Bmw kokar och bygger upp mycket tryck i kylarsystemet..

d24turbo
29 april 2020 · 139 Inlägg

Kylsystemet* bmwn börja koka å slangen te kykarn sprack och när man öppnar kylarlocket så skriker det nåjävulskt å sprutar rakt upp när man gasar. de förra expansionkärlet sprängdes upp

Senast redigerat av d24turbo (30 april 2020)

trubbelturbo
29 april 2020 · 1 460 Inlägg

Det låter inte bra.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
d24turbo
29 april 2020 · 139 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Det låter inte bra.

nä bytte ju till volvo expansionskärl eftersom de andra gick sönt
men de är inte nå bra cirkulation heller...

Xebers76
29 april 2020 · 2 269 Inlägg

Vad för bmw är det? Är expansionkärlet en del av kylaren? Gjort i plast? Kan det kanske vara toppackning som skickar ut komp i kylsystemet?

d24turbo
29 april 2020 · 139 Inlägg

Xebers76 skrev:
Vad för bmw är det? Är expansionkärlet en del av kylaren? Gjort i plast? Kan det kanske vara toppackning som skickar ut komp i kylsystemet?

bmw e39 2000, har provat toppackning fix

uhlin
29 april 2020 · 2 834 Inlägg

d24turbo skrev:

Xebers76 skrev:
Vad för bmw är det? Är expansionkärlet en del av kylaren? Gjort i plast? Kan det kanske vara toppackning som skickar ut komp i kylsystemet?

bmw e39 2000, har provat toppackning fix

Har du hällt i skit i kylsystemet, nåja, då brukar det bli tätt, och då menar jag tätt, värmepaket och allt. Jag skulle aldrig ha sån skit i min bil.

Är det sexcylindriga motorn på den? Låter mest sannolikt att toppackningen eller toppen gått. Sexorna är känsliga för att gå varma och då hjälps det inte med annat än att riva topp och i med en ny packning samt plana/ byta topp beroende på hur illa det är.

d24turbo
29 april 2020 · 139 Inlägg

uhlin skrev:

d24turbo skrev:

Xebers76 skrev:
Vad för bmw är det? Är expansionkärlet en del av kylaren? Gjort i plast? Kan det kanske vara toppackning som skickar ut komp i kylsystemet?

bmw e39 2000, har provat toppackning fix

Har du hällt i skit i kylsystemet, nåja, då brukar det bli tätt, och då menar jag tätt, värmepaket och allt. Jag skulle aldrig ha sån skit i min bil.

Är det sexcylindriga motorn på den? Låter mest sannolikt att toppackningen eller toppen gått. Sexorna är känsliga för att gå varma och då hjälps det inte med annat än att riva topp och i med en ny packning samt plana/ byta topp beroende på hur illa det är.

har inge värmepaket. men de ä sexan, drygt

Xebers76
29 april 2020 · 2 269 Inlägg

Dem är nästan omöjliga att lufta, finns instruktioner online

Utmarks-Loke
29 april 2020 · 5 840 Inlägg

Ja som sagt, börja med att göra en luftning enligt konstens alla regler, funkar inte det är det dags för komptest.

uhlin
30 april 2020 · 2 834 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ja som sagt, börja med att göra en luftning enligt konstens alla regler, funkar inte det är det dags för komptest.

Jag tror faktiskt inte det hjälps med att lufta systemet för som jag förstod så började den koka och sköt en slang och även expansionskärlet från allra första början. Så nåt hände ju redan då.

Men visst.... Prova att lufta systemet, det kan va grymt svårt att få ur all luft, men upp med framändan på bilen så högt du kan. Det är första steget.

Eller så börjar du med kompprov.

Tyvärr tror jag packningen/ toppen är körd, i synnerhet då den kokat mer än en gång.

Som sagt så är BMW- sexor känsliga för att gå varma.

d24turbo
30 april 2020 · 139 Inlägg

uhlin skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Ja som sagt, börja med att göra en luftning enligt konstens alla regler, funkar inte det är det dags för komptest.

Jag tror faktiskt inte det hjälps med att lufta systemet för som jag förstod så började den koka och sköt en slang och även expansionskärlet från allra första början. Så nåt hände ju redan då.

Men visst.... Prova att lufta systemet, det kan va grymt svårt att få ur all luft, men upp med framändan på bilen så högt du kan. Det är första steget.

Eller så börjar du med kompprov.

Tyvärr tror jag packningen/ toppen är körd, i synnerhet då den kokat mer än en gång.

Som sagt så är BMW- sexor känsliga för att gå varma.

den går dock bra på tomgång. om man inte gasar eller gör nått så kan den stå i flera timmar. men när man börjar gasa börjar den bygga tryck.

d24turbo
30 april 2020 · 139 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/228/227236/227236-e35ce7dc0ff34a7e072c75de8ff48753.jpg
så ser de ut

Utmarks-Loke
30 april 2020 · 5 840 Inlägg

Antingen var slangen dålig från början eller så har du fel på övertrycksventilen som sitter i locket på expansionskärlet. Den skall ju öppna långt innan slangarna spricker.

d24turbo
30 april 2020 · 139 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Antingen var slangen dålig från början eller så har du fel på övertrycksventilen som sitter i locket på expansionskärlet. Den skall ju öppna långt innan slangarna spricker.

men kan ja köra om ja ha vatten med i bilen?

Rensvinf
30 april 2020 · 528 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Antingen var slangen dålig från början eller så har du fel på övertrycksventilen som sitter i locket på expansionskärlet. Den skall ju öppna långt innan slangarna spricker.

Om jag läser rätt så har han ju bytt ut sitt expansionskärl till ett från volvo.  Kan det påverka ngt?

Utmarks-Loke
30 april 2020 · 5 840 Inlägg

Rensvinf skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Antingen var slangen dålig från början eller så har du fel på övertrycksventilen som sitter i locket på expansionskärlet. Den skall ju öppna långt innan slangarna spricker.

Om jag läser rätt så har han ju bytt ut sitt expansionskärl till ett från volvo.  Kan det påverka ngt?

Fast han bytte väl för att de riktiga också gick sönder, "sprängdes upp" som det står i startinlägget.

d24turbo
30 april 2020 · 139 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Rensvinf skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Antingen var slangen dålig från början eller så har du fel på övertrycksventilen som sitter i locket på expansionskärlet. Den skall ju öppna långt innan slangarna spricker.

Om jag läser rätt så har han ju bytt ut sitt expansionskärl till ett från volvo.  Kan det påverka ngt?

Fast han bytte väl för att de riktiga också gick sönder, "sprängdes upp" som det står i startinlägget.

men orginala expansionskärlet gick sönt men volvo expansionskärlet är helt men luftslangen gick sönder

Meaganeowner
30 april 2020 · 2 250 Inlägg

Är det inte rätt tryck i systemet, så kommer kylvätskan att koka!
Alltså måste systemet vara tätt.

Två ventiler brukar finnas i locket till expansionskärlet eller i närheten av detta.
Den ena ventilen släpper in luft när motorn kallnar, den andra reglerar trycket vid varm motor.

Så har du bytt till annat fabrikat och utförande av expansionskärl med lock, så  måste det funka på samma sätt som original.
Det går inte att köra med öppet system, då kokar det.
Och med helt tätt system, utan ventiler, så sprängs slangar och annat.

d24turbo
30 april 2020 · 139 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Är det inte rätt tryck i systemet, så kommer kylvätskan att koka!
Alltså måste systemet vara tätt.

Två ventiler brukar finnas i locket till expansionskärlet eller i närheten av detta.
Den ena ventilen släpper in luft när motorn kallnar, den andra reglerar trycket vid varm motor.

Så har du bytt till annat fabrikat och utförande av expansionskärl med lock, så  måste det funka på samma sätt som original.
Det går inte att köra med öppet system, då kokar det.
Och med helt tätt system, utan ventiler, så sprängs slangar och annat.

har inte öppet system. men de blir ba för mye tryck

uhlin
30 april 2020 · 2 834 Inlägg

Som jag skrev tidigare, ta ett kompprov så har du svaret där varför den blåser ur kylvätskan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang