1494
Sök

Byta avgassys. på Audi?

Bi-Fuel
153 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Hej hej hej..

Jag hade tänkt att...  fel..  Bilprovningen vill att ja byter lite av avgassys. på min Audi 80 2,6E som har fått det svetsat lite här o där för när den var sänkt så slog den i ganska mycke så det är lappat o fint. Egentligen tror ja de bara är "downpipe", kat o koppling från kat till mellanburken som behöver bytas men när en bekant kollade så tyckte han att vi skulle byta allt. Det är bara det att jag själv tycker inte att mellanburk och slutburk ser ok ut för den e inte lagad eller så men han kunde inte göra det för det är för svårt för han. Han menade att han skulle lossa på hela hjulupphängningen bak för att få ut mellanburken!??  Jag kollade och va ja kan tycka så borde man kunna lirka in den på nå vis..  Iaf så ska ja höra med Speedy om dom har nå bra pris på det och om allt ska bytas. Sen ska jag höra med annat folk vad dom tar. Audi lär väl inte vara billiga men ska iaf höra med dom vad dom tar.

Ni som kör/har haft Audi med V6 eller om de e samma på dom "vanliga", är det så jobbigt som han säger?

Vad kan "downpipe" rören kosta?

tack för svar  smile

När jag har körkort ska ja köra på alla andra bilar framför mig för det är bara deras bil som skadas. -Emil 6år

1 002 Inlägg
23 januari 2007
byt hela vettja, köp delar från simons och bygg.
har du v6 borde kanske de är så att du har dubbla kat och då kan du ju föröska fixa twinpipe på audin, skulle va läckert. men som sagt, blir väl en liten extra kostnad om du ska ha dubbelt upp.

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"

Bi-Fuel
153 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
Jo en universal kat på Mekonomen kostar 1100kr så de blir en slant om man ska ha 2st. Vet du vart jag kan hitta andra som säljer avgassys. till Audi? Tänkte det där "twinpipe" grejen vore fint isf..  smile

När jag har körkort ska ja köra på alla andra bilar framför mig för det är bara deras bil som skadas. -Emil 6år

1 002 Inlägg
23 januari 2007
finns väl autoexperten, adcenter FELTEMA(biltema) har väl oxå, kostar 800kr för en burk där. sen gå de ju kolla runt på skroten.
men köp simonssport system vettja, går ju köpa raka rör o lite böjar alltså inget komplett system. o svetsa o skära till sj eller om någon hjälpler dig.

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"

Bi-Fuel
153 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
Urk..  låter oerhört jobbigt..  smile

Då får ja nog kolla med lite ställen.. Hade jag haft eget garage o svets o allt sånt hade saken varit biff..  men men..  smile

Och ja de kommer mer bilder när vädret är bättre och bilen är nytvättad igen.

Bi-Fuel
153 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
Hittade en bild på alla delar till Audin..  det är röret vid katerna som jag inte lyckas hitta nånstans..  =P
http://img179.imageshack.us/img179/615/showimage0yz.jpg

Här ser man också hur jobbig mellanburken är..

Insåg just en sak..  de dom gjort på min när dom laga den är att dom tagit katen från vänster o satt på höger sida.. kanske därför han sa att de va fel på bilprovningen..  smile

del nr. 18961 har jag redan köpt så den behövs inte iaf. smile

Och alla delar med "N.A." har dom inte..  dåligt  =P
Senast redigerat av Tryptofan (24 januari 2007)

Reparatör
630 Inlägg
24 januari 2007
Tryptofan skrev:
Hittade en bild på alla delar till Audin..  det är röret vid katerna som jag inte lyckas hitta nånstans..  =P
http://img179.imageshack.us/img179/615/showimage0yz.jpg

Här ser man också hur jobbig mellanburken är..

Insåg just en sak..  de dom gjort på min när dom laga den är att dom tagit katen från vänster o satt på höger sida.. kanske därför han sa att de va fel på bilprovningen..  smile

del nr. 18961 har jag redan köpt så den behövs inte iaf. smile

Och alla delar med "N.A." har dom inte..  dåligt  =P

jag höll på å fippla lite med mitt audi system förr  men tröttna på att svetsa eget eftersom det bara rostar bort hela tiden . Köpte ett beggat på skroten för 200 å plocka på . funka kanon i 3 år innan jag sålde den . Risken e när man bygger slälv att det blir konstigt ljud i kupen på bilen å det vill man ju inte när bilen i sig e kanontyst .... eller ??

Bi-Fuel
153 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
Nu har jag varit på Speedy och dom tittade på vad som skulle vara fel..  MEN.. dom tyckte inte att det var nåt fel med det..  det enda som var knas var att ena katen ser ut som en 2-1 kat så de ser ut som dom har pluggat igen ena hålet..  kan hålla med om att de ser skumt ut men de funkar ju..  dom ville att ja skulle åka tillbaka till bilprovningen o säga att de e som de ska o dom sa att dom tycker de ser skumt ut men visst de funkar..  de enda dom ville var att ja skulle se över motorn o får den att gå som den ska så att avgasvärdena ska bli rätt.. då får vi se om de funkar eller om katen måste bytas. hoppas inte  ^^

Felsök på Audi kosta upp till 1500kr beroende på hur lång tid de tar att hitta feler säkert..  sen ska dom höra av sig om hur man fixar det och pris.. så ska höra med regeringen va hon tycker..  Speedy kunde inte de iaf sa dom..  Hoppas de inte är nåt dyrt helvete..  =P

Sök