Köpråd - 8 000 - 10 000kr, Dragkrok

Capros
23 juni 2020 · 10 Inlägg

Hej,

Tänkte kolla vad ni rekommenderar för bil i 8-10k träsket, jag är villig att förhandla ner priset så ifall priset är lite mer så kan vi iallafall försöka.
Personen som ska ha denna bilen är min flickväns mamma, hon ska mestadels bara in till stan någon gång i veckan som är lite över milen, samt så ville hon ha dragkrok eftersom hon ibland drar ett släp. Dock inget jättetungt, men dragkrok är iallafall ett krav.

Jag är väldigt insnöad i japanska bilar så jag tänker mig en Honda Civic/Accord eller en Toyota Corolla/Avensis/Camry.

Har ni några andra tips och idéer på andra bilar?

Min tanke har alltid varit att vara under 25 000 mil, men man kanske ska kunna sträcka sig till 30 000?

Vi bor i Västerås ifall det är väsentligt, men vi är självklart villiga att röra oss inom rimliga avstånd.

Hur tänker ni proffs?


mvh
Gustav

Utmarks-Loke
23 juni 2020 · 5 841 Inlägg

Volvo 940?

SportPilot Ubåtsingenjör
23 juni 2020 · 7 232 Inlägg

är ingen saab fantast, men en 9-5 är mycket bil för pengarna och där är oftast dragkrok

de japanska bilarna du nämner är också väldigt bra bilar, lite ovanligare med drag bara och du får en äldre bil för pengarna

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Capros
23 juni 2020 · 10 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Volvo 940?

Jag tror inte att 940 är aktuellt, tyvärr.

Capros
23 juni 2020 · 10 Inlägg

SportPilot skrev:
är ingen saab fantast, men en 9-5 är mycket bil för pengarna och där är oftast dragkrok

de japanska bilarna du nämner är också väldigt bra bilar, lite ovanligare med drag bara och du får en äldre bil för pengarna

SAAB känns som en bra bil, dock har jag sett så mycket skit om just SAAB speciellt deras turbos dock...

edit*

Sedan så självklart så får man en äldre bil och man får ju bara leta efter en dragkrok.

mvh

Senast redigerat av Capros (23 juni 2020)

Presidento Of World
24 juni 2020 · 3 329 Inlägg

Opel Astra 99-04 med 1.6 knallar på bra. Finns med AC och drag.

Köpte en själv som slit o släng bil för 5500kr en -03 nybes nyskattad med drag och iskall AC..funkar skitbra som en vardaglig enkel bil. Kört ca 600mil på 3 månader utan bekymmer.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
24 juni 2020 · 7 238 Inlägg

Föreslår Mazda 6 eller rent av 626, som har en av marknadens högsta dragvikter på *B*-kort.
Även Mazda 3 eller 323 kan vara alternativ.
Utöver ovanstående "Mazdor" kan jag rekommendera Mazda Tribute 3.0 V6 Automat.
Har ägt 4 "Mazdor" som körts upp till 15.000 mil och 5 år utan några som helst problem.
Med undantag för Tributen där jag efter 4 år fick byta främre handbromsvajern p g a a den kärvade.
Handhavandefel, med automat ärr det lätt att endast använda "P"-läget, varvid handbromsvajern inte motioneras.
Lätt att byta och kostade 165:- Mazda original.
Dock alla "Mazdor" köpta nya.

SportPilot Ubåtsingenjör
24 juni 2020 · 7 232 Inlägg

Capros skrev:

SportPilot skrev:
är ingen saab fantast, men en 9-5 är mycket bil för pengarna och där är oftast dragkrok

de japanska bilarna du nämner är också väldigt bra bilar, lite ovanligare med drag bara och du får en äldre bil för pengarna

SAAB känns som en bra bil, dock har jag sett så mycket skit om just SAAB speciellt deras turbos dock...

edit*

Sedan så självklart så får man en äldre bil och man får ju bara leta efter en dragkrok.

mvh

Det stämmer att garret gt17 som sitter i 2,0t och 2,3t inte är den mest driftsäker turbon. Hittar man dock en som är väl servad och fortsätter byta olja med jämna intervall så håller den.

2,3T och Aero har ett Mitsubishi aggregat som håller mycket bättre.

Har du tur kan du eventuellt hitta en ng 9-3, vilka inte dras med samma turboproblem eller oilsludge

Annars är Opel Astra som nämns ett bra alternativ, kolla även på Ford focus

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juni 2020 · 17 483 Inlägg

Corollorna ÄR bra men därför sjukt överprisade. Räcker det med en Yaris kanske? Kan finnas med drag.
Focus vet jag är en populär bil i den prisklassen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Capros
25 juni 2020 · 10 Inlägg

Presidento skrev:
Opel Astra 99-04 med 1.6 knallar på bra. Finns med AC och drag.

Köpte en själv som slit o släng bil för 5500kr en -03 nybes nyskattad med drag och iskall AC..funkar skitbra som en vardaglig enkel bil. Kört ca 600mil på 3 månader utan bekymmer.

Kollade upp dessa, bra ålder för priset... Men Opel och jag har inte en bra historik så att tyvärr så passar astror också.

Capros
25 juni 2020 · 10 Inlägg

torsen skrev:
Föreslår Mazda 6 eller rent av 626, som har en av marknadens högsta dragvikter på *B*-kort.
Även Mazda 3 eller 323 kan vara alternativ.
Utöver ovanstående "Mazdor" kan jag rekommendera Mazda Tribute 3.0 V6 Automat.
Har ägt 4 "Mazdor" som körts upp till 15.000 mil och 5 år utan några som helst problem.
Med undantag för Tributen där jag efter 4 år fick byta främre handbromsvajern p g a a den kärvade.
Handhavandefel, med automat ärr det lätt att endast använda "P"-läget, varvid handbromsvajern inte motioneras.
Lätt att byta och kostade 165:- Mazda original.
Dock alla "Mazdor" köpta nya.

Tack för detta tipset, kollade in på Mazda 6or och de känns jäkligt bra pris för bil.

Har dessa på bevakning!

Utmarks-Loke
25 juni 2020 · 5 841 Inlägg

Capros skrev:

torsen skrev:
Föreslår Mazda 6 eller rent av 626, som har en av marknadens högsta dragvikter på *B*-kort.
Även Mazda 3 eller 323 kan vara alternativ.
Utöver ovanstående "Mazdor" kan jag rekommendera Mazda Tribute 3.0 V6 Automat.
Har ägt 4 "Mazdor" som körts upp till 15.000 mil och 5 år utan några som helst problem.
Med undantag för Tributen där jag efter 4 år fick byta främre handbromsvajern p g a a den kärvade.
Handhavandefel, med automat ärr det lätt att endast använda "P"-läget, varvid handbromsvajern inte motioneras.
Lätt att byta och kostade 165:- Mazda original.
Dock alla "Mazdor" köpta nya.

Tack för detta tipset, kollade in på Mazda 6or och de känns jäkligt bra pris för bil.

Har dessa på bevakning!

Tänk på att de rostar mycket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang