5429
Sök

Kan man "sladda"(slanga) mellan elbilar?

7 786 Inlägg
3 mars 2020
Trådstartare
Läste att då kärnkraftkatastrofen inträffade i Japan så kunde inte nödkylningen aktiveras p g a a elnätet hade haverat.
Som kraftkälla för det utslagna elnätet anslöts då ett antal (50?) elbilar för att få i gång nödkylningen.
Elbilarnas batterier "laddades således ur bakvägen".

Nu ställer jag frågan: Kan man från en elbil som fått "strömtorsk" "sladda" över ström från en annan elbil?

I s f, hur lång tid kan det ta att "sladda över" hälften från givaren till mottagaren?

Vilka problem kan hindra överföringen?
Olika spänning?
Vad mer?

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 mars 2020
torsen skrev:
Läste att då kärnkraftkatastrofen inträffade i Japan så kunde inte nödkylningen aktiveras p g a a elnätet hade haverat.
Som kraftkälla för det utslagna elnätet anslöts då ett antal (50?) elbilar för att få i gång nödkylningen.
Elbilarnas batterier "laddades således ur bakvägen".

Nu ställer jag frågan: Kan man från en elbil som fått "strömtorsk" "sladda" över ström från en annan elbil?

I s f, hur lång tid kan det ta att "sladda över" hälften från givaren till mottagaren?

Vilka problem kan hindra överföringen?
Olika spänning?
Vad mer?

Inväntar med spänning att hybrid sladdar in i tråden och berättar ohm det går.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

3 132 Inlägg
3 mars 2020
V2G (Vehicle-to-grid) innebär att man använder elbilens batterier för att mata tillbaka energi på elnätet, dvs elbilen hjälper till att avlasta nätet när det behövs. Idag är det endast chademo-standarden som har protokoll för detta (främst Nissan Leaf).
Nissan säljer även kompletta anläggningar med batterier och V2G koppling som är tänkta så att man använder bilens batteri vid strömavbrott osv.

Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
3 mars 2020
känns påhittat..  det kräver ju omvandlare för att då ändra från Dc till Ac och för att få fram rätt spänning.  det är inte gjort i en handvändning..     lär gå snabbare att helt enkelt ta fram ett elverk och koppla in. och inget tyder på att man lyckades lösa problemen någon gång under hela förloppet..   

måste ju varit idioter som inte såg till att säkra anläggningen mot vatten..  allt fungerade ju som det var tänkt enda tills generatorerna slogs ut pga vattnet. som det verkar så var instruktionerna så korkat skrivet att när dom följde anvisningarna så stängde dom av nödkylningen och kunde inte starta den igen.

Kör fort så hinner inget hända...

3 132 Inlägg
3 mars 2020
Growe skrev:
känns påhittat..  det kräver ju omvandlare för att då ändra från Dc till Ac och för att få fram rätt spänning.  det är inte gjort i en handvändning..     lär gå snabbare att helt enkelt ta fram ett elverk och koppla in. och inget tyder på att man lyckades lösa problemen någon gång under hela förloppet..   

måste ju varit idioter som inte såg till att säkra anläggningen mot vatten..  allt fungerade ju som det var tänkt enda tills generatorerna slogs ut pga vattnet. som det verkar så var instruktionerna så korkat skrivet att när dom följde anvisningarna så stängde dom av nödkylningen och kunde inte starta den igen.

Har du solpaneler på taket så laddar du bilen på dagen och på natten använder du krämen i batterierna för att strömförsörja huset. En bra idé om det skulle bli stora problem med nätet. Du kan inte koppla in ett elverk direkt på elmätaren i huset utan lite pill med. Däremot kan du såklart plugga in enskilda förbrukare i elverket. En annan fördel med DC från bilen är att det är enklare att få ren sinus, med de flesta kraftigare elverk får man en modifierad sinusvåg som har sönder känslig elektronik (har tex sabbat laddaren till bärbara datorn när jag pluggat in den "fel" elverk när jag varit stressad)…

1 525 Inlägg
3 mars 2020
Satt precis och tänkte skriva att man borde väl kunna "starta en elbil med startkablar", men insåg plötsligt att jag är totalt dum i huvudet så jag hann hejda mig.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

14 911 Inlägg
3 mars 2020
viccoA skrev:
Growe skrev:

Har du solpaneler på taket så laddar du bilen på dagen och på natten använder du krämen i batterierna för att strömförsörja huset. En bra idé om det skulle bli stora problem med nätet. Du kan inte koppla in ett elverk direkt på elmätaren i huset utan lite pill med. Däremot kan du såklart plugga in enskilda förbrukare i elverket. En annan fördel med DC från bilen är att det är enklare att få ren sinus, med de flesta kraftigare elverk får man en modifierad sinusvåg som har sönder känslig elektronik (har tex sabbat laddaren till bärbara datorn när jag pluggat in den "fel" elverk när jag varit stressad)…

jo inget snack om att det inte går att lösa.  handlar mer om en helt oförberedd anläggning utan omvandlare sen kanske man inte ska jämföra en liten anläggning på 16amp  mot en som säkert drar långt över 100amp. per fas.

så det är inter bara att koppla in kablarna direkt från elbilarna till nätet..  och det magiskt ger ström.  så fungerar det inte inte.. först och främst är det ac i batterierna på elbilen så en omvandlare till dc är ett måste en stor sån är inget man råkar ha ligga och vänta.         att koppla ett elverk direkt på huset är väldigt väldigt enkelt..  koppla ur säkringarna vid elmätaren och kasta i kablarna i säkringsskåpet.    många har ju mystiskt ett 3fas utag kopplat brevid elmätaren och där kan man bakmata hela anläggningen väldigt enkelt..   dom stora elverken jag menar är ren sinus våg.

får för mig att du på riktigt tror att det är en 16amp anläggning som behöver reservkraft..  jag tror nog mer det här elverket kanske kanske klarar en del av anläggningen för nödkylning https://reservkraftsbyggarna.se/reservk … da-elverk/

alltså ett elverk inget litet äkligt biltema elverk smile

14 911 Inlägg
3 mars 2020
trubbelturbo skrev:
Satt precis och tänkte skriva att man borde väl kunna "starta en elbil med startkablar", men insåg plötsligt att jag är totalt dum i huvudet så jag hann hejda mig.

haha ja..det blir att ta fram med elverket och ladda när man behöver starthjälp smile

7 786 Inlägg
3 mars 2020
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
AC i batterierna i en elbil????

Nej!
Omvandlare behövs för omvandla bilens likström till husets växelström.
Men för att "sladda" mellan elbilar behöver man väl inte omvandla till växelström.
Såvitt jag förstår?
Läste lite på Vikipedia om V2G = Vehicle-to-Grid.
Någon behöver berätta mer om V2G.

6 593 Inlägg
3 mars 2020
Hej!
Det var det jag reagerade på! Klart att det är likströms (DC)  batterier i alla elbilar .
AC batterier finns ju inte.

7 786 Inlägg
4 mars 2020
Trådstartare
Var är Hybrid och Ivel??????

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 mars 2020
torsen skrev:
Var är Hybrid och Ivel??????

Senast jag såg dem så gick de över parkeringen utanför Willys med varsin shoppingvagn full med fiskbullar. Vi får hoppas de kan ladda bilen ute i stugan i skogen.

3 132 Inlägg
4 mars 2020
Growe skrev:
viccoA skrev:
Growe skrev:

jo inget snack om att det inte går att lösa.  handlar mer om en helt oförberedd anläggning utan omvandlare sen kanske man inte ska jämföra en liten anläggning på 16amp  mot en som säkert drar långt över 100amp. per fas.

så det är inter bara att koppla in kablarna direkt från elbilarna till nätet..  och det magiskt ger ström.  så fungerar det inte inte.. först och främst är det ac i batterierna på elbilen så en omvandlare till dc är ett måste en stor sån är inget man råkar ha ligga och vänta.         att koppla ett elverk direkt på huset är väldigt väldigt enkelt..  koppla ur säkringarna vid elmätaren och kasta i kablarna i säkringsskåpet.    många har ju mystiskt ett 3fas utag kopplat brevid elmätaren och där kan man bakmata hela anläggningen väldigt enkelt..   dom stora elverken jag menar är ren sinus våg.

får för mig att du på riktigt tror att det är en 16amp anläggning som behöver reservkraft..  jag tror nog mer det här elverket kanske kanske klarar en del av anläggningen för nödkylning https://reservkraftsbyggarna.se/reservk … da-elverk/

alltså ett elverk inget litet äkligt biltema elverk smile

Förstår inte riktigt mig på argumentet här. Du menar att det inte är tillräckligt bra om jag köper mig en ny elbil och kan jag driva villan ”gratis” vid strömavbrott med bara små modifikationer av fastighetens elcentral. -dessutom sömlöst, behöver inte stänga av nätet och starta elverket. Byter jag elmätare till timdebitering så kan jag köpa el när den är billig och även ladda bilen med denna, när elpriset stiger kan jag sluta använda el från nätet och tjäna pengar på istället använda elen som finns i bilens batteri.

Köper jag istället en begagnad Volvo så får jag även köpa ett elverk med ren sinus som lämnar ungefär vad huset är säkrat till tex 32Ax3 faser. Ett elverk som lämnar den effekten i ren sinus ligger kring 40.000kr. Det elverket kan inte spara mig en krona när elen är billig utan kommer bara kosta mig bränsle och service. Samt att jag kommer bara ha nytta av elverket vid elavbrott.

Argumentet om att det inte går att driva en mindre stålindustri på elbilens batteri är bara löjligt. Det ärväl inte därför svensson köper elbil.

2 253 Inlägg
5 mars 2020
Viccoa skrev bl a:

" att koppla ett elverk direkt på huset är väldigt väldigt enkelt..  koppla ur säkringarna vid elmätaren och kasta i kablarna i säkringsskåpet.    många har ju mystiskt ett 3fas utag kopplat brevid elmätaren och där kan man bakmata hela anläggningen väldigt enkelt.. "

- Ahaaa det är så man ska göra, tror eller vet du?

Och vad gäller nolla och Penledare?

- Jag tror bestämt att det du skriver, förenklat, är farligt både för dig och andra samt olagligt. Farligt inte minst för elleverantörens personal.

Utan källhänvisning o s v är det förmodligen säkrast (ur elektrisk synvinkel) att du raderar det du skrev.

Tror du mig inte så kontakta din elleverantör eller Elsäkerhetsverket om detta.

Hände en eller flera dödsolyckor i sviterna efter Gudrun, p g a att obehörigt folk gjorde just som du beskriver.
Senast redigerat av Meaganeowner (5 mars 2020)

4 283 Inlägg
5 mars 2020
Meaganeowner skrev:
Viccoa skrev bl a:

" att koppla ett elverk direkt på huset är väldigt väldigt enkelt..  koppla ur säkringarna vid elmätaren och kasta i kablarna i säkringsskåpet.    många har ju mystiskt ett 3fas utag kopplat brevid elmätaren och där kan man bakmata hela anläggningen väldigt enkelt.. "

- Jag tror bestämt att det du skriver, förenklat, är farligt både för dig och andra samt olagligt. Farligt inte minst för elleverantörens personal.

Utan källhänvisning o s v är det förmodligen säkrast (ur elektrisk synvinkel) att du raderar det du skrev.

Hände en eller flera dödsolyckor i sviterna efter Gudrun, p g a att obehörigt folk gjorde just som du beskriver.

Frisk kopplat hälften brunnet som dem säger här hemma:)

2 253 Inlägg
5 mars 2020
Ja, här är det tydligen inte noga...

Själv råkar jag vara rädd om andras liv o egendom

En behörig elektriker fixade åt mig.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 mars 2020
Ivel skrev:
Meaganeowner skrev:
Viccoa skrev bl a:

Vem skrev vad menar du?

För att förtydliga Ivels fråga; Meaganeowner, du citerar fel person. Skärpning.

2 253 Inlägg
5 mars 2020
Uj, uj. uj

Men frågan är fortfarande öppen.

Typ, är det som nån skrev, bara att slänga in kablar i säkringsskåpet och mata ström bakvägen?

Vettemannen
5 mars 2020
Meaganeowner skrev:
Uj, uj. uj

Men frågan är fortfarande öppen.

Typ, är det som nån skrev, bara att slänga in kablar i säkringsskåpet och mata ström bakvägen?

Det finns speciella skåp som man skall använda sig av när man vid olika tillfällen ska mata ström från två håll. Ett läge på vredet för den vanliga strömmen och ett läge för ex.vis ett elverk. Bara att slå om brytaren till resp. matning. Den kostar några tusenlappar + behörig elektrikers kostnad!

/Benny

Sök