2796
Sök

Kamrem kuggade över

3 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
#1
I höstas köpte sambon en Skoda Felicia -98 som gått 12700mil och den har tills nu gått som en klocka.
I tisdags när hon kört ca 300 meter så började oljelampan lysa och ögonblicket efter så dog bilen. Det visade sig senare att kamremen kuggat över. Verkstan som vi lämnade in bilen till hade ingen bra förklaring på varför kamremen hoppat och varför oljelampan började lysa strax innan.

Kamrem+spännare är bytt för ca 800 mil sedan och enligt verkstan så såg allt schysst ut.

Ska tillägga att bilen stog still i 4 dagars köld innan detta hände. Kan någonting ha frusit (tex oljepumpen) och åsamkat detta? Vill inte att hon ska bli stående med bilen igen med samma problem.

Tack!

Smålänning
7 887 Inlägg
24 januari 2007
#2
Om hon kör mycket korta körningar utan att motorn blir varm så kan en isbit ha täppt till oljepumpen. Sannolikheten att det kan hända är liten, men den finns.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 januari 2007
#3
har hört av en trimmare/motorbyggare att en del bilar me speciella kamremsspännare kan kugga över om man tex rullar motorn bakåt ..typ råkar rulla bakåt med 1:ans växel .. har för mig de var VAG bilar och eller skoda sånna med fjäderspänd rem


3 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
#4
Hej igen,

idag ringde min sambo och berättade att oljelampan åter igen tändes upp när hon körde. Hon stängde av motorn mitt på vägen, livrädd för att remmen skulle kugga över igen. Efter en stunds väntande startade hon bilen (oljelampan släcktes) och hon åkte hem igen.

Ringde verkstan och berättade och han sa att vi kan prova att byta oljetryckskontakten.(?)

Inte för att jag har någon större erfarenhet av bilmekande men oljetryckskontakten känner väl bara av vilket oljetryck det är och bestämmer om oljelampan på panelen ska tändas eller släckas? Oljetryckskontakten påverkar väl knappast oljetrycket i sig?
Senast redigerat av entranced (26 januari 2007)

Smålänning
7 887 Inlägg
26 januari 2007
#5
Oljetryckskontakten kan vara glapp, sliten, bränd, fabrikationsfel eller bara allmänt trasig. Då kan lampan bete sig konstigt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
26 januari 2007
#6
entranced skrev:
Inte för att jag har någon större erfarenhet av bilmekande men oljetryckskontakten känner väl bara av vilket oljetryck det är och bestämmer om oljelampan på panelen ska tändas eller släckas? Oljetryckskontakten påverkar väl knappast oljetrycket i sig?

Nej, kontakten påverkar inte oljetrycket. Den kontakten sitter på motorblocket och ger jord till oljelampan när trycket är så pass litet att det inte påverkar kontakten, oljelampan har en plus kopplad på ena sidan och när trycket blir för litet så tänds lampan eftersom den som sagt får jord från kontakten.

Du kan ju också kolla så att kabeln från oljetryckskontakten inte har trasig isolering någonstans, då kan ju kabelns trådar komma i kontakt med motorblocket eller karossen och då får lampan också jord. Falskt alarm alltså.

3 Inlägg
26 januari 2007
Trådstartare
#7
Tack för svaret!  Frågan är om det finns ett samband mellan att oljelampan lös samtidigt som kamremmen kuggade över eller om det var 2 olika fel som uppstod samtidigt.

Lite orolig att remmen ska kugga över igen så att motorn tar skada.

workoholic
146 Inlägg
26 januari 2007
#8
du sa att den stod kall i flera dar innan hon starta .. du har redan själv svarat på frågan och ja: oljan kan ha frusit om du haft för dålig olja (gammal lr helt enkelt för dålig kvalité). e ju inte ovanligt att folk går ut o startar bilen i kylan börjar skrapa rutorna o helt plötsligt dör bilen då kammen har hoppat. o då hon sagt att oljetryckslampan lös så låter detta scenario trovärdigt...


Sök