6421
Sök

Hur många dörrar behöver DU?

2 360 Inlägg
11 september 2020
Trådstartare
Haft en liten fundering, och jag riktar detta främst till er som kör amerikanska bilar. Men även ni som inte kör amerikanskt får lämna en kommentar med eran åsikt! smile

Tänk dig den genomsnittliga amerikanska fullsize-modellen från mitten av 60talet. Vad kunde man välja på? Ofta fanns det 2dörrars och 4dörrars och även i vissa fall en kombi.

Min uppfattning från att ha sett på massa amerikanska bilprogram genom åren tycks leda till att 2dörrars är häftigt, kan bli en hotrod eller dragster osv. 4dörrars däremot behandlar man som om den hade pest, tråkig familjebil, skrota skiten vill inte se den.

På senare år tycker jag mig ha sett att man lättat sitt "hat" gentemot 4dörrars-modellerna. Tillomed kombi tycks man numera kunna uppskatta. Är detta kanske för att 2dörrars börja ta slut och därmed gå upp i pris för mycket?

Jag har alltid tyckt om kombibilar. Har nästan bara ägt kombi och några halvkombi. Gillar dem längre taklinjerna, större bagage, lättare att bygga ljud osv. Min första amerikanare var en kombi med säten i bagaget, plats för alla dina kompisar!

Minns så väl när jag var på en jänkebilsträff i Hässleholm våren 2019 och stod nära entren för att kolla på alla bilar som rullade in. Bakom mig stod 3 män, alla i 50årsåldern. En amerikansk kombi rullade förbi och en av dem sa högt och bestämt: "Är det något jag bestämt, då är det att jag ALDRIG ska äga en kombi!"

Jag och mina kompisar bara tittade på varandra... ok? xP

Personligen anser jag att det ska finnas rätt antal dörrar för att alla säten ska gå att komma åt. Min mormor har en Yaris från 2003 som är 2 dörrars, och det är löjligt jobbigt att åka mer än 2 i den. Komma in där bak är trångt och stolen man fäller är inte byggd så att den går tillbaks till sina gamla inställningar.

Första bilen jag ägde var en liten japan från 1987 och det var exakt samma historia med den. Den hade förvisso inget centrallås och den hade dessutom manuell choke så man var mer inställd på att det var en gammal bil och kanske... förlät den därmed....?

Är det snyggare med 2dörrar jämfört med 4dörrar? Ja, jo det är det oftast, det måste jag säga. Men får jag välja så ska det finnas dörrar så dem bak kan komma i och ur, jag tycker det känns så ofärdigt på något sätt annars.

Ett problem med 2dörrars är ju helt klart när man parkerar på en trång parkeringsplats, den långa dörren måste öppnas så långt för att man ska kunna komma ut, men det går ju inte för det är en bil ivägen!

Nyaste Golf GTI, generation 8, ska vad jag fattat det som bara säljas som 4dörrars.

Nyaste Civic Type R är samma sak, i alla år har man bara kunnat få dem som 2dörrars och nu är det endast 4dörrars som gäller.

Är detta ett steg i att vi som människor blir allt latare med tiden?

Detta är inte skrivet för att hacka på någons åsikter, är bara intresserad av hur andra upplever detta! Själv har jag ju bred smak när det gäller bilar, allt från Honda Civic till Dodge Charger går hem i regel big_smile

Så... vad säger du?

2 350 Inlägg
11 september 2020
Jo men jag håller med. Ta min Cadillac till exempel, har åkt i en likadan coupé som tillhör en vän många gånger, och - visst är den vacker att se på - men varje gång man ska i eller ur baksätet får man gå i så konstiga ställningar att det är löjligt. Detsamma gäller Micran vi bruksat som extrabil i några år, det är inte så praktiskt att skjutsa folk. Man ska i och ur framsätet och det är allmänt omständligt och trångt för alla inblandade.

en enda fördelen jag ser med 2 dörrar är just utseendet. För det ÄR snyggt.
Men om jag ska ha bilen själv? Ge mig 4 dörrar, alla dagar i veckan.

Angående sedan vs kombi, det är en helt annan fråga. Jag har inte gillat utseendet av kombimodeller rent generellt, men när jag nu på sistone skaffat mig en 245a så har jag blivit kär i lastutrymmet, och ja, även utseendet har vuxit på mig...

Vettemannen
11 september 2020
Det är snyggare med tvådörrars så klart men lite mindre praktiskt om man ofta ska åka 4 eller 5 i den. Det är inte mycket att säga om min Vette, den är ju bara tvåsitsig. Däremot Trans Amen är fyrsitsig men ändå bara två dörrar. Tror att det skulle se löjligt ut med fyra dörrar på den. Jag är lite grann av en som gillar stora amerikanska kombibilar eller Wagons som dom säger. Har haft en sån här en gång i tiden:
https://www1.garaget.org/gallery/images/129/128713/128713-d89f3863176c94261202546376eb8740.jpg
/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (11 september 2020)

Forummoderator
18 356 Inlägg
11 september 2020
Som TS säger så är folk (även jag) mer bekväma/lata i dagens läge. Fanns ju en orsak till att min lilla pendlaraygo har just 4 dörrar...

Vi tittar även på en ny båt och vill nog ha en som har skjutdörrar in till boendearean för att slippa kapellet. En Nimbus 280/320 Cupé lutar det åt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ain't no place like home...
4 642 Inlägg
11 september 2020
4-dörrars jänkare brukar ju mer eller mindre skämtsamt kallas för "Crew Cab's", det var väl för att farmors Olds 98 var så otroligt o-cool jämfört med lillgrabbens 4-4-2 typ.
Coola killar åkte 2-dörrars, resten var familjebilar.
Själv skulle jag välja 4-dörrars alla dagar i veckan.
För några år sedan var det pinsamt nära att jag blev ägare till en 4-dörrars Chevelle -71, men livet ville annorlunda... 🙄

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Sök