Köpte grisen i säcken..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Min ena bakre stötdämpare  förde lite oväsen som retade upp mig alltmer efterhand..
Det var inte så många år sedan den blev bytt till en ny..

Så jag misstänkte inte dämparen direkt ,så jag plockade ner inredningen i "skuffen" och bad kärringen köra på en lite skumpig väg så jag kunde kolla var oväsendet kom ifrån..
Givetvis så kom det såklart utifrån..sad
Aja, nu visste jag lite bättre var problemet satt..
Skruvade tebaks allt och så var det dags att beställa en BEGAGNAD såklart, för man sätter väl inte en NY dämpare på en gammal bil, eller..?
Fanns inte en endaste i hela skåne, så jag fick beställa en från norrköping..
Fick den 5 dagar senare och skulle montera..
Tyckte den var lite VÄL stor för att vara bakre, så jag jämförde och häpnades av att jag fått främre dämpare  !
Aja, jag ringde upp skroten och dom skulle skicka den "rätta", som jag då fick 5 dagar senare..
Tog av emballaget och studerade exemplaret jag fått..
Jag var nära till gråten för denna var KLART sämre än den som satt på..
Rostig såklart, men rosten satt på den blanka delen..sad
Och ännu värre , den läckte olja  !!!!!!!sad
Vad 17 är det för skrotare som skickar ett så dåligt exemplar, med 2 !!! fel ?

Så det blev till att gå in på autodoc och beställa en för knappt 600, NY..
Den är monterad nu och jag har sluppit skramlet..
Men jag kan inte släppa det att skrotare skickar usla varor och undrar därför om några av de kära läsarna råkat ut för något liknande ism skrotköp..?

Senast redigerat av axxet (8 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
8 juni 2020 · 9 296 Inlägg

Men för tusan. Begagnade okända stötdämpare?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Det var till min välservade gamla corolla -98 ..
När man söker på skrotare så skriver man vad man har för bil..och vilken detalj man vill ha.
Men jag räknade inte med okunnigheten...

Senast redigerat av axxet (8 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
granadadr
8 juni 2020 · 7 289 Inlägg

nää köper man på bildelsbasen räknar man med att få testade varor, skillnad om man går till lokala skrotkalle som ej har koll,,

Senast redigerat av granadadr (8 juni 2020)

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Xebers76
8 juni 2020 · 2 266 Inlägg

Köpte en begagnad fördelare än gång från en mycket stor och känd bilskrot. Den var i ett skick som enklast kan beskrivas som "legat i havet i 1 år". Smsade dem att jag var missnöjd. Dem ringde senare och jag fick alla pengar tillbaks och ett bra erbjudande som plåster.

Alla gör fel ibland, men det man väljer att göra för att rätta till felet är det viktigaste. tongue

Brådhis * Voff voff *
9 juni 2020 · 10 279 Inlägg

Med tanke på vad nya dämpare kostar på nätet idag väcks ju frågan: Hur billig var egentligen den begagnade...?

Jag menar... Du använder ju själv i rubriken ett talesätt som tydliggör just varför man inte gör som du gjort. wink

Senast redigerat av Brådhis (9 juni 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
9 juni 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Man köper väl inte begagnade stötdämpare?! -Säljs sånt verkligen?

Mew
9 juni 2020 · 2 160 Inlägg

Jag har köpt både stötdämpare och länkarm på skroten. Dock plockade jag dem då själv, och i båda fallen var det en uppenbart nybytt del som såg ut att vara i nyskick. Så ibland kan det absolut vara värt det, om en skrot fått in en sådan del.
Däremot en uppenbart begagnad del... Nja. Nuförtiden kan man få nya delar så pass billigt från t ex Tyskland att det inte är värt det.

caromania Forummoderator
9 juni 2020 · 9 296 Inlägg

Det är väl en sak på en hyfsat ny bil men en 22år gammal skorv... Och som sagt,nya dämpare kostar ju bara som 4 stora sushi.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Sushin var ivarjefall från "rätt" land..med tanke på bilen..
Men kostar dom verkligen SÅÅ mycket ?

Senast redigerat av axxet (9 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Brådhis skrev:
Med tanke på vad nya dämpare kostar på nätet idag väcks ju frågan: Hur billig var egentligen den begagnade...?

Jag menar... Du använder ju själv i rubriken ett talesätt som tydliggör just varför man inte gör som du gjort. wink

När man köper från skroten på distans så räknar man VÄL med att få något i någorlunda BRA skick..
Om man själv plockar så vet man vad man får..
Inte fasiken räknade jag med att skrotens anställda var TOTALT okunniga hur en dämpare ska se ut och fungera..sad
M a o, så är det härmed sluthandlat från skrotar på distans..
Grissäcksköpet var  definitivt den sista spiken i...

Senast redigerat av axxet (9 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
caromania Forummoderator
9 juni 2020 · 9 296 Inlägg

axxet skrev:

Brådhis skrev:
Med tanke på vad nya dämpare kostar på nätet idag väcks ju frågan: Hur billig var egentligen den begagnade...?

Jag menar... Du använder ju själv i rubriken ett talesätt som tydliggör just varför man inte gör som du gjort. wink

När man köper från skroten på distans så räknar man VÄL med att få något i någorlunda BRA skick..
Om man själv plockar så vet man vad man får..
Inte fasiken räknade jag med att skrotens anställda var TOTALT okunniga hur en dämpare ska se ut och fungera..sad
M a o, så är det härmed sluthandlat från skrotar på distans..
Grissäcksköpet var  definitivt den sista spiken i...

Se det positivt. Du har åtminstone en exklusiv cykelpump!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
10 juni 2020 · 5 836 Inlägg

Bilskrotaren plockade själv lös den där stötdämparen från sin gamla buckliga corolla när han fått tvåa på besiktningen. I många år låg den sedan ute bakom soptunnan, till synes bortglömd. Rostig och ful och oljeläckaget gjorde fläckar på asfalten de första åren, till det var tomt. Men skrotens snåla ägare ville inte kasta den, för han visste att förr eller senare kommer någon vilja köpa den. Någonstans i landet måste det finnas någon som hellre köper grisen i säcken än en ny stötdämpare som kostar ungefär samma. Femton år tog det, men till slut fick han rätt. Stötdämparen hamnade i Skåne där det ändå är så platt att stötdämpare inte behövs.

caromania Forummoderator
10 juni 2020 · 9 296 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Bilskrotaren plockade själv lös den där stötdämparen från sin gamla buckliga corolla när han fått tvåa på besiktningen. I många år låg den sedan ute bakom soptunnan, till synes bortglömd. Rostig och ful och oljeläckaget gjorde fläckar på asfalten de första åren, till det var tomt. Men skrotens snåla ägare ville inte kasta den, för han visste att förr eller senare kommer någon vilja köpa den. Någonstans i landet måste det finnas någon som hellre köper grisen i säcken än en ny stötdämpare som kostar ungefär samma. Femton år tog det, men till slut fick han rätt. Stötdämparen hamnade i Skåne där det ändå är så platt att stötdämpare inte behövs.

Poesi. Blir alldeles varm i hjärtat. smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang