Bygga Budgetdriftbil! Val av bil?

K1vi
12 juni 2020 · 13 Inlägg

Tja. Får tillgång till garage i sommar och tänkte göra min dröm sann att skaffa en bil som man kan åka brett med. Jag har två bilar som jag kan tänka mig.

BMW E36 eller Volvo (240/740/940)

Vilken av dessa skulle ni rekommendera och varför? Har läst bra om båda men behöver mer övertygande.

Värt att tillägga är att jag aldrig driftat förut, endast snösladdat med nån sketen 940, och har grundläggande motorkunnande (tanken är att jag ska lära mig genom att skruva på bilen)

Hit me upp med era förslag!

Fridens!

Kevin

viccoA
12 juni 2020 · 3 109 Inlägg

Mitt råd:
Köp en färdig bil, blir mycket billigare och man kommer igång och kör direkt inte om 3 år när man är klar.
Du kommer ändå få laga massor med saker på bilen om du använder den så du lär dig skruva iaf.

Utmarks-Loke
12 juni 2020 · 5 833 Inlägg

E36 är gamla och sällsynta och allt dyrare nu, satsa hellre på E46 i såna fall.

Lucif3r
12 juni 2020 · 2 207 Inlägg

Det beror ju lite på vilken del av bygget du är mest intresserad av... Är det själva bygget av egen driftbil, eller att köra drifting? Om det är det senare alternativet kan det säkert vara ett bra alternativ att köpa en "färdig" driftbil..
Nackdelen med "färdiga" bilar är ju dock att du inte vet något om den och hur den är byggd, hur den beter sig osv.

Bygger man den själv så vet man exakt hur den är byggd, det är lättare att redan från start bygga den på ett sätt som passar en själv, plus att reparationer och/eller ändringar i efterhand blir betydligt enklare när du vet hur allt är fastskruvat från början(eftersom du då redan gjort det en gång).
Gör man bygget stegvis så lär man sig även hur geometrin ändrar bilen. Det är lättare att säga t ex "ok, 10 grader extra styrvinkel gör si och så, possitiv camber ger det och det", jämnfört med att hoppa direkt från en standard-bil direkt till en "klar" drifting bil med allt redan ändrat. Du får inte riktigt samma uppfattning om vad som gör vad.

Val av bil... ptja, det är ju upp till dig. Oavsett vilken bil du väljer så kommer den ju inte vara orginal när du är "klar", så det spelar ju ingen större roll faktiskt.
... Men en volvo kombi på bredden är ju lite mer respekt så klart big_smile big_smile
Gamla volvos är ju lite mer "tacksamma" att modifiera också, eftersom dom är rätt kassa orginal faktiskt. Men det beror ju på svaret till första frågan... Är det bygget eller körningen du vill åt först och främst?

K1vi
12 juni 2020 · 13 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det beror ju lite på vilken del av bygget du är mest intresserad av... Är det själva bygget av egen driftbil, eller att köra drifting? Om det är det senare alternativet kan det säkert vara ett bra alternativ att köpa en "färdig" driftbil..
Nackdelen med "färdiga" bilar är ju dock att du inte vet något om den och hur den är byggd, hur den beter sig osv.

Bygger man den själv så vet man exakt hur den är byggd, det är lättare att redan från start bygga den på ett sätt som passar en själv, plus att reparationer och/eller ändringar i efterhand blir betydligt enklare när du vet hur allt är fastskruvat från början(eftersom du då redan gjort det en gång).
Gör man bygget stegvis så lär man sig även hur geometrin ändrar bilen. Det är lättare att säga t ex "ok, 10 grader extra styrvinkel gör si och så, possitiv camber ger det och det", jämnfört med att hoppa direkt från en standard-bil direkt till en "klar" drifting bil med allt redan ändrat. Du får inte riktigt samma uppfattning om vad som gör vad.

Val av bil... ptja, det är ju upp till dig. Oavsett vilken bil du väljer så kommer den ju inte vara orginal när du är "klar", så det spelar ju ingen större roll faktiskt.
... Men en volvo kombi på bredden är ju lite mer respekt så klart big_smile big_smile
Gamla volvos är ju lite mer "tacksamma" att modifiera också, eftersom dom är rätt kassa orginal faktiskt. Men det beror ju på svaret till första frågan... Är det bygget eller körningen du vill åt först och främst?

Jag skulle säga 50/50. Har ALLTID velat skruva på bilar, men har inte haft tillgång till garage. Drifting har även lockat mig nu i ungefär 2 års tid. Nu när jag får tillgång till garage så känner jag att det är värt att ta tillfället i akt.

panda666
12 juni 2020 · 4 250 Inlägg

bmw är dyrt att ha som driftingbil, tex e36 325 med sina original 191 hk och rwd. Ska du ha mer hk så är det turbo som gäller och där sticker iväg priset plus du får inte besikta den längre så du får endast använda på bana eller liknande.  bästa valet är nog alltid 940 ifall du vill komma undan väldigt billigt plus håller bättre än vilken bmw som helst. köp en 940 ltt me 134 hk turbo original. Med chip och ökad laddtryck osv hamnar du direkt runt 180+ hk rwd. Sen med kanske 10k till kan du hamna runt 300hk utan att öppna motorn, större turbo, ic, bättre koppling, spridare osv, facebook marknaden och blocket har hur mycket delar som helst. manuella m90 lådan tål hur mycket stryk som helst bara 3ans växel funkar bra, annars bara o svetsa den. 940 FT eller FK motorerna tål hur mke som helst också. Sen är smaken som baken, vissa gillar e36 och vissa gillar 940. 940 är mycket mer bekväma och robusta, kan bli riktigt coola med lite sänkning och finare fälgar. Jag personligen skulle satsa på 940 utan att blinka.

Lucif3r
12 juni 2020 · 2 207 Inlägg

Jag tror du överskattar hur tåliga rödblockarna är orginal... Så speciellt mycket tål dom inte, speciellt inte vid mer aggressiv körning som t ex drifting. M90'in tål inte speciellt mycket heller, även med svetsad 3a. I det fallet är det smartare att investera i en omsvetsad låda från t ex bmw.
Sen har vi ju bakvagnen också... Den håller inte heller länge vid lite våldsam körning orginal.
Framvagnen håller, men geometrin är helknasig på 7/900-serien.

Missförstå mig rätt, det går absolut att få en gammal volvo att hålla och få dom bra, men så jäkla bara är det inte.

panda666
12 juni 2020 · 4 250 Inlägg

Lucif3r skrev:
Jag tror du överskattar hur tåliga rödblockarna är orginal... Så speciellt mycket tål dom inte, speciellt inte vid mer aggressiv körning som t ex drifting. M90'in tål inte speciellt mycket heller, även med svetsad 3a. I det fallet är det smartare att investera i en omsvetsad låda från t ex bmw.
Sen har vi ju bakvagnen också... Den håller inte heller länge vid lite våldsam körning orginal.
Framvagnen håller, men geometrin är helknasig på 7/900-serien.

Missförstå mig rätt, det går absolut att få en gammal volvo att hålla och få dom bra, men så jäkla bara är det inte.

Fortfarande vågar säga bättre än vilken bmw som helst. e36-e46 i hyffsat skick är dyrare i inköp än en 940 i hyffsat skick. Delar hittar man också mycket lättare till volvon.  Och billigare också. Hållbarhet ska vi inte snacka om alls då volvon håller mycket mycket bättre än bmwn. Ta mig tex och en jobb kollega, jag har ägt troligen runt 5-6 bmw under tiden som vi jobbat med varandra medans han ägt bara volvos, 240/940 har han under sin ägo.  Vi jobbar fortfarande tillsammans och han har fortfarande kvar sina volvos och gissa vems bilar har pajat mest? jo mina bmw har pajat aldeless för ofta medans hans volvos har inte behövts lagas på nånting alls nästan på runt 6 år som vi jobbat ihop. 940 håller nog skulle ja säga;)

K1vi
12 juni 2020 · 13 Inlägg

panda666 skrev:
bmw är dyrt att ha som driftingbil, tex e36 325 med sina original 191 hk och rwd. Ska du ha mer hk så är det turbo som gäller och där sticker iväg priset plus du får inte besikta den längre så du får endast använda på bana eller liknande.  bästa valet är nog alltid 940 ifall du vill komma undan väldigt billigt plus håller bättre än vilken bmw som helst. köp en 940 ltt me 134 hk turbo original. Med chip och ökad laddtryck osv hamnar du direkt runt 180+ hk rwd. Sen med kanske 10k till kan du hamna runt 300hk utan att öppna motorn, större turbo, ic, bättre koppling, spridare osv, facebook marknaden och blocket har hur mycket delar som helst. manuella m90 lådan tål hur mycket stryk som helst bara 3ans växel funkar bra, annars bara o svetsa den. 940 FT eller FK motorerna tål hur mke som helst också. Sen är smaken som baken, vissa gillar e36 och vissa gillar 940. 940 är mycket mer bekväma och robusta, kan bli riktigt coola med lite sänkning och finare fälgar. Jag personligen skulle satsa på 940 utan att blinka.

Så en 940 LTT, chipbox, lätta han och svetsa diffen, tror du är en bra start?

panda666
12 juni 2020 · 4 250 Inlägg

K1vi skrev:

panda666 skrev:
bmw är dyrt att ha som driftingbil, tex e36 325 med sina original 191 hk och rwd. Ska du ha mer hk så är det turbo som gäller och där sticker iväg priset plus du får inte besikta den längre så du får endast använda på bana eller liknande.  bästa valet är nog alltid 940 ifall du vill komma undan väldigt billigt plus håller bättre än vilken bmw som helst. köp en 940 ltt me 134 hk turbo original. Med chip och ökad laddtryck osv hamnar du direkt runt 180+ hk rwd. Sen med kanske 10k till kan du hamna runt 300hk utan att öppna motorn, större turbo, ic, bättre koppling, spridare osv, facebook marknaden och blocket har hur mycket delar som helst. manuella m90 lådan tål hur mycket stryk som helst bara 3ans växel funkar bra, annars bara o svetsa den. 940 FT eller FK motorerna tål hur mke som helst också. Sen är smaken som baken, vissa gillar e36 och vissa gillar 940. 940 är mycket mer bekväma och robusta, kan bli riktigt coola med lite sänkning och finare fälgar. Jag personligen skulle satsa på 940 utan att blinka.

Så en 940 LTT, chipbox, lätta han och svetsa diffen, tror du är en bra start?

https://www.blocket.se/annons/dalarna/v … o/90359910

https://www.blocket.se/annons/skaraborg … s/90303320

https://www.blocket.se/annons/gotland/v … t/89858750

https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ … _/89736253

https://www.blocket.se/annons/orebro/vo … t/89704343

här finns det massor, bara åka o provköra. precis chippa, sänkfjädrar, fixa nån rolig fälg;smile speciellt på vinter sen kommer du ha jätteroligt och inte vara rädd att hamna i diket eller nått^^. sen vill du pressa vidare mot 300hk så lägger du till typ kanske 10k till och pressar vidare. Finns massor med billigare delar på sociala medier och varenda volvo ägare har ju nån motor liggandes bakom soffan i vardagsrummet endå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang