Köpråd 30-50k sportig bil

Tom_Bombadill
2 juni 2020 · 51 Inlägg

Hej. Jag har nu haft en Saab 9-3 05 2.0T i ett år och har haft en del problem, har fixat vissa och vissa är inte värt besväret/tiden/pengarna så jag letar efter en ny bil.

Jag kan tänka mig att lägga mellan 30k och 50k.

Det jag letar efter är en sportig bil. Jag vill ha något som är kul att köra, med lite drag i och som tar kurvor bra. En rolig bil helt enkelt.

De jag kikat på hittills är Peugeot 206RC, Mini Cooper S, Golf GTI, BMW 330(e36/e46). Har även försökt hitta Honda Civic Type-R, Porsche 924/944 och subaru impreza men verkar vara svårt att hitta bra exemplar i den prisklassen.

Undrar vad ni har för tips. Var inne på Peugeoten ett tag men hörde att väldigt många har problem med den, avgassystem och elfel. Är Golf GTI kanske det säkraste kortet?

Tacksam för alla tips.

1Adrian1
2 juni 2020 · 356 Inlägg

Rekommenderar starkt att slå till på en Honda Civic Type R EP3. Går nog inte och hitta någon roligare bil att köra för de pengarna samt hur driftsäker som helst.

Ha lite is i magen så kommer det nog upp ett bra exemplar wink

Tom_Bombadill
2 juni 2020 · 51 Inlägg

Tack. Ska titta närmre på de!

panda666
2 juni 2020 · 4 228 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:
Hej. Jag har nu haft en Saab 9-3 05 2.0T i ett år och har haft en del problem, har fixat vissa och vissa är inte värt besväret/tiden/pengarna så jag letar efter en ny bil.

Jag kan tänka mig att lägga mellan 30k och 50k.

Det jag letar efter är en sportig bil. Jag vill ha något som är kul att köra, med lite drag i och som tar kurvor bra. En rolig bil helt enkelt.

De jag kikat på hittills är Peugeot 206RC, Mini Cooper S, Golf GTI, BMW 330(e36/e46). Har även försökt hitta Honda Civic Type-R, Porsche 924/944 och subaru impreza men verkar vara svårt att hitta bra exemplar i den prisklassen.

Undrar vad ni har för tips. Var inne på Peugeoten ett tag men hörde att väldigt många har problem med den, avgassystem och elfel. Är Golf GTI kanske det säkraste kortet?

Tacksam för alla tips.

nån gammal bmw-merca skulle ja tippa på, kanske tom en lexus is 200? finns även lexus is 250 nära din budget ungefär, eftersom ja kör volvo 940 just nu så skulle ja också tipsa om 940 också, 944 sedan me turbo och manuell. med 50k i budget  hittar du lätt en i hyffsat skick för runt 20.000+- tom mindre också me lite tur. En lätt tryckare då som har original 134hk men med en enkel chippning, byte av wastegate osv får du ut ca 180-200hk och sen om du satsar kanske 15k till -+ med tex större turbo, spridare, bättre koppling, bättre IC osv så hamnar du lätt runt 300hk utan o öppna motorn. Inte så jävla dyrt då me ca 300hk och rwd med volvo 940.

Vill du inte ha volvo då skulle ja rekommendera att du kollar på lexusen iaf.

jompazx
2 juni 2020 · 291 Inlägg

panda666 skrev:

Tom_Bombadill skrev:
Hej. Jag har nu haft en Saab 9-3 05 2.0T i ett år och har haft en del problem, har fixat vissa och vissa är inte värt besväret/tiden/pengarna så jag letar efter en ny bil.

Jag kan tänka mig att lägga mellan 30k och 50k.

Det jag letar efter är en sportig bil. Jag vill ha något som är kul att köra, med lite drag i och som tar kurvor bra. En rolig bil helt enkelt.

De jag kikat på hittills är Peugeot 206RC, Mini Cooper S, Golf GTI, BMW 330(e36/e46). Har även försökt hitta Honda Civic Type-R, Porsche 924/944 och subaru impreza men verkar vara svårt att hitta bra exemplar i den prisklassen.

Undrar vad ni har för tips. Var inne på Peugeoten ett tag men hörde att väldigt många har problem med den, avgassystem och elfel. Är Golf GTI kanske det säkraste kortet?

Tacksam för alla tips.

eftersom ja kör volvo 940 just nu så skulle ja också tipsa om 940 också, 944 sedan me turbo och manuell. med 50k i budget  hittar du lätt en i hyffsat skick för runt 20.000+- tom mindre också me lite tur. En lätt tryckare då som har original 134hk men med en enkel chippning, byte av wastegate osv får du ut ca 180-200hk och sen om du satsar kanske 15k till -+ med tex större turbo, spridare, bättre koppling, bättre IC osv så hamnar du lätt runt 300hk utan o öppna motorn. Inte så jävla dyrt då me ca 300hk och rwd med volvo 940.

Vill du inte ha volvo då skulle ja rekommendera att du kollar på lexusen iaf.

Im donald trump and i approv of this message. kostar dock inte på långa vägar 15 lök att få ut 300hk om man är villig att handla begangnat och bygger avgassystem och så själv.

Senast redigerat av jompazx (2 juni 2020)

Vita_Vargen
2 juni 2020 · 1 281 Inlägg

Håller med tidigare talare, sikta på en Honda i den prisklassen.

Har haft en 2003 GTi (1.8 T 180 hk) och den var verkligen "meh"... inte speciellt kul alls. Lånat en Peugeot 206RC och den var ännu sämre. Fixade i ordning en vanlig 90-tals civic med 130 hk V-tec motor, den var betydligt roligare att köra än båda tidigare nämnda. Har även kört en 2015 Type-R och den var brutal.
Impreza GT är annars en favorit. Men att hitta en vettig sån går knappt längre.
BMWn är mer bruks än sportig enligt mig.

940 i all ära men "kul att köra, med lite drag i och som tar kurvor bra." är inte en beskrivning som jag finner passande. Ja jag har haft svetsdiffad 940 med  coilovers, ~250 hp och hydralisk handbroms.
Kör fortfarande min MX-5 alla dagar i veckan framför en sån så länge de inte är sladda på Ica-parkeringen eller driftbash som är målet.

Senast redigerat av Vita_Vargen (2 juni 2020)

panda666
2 juni 2020 · 4 228 Inlägg

jompazx skrev:

panda666 skrev:

Tom_Bombadill skrev:
Hej. Jag har nu haft en Saab 9-3 05 2.0T i ett år och har haft en del problem, har fixat vissa och vissa är inte värt besväret/tiden/pengarna så jag letar efter en ny bil.

Jag kan tänka mig att lägga mellan 30k och 50k.

Det jag letar efter är en sportig bil. Jag vill ha något som är kul att köra, med lite drag i och som tar kurvor bra. En rolig bil helt enkelt.

De jag kikat på hittills är Peugeot 206RC, Mini Cooper S, Golf GTI, BMW 330(e36/e46). Har även försökt hitta Honda Civic Type-R, Porsche 924/944 och subaru impreza men verkar vara svårt att hitta bra exemplar i den prisklassen.

Undrar vad ni har för tips. Var inne på Peugeoten ett tag men hörde att väldigt många har problem med den, avgassystem och elfel. Är Golf GTI kanske det säkraste kortet?

Tacksam för alla tips.

eftersom ja kör volvo 940 just nu så skulle ja också tipsa om 940 också, 944 sedan me turbo och manuell. med 50k i budget  hittar du lätt en i hyffsat skick för runt 20.000+- tom mindre också me lite tur. En lätt tryckare då som har original 134hk men med en enkel chippning, byte av wastegate osv får du ut ca 180-200hk och sen om du satsar kanske 15k till -+ med tex större turbo, spridare, bättre koppling, bättre IC osv så hamnar du lätt runt 300hk utan o öppna motorn. Inte så jävla dyrt då me ca 300hk och rwd med volvo 940.

Vill du inte ha volvo då skulle ja rekommendera att du kollar på lexusen iaf.

Im donald trump and i approv of this message. kostar dock inte på långa vägar 15 lök att få ut 300hk om man är villig att handla begangnat och bygger avgassystem och så själv.

hehe, mer än 15 tror du? större turbo, finns på kl racing tror ja för 3-4k. spridare tror ja min kompis hitta för 4k. annan chip o klocka? intercooler, avgas från kl racing eller vparts kanske 3-4k där också och sen fetare kopplings sats. Har ja glömt nått? närmare 300hk rwd för runt max 50k. sen kan man smacka på andra finare fälgar och sänka bilfan. Man får en snygging och en väldigt stryktålig bil för pengarna.

jompazx
2 juni 2020 · 291 Inlägg

panda666 skrev:

jompazx skrev:

panda666 skrev:
eftersom ja kör volvo 940 just nu så skulle ja också tipsa om 940 också, 944 sedan me turbo och manuell. med 50k i budget  hittar du lätt en i hyffsat skick för runt 20.000+- tom mindre också me lite tur. En lätt tryckare då som har original 134hk men med en enkel chippning, byte av wastegate osv får du ut ca 180-200hk och sen om du satsar kanske 15k till -+ med tex större turbo, spridare, bättre koppling, bättre IC osv så hamnar du lätt runt 300hk utan o öppna motorn. Inte så jävla dyrt då me ca 300hk och rwd med volvo 940.

Vill du inte ha volvo då skulle ja rekommendera att du kollar på lexusen iaf.

Im donald trump and i approv of this message. kostar dock inte på långa vägar 15 lök att få ut 300hk om man är villig att handla begangnat och bygger avgassystem och så själv.

hehe, mer än 15 tror du? större turbo, finns på kl racing tror ja för 3-4k. spridare tror ja min kompis hitta för 4k. annan chip o klocka? intercooler, avgas från kl racing eller vparts kanske 3-4k där också och sen fetare kopplings sats. Har ja glömt nått? närmare 300hk rwd för runt max 50k. sen kan man smacka på andra finare fälgar och sänka bilfan. Man får en snygging och en väldigt stryktålig bil för pengarna.

nej lång mycket billigare OM man svetsar själv och handlar begagnat. Det är så många som trimmar dessa bilar så det florerar så det cirkulerar så otroligt mycket begagnat. tror definitivt att man kan komma undan för under 10 kanske närmare 5 om man handlar begagnat och svetsar själv. köpe-avgassystem är rena rånet.

Senast redigerat av jompazx (2 juni 2020)

panda666
2 juni 2020 · 4 228 Inlägg

jompazx skrev:

panda666 skrev:

jompazx skrev:

Im donald trump and i approv of this message. kostar dock inte på långa vägar 15 lök att få ut 300hk om man är villig att handla begangnat och bygger avgassystem och så själv.

hehe, mer än 15 tror du? större turbo, finns på kl racing tror ja för 3-4k. spridare tror ja min kompis hitta för 4k. annan chip o klocka? intercooler, avgas från kl racing eller vparts kanske 3-4k där också och sen fetare kopplings sats. Har ja glömt nått? närmare 300hk rwd för runt max 50k. sen kan man smacka på andra finare fälgar och sänka bilfan. Man får en snygging och en väldigt stryktålig bil för pengarna.

nej lång mycket billigare OM man svetsar själv och handlar begagnat. Det är så många som trimmar dessa bilar så det florerar så det cirkulerar så otroligt mycket begagnat. tror definitivt att man kan komma undan för under 10 kanske närmare 5 om man handlar begagnat och svetsar själv. köpe-avgassystem är rena rånet.

a exakt. tänkte inte alls på man kan handla begagnat. facebook och blocket är ju fullt me delar bara där. Men tänker mig 300hk är väldigt nice på en trygg rwd bil som är stryktålig och finns fullt me billiga reservdelar ifall nått skulle ge sig. Får se nu vad Ts tänker köpa^^Själv skulle jag behöva hjälp att fixa acummulator mod på min 940 automat. så ja också kan trimma över 200hk^^

SportPilot Ubåtsingenjör
2 juni 2020 · 7 210 Inlägg

du kan trimma en volvo 940 precis hur mycket du vill, det är inte en sportig bil
en civic type r är lite små sportig, annars är ju MX-5 som nämns tidigare i tråden en klockren sportbil i ts prisklass

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
2 juni 2020 · 4 228 Inlägg

SportPilot skrev:
du kan trimma en volvo 940 precis hur mycket du vill, det är inte en sportig bil
en civic type r är lite små sportig, annars är ju MX-5 som nämns tidigare i tråden en klockren sportbil i ts prisklass

beror på vad du själv anser sportigt är, 940 me runt 300 åsnor i motorn för mig låter mycket sportigare än en mx5 och en civic tsammans. Men det är bara ja kanske. Sen finns ju bmw med v8 på 286 hk original 540 då som också är sportig i mina ögon. civic för mig känns bara tamt och tråkigt. Men det är TS som ska bestämma nu;)

Utmarks-Loke
2 juni 2020 · 5 791 Inlägg

Det står ju redan i startinlägget att en bil som tar kurvor bra efterfrågas, och då är det nog inte någon volvo eller 5-serie som efterfrågas.

jompazx
2 juni 2020 · 291 Inlägg

Volvo s40 T5 med original sportchassi går att få för runt 50K

Tom_Bombadill
3 juni 2020 · 51 Inlägg

Tack som fan för alla svar! Jag kanske borde nämnt det men även om jag börjar lära mig mer om bilar och tycker att det är kul att mecka med enkla grejer så är jag en riktig noob. Har nog inte möjlighet att göra några stora ändringar på 940:n även om det låter prisvärt. Tack för tipset iaf! Ska kika på det andra ni sagt och återkomma. S40 t5 har jag inte tänkt på men ja det kan ju vara lite spännande också.

MVH Alex

amazinjoey
3 juni 2020 · 1 138 Inlägg

jompazx skrev:

panda666 skrev:

Tom_Bombadill skrev:
Hej. Jag har nu haft en Saab 9-3 05 2.0T i ett år och har haft en del problem, har fixat vissa och vissa är inte värt besväret/tiden/pengarna så jag letar efter en ny bil.

Jag kan tänka mig att lägga mellan 30k och 50k.

Det jag letar efter är en sportig bil. Jag vill ha något som är kul att köra, med lite drag i och som tar kurvor bra. En rolig bil helt enkelt.

De jag kikat på hittills är Peugeot 206RC, Mini Cooper S, Golf GTI, BMW 330(e36/e46). Har även försökt hitta Honda Civic Type-R, Porsche 924/944 och subaru impreza men verkar vara svårt att hitta bra exemplar i den prisklassen.

Undrar vad ni har för tips. Var inne på Peugeoten ett tag men hörde att väldigt många har problem med den, avgassystem och elfel. Är Golf GTI kanske det säkraste kortet?

Tacksam för alla tips.

eftersom ja kör volvo 940 just nu så skulle ja också tipsa om 940 också, 944 sedan me turbo och manuell. med 50k i budget  hittar du lätt en i hyffsat skick för runt 20.000+- tom mindre också me lite tur. En lätt tryckare då som har original 134hk men med en enkel chippning, byte av wastegate osv får du ut ca 180-200hk och sen om du satsar kanske 15k till -+ med tex större turbo, spridare, bättre koppling, bättre IC osv så hamnar du lätt runt 300hk utan o öppna motorn. Inte så jävla dyrt då me ca 300hk och rwd med volvo 940.

Vill du inte ha volvo då skulle ja rekommendera att du kollar på lexusen iaf.

Im donald trump and i approv of this message. kostar dock inte på långa vägar 15 lök att få ut 300hk om man är villig att handla begangnat och bygger avgassystem och så själv.

Då kan han lägga 15K på sin saab och få 300hk, mycket bättre och sportigare kaross i dessa

Brådhis * Voff voff *
3 juni 2020 · 10 203 Inlägg

Jag vill nog också slå ett slag för Lexus IS200 (eller 250) här. Det är riktigt trevliga bilar på många vis.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
3 juni 2020 · 5 656 Inlägg

Hej!
Mazda Miata! Bättre sportbil får man leta efter! Speciellt i den prisklassen som efterfrågas.

viccoA
3 juni 2020 · 3 109 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag vill nog också slå ett slag för Lexus IS200 (eller 250) här. Det är riktigt trevliga bilar på många vis.

Fast sportig och IS200 i samma mening vet jag inte, sävlig japansk vardagsbil känns mer passande, plus för bakhjulsdrift och hållbarhet minus för dåligt isolerade hjulhus.

Utmarks-Loke
3 juni 2020 · 5 791 Inlägg

Verkar bara finnas fyra IS200 i hela landet till salu just nu. En är diesel, en är automat, en har gått över 35.000 mil, men den sista kanske kan vara något.

Bennybira
3 juni 2020 · 480 Inlägg

skaffa valfri civic med ösigare motor. Körglada, lättmekade och driftsäkra.
EP3 har många skruvat med men de verkar palla det.

Fiat 127 (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang