Ratt vibrerar vid högre hastigheter

1Adrian1
1 maj · 244 Inlägg
#1

Hej,

När jag kör 120km/h+ så vibrerar ratten ganska mycket. Ju snabbare desto mer. Den viberar alltså inte under 120km/h.

Har nyligen bytt från 17" med 225/45 till 16" 205/55 men problemet fanns även när jag hade 17 tummarna.

Behövs en hjulinställning möjligtvis?
Är hjulen inte balanserade "rätt"?
Fälgarna inte raka?

Vad tror ni?

Kan vara värt att nämna när jag tog bort 17 tummarna så var de främre däcken snedslitna.

Tack på förhand!

Utmarks-Loke
1 maj · 2 884 Inlägg
#2

Om problemet fanns även före du bytte hjul så kan det väl inte ha med hjulen att göra? Kanske någon av drivknutarna börjar bli dålig.

1Adrian1
1 maj · 244 Inlägg
#3

Utmarks-Loke skrev:
Om problemet fanns även före du bytte hjul så kan det väl inte ha med hjulen att göra? Kanske någon av drivknutarna börjar bli dålig.

Tänkte att båda hjulen kanske inte är raka och därav gav vibrationerna.

Har faktiskt inte tänkt på drivknutarna. Bör väl ändå knacka/rassla om drivknutarna är påväg att ge upp?

jaka54
1 maj · 3 775 Inlägg
#4

Hej!
Kolla (lämna in på balansering) samtliga däck! Be dem också kolla samtliga fälgar för rundhet.

1Adrian1
1 maj · 244 Inlägg
#5

jaka54 skrev:
Hej!
Kolla (lämna in på balansering) samtliga däck! Be dem också kolla samtliga fälgar för rundhet.

Yes, hade tänkt göra det.

Dessa fälgar jag har på just nu är tillfälliga tills jag hittar ett par jag verkligen gillar. Jag behöver väl inte göra om balanseringen igen sen efter när jag hittat ett par andra fälgar?

Kommer vara 16 tummare igen så ingen skillnad i storlek.

Brådhis * Voff voff *
1 maj · 5 232 Inlägg
#6

1Adrian1 skrev:
Jag behöver väl inte göra om balanseringen igen sen efter när jag hittat ett par andra fälgar?

Det beror ju helt på om dina nya hjul också behöver balanseras. Man balanserar ju däck och fälg ihop. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
1Adrian1
1 maj · 244 Inlägg
#7

Läste jakas svar helt fel, sorry. Läste som det stod hjulinställning hehe tongue

Hjulen är nybalanserade och klara. Det jag menade var om jag gör en hjulinställning, behöver jag göra en igen när de nya fälgarna (som också kommer vara 16") sitter på?

Senast redigerat av 1Adrian1 (1 maj )

Utmarks-Loke
1 maj · 2 884 Inlägg
#8

En hjulinställning gör generellt sett inte att man får vibrationer som ökar med hastigheten. Det beror på något som snurrar, och som snurrar fortare ju fortare man kör. På en bakhjulsdriven bil är det vanligtvis kardanaxelns stödlager men på en framhjulsdriven borde det ju vara drivknutarna då, eller drivaxlarna. Är en knut lite glapp så att axeln "kastar" så får centrifugalkraften felet att öka med hastigheten.

1Adrian1
1 maj · 244 Inlägg
#9

Utmarks-Loke skrev:
En hjulinställning gör generellt sett inte att man får vibrationer som ökar med hastigheten. Det beror på något som snurrar, och som snurrar fortare ju fortare man kör. På en bakhjulsdriven bil är det vanligtvis kardanaxelns stödlager men på en framhjulsdriven borde det ju vara drivknutarna då, eller drivaxlarna. Är en knut lite glapp så att axeln "kastar" så får centrifugalkraften felet att öka med hastigheten.

Hmm, okej. Got ya.

Om det nu skulle vara drivknutarna/drivaxlarna, bör jag då inte ha någon symtom som exempelvis rassel/knack när man svänger?

1Adrian1
1 juni · 244 Inlägg
#10

Update: Har nu bytt till andra fälgar och monterat nya däck på de, balanserade också såklart. Men har fortfarande vibrationer vid 120km/h+ så är övertygad om att det är något fel på bilen.

Nu är dock frågan, var ska man börja kolla? Kan vara allt möjligt som gör att det vibrerar...

jaka54
1 juni · 3 775 Inlägg
#11

Hej!
Allt som snurrar orsakar vibrationer! Sen kan motorkuddarna vara trasiga. -Har du kollat dem?

1Adrian1
1 juni · 244 Inlägg
#12

jaka54 skrev:
Hej!
Allt som snurrar orsakar vibrationer! Sen kan motorkuddarna vara trasiga. -Har du kollat dem?

Motorkuddarna är i fint skick.

SportPilot skånsk högflygande adel
1 juni · 6 631 Inlägg
#13

bromsskivor och drivknutar hade jag börjat med att kolla

1Adrian1
1 juni · 244 Inlägg
#14

SportPilot skrev:
bromsskivor och drivknutar hade jag börjat med att kolla

Bromsskivorna fram är i normalt skick. Bak däremot är det ytrost på kanterna runt om skivan men det bör väl inte påverka något eftersom vibrationerna kommer framifrån?

Hur kollar man om felet ligger hos drivknuten/drivknutarna hehe?

SportPilot skånsk högflygande adel
1 juni · 6 631 Inlägg
#15

1Adrian1 skrev:

SportPilot skrev:
bromsskivor och drivknutar hade jag börjat med att kolla

Bromsskivorna fram är i normalt skick. Bak däremot är det ytrost på kanterna runt om skivan men det bör väl inte påverka något eftersom vibrationerna kommer framifrån?

Hur kollar man om felet ligger hos drivknuten/drivknutarna hehe?

vet inte hur du har kollat skivorna ? med blotta ögat kan det vara svårt att se om de är ok eller ej
Är knuten dålig så kommer den glappa

1Adrian1
1 juni · 244 Inlägg
#16

SportPilot skrev:

1Adrian1 skrev:

SportPilot skrev:
bromsskivor och drivknutar hade jag börjat med att kolla

Bromsskivorna fram är i normalt skick. Bak däremot är det ytrost på kanterna runt om skivan men det bör väl inte påverka något eftersom vibrationerna kommer framifrån?

Hur kollar man om felet ligger hos drivknuten/drivknutarna hehe?

vet inte hur du har kollat skivorna ? med blotta ögat kan det vara svårt att se om de är ok eller ej
Är knuten dålig så kommer den glappa

Inga spår eller liknande. Samt att mekanikern som monterade däcken på fälgarna, balanserade osv sa att de inte var några fel på skivorna fram.

Okej, ska kolla det. Tror ytterst lite på att det är drivknuten som är dålig då jag inte har någon symtom man brukar få när drivknuten är dålig, men men ska kika. smile

SportPilot skånsk högflygande adel
1 juni · 6 631 Inlägg
#17

Skivan kan ju vara skev, det får man nästan mäta upp med en indikatorklocka eller liknande

1Adrian1
1 juni · 244 Inlägg
#18

SportPilot skrev:
Skivan kan ju vara skev, det får man nästan mäta upp med en indikatorklocka eller liknande

Hmm, får ta och köpa en sån då och mäta. Tack! smile

SportPilot skånsk högflygande adel
1 juni · 6 631 Inlägg
#19

1Adrian1 skrev:

SportPilot skrev:
Skivan kan ju vara skev, det får man nästan mäta upp med en indikatorklocka eller liknande

Hmm, får ta och köpa en sån då och mäta. Tack! smile

eller om du har en plan bänkyta så kan du lägga skivan mot och se om den är rak eller ej, det är ett billigare sätt att kontrollera den, dock inte riktigt lika exakt tongue

Senast redigerat av SportPilot (1 juni )

1Adrian1
1 juni · 244 Inlägg
#20

SportPilot skrev:

1Adrian1 skrev:

SportPilot skrev:
Skivan kan ju vara skev, det får man nästan mäta upp med en indikatorklocka eller liknande

Hmm, får ta och köpa en sån då och mäta. Tack! smile

eller om du har en plan bänkyta så kan du lägga skivan mot och se om den är rak eller ej, det är ett billigare sätt att kontrollera den, dock inte riktigt lika exakt tongue

Aa, visst går det. Kan vara värt att ge det ett försök, måste bara hitta en skiva först haha tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang