Vilka tändstift är "bra"?

HolyMother
30 juli 2020 · 10 Inlägg

Jaha, ska byta tändstift. Har tidigare haft Biltemas Longlife och kört länge på dem, nu har de bytt till ny modell för dyrstiften, exet säger nej till dem.
Vilka rekommenderas istället? Mekonomen?
De som sitter i nu har tre "tänder", ska tydligen vara såna. Finns ju en uppsjö av märken, hjälp smile

Gillar bilar men är lite lost när det kommer till de fackliga termerna, håll till godo.



Redigerade rubriken..så gott det gick..

Mvh mod

jaka54
30 juli 2020 · 5 733 Inlägg

Hej!
Biltemas stift kan fungera men jag skulle hellre välja NGK . Brukar sitta i de flesta bilar /MC.
Jag köper på ebay!

torsen
30 juli 2020 · 7 238 Inlägg

HolyMother skrev:
Jaha, ska byta tändstift. Har tidigare haft Biltemas Longlife och kört länge på dem, nu har de bytt till ny modell för dyrstiften, exet säger nej till dem.
Vilka rekommenderas istället? Mekonomen?
De som sitter i nu har tre "tänder", ska tydligen vara såna. Finns ju en uppsjö av märken, hjälp smile

Gillar bilar men är lite lost när det kommer till de fackliga termerna, håll till godo.

Vad för bil och varför byta tändstift?
Har inte alla bilar numera tändstift som endast behöver kontrolleras?
I serviceprogrammet för min Suzuki Jimny VVT -06 rekommenderas endast kontroll var 100.000:nde km - inte byte!

husseman
31 juli 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, kör på NGK stift som funkar.

mvh/husse

Hamilton
31 juli 2020 · 8 864 Inlägg

torsen skrev:

HolyMother skrev:
Jaha, ska byta tändstift. Har tidigare haft Biltemas Longlife och kört länge på dem, nu har de bytt till ny modell för dyrstiften, exet säger nej till dem.
Vilka rekommenderas istället? Mekonomen?
De som sitter i nu har tre "tänder", ska tydligen vara såna. Finns ju en uppsjö av märken, hjälp smile

Gillar bilar men är lite lost när det kommer till de fackliga termerna, håll till godo.

Vad för bil och varför byta tändstift?
Har inte alla bilar numera tändstift som endast behöver kontrolleras?
I serviceprogrammet för min Suzuki Jimny VVT -06 rekommenderas endast kontroll var 100.000:nde km - inte byte!

och vad görs med stiften efter 100 000km...?

Fotograf på tierpidag.se
torsen
31 juli 2020 · 7 238 Inlägg

Hamilton skrev:

torsen skrev:

HolyMother skrev:
Jaha, ska byta tändstift. Har tidigare haft Biltemas Longlife och kört länge på dem, nu har de bytt till ny modell för dyrstiften, exet säger nej till dem.
Vilka rekommenderas istället? Mekonomen?
De som sitter i nu har tre "tänder", ska tydligen vara såna. Finns ju en uppsjö av märken, hjälp smile

Gillar bilar men är lite lost när det kommer till de fackliga termerna, håll till godo.

Vad för bil och varför byta tändstift?
Har inte alla bilar numera tändstift som endast behöver kontrolleras?
I serviceprogrammet för min Suzuki Jimny VVT -06 rekommenderas endast kontroll var 100.000:nde km - inte byte!

och vad görs med stiften efter 100 000km...?

Befinns tändstiften defekta vid kontrollen så antar jag att de byts.

Christian S
31 juli 2020 · 4 816 Inlägg

torsen skrev:

Hamilton skrev:

torsen skrev:
Vad för bil och varför byta tändstift?
Har inte alla bilar numera tändstift som endast behöver kontrolleras?
I serviceprogrammet för min Suzuki Jimny VVT -06 rekommenderas endast kontroll var 100.000:nde km - inte byte!

och vad görs med stiften efter 100 000km...?

Befinns tändstiften defekta vid kontrollen så antar jag att de byts.

har aldrig hört talas om att dom bara ska kontrolleras utan dom ska BYTAS med ett visst intervall, förr när service intervallen var 1500mil så vet jag att dom byttes var 4500mil (åtmindstånde på volvo) så idag när service intervallen ligger på 3000mil eller 1 år så kanske dom byts var 9000mil?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
caromania Forummoderator
31 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Om jag minns rätt så var bytesintervall på stift till en av mina bilar (Honda K24) 12.000mil. Jag bytte efter typ 16k...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
HolyMother
31 juli 2020 · 10 Inlägg

Ok, tackar för hjälpen, kollar upp NGK.
Vet att intervall kan bero på just märke av tändstift så därför ville jag bara höra mig för om vilka ni entusiaster rekommenderade.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 juli 2020 · 13 742 Inlägg

skulle inte montera någont annat än Ngk.. i nödfall Bosch
men verkligen INTE biltemas stift

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
31 juli 2020 · 4 917 Inlägg

caromania skrev:
Om jag minns rätt så var bytesintervall på stift till en av mina bilar (Honda K24) 12.000mil. Jag bytte efter typ 16k...

Så dyra som mina stift var till corollan, så ska jag bannemig inte byta förrän det nästan är försent..
Men det är ju kvalite, så jag satsar på att dom håller tills skrotarn hämtar..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lucif3r
31 juli 2020 · 2 215 Inlägg

Biltemas "vanliga" stift, dvs dom med 1 "klo", är brisk, så det är rätt bra stift. Dock lär man gå via Brisks egna tabeller för att få rätt stift till sin bil, då biltemas egna lista är lite si och så.

caromania Forummoderator
31 juli 2020 · 9 296 Inlägg

En rolig sak man kan göra är att köpa 12 stift till sin fyra, eller 18 om man har en sexa och sedan se till så öppningen på varje stifts elektrod pekar mot avgasventilen. Det kan krävas 2-3 stift per cylinder för att få till det perfekt, men man vill alltså undvika att elektroden skuggar avgasventilen. Klart som korvspad? Lite dyrt kan tyckas men ger några hästar faktiskt.

NGK är de enda stift jag köper om de ska skruvas i de vanliga bilarna. Men självklart sitter Champion i sidventilarna.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang