Hur snor jag signal från högtalare och får ut rätt frekvenser.

isozz
3 mars 2020 · 16 Inlägg

EDIT: Längre ner i tråden finns det info till er som önskar att bygga ljud i Audi A4 B8 och framåt.
          Samt hur jag gjorde, problemet är löst dvs.


Off topic: Första inlägget här på garaget för min del, så får ursäkta mig om jag inte håller mig 100% till regler men jag gör ett försök.

Lite context:
Jag äger en Audi A4 -14. Har aldrig kopplat in ljud i moderna bilar förr, så det mesta blir nytt för mig.
I denna bil har jag tidigare kopplat in en baslåda via hög>lågnivå omvandlare genom att sno signal från original subwoofer och allt har funkat bra. Lågnivå går ej att hämta från huvudenheten då den varken går att byta ut eller har lågnivå-utgång.

Nu till min fråga som har drivit mig till vansinne:
Jag behöver få signal till omvandlaren för ännu ett slutsteg som ska driva ett par midbasar samt diskanter. Min första tanke var att sno signal direkt från bilens original-slutsteg. Men har inte lyckats lokaliserat det och har hört att det endast är optisk kabel så den planen gick i kras direkt.

Nu så hade jag tänkt sno signal från mina bakhögtalare som jag har för mig är 6.5 tums middar original. Men nu har jag stött i ännu ett problem: Frekvenserna som dessa högtalare får är filtrerade från bilens slutsteg, så jag skulle endast få ut mellan 1kHz till 8 kHz, och det funkar OK till middarna. Men diskanterna skulle inte kunna spela på sina höga frekvenser.

Har googlat och sökt som en tok efter ett svar på denna eviga fråga men hittar ingen bra info.
Spelar det någon roll eller har jag tänkt fel?

Om det spelar roll: Kan en ljudprocessor eller någon annan manick ta bort filtret?

Om det inte går: Hur ska jag gå till väga här? Sno signal från originaldiskanterna och filtrera bort de höga frekvenserna till middarna?

Tack på förhand om någon kan sprida lite ljus på detta.

Senast redigerat av isozz (12 mars 2020)

granadadr
4 mars 2020 · 7 289 Inlägg

1 det bästa är att ha lågnivå utgång, rca, men har du ej det och absolut vill ha slutsteg så finns det högnivåadapters på brl å köpa,  tänk på att slutstegen vill ha styrsignal,, sk remote, ta den från elantennens utag på stereon smile om den som sagt ej har rca å sånt orginal,

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Pininfarina406
4 mars 2020 · 539 Inlägg

isozz skrev:
Off topic: Första inlägget här på garaget för min del, så får ursäkta mig om jag inte håller mig 100% till regler men jag gör ett försök.

Lite context:
Jag äger en Audi A4 -14. Har aldrig kopplat in ljud i moderna bilar förr, så det mesta blir nytt för mig.
I denna bil har jag tidigare kopplat in en baslåda via hög>lågnivå omvandlare genom att sno signal från original subwoofer och allt har funkat bra. Lågnivå går ej att hämta från huvudenheten då den varken går att byta ut eller har lågnivå-utgång.

Nu till min fråga som har drivit mig till vansinne:
Jag behöver få signal till omvandlaren för ännu ett slutsteg som ska driva ett par midbasar samt diskanter. Min första tanke var att sno signal direkt från bilens original-slutsteg. Men har inte lyckats lokaliserat det och har hört att det endast är optisk kabel så den planen gick i kras direkt.

Nu så hade jag tänkt sno signal från mina bakhögtalare som jag har för mig är 6.5 tums middar original. Men nu har jag stött i ännu ett problem: Frekvenserna som dessa högtalare får är filtrerade från bilens slutsteg, så jag skulle endast få ut mellan 1kHz till 8 kHz, och det funkar OK till middarna. Men diskanterna skulle inte kunna spela på sina höga frekvenser.

Har googlat och sökt som en tok efter ett svar på denna eviga fråga men hittar ingen bra info.
Spelar det någon roll eller har jag tänkt fel?

Om det spelar roll: Kan en ljudprocessor eller någon annan manick ta bort filtret?

Om det inte går: Hur ska jag gå till väga här? Sno signal från originaldiskanterna och filtrera bort de höga frekvenserna till middarna?

Tack på förhand om någon kan sprida lite ljus på detta.

Hej, du har tänkt rätt tyvärr. Tar du en signal utan diskant så finns det inget sätt att lägga på det med en processor efteråt.
Så alternativet att ta signal från diskanterna blir ju tyvärr det omvända då. Du får bara diskant.
Enda sättet som blir kvar är ju då att ta signal från både diskanter och midbasar till två högnivå/lågnivå omvandlare. Men det kräver ju två slutsteg.
Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
rcy
5 mars 2020 · 1 705 Inlägg

Dom där optiska ljudsystemen brukar kallas för MOST (Media Oriented Systems Transport).
Det du behöver om du ska göra det "rätt" är en MOST adapter som låter dig plocka ut ljudströmmen ur MOST signalen.
Jag har väldigt lite erfarenhet med just Audi men har gjort liknande på andra märken, men något i stil med https://cdbilradio.se/varumarken/helix/ … terface-25 borde vara vad du behöver.
Nån som är mer inne på just Audi kan säkert visa vilka produkter som funkar bra just i dom, eller kontakta någon som säljer bilstereo så borde dom kunna guida dig.

isozz
5 mars 2020 · 16 Inlägg

granadadr skrev:
1 det bästa är att ha lågnivå utgång, rca, men har du ej det och absolut vill ha slutsteg så finns det högnivåadapters på brl å köpa,  tänk på att slutstegen vill ha styrsignal,, sk remote, ta den från elantennens utag på stereon smile om den som sagt ej har rca å sånt orginal,

Ja det är precis en sån jag använt till baslådans slutsteg. Snodde signal från subwoofern och har inbyggd remote.

Men mitt problem här är inte att få signal till några steg, utan att frekvenserna jag tar från högtalarna bak kommer inte att fungera så bra med diskanterna.

Mvh.

isozz
5 mars 2020 · 16 Inlägg

Pininfarina406 skrev:
Hej, du har tänkt rätt tyvärr. Tar du en signal utan diskant så finns det inget sätt att lägga på det med en processor efteråt.
Så alternativet att ta signal från diskanterna blir ju tyvärr det omvända då. Du får bara diskant.
Enda sättet som blir kvar är ju då att ta signal från både diskanter och midbasar till två högnivå/lågnivå omvandlare. Men det kräver ju två slutsteg.
Mvh T.

Ajdå. Hade hoppats på att få in allting i ett slutsteg/omvandlare. Blir dyrt och tidskrävande att ha två av varje. Funderar om det är mer värt att satsa på koaxialer istället. Blir nöjd så länge det spelar högt o bra, även fast det inte är på alla frekvenser.

För som det är just nu så överröstar min stora baslåda allt annat ljud i bilen rätt så rejält så man vill ju kunna få ut lite mellanregister eller diskant nivå på det hela. Hade då tänkt att bygga en sk "raggarplanka" att ha sittandes i skuffen. Alt, dörrsidor.

Tack för ett bra svar smile

EDIT: Kanske går att köra ett fyrkanals-steg istället för 2 st två-kanals steg. Dem har väl 4 st lågnivå ingångar? Hmm.

Senast redigerat av isozz (5 mars 2020)

isozz
5 mars 2020 · 16 Inlägg

rcy skrev:
Dom där optiska ljudsystemen brukar kallas för MOST (Media Oriented Systems Transport).
Det du behöver om du ska göra det "rätt" är en MOST adapter som låter dig plocka ut ljudströmmen ur MOST signalen.
Jag har väldigt lite erfarenhet med just Audi men har gjort liknande på andra märken, men något i stil med https://cdbilradio.se/varumarken/helix/ … terface-25 borde vara vad du behöver.
Nån som är mer inne på just Audi kan säkert visa vilka produkter som funkar bra just i dom, eller kontakta någon som säljer bilstereo så borde dom kunna guida dig.

Det var ingen dum idé. Bortsett från att min plånbok kommer vilja hänga sig själv, men så är det alltid med billjud.

Ska försöka leta rätt på slutsteget och kolla hur kablaget där ser ut. Problemet med att ta all signal från steget är att alla högtalare i hela bilen dör, såvida jag inte kopplar in dem med nya slutsteg.
(Ser iallafall ut som att man använder original kabelstycke och bara sätter i den i den där adaptern).

Blir rätt mycket jobb att dra ny kabel till alla högtalare. roll

Tack för svar.

Senast redigerat av isozz (5 mars 2020)

Pininfarina406
5 mars 2020 · 539 Inlägg

isozz skrev:

rcy skrev:
Dom där optiska ljudsystemen brukar kallas för MOST (Media Oriented Systems Transport).
Det du behöver om du ska göra det "rätt" är en MOST adapter som låter dig plocka ut ljudströmmen ur MOST signalen.
Jag har väldigt lite erfarenhet med just Audi men har gjort liknande på andra märken, men något i stil med https://cdbilradio.se/varumarken/helix/ … terface-25 borde vara vad du behöver.
Nån som är mer inne på just Audi kan säkert visa vilka produkter som funkar bra just i dom, eller kontakta någon som säljer bilstereo så borde dom kunna guida dig.

Det var ingen dum idé. Bortsett från att min plånbok kommer vilja hänga sig själv, men så är det alltid med billjud.

Ska försöka leta rätt på slutsteget och kolla hur kablaget där ser ut. Problemet med att ta all signal från steget är att alla högtalare i hela bilen dör, såvida jag inte kopplar in dem med nya slutsteg.
(Ser iallafall ut som att man använder original kabelstycke och bara sätter i den i den där adaptern).

Blir rätt mycket jobb att dra ny kabel till alla högtalare. roll

Tack för svar.

Jag läste på om den där enheten och den är smartare än så. Den tankar av signal från Most utan att det ändrar något i grund konfigurationen så att man kan koppla på tex ett slutsteg. Eller en ljudprocessor. Alla originalfunktioner blir kvar. Och Audi står med i listan den passar till.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
isozz
5 mars 2020 · 16 Inlägg

Goda nyheter, både för mig själv och för andra audi ägare. Tänkte dela med mig med av infon jag hittat här så att ingen annan slipper genomlida 4 timmar av sökande.

Hittade slutsteget i bilen! Sitter bakom en kåpa på förarsidan vid skuffen, lång metallklump med en riktigt stor kabelhärva som går in i den. Höll på här tidigare när jag pysslade med baslådan men trodde inte det var ett slutsteg.

Det visar sig att det inte är ett optiskt system, utan endast Audis med B&O ljudet som har ett sådant, och jag har ej det systemet utan Concert ljudsystem. Så det underlättar en hel del då jag slipper bulta upp dörrsidor osv för att få fram lite signal. Kan helt enkelt skarva på kablar på mitt OEM slutsteg och sen in i omvandlare.

Sen hittade jag även ett kopplingsschema:
https://i.imgur.com/MvfRRhO.jpg

Detta kanske inte stämmer och ska dubbelkolla på steget innan jag börjar skarva på grejer, men hoppas på det bästa.

Så nu återstår det bara att hitta rätt kabel med rätt frekvenser att skarva kabel på. Återkommer med mer info så fort jag vet.

Senast redigerat av isozz (12 mars 2020)

isozz
5 mars 2020 · 16 Inlägg

Pininfarina406 skrev:
Jag läste på om den där enheten och den är smartare än så. Den tankar av signal från Most utan att det ändrar något i grund konfigurationen så att man kan koppla på tex ett slutsteg. Eller en ljudprocessor. Alla originalfunktioner blir kvar. Och Audi står med i listan den passar till.

Vilken smart pryl isåfall. Synd att prislappen var lite väl dyr för att få fram signal, för eller senare sitter väl det optik i alla bilar. Nu är det såhär att jag har konstaterat att jag INTE har optiskt system. Utan gammal hederlig Canbus och högnivå från slutsteget.

Så jag kommer inte behöva den där adaptern, men kommer ha den i åtanke för framtida byggen i andra bilar. cool

Senast redigerat av isozz (5 mars 2020)

it_mutt Avstängd
11 mars 2020 · 10 388 Inlägg

Ok, för att reda ut det här, då det råder lite förvirring.


Har du "bara radion". Inget tilläggspaket, så spelar det ingen roll om du har
Symphony, Concert eller Chorus då alla dessa driver högtalarna via huvudenheten.

Skillnaderna är;

Radio Chorus (standardradion); Monochrom skärm, bara högtalare i framdörrarna

Radio Concert; Läsare för SD-kort (mp3 & wma-kompatibel), 6.5" färgskärm, högtalare i både fram och bakdörrar. Ingen sub

Radio Symphony; Samma som ovan men även med CD-växlare. Inte heller här någon sub.


Inget av dessa system använder MOST eller har extra slutsteg/sub.


Till detta kan man då välja två "högtalarpaket";

Audi Soundsystem; slutsteg + 8 högtalare i dörrarna (mid+diskant i varje dörr) + centrumhögtalare i instrumentpanelen samt sub.
Soundsystem är alltså slutsteget som det visades kopplingsschema på tidigare. Total uteffekt på 180w.

B&O; Sourroundljud. Totalt 14 högtalare, dynamisk störljusreducering, 10kanalsförstärkare med en total uteffekt på 505w



Vid B&O används alltså MOST...men, bara vid MMI, annars är den helt "analog".


Sen kommer nästa "omgång" som ställer till det;

Har man MMI High, dvs navigator med den "stora" (7" skärmen) körs radio osv via "K-box", dvs också MOST, oavsett extra tillval i högtalarsystem.

Och det samma gäller för "MMI Basic+" som för MMI High, det är alltså MOST som gäller.


För att krångla till det ännu lite mer är det som så att om du har extern cd/dvd-växlare eller bluetooth, så går detta också via MOST.
Det innebär dock inte att du per automatik har ett separat slutsteg iaf.

Skulle sen bilen vara en "import" (det är väl alla Tyska bilar i Sverige...) så kan man på det hela taget bli än mer förvirrad.
Detta i kombination med MMI.
Då finns det nämligen bilar med "större högtalarpaket", som har att alla högtalare + centern drivs av huvudenheten.
Med MMI kallas detta basic, utan MMI kallas det "basic plus" om du har center men inte sub. Har du center och sub är det ett standardsystem.

Gott...smidigt och enkelt wink




Summan av kardemumman?

Har du inte något extra "högtalarpaket", har du fullrange ut från huvudenheten, kopplingsschema finns på huvudenheten. Du har alltså således fullrange fram till dörren.
Färger som följer;

Röd/Blå = + Vänster Fram
Brun/Blå = - Vänster Fram

Röd/Gul = + Höger Fram
Brun/Gul = - Höger Fram

Röd/Violett(Lila) = + Vänster Bak
Brun/Violett(Lila) = - Vänster Bak

Vit/Grön = + Höger Bak
Blå/Grön = - Höger Bak





Har du någon av de "vanliga" radioapparaterna (inte MMI), är det inte heller MOST, utan analogt. Så länge du inte har extern dvd/cd-spelare eller bluetooth. Har du MMI, och bilen är svensksåld, så är det MOST.
Man kan alltså eftermontera båda systemen (Audi Soundsystem & B&O) om man vill det. Huruvida stegen är komponentskyddade låter jag däremot vara osagt.


Pinouten på Bilden stämmer, men av någon anledning har man utelämnat ingångarna.

Komplett pinout ser ut såhär (ej MMI), för vad som i Sverige kallas "Audi soundsystem";

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-4cfd11a69a58ea6ed7a1259dc87ce39e.jpg

Och såhär för B&O (ej MMI)

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-d00be697e82de607b954fad5bf0c545b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160301/160301-7b7e06659ed534f9dc941f30a1ca57d1.jpg


Lagom rörigt, men kanske till nytta för någon.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
rcy
11 mars 2020 · 1 705 Inlägg

Nu har jag personligen egentligen ingen nytta av informationen, men fan vad jag älskar såna här inlägg!  All information man behöver, bra beskrivet och till och med bilder! big_smile

På ett annat forum jag hänger på finns en funktion där man kan "tagga" bra inlägg så dom hamnar i en särskild FAQ-sektion med guider och svar på vanliga frågor, kanske vore något för garaget att kika på? Detta inlägg är ett lysande exempel på sådant som borde samlas på ett bra ställe.

it_mutt Avstängd
12 mars 2020 · 10 388 Inlägg

rcy skrev:
Nu har jag personligen egentligen ingen nytta av informationen, men fan vad jag älskar såna här inlägg!  All information man behöver, bra beskrivet och till och med bilder! big_smile

På ett annat forum jag hänger på finns en funktion där man kan "tagga" bra inlägg så dom hamnar i en särskild FAQ-sektion med guider och svar på vanliga frågor, kanske vore något för garaget att kika på? Detta inlägg är ett lysande exempel på sådant som borde samlas på ett bra ställe.

Det där hade faktiskt varit en bra funktion ja smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
12 mars 2020 · 9 296 Inlägg

Och funktionen finns även här, men vi ska inte använda den för lättvindigt.
Klistrad.

Och en passning till trådskaparen, det blev en utmärkt första tråd. Härligt! Keep it up!

Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
isozz
12 mars 2020 · 16 Inlägg

Jag lyckades installera grejerna som tänkt, en fredagskväll i garaget så var det klart.

Skarvade in mig på bakhögtalarnas plus och minus för vardera sida, drog detta till min omvandlare och sedan in i slutsteget. Passade även på att flytta mitt slutsteg till baslådan ner till reservhjulsbaljan, blev mer "rent" i skuffen, kabelmässigt då.

Bild dags!
Observera att bygg bilderna togs ur ett filmklipp jag sparat på snapchat, så kvalitén är lite halvkass. Hade fullt upp att få det klart då man skulle på bilträff dagen efter..

Så här monterade jag slutstegen, satte fast dem med dubbelhäftande och stripes, vill inte borra i karossen utifall jag skulle vilja återställa allting till original igen. Allting sitter snyggt monterat med stripes nu. Tål inte att se lösa kablar hänga och sånt, arbetskadad I guess?
https://i.imgur.com/xqHHIn9.jpg

Det här är alltså omvandlaren samt skarvade kablar från kabelstammen till bilens slutsteg. Gjorde detta väldigt seriöst med krympslang och klämhylsor.
https://i.imgur.com/E0gJm2u.jpg

Det funkar helt okej i nuläget, men jag kommer ersätta omvandlaren med en ljudprocessor då jag vill kunna ställa egna eq kurvor och grejer. Dock kommer jag få vänta med det tills mer pengar rullar in på kontot hehe.

Bild på hathyllan:
https://i.imgur.com/6MM6rUf.jpg
Är alltså en färdigbyggd låda från BRL/GAS, spelar på rätt bra. Tillräckligt för att bli döv när man sitter i förarsätet iallafall. 4 st 6.5 middar och 2 horn, sitter delningsfilter inne i lådan så frekvenserna blir rätt.

Så om någon annan ska uppgradera ljudet i sin Audi så har ni iallafall ett exempel på hur jag har gjort.

it_mutt har kommit med riktigt bra info ang B8:ans ljudsystem.

-

it_mutt skrev:
Har du någon av de "vanliga" radioapparaterna (inte MMI), är det inte heller MOST, utan analogt. Så länge du inte har extern dvd/cd-spelare eller bluetooth. Har du MMI, och bilen är svensksåld, så är det MOST.
Man kan alltså eftermontera båda systemen (Audi Soundsystem & B&O) om man vill det. Huruvida stegen är komponentskyddade låter jag däremot vara osagt.


Pinouten på Bilden stämmer, men av någon anledning har man utelämnat ingångarna.

Detta var någonting jag önska jag visste innan. Dock såg det ut som att dessa kablar var "telekabel", ungefär såna man använder i ethernet-kablar. Väldigt tunna dvs, så jag vågade inte klippa i dem. Samt att det inte stod på det schemat jag hittade.

Jag har som du beskrev, ett ljudpaket med subwoofer, centerhögtalare, två högtalare fram + varsin diskant på vardera sida och varsin högtalare bak + diskant. Iochmed att det satt diskanter bak så valde jag att gå in på bakre högtalarna istället. Tror jag har någon basic "fake" MMI då jag varken har nav, blåtand eller CD-växlare, plus att menyn är väldigt lik de med "riktig" MMI. Dock har jag AMI ingång i handsfacket där jag kopplat in min blåtand reciever, samt en eller två platser för SD kort.

Tack för ett påläst och välskrivet svar, kommer säkert komma till nytta i framtiden!

caromania skrev:
Och funktionen finns även här, men vi ska inte använda den för lättvindigt.
Klistrad.

Och en passning till trådskaparen, det blev en utmärkt första tråd. Härligt! Keep it up!

Mvh mod

Tack mod smile

Senast redigerat av isozz (12 mars 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang