Bmw kokar och bygger upp mycket tryck i kylarsystemet..

jaka54
30 april 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Låter som att topplockspackningen gått!

Meaganeowner
30 april 2020 · 2 250 Inlägg

TS... Du verkar inte förstå att dagens kylsystem kräver ett viss bestämt tryck vid normal arbetstemperatur på motorn.

Tvivlar du så låna en billig skrotbil, som du har råd att köpa, vid helhaveri.
Lossa locket och kör. Bilen kommer att koka!

Kommer sig av att dagens motorer har tunt gods på flera ställen i motorn, som blir varmare än 100 grader.

Med tryck kokar det först vid ca 130 grader vid dessa ställen.
Detta även om temperaturen vid termostaten är normal, ca 90 grader.

Så mitt förslag är att du låter provtrycka systemet, och kollar så att övertrycksventilen öppnar först vid rätt tryck.

Här duger det inte med ett lock från någon reservdunk, eller expansionskärl från annan bil, såvida den inte har liknande ventiler, placerade på samma, ställe som det skepp du åker ikring i.

Kolla vart ventilerna sitter original på din bil.

Senast redigerat av Meaganeowner (30 april 2020)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 april 2020 · 14 039 Inlägg

Jag vet inte hur det är på BMW men på mina amerikanska V8:or funkar det så att kylsystemet är som en tryckkokare. Högre tryck så att kylvätskan kokar vid högre temperatur och inte 100 grader. Jag har bytt kylarlocken för efter åren så blir dom dåliga och släpper ut kylarvätska i expansionskärlet även när dom inte ska. Då kan det kastas ut vatten i tid och otid. Jag bytte locken och det blev bra efter det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Meaganeowner
30 april 2020 · 2 250 Inlägg

SAAB 900, också.
Vet bestämt, då jag tog upp ett pyshål för att slippa byta läckande vattenpump.
Gick fint på finkörning, men vid ökad belastning så kokade det. Slangar som välstoppade korvar.

Va faan sa Saabteknikern, detta går ju inte!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang