2022
Sök

El-fel Saab 9000 -97

2 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Saab 9000 ces 2,3 turbo -97

Jag har problem!
Min saab har en rad elfel och jag har inte den kompentens för att hitta det/dem.

Det började så smått i sommras med att mitt nya batteri laddade ur, det skedde vid 4 tillfällen fram till jul. Samtidigt har mitt centrallås krånglat och låser inte höger bakdörr även grångel med vänster bakdörr.

Detta har varit mindre problem men jag har låtsats som ingenting.

Efter jul så laddar batteriet ur på 24 timmar och det funkar inte att ta ditt en anna bil varje dag för att starta med kablar. Jag plockade ur hälften av säkringarna och mätte spänningen på batteriet, sedan satte jag i hälften av dom bort plockade säkringarna och mätte igen, en gång om dagen gjode jag så till jag fann att batteriet tappade ström när säkringen till radion var i.
Sagt och gjort, ut med radio-säkringen, vem behöver den?

Nu trodde jag att allt var frid och fröjd men icke. Nu funkar inte centrallåset med fjärrkontrollen (även med nya batterier) och i och med det så kan jag inte stara bilen alls! Det är så att saaben är utrustade med det finast av stöldskydd, imobilisatör (eller vad det heter)
Jag har kollat alla säkringar så att dom är hela och sitter i rätt.

Så frågorn är:
1.    Vad har centrallåset med radion att göra eller är det två skilda saker?
2.    Kan man koppla bort stöldskyddet själv?
3.    Vad har jag gjort, kan jag ha skadat nåt när jag plockade bort säkringarna?
4.    Var sitter mottagaren till centrallåset?

Om nån har några tankar kring detta blir jag glad om ni ville dela med er av dom.

5 710 Inlägg
24 januari 2007
Jobbigt jobbigt.....

odium skrev:
1.    Vad har centrallåset med radion att göra eller är det två skilda saker?

2 skilda saker och taget ur minnet även 2 olika säkringar.
Dock kan det vara så att man säkrar av flera komponenter med en o samma säkring men minnet säger att det inte är så i detta fall.
Hursom är det ju lätt att kontrollera....
Jag antar att du provat att stoppa i stereosäkringen igen bara för att prova?
odium skrev:
2.    Kan man koppla bort stöldskyddet själv?

Nej inte med någon "dra ur en kabel" variant iaf.
Har du kollat i instruktionsboken om det finns någon "nödlösning" du kan ta till för att kunna starta bilen?
odium skrev:
3.    Vad har jag gjort, kan jag ha skadat nåt när jag plockade bort säkringarna?

Nej.
odium skrev:
4.    Var sitter mottagaren till centrallåset?

Över pedalerna/under ratten.
Över pedalerna sitter ett "sparkskydd" som du kan skruva bort, tar du bort det kommer du åt centrallåsenheten.

MVH Jonas
..............

2 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
Tack jonTe.

Jag har tagit det hemska beslutet att lämmna in bilen till verkstad... uugghh

Bilen på verkstad istället för semester i thailand!

Men vem vet, dom kanske hittar felet och fixar det för 500 spänn wink

Sök