3171
Sök

Saab 9-5, hur är det med växellådorna?

You name it
34 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
Bilen hade stått ett tag innan jag köpte den och 5:an var svår att få ur,  men lätt att lägga i. Har blivit lättare nu efter X-antal mil, men är det nått som jag borde kolla upp? Backen skrapar ibland när jag lägger i den och det känns ju inte allt för positivt. Nån som vet vad det kan gälla ang. den oxå? Kanske kan vara värt att byta lådan eftersom det kommer bli mer effekt i bilen, men vart får man tag på det i så fall? Tacksam för alla svar så länge inga "Saab-hatare" skriver och påpekar att det är en skitbil jag köpt!

178 Inlägg
25 januari 2007
vissa 9-5 har lite nötta länkage, känns spaken lite sladdrig? brukar även visa sig med att backen är svår att få i. hur är förresten kopplingen, när tar den? högt upp, nere vid golvet?

jag skulle nog vilja påstå att saablådorna är bättre än medelbilen nuförtiden. de går hur många mil som helst, dessutom i många fall med chippade motorer. det som kan ta stryk är däremot kopplingen ibland...

You name it
34 Inlägg
27 januari 2007
Trådstartare
Njae, växelspaken är inte särskillt sladdrig.. Kopplingen tar nått lite mitt i mellan, men det finns planer på att byta den. Har oxå hört att det kan vara länkage, så det är väl bara till att felsöka sig fram lite..
Hur högt upp på hk listan kan jag klättra innan jag ev behöver byta/förstärka lådan då?

Medlem 34530
908 Inlägg
27 januari 2007
Saundra skrev:
Njae, växelspaken är inte särskillt sladdrig.. Kopplingen tar nått lite mitt i mellan, men det finns planer på att byta den. Har oxå hört att det kan vara länkage, så det är väl bara till att felsöka sig fram lite..
Hur högt upp på hk listan kan jag klättra innan jag ev behöver byta/förstärka lådan då?

runt 300hk och 400Nm, sedan är det dags att förstärka lådan + lite till ; )

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

You name it
34 Inlägg
31 januari 2007
Trådstartare
Hehe, då får jag börja där då wink

Nyaste forumtrådarna

Sök