Sugtrimma Volvo 240 eller byta bil/motor

JacobHag
20 mars · 22 Inlägg
#1

Hej,
Jag har gått o funderar på om jag ska sugtrimma min b230a i min 240 eller om jag ska fixa iordning den o sälja den o köpa en annan Volvo med turbo. Är ganska sugen på lite mer häst och som jag har förstått det så är en 240 inte speciellt billig att trimma "byta kam, topp, förgasare" vill gärna bygga nån drifting bil och tycker om Volvo ganska mycket!

Ska man sälja 240in? eller ska man byta kam o plugga topp och plana, byta förgasare o sen även svettsa diff o installera hydraulisk handbroms
(:
/Mvh Jacob

Utmarks-Loke
20 mars · 2 540 Inlägg
#3

Tror du måste lägga ganska stora pengar om du skall kunna sugtrimma en B230 tillräckligt för att det skall räcka till drifting

JacobHag
20 mars · 22 Inlägg
#4

Vita_Vargen skrev:
Peta i en B230FK o trimma loss

Ja tänkte också på de men är de verkligen o ba byta eller måste man skaffa en donerings bil o flytta över el oså

JacobHag
20 mars · 22 Inlägg
#5

Vita_Vargen skrev:
Peta i en B230FK o trimma loss

För har tillgång till motorlyft o allt som behövs men de verkar vara lite knepigt att byta från b230a till b230fk, rätta mig om jag har fel

Vita_Vargen
20 mars · 1 176 Inlägg
#6

JacobHag skrev:

Vita_Vargen skrev:
Peta i en B230FK o trimma loss

För har tillgång till motorlyft o allt som behövs men de verkar vara lite knepigt att byta från b230a till b230fk, rätta mig om jag har fel

Det är ju inte lika enkelt som om du haft Bosch 2.4 redan. Blir lite pill med elen

caromania Forummoderator
21 mars · 8 741 Inlägg
#7

Du sitter ju på en kultförklarad guldklimp. Om möjligt beroende på utrymme så behåll din 240 och gör den till ett snyggt originalskick. Som bus och lek, köp en annan bil också.

Jag kan tänka mig att 240ägaren kan uppleva det jag upplevde på 80-90talet när jag åkte runt med min amazon i originalskick. Våta blickar och glada kommentarer. Det var en trevlig känsla.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jompazx
21 mars · 206 Inlägg
#8

Hur mycket är du beredd att lägga? om det är väldigt budget så kanske en annan kam räcker att börja med? testa hur mycket som behövs. finns det grusade ytor du kan köra på? det är svårt att spekulera i hur mycket effekt som behövs.

Man kommer långt på en grusplan eller en varm julikväll efter ett sommarregn på förrförra säsongen vinterdäck.

JacobHag
27 mars · 22 Inlägg
#9

jompazx skrev:
Hur mycket är du beredd att lägga? om det är väldigt budget så kanske en annan kam räcker att börja med? testa hur mycket som behövs. finns det grusade ytor du kan köra på? det är svårt att spekulera i hur mycket effekt som behövs.

Man kommer långt på en grusplan eller en varm julikväll efter ett sommarregn på förrförra säsongen vinterdäck.

Jag hade tänk o lägga runt 10 000, jag tänkte lite på att byta till en k-kam har inte riktigt bestämt mig på om jag ska pilla på motorn som sitter i eller om jag ska slänga i en annan motor med turbo. Grusplaner är det lite ont om här i Varberg men dom som finns är fulla med hålor! Har någon något tips på en motor som inte är alldeles för mycket jobb på att byta med befintlig motor?

viccoA
27 mars · 2 634 Inlägg
#10

240 sugis är rätt trött och det kommer kosta mer än det smakar att trimma bef motor. Som du är inne på, köp en annan motor med turbo eller byt bil till en vagn med lite effekt i från början.

Mew
27 mars · 1 215 Inlägg
#11

Du kommer nog inte undan mycket billigare och smidigare än med en B230FK och kabelhärva ifrån en sen 240 med lh2.4.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang