har kopierat en tråd som jag gjorde på garaget.org vet att jag har gjort en tråd nyligen men den innehåller inte all info och sånt...blir svårt att förstå om jag lägger till mer på den tråden ...
Har hållt på i snart 7 månader med min bil och det är fortfarande samma fel..
jag har ett co på 3.6% och ett hc på 400ppm
har äntligen hittat på felet men vet inte vad som orsakar det .. lambdasonden (som jag har bytt )
reglerar inte vid tomgång och den startar reglera över 1800varv (värdena sjunker) ... vi har kollat kablarna och dom verkar vara ok..ska göra ett till test imorn..har kollat allt annat som lmm , bränsletryck osv ..och ja lambdasonden är orginal..
behöver all hjälp jag kan få!
bilen är en 200sx..
fick svaret :Är det förvärmning till sonden, dvs den har typ 3 eller fyra kablar?
Kolla isåfall att förvärmningen funkar, dvs att den får batterispänning.
Bör själv lambda på en bil helt i onödan när det var förvärmningen som var paj.
Vad säger databoxen då?
Felkoder?
fick svaret:simmulera lambdasignar och se om den reglerar.
jag menar det kan ju vara så att sonden reagerar på fet bladningen med att det nått som inte gör att den inte reglerar..
jag skrev:det är en tretrådars ... har kollat och den har 12volt och bra jord på kablarna och vi har simulerat och datorn som vi mäter med uppfattar det men styrboxen fetar eller magrar inte på någoting .. motorn borde lägga av eller gå riktigt illa men ingeting händer.. har jordat styrboxen och testat med 2 st olika styrboxar .inga fel koder och inga kabelbrott

när vi mäter alla stift på styrboxen med datorn så kommer det upp 2 st fel så det står ungefär såhär
stift 29:lambdasond mager blandning 1.02volt
gränsvärden(0.2-0.4)
stift 29:lambdasond fet blandning 1.03 volt
gränsvärden(0.5-1.0)
det som är gjort på bilen är att det sitter en saab intercooler (större) och batteriet är bakflyttat .. annars är det orginal..
snart ger jag upp bilen har varit så många timmar under huven nu så jag börjar trött på bilen..