Tyck till om Saab 95 Aero 2002

soffpotatisen
5 maj 2020 · 40 Inlägg

Funderar på att köp en saab 95 aero från 2002, närmare bestämt denna:

https://www.blocket.se/annons/ostergotl … i/89508302
Jag förutsätter att jag kan pruta ner den några tusenlappar, då jag måste betala skatten när den ställs på.

Jag är ute efter en andrabil, gärna kombi med krok och denna stämmer väl överens med min behov. Jag har inget emot att meka och strula lite. Det gör inget om det drar lite mer bränsle än typiska stadsbilen som denna gör.

Vad är era tankar kring denna bil?

Senast redigerat av soffpotatisen (6 maj 2020)

Tobzter
5 maj 2020 · 3 145 Inlägg

E väl bara köra om det kännes bra, men finnes en uppsjö så kika på denna och gå vidare om det inte lever upp till dina krav, lite dyr kan ja tycka
Rostfri lär den inte vara tyvärr "kanske på det yttre"

Senast redigerat av Tobzter (5 maj 2020)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Slim
5 maj 2020 · 340 Inlägg

Från -04 är det mindre risk för oil sludge, så hade gått på en sån. Annars bra bilar, men det brukar bli mer mekande när de gått över 20k mil...

KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
5 maj 2020 · 1 370 Inlägg

+Den har backvarnare ,
+ motorvärmare
+ "hundbenen" ser inte rostiga ut,
+ helskinn (Själv föredrar jag halvskinn så det inte blir så varmt i sittdynan på sommaren och kallt på vintern.) 
+ Elstolar.
+ Projektorljus

- Att det inte är sommarhjul med utan bara dubbfria vinterhjul
- Ser inga sensorer till parkeringsvarnarna fram som det står i annonsen

Sen undrar man ju alltid varför Daniel vill sälja en bil som en Sandy äger, men bara ägt i 1 månad?

Sen är det väl bara kolla om vevhusventilationen är uppdaterad och att serviceboken är korrekt i fylld.
Är den det och den känns bra i växellådan så har du mycket bil för pengarna.

Vi hade en -02 Aero i många år, riktigt rolig och körglad bil med trimm :-)
https://www.garaget.org/?car=350283

Senast redigerat av vw_audi (5 maj 2020)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
soffpotatisen
12 maj 2020 · 40 Inlägg

Kan återkoppla med att det var mer spackel än plåt vid "hundbenen" och i bagageluckan. Dessutom laddade inte turbon ordentligt, kändes mer som ~170hk.

I övrigt tror jag också det är en kalasbra bil, även när den är så pass gammal. Superskön att sitta i.

Bonnpojken
12 maj 2020 · 184 Inlägg

soffpotatisen skrev:
Kan återkoppla med att det var mer spackel än plåt vid "hundbenen" och i bagageluckan. Dessutom laddade inte turbon ordentligt, kändes mer som ~170hk.

I övrigt tror jag också det är en kalasbra bil, även när den är så pass gammal. Superskön att sitta i.

Så kan det gå när man drar o kollar på en bil en sen glömmer bort att kolla på vissa saker.  Vet hur det är att vara ivrig när man ska köpa en bil för att man är taggad på just den bilen man sett på annonsen. Jag själv fick tag i en 9-5 aero -00 för 5k som inte är spacklad eller nånting, dessutom felfri just nu. Finns dock lite rost på några skärmar men inget bärande

Slim
12 maj 2020 · 340 Inlägg

Fördelen med att leta 9-5or är att det finns så många. Det kommer alltid en till...

9-5 är en bra bil, bara man accepterar att den är lite omodern. Bekväm och billiga delar.

soffpotatisen
13 maj 2020 · 40 Inlägg

Bonnpojken skrev:

soffpotatisen skrev:
Kan återkoppla med att det var mer spackel än plåt vid "hundbenen" och i bagageluckan. Dessutom laddade inte turbon ordentligt, kändes mer som ~170hk.

I övrigt tror jag också det är en kalasbra bil, även när den är så pass gammal. Superskön att sitta i.

Så kan det gå när man drar o kollar på en bil en sen glömmer bort att kolla på vissa saker.  Vet hur det är att vara ivrig när man ska köpa en bil för att man är taggad på just den bilen man sett på annonsen. Jag själv fick tag i en 9-5 aero -00 för 5k som inte är spacklad eller nånting, dessutom felfri just nu. Finns dock lite rost på några skärmar men inget bärande

Jo ibland händer det ju att man är ivrig. Men i detta fall gjorde jag ett väldigt utförligt grundarbete men kan tycka att säljaren undanhöll viss information baserat på de frågor jag ställde. Men det är inte viktigt egentligen, man måste ut och prova och lära sig. Turbon visste han nog inte om själv att det var nått vajsing med.

soffpotatisen
13 maj 2020 · 40 Inlägg

Slim skrev:
Fördelen med att leta 9-5or är att det finns så många. Det kommer alltid en till...

9-5 är en bra bil, bara man accepterar att den är lite omodern. Bekväm och billiga delar.

Har också fått känslan att det är en bra bil, även om jag läst ganska så mycket skit om kvalitén. Känns dock som att det är många fantaster av andra märken som uttrycker sig på ett sånt sett.

Bonnpojken
13 maj 2020 · 184 Inlägg

soffpotatisen skrev:

Bonnpojken skrev:

soffpotatisen skrev:
Kan återkoppla med att det var mer spackel än plåt vid "hundbenen" och i bagageluckan. Dessutom laddade inte turbon ordentligt, kändes mer som ~170hk.

I övrigt tror jag också det är en kalasbra bil, även när den är så pass gammal. Superskön att sitta i.

Så kan det gå när man drar o kollar på en bil en sen glömmer bort att kolla på vissa saker.  Vet hur det är att vara ivrig när man ska köpa en bil för att man är taggad på just den bilen man sett på annonsen. Jag själv fick tag i en 9-5 aero -00 för 5k som inte är spacklad eller nånting, dessutom felfri just nu. Finns dock lite rost på några skärmar men inget bärande

Jo ibland händer det ju att man är ivrig. Men i detta fall gjorde jag ett väldigt utförligt grundarbete men kan tycka att säljaren undanhöll viss information baserat på de frågor jag ställde. Men det är inte viktigt egentligen, man måste ut och prova och lära sig. Turbon visste han nog inte om själv att det var nått vajsing med.

Jo. Säljare brukar bara ta med det possitiva grejerna tyvärr.. men kolla igenom alla vakuumslangar så att ingen är trasig eller sprucken.

soffpotatisen
13 maj 2020 · 40 Inlägg

Bonnpojken skrev:

soffpotatisen skrev:

Bonnpojken skrev:

Så kan det gå när man drar o kollar på en bil en sen glömmer bort att kolla på vissa saker.  Vet hur det är att vara ivrig när man ska köpa en bil för att man är taggad på just den bilen man sett på annonsen. Jag själv fick tag i en 9-5 aero -00 för 5k som inte är spacklad eller nånting, dessutom felfri just nu. Finns dock lite rost på några skärmar men inget bärande

Jo ibland händer det ju att man är ivrig. Men i detta fall gjorde jag ett väldigt utförligt grundarbete men kan tycka att säljaren undanhöll viss information baserat på de frågor jag ställde. Men det är inte viktigt egentligen, man måste ut och prova och lära sig. Turbon visste han nog inte om själv att det var nått vajsing med.

Jo. Säljare brukar bara ta med det possitiva grejerna tyvärr.. men kolla igenom alla vakuumslangar så att ingen är trasig eller sprucken.

Tack för tipset!

Bonnpojken
13 maj 2020 · 184 Inlägg

soffpotatisen skrev:

Bonnpojken skrev:

soffpotatisen skrev:

Jo ibland händer det ju att man är ivrig. Men i detta fall gjorde jag ett väldigt utförligt grundarbete men kan tycka att säljaren undanhöll viss information baserat på de frågor jag ställde. Men det är inte viktigt egentligen, man måste ut och prova och lära sig. Turbon visste han nog inte om själv att det var nått vajsing med.

Jo. Säljare brukar bara ta med det possitiva grejerna tyvärr.. men kolla igenom alla vakuumslangar så att ingen är trasig eller sprucken.

Tack för tipset!

Helt lugnt! Kan länka en video på vilka vakuumslangar du ska kika på ifall du behöver de:)

soffpotatisen
13 maj 2020 · 40 Inlägg

Bonnpojken skrev:

soffpotatisen skrev:

Bonnpojken skrev:

Jo. Säljare brukar bara ta med det possitiva grejerna tyvärr.. men kolla igenom alla vakuumslangar så att ingen är trasig eller sprucken.

Tack för tipset!

Helt lugnt! Kan länka en video på vilka vakuumslangar du ska kika på ifall du behöver de:)

Gör gärna det smile

Bonnpojken
13 maj 2020 · 184 Inlägg

soffpotatisen skrev:

Bonnpojken skrev:

soffpotatisen skrev:

Tack för tipset!

Helt lugnt! Kan länka en video på vilka vakuumslangar du ska kika på ifall du behöver de:)

Gör gärna det smile

https://www.google.com/url?sa=t&sou … cpobqRgI6V

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang