"Vass" V70 2,5 10v - Är bilen trimmad?

fetgor
23 januari 2007 · 30 Inlägg

Hej, har köpt en ny bruksbil, en V70 2,5 10v 144Hp från -98, tycker den svarar bra på gas samt e "vassare" än jag trodde. Orginal luft samt avgs sitter på bilen, hur kan man se om den e chippad eller nåt?  - Måste man öppna styrboxen? - eller kan man läsa det i diagnostik uttaget om man har rätt utrustning?

Om den inte e det åker det nog i ett chip, blir ju dyra hästar, men lite ballare att åka "trimmat".....

John87 Stolt Volvoägare
23 januari 2007 · 4 913 Inlägg

Bästa sättet är att låta kunnigt folk med rätta verktyg kolla om det är ändrat med nåt chip.
Svårt ibland att se själv. Har t.ex en granne som chippat sin V70 (nya modellen) och det syns inte att den är det, inte ens i motorrummet..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
fetgor
23 januari 2007 · 30 Inlägg

Det kanske e därför jag frågar här ;-)

Här finns det ju massa experter, jag har ju ingen aning, vet inte ens var styrboxen sitter på V70.

Decibel
24 januari 2007 · 2 911 Inlägg

Görs lödningen av rätt person så får du använda förstoringsglas innan du ens ser att chippet är omlött.

Lättast är att se på styrboxen, kolla på den om du ser slitage i skruvar/flärpar som viks runt kanten på boxen, nästan omöjligt att inte skada boxen med smårepor när den öppnas.

mianto
24 januari 2007 · 191 Inlägg

Boxen sitter till vänster om du står framför bilen, precis ovanför där du fyller på spolarvätska......säg ca: 20 x 20, det ska sitta en stålbygel över locket, är den borta (vilket den oftast är) så har någon varit inne i boxen iaf.

Sen om den är trimmad, mja, är inte så säker på att du skulle märka det ens, får du 10-15 hk, men visst liten skillnad är det nog.
Ska säga att personligen tycker jag 140hk är ganska pigg, ingen större skillnad på 140 och 170hk, har haft båda och mina var ganska lika, inget jag skulle ge extra pengar för iaf att få 170hk.....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang