Renovera gammal mutterdragare?

Krassegrand
12 juli 2020 · 239 Inlägg

Jag har en sån här gammal trotjänare.
https://www.bildtagg.se/file/thumb/6qaphoq04ua5mu1ea6fl789w

Den börjar bli lite trött, kan, man "renovera den?
Jag har hört en massa om att man ska smörja genom att spruta in olja i luftingången eller att man ska spruta in rengöringsmedel (typ sprit) i samma intag.

Nu verkar det som att den blivit lite för trött för att detta ska funka.

Är det kanske bättre att köpa en ny elektrisk på BilTema?

Jörgen

Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Citroën SM "Maserati" (1974)
zzr9409209
12 juli 2020 · 716 Inlägg

Köp en ny..

Utmarks-Loke
13 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Köp ingen elektrisk mutterdragare på biltema, köp en scorpio på verktygsboden istället.

https://verktygsboden.se/mutterdragare/mutterdragare-12

Lucif3r
13 juli 2020 · 2 173 Inlägg

Beror ju mycket på vad du tänkt använda den för. En elektrisk är långt ifrån lika kraftfull som en ordentlig tryckluftsdriven. Det kommer nog ta några år till innan vi kommer dit.
Har du tänkt att ha den för lite lättare jobb såsom däckbyten så funkar en vettig elektrisk/batteridriven mutterdragare. Kan slå ett gott ord om Ryobi's 400nm dragare, knappast något man drar vevaxelbultar eller liknande med, men funkar fint till det mesta i övrigt. Sjukt smidigt att slippa kompressorslangen också smile Visst, den kostar typ lika mycket som en hyffsad, mer kraftfull, tryckluftsdriven(t ex scorpion i ovanstående länk), men som sagt.. Man slipper slangen :p

Dom billigare modellerna av mutterdragare bör du undvika, det gäller både elektriska och tryckluftsdrivna.

För övrigt ska tryckluftsvertyg ALLTID smörjas innan användning. Bästa är en dimsmörjare på luftslangen, så slipper man krångla så mycket.
Annars blir dom inte speciellt långlivade(jämnfört med hur länge dom hade levt om dom blivit smorda som dom ska).

Krassegrand
14 juli 2020 · 239 Inlägg

Lucif3r skrev:
Beror ju mycket på vad du tänkt använda den för. En elektrisk är långt ifrån lika kraftfull som en ordentlig tryckluftsdriven. Det kommer nog ta några år till innan vi kommer dit.
Har du tänkt att ha den för lite lättare jobb såsom däckbyten så funkar en vettig elektrisk/batteridriven mutterdragare. Kan slå ett gott ord om Ryobi's 400nm dragare, knappast något man drar vevaxelbultar eller liknande med, men funkar fint till det mesta i övrigt. Sjukt smidigt att slippa kompressorslangen också smile Visst, den kostar typ lika mycket som en hyffsad, mer kraftfull, tryckluftsdriven(t ex scorpion i ovanstående länk), men som sagt.. Man slipper slangen :p

Dom billigare modellerna av mutterdragare bör du undvika, det gäller både elektriska och tryckluftsdrivna.

För övrigt ska tryckluftsvertyg ALLTID smörjas innan användning. Bästa är en dimsmörjare på luftslangen, så slipper man krångla så mycket.
Annars blir dom inte speciellt långlivade(jämnfört med hur länge dom hade levt om dom blivit smorda som dom ska).

Då är det nog så att min gamla maskin är körd.
Tack för ett utförligt inlägg.

Jag tänkte mest ha den till att lossa för hårt spända hjulbultar.
Sist tog den mig 2 dagar att lossa alla bultarna på min nya begagnade Mercedes SLK.

Jörgen

Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Citroën SM "Maserati" (1974)
Lucif3r
14 juli 2020 · 2 173 Inlägg

Om hjulbultarna satt så hårt att det tog dig 2 dagar att få loss dom så är nog inte en elektriskt/batteridriven dragare tillräckligt stark, faktiskt... Iaf inte om du inte är sugen på att köpa en för sisådär 5-6000kr :p
Så i det läget skulle jag nog satsa på en tryckluftsdriven ändå med högt lossningsmoment. Och en dimsmörjare wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang