Ta betalt för att ge kostnadsförslag?

eldtroll
27 mars 2020 · 23 Inlägg

Fick klagomål på länkarmslagringen båda sidor på besiktningsprotokollet. Ringde en verkstad, som var osäker på exakt vad som behövde bytas. De föreslog att jag skulle komma dit så de fick hissa upp den och ge ett kostnadsförslag. Sagt och gjort, min flickvän lämnade in den och hämtade en stund senare. Dagen efter ringer de upp mig, och berättar då att jag dels måste betala 750kr för att de hade tittat på bilen, och ytterligare 10000 för att byta länkarmarna på båda sidor samt krängningsdämpare, som stod med i protokollet som "bra att veta". Tyckte det lät mycket, ringde en annan verkstad som kunde ge ett kostnadsförslag direkt på 6500kr.
Jag tänker bestrida fakturan då jag inte fick någon som helst information om att förstå besöket skulle kosta något, det var ju bara för att de skulle ge mig en prisuppgift.
Har någon annan varit med om något liknande?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 mars 2020 · 4 917 Inlägg

Det påminner om när man lämnar in tv:n då de ska ha 1000 kr för en diagnos eller när de ska koppla upp datamojen till bilen för att kolla felkoder, där dom ska vigga en på 800, eller nåt i den stilen.
Fräckt så det förslår, men man kanske borde ALLTID fråga FÖRST vad det kostar..
Nu har ju jag varit med lite och kan ge ett exempel själv.
Köpte länkarmar för 500 kr/st till en v50 för byte och frågade vad dom skulle ha för att byta dom.
Han ville ha 1000 för att byta och nu tvekar jag att gå dit mer..
Så nu gör jag det nog själv och sparar dom pengarna , även om det är lite besvärligt för en gammal gubbe som mig.
F Ö så kan du köpa det som behövs, billigt på bildelaronline24 i tyskland.
Chansa och bestrid de 750 kr är mitt stalltips, och säg att dom inte nämnde kostnaden..smile
Men sen kan man ju fundera på hur dom ska få in kosing på verksamheten  om alla kommer in och vill ha kostnadsförslag..

Senast redigerat av axxet (27 mars 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
27 mars 2020 · 7 198 Inlägg

Inser inte du/din flickvän att man inte får något gratis från ett företag som normalt debiterar runt 1.500:-/tim.
Däremot är det kutym att man "efterskänker" felsökningen när man låter företaget åtgärda defekten.
Bestrider du/din flickvän alla fakturor då ni inte i förväg fick information om att insatsen skulle kosta något?
Skulle du själv arbeta gratis, under den tid du i stället skulle kunna tjäna pengar på annat arbete?
Skäms över idiotin!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 mars 2020 · 4 917 Inlägg

ÖH, torsen, jag ville inte vara SÅ hård, så jag skrev DET lite förmildrande i min sista mening..smile

Senast redigerat av axxet (27 mars 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
eldtroll
27 mars 2020 · 23 Inlägg

Har aldrig varit med om att hantverkare tidigare tar betalt för att ge en offert. En snickare eller målare tar ju inte betalt för att komma och titta på huset och ge en offert på jobbet. Den andre bilmekaniker kunde ju dessutom ge offert direkt utan att ta extra betalt för det. Har ju full förståelse för att det kostar med en felsökning, det är ju självklart. Nu var ju själva felet känt. Dessutom var ju deras info att jag måste komma dit med bilen för att få ett kostnadsförslag, inte för att göra en felsökning.

torsen
27 mars 2020 · 7 198 Inlägg

Ingen kan väl ge ett säkert kostnadsförslag utan att kolla/göra felsökning.
"Klagomål på länkarmslagring" är ingen helt klar feldefinition!
Du skriver själv att verkstaden fick hissa upp bilen.
Indirekt uppta platsen för annat inkomstbringande arbete under viss tid.
Vidhåller: SKÄMS!!!!!!

SportPilot Ubåtsingenjör
27 mars 2020 · 7 217 Inlägg

Klart att det kostar pengar om de ska kolla på bilen, ingen arbetar gratis. Det du skulle gjort är att fråga vad det kommer att kosta innan du lämnade in den.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
valle22 Smidd i rostigt stål
27 mars 2020 · 933 Inlägg

kontroll&felsökning kostar alltid... sen om de uppgett det vid tillfället är annat.
Mitt råd är alltid att fråga INNAN man påbörjar något är att fråga om det kostar

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang