Min Pontiac Firebird Esprit `77 Renovera lite och ett roligt projekt.
Min plan med bilen är: Den ska få en Formula huv och möjlighet att få ha kvar originalutseende av Esprit. Ingen ankstjärt på den som det brukar sitta på Trans am. Ska inte trimma den men men vet aldrig vad som händer under ett projekt! ;) Jag ska renovera den lite också,
Cuefa skrev: Kommer nog kännas lite skönare med nya knutar. Otroligt hur små vibrationer från kardan kan fortplanta sig i karossen. Snyggt jobbat!
Ja det är skönt att få fräscha knutkors på kardan. Precis, vet hur minsta vibrationer känns och det är inte någon kul upplevelse. Tur jag fixa det nu, vill ju inte spränga kardan genom golv.
Trevligt projekt! Och det blir riktigt fint med nya grejer.
Följer!
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mack skrev: Trevligt projekt! Och det blir riktigt fint med nya grejer.
Följer!
Tackar! Välkommen till en rolig projektråd! Om du vill kan du läsa om mittt andra projekt också.. Där kommer snart bli mycket aktivitet.
Tackartackar! Låter lovande!
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Äntligen funkar bilen och den startade direkt trots att den stått på pallbockar i 5 månader. Jag har testkör bilen runt i ”hagen” och på en kortare gata men inte ute vägen pga att jag inte har försäkring. Jag ska ordna det!
Nyrenoverade växellådan är otrolig och pigg. Det är mycket roligare att shift-kit och bättre turbin i. Det behövs lite justerning på väljare-vajer.
Jag har målat original luftfilterbehållare och satt dit en dekal bara för att det ser snyggare ut och en ny luft-slang är ditsatt.
Jag har bytt ventilkåpepackning pga gamla var så torra och hade sprickor. Jag fick överraskande se att ventilerna är så rena och det såg ut om det var nyrenoverat men det är inte..
Kvar att göra är bara att montera dit spolarvätskebehållaren, lite skruvar i interiören och beställa nya däck till bilen Ska tvätta bilen och motorrummet, det är så smutsigt och dammigt
Jag har bytt olja och oljefilter på motorn även tändstift. Jag beställde en sats tändkablar men dom var fel. Hansen Racing sida som skrev att det passar en oldsmobile-motor men tydligen inte. Jag använder de gamla tändkablarna för tillfället igen. Jag har gjort de rena. Visst de funkar! Jag bjuder på en liten kort film på motor när den är igång.
Jag har fixat en försäkring till bilen och får köra på vägen. För några dagar sedan jag testkörde jag bilen på vägen lite runt på landet.. Det var ”aha-upplevelse” och det finns lite som behöver fixas. Motor och låda går jätte bra och mjukt.
Men jag upptäcke att när bilen svängde så kändes den lite märklig och skakig. Det är gummi på framvagnen som ät helt slut. Det kan också ha bidrigt med de gamla däcken som är torra.
Igår (söndag 28 juni): Jag har börjat att plocka isär framvagnen och det är ett tungt jobb! Det mesta satt fast och muttrar var rostiga. Det vägrade till en början att lossna men till slut lossade det!
Jag väntar på ett stort paket på ca 105 kg och det är tunga grejer. Kommer snart!
105 kilo lät som en ganska duktigt paket. Ser fram emot att se vad det innehåller, hehe.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Jag har köpte bussningssats Polyurethane ifrån Hansen racing. MEN när jag öppnade paketet som bussningsatsen låg i så märkte jag att någonting inte stämde. 2 st bitar stålrör fattades och vad göra? Skulle klaga hos Hansen racing men det fanns inga på lager och slut…. orkade inte klabba och tänkte på dagens läge.
Jag sökte och hittade bussningsats på VP auto. Köpt och väntar på att de ska komma.
Under tiden jag har lyckats montera några bussningar och spindelleder på armarna. Jag har inte målat dem och jag struntar i det nu. Den ska användas och köras med och inte vara trailerqueen hehe..
Jag upptäckte att bromsskivorna är sopslut men det stämde inte mot besiktningspappret. Tex var det livsfarlig att köra med bilen pga bussning-gummit var helt slut. Besiktning har helt missat dessa saker. Det var lika bra att fixa dem nu än i ett vägdike.
Igår (måndag 6 juli 2020) Jag beställde ett par bromsskivor, hjullager och dammskyddskåpor från BDS via Hansen racing.
Idag (tisdag 7 juli 2020) Jag har hämtat sakerna som jag beställt. Jag har nya bromsbelägg sedan innan.
Litet tag sedan. Jag var inne på ebay och hittade en cool grej, ett vintage testinstrument. Jag fick den för några dagar sedan och det var inga problem med leveransen ifrån Usa Bara lite längre leveranstid
Instrumentet kan testa alla GM tändning (HEI) och vanlig tändning med coil på V8, V6 och rak. Funkar även på Chrysler mopar och Ford tändningsystem. Men manualen är smutsig och jag ska kopiera den och göra en ny manual. Det ska blir roligt att testa den senare
Äntligen har det kommit ett stort paket som landat här hemma. Fyra st US Mags och det är häftigt. Fyra st däck med vit text på sidan. Det kan inte bli bättre än så här. Inga feta fälgar eller 20 tum här.
Mina Pontiac rally wheels II fälgar ska jag behålla och när jag har tid så ska jag fixa upp dessa. Det är sällsynta fälgar. Många däckfirmor kunde inte hjälpa till med renovering av mina rallys så därför köpte jag nya fälgar och däck.
Jag beställde av Tyred (däck/fälgar firma) Allting gick bra till en början och jag fick ett sändningsnummer. Det stod att paketet vägde 105 kg. Jag började att märka att något inte stämde och veckor började att rusa iväg.. Tog kontakt med företaget. Det visade sig att sändningsnumret var till dem själva och inte till mig. Men dom var hjälpsamma och trevliga. Men jag tycker att dom borde förbättra sig på kundservice och ha bättre koll på sändningsnumrena. Men Tyred är bara återförsäljare för KR Motor som importerar och hämtar fälgar ifrån US Mags. Men allt är löst nu
Har haft mycket göra med framvagnen. Bytte gummi. Jag beslöt mig för att byta bromskivor, belägg och stötdämpare fram..
Jag hade hinder på vägen när fjädringarna skulle tillbaka i bilen. Jag hade inget verktyg som kunde spänna fjädern för att kunna montera den i bilen.
Jag frågade min kompis om han hade ett sådant verktyg men den passade inte och var anpassad till volvo.. Jag letade efter annat och någon tipsade mig om att det fanns en fjäderspännare på Biltema. Den var svindyr och kostar ca två tusen kr men det var värt varje kr.. Mycket lätt använda den. Jag visste inte att Biltema sålde verktyg som passa för GM och och liknande modeller.
Idag 23 juli. Jag är precis klar med bilen. Nya fälgar och däck är monterade på bilen. Fälgarna är äkta US mags Indy och inga sk*tkopior. [/url]
Bilen gick som en klocka. Jag bestämde mig för att köra hem med bilen. Jag ska tvätta bilen och montera dit varvräknare osv.
När du ska ta bort den blåa skyddsvaxet på vita texten på däcket , så brukar det räcka med att bara spola med varm/ hett vatten och dra med en tvättsvamp. Inte hålla på med thinner och sånt ;-)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Mustang mach-E[https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=339914/]Mach-E[/url]