar verkar behöva det.

Moooahaahaahaa...
Jag ljög, det är ett 12V system, ett klent på 11ah. big_smile

Det var tidigare tal om 48V men det lades på hyllan för att slippa en omvandlare. wink

Skratta inte åt de som tror på tomten utan förundras över de som tror på Gud.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 februari · 12 501 Inlägg
#114

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:

Ivel skrev:

48V i det systemet.
Källa; mig.

Jag anser nog att du som källa brukar vara pålitlig. Har du någon fin sida med spec på bilen att rekommendera? Fast det låter ju troligt. 12v och 11Ah lämnar ju knappt någon energi alls.

Men på 48v och 11ah så kan bilen lagra 0.528 kW. Det låter rimligt. Det räcker för att låta den gå på el i 20-30 meter eller ge lite fart från stillastående. Den nya motorn på 1L och 3 stakar verkar behöva det.

Moooahaahaahaa...
Jag ljög, det är ett 12V system, ett klent på 11ah. big_smile

Det var tidigare tal om 48V men det lades på hyllan för att slippa en omvandlare. wink

Du erkänner ju att du hade fel. inte många som kan göra det... Fast lite märkligt då exempelvis Continental har färdiga lösningar för BSG och den omvandlare som krävs. FCA:s utvecklingsavdelning måste ha riktigt dåligt med pengar i kassakistan.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
zemet
10 februari · 3 551 Inlägg
#115

Hybrid_ skrev:

Ivel skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag anser nog att du som källa brukar vara pålitlig. Har du någon fin sida med spec på bilen att rekommendera? Fast det låter ju troligt. 12v och 11Ah lämnar ju knappt någon energi alls.

Men på 48v och 11ah så kan bilen lagra 0.528 kW. Det låter rimligt. Det räcker för att låta den gå på el i 20-30 meter eller ge lite fart från stillastående. Den nya motorn på 1L och 3 stakar verkar behöva det.

Moooahaahaahaa...
Jag ljög, det är ett 12V system, ett klent på 11ah. big_smile

Det var tidigare tal om 48V men det lades på hyllan för att slippa en omvandlare. wink

Du erkänner ju att du hade fel. inte många som kan göra det... Fast lite märkligt då exempelvis Continental har färdiga lösningar för BSG och den omvandlare som krävs. FCA:s utvecklingsavdelning måste ha riktigt dåligt med pengar i kassakistan.

FCA har ju redan ett 48v mild hybrid system i bla Ram 1500, det så kallade E-torque.

Det låter ganska bra på pappret och skall göra start/stop funktionen betydligt mindre irriterande tex.

Men ut förbruknings prespektiv har jag inte sett någon som är direkt imponerad eller ens märker någon skillnad.

https://autoweek.com/article/technology … e-down-low

Senast redigerat av zemet (10 februari )

candyweiss
10 februari · 531 Inlägg
#116

Intressant läsning, en guide om de olika elbilsalternativen, iofs från Toyota.
https://www.toyota.se/eldrift/index?dcl … FfjCDw_wcB

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE
zemet
10 februari · 3 551 Inlägg
#117

candyweiss skrev:
Intressant läsning, en guide om de olika elbilsalternativen, iofs från Toyota.
https://www.toyota.se/eldrift/index?dcl … FfjCDw_wcB

Ja det var en intressant länk.

Enligt toyota så är det såpass dyrt att framställa batterierna så det skall bli ekonomiskt ohållbart.

Tänker toyota då på lithium eller vilken metall är det som är så svår att få tag på?
Finns det inga andra teknikspår som skulle kunna lösa detta?

"Varför har Toyota ingen batterielbil?
Toyota påbörjade elektrifieringen redan 1997. Men i dagsläget är inte batterielbilar det bästa alternativet för gemene man. På grund av den resurskrävande batteritillverkningen är det ett alternativ som dels inte är tillgängligt ekonomiskt för majoriteten dels inte optimalt ur miljösynpunkt, eftersom tillgången av resurser för batteriframställning är starkt begränsad. För att klara omställningen till mer hållbart körande för alla satsar Toyota på kombinationen av en förbränningsmotor och en elmotor i en och samma bil, vi ser hellre 1,5 miljoner elhybrider än 20 000 elbilar på våra vägar.

Toyota tror att ett flertal drivkällor behövs för att tillmötesgå världens olika behov, och följer noga utvecklingen för att erbjuda den bästa drivlinan i framtiden."

Low
10 februari · 2 510 Inlägg
#118

candyweiss skrev:
Intressant läsning, en guide om de olika elbilsalternativen, iofs från Toyota.
https://www.toyota.se/eldrift/index?dcl … FfjCDw_wcB

Det var väldigt intressant läsning! Ungefär hur jag tänkt innan!smile

viccoA
10 februari · 2 611 Inlägg
#119

zemet skrev:

candyweiss skrev:
Intressant läsning, en guide om de olika elbilsalternativen, iofs från Toyota.
https://www.toyota.se/eldrift/index?dcl … FfjCDw_wcB

Ja det var en intressant länk.

Enligt toyota så är det såpass dyrt att framställa batterierna så det skall bli ekonomiskt ohållbart.

Tänker toyota då på lithium eller vilken metall är det som är så svår att få tag på?
Finns det inga andra teknikspår som skulle kunna lösa detta?

"Varför har Toyota ingen batterielbil?
Toyota påbörjade elektrifieringen redan 1997. Men i dagsläget är inte batterielbilar det bästa alternativet för gemene man. På grund av den resurskrävande batteritillverkningen är det ett alternativ som dels inte är tillgängligt ekonomiskt för majoriteten dels inte optimalt ur miljösynpunkt, eftersom tillgången av resurser för batteriframställning är starkt begränsad. För att klara omställningen till mer hållbart körande för alla satsar Toyota på kombinationen av en förbränningsmotor och en elmotor i en och samma bil, vi ser hellre 1,5 miljoner elhybrider än 20 000 elbilar på våra vägar.

Toyota tror att ett flertal drivkällor behövs för att tillmötesgå världens olika behov, och följer noga utvecklingen för att erbjuda den bästa drivlinan i framtiden."

Tyvärr håller inte marknaden med Toyota. Andelen elbilar ökar stadigt i nybilsförsäljningen (från en låg nivå, absolut). Toyotas aktiekurs pekar uppåt och är på väg mot 2015 års nivå men på sikt tror jag det blir slakt om de inte börjar anstränga sig på den laddbara fronten.
Tesla hävdar att de har en marginal på ungefär 30% per bil men för tillfället äts den vinsten upp av satsningarna på nya fabriker i Shanghai och snart Berlin.

Senast redigerat av viccoA (10 februari )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 februari · 12 501 Inlägg
#120

Plug-in säljer ju bra med men var är bilar som går 15-20 mil på el men samtidigt har en fossil generator monterad?  En värd namnet alltså. Lite platsproblem kanske men jag hade gillat lösningen.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang