Nytt forum!

chrizz Administratör
11 september 2020 · 11 783 Inlägg

Sektionen är brand spanking new, och således ganska innehållslös än så länge. Redan startade diskussioner i andra avdelningar som är relevanta här, aktiva och/eller viktiga av andra skäl kommer vi löpande att flytta hit.

Allt gött! Tjattra på! smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 september 2020 · 17 478 Inlägg

Bra jobbat.

Kan väl tillägga att jag är Högvoltstekniker inom nybilsindustrin, pysslar bara med el/hybridbilar och kommer hålla örnkoll på detta nya forum!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
11 september 2020 · 1 465 Inlägg

Spännande!

Har en Prius + 2017 Hybrid och en Prius 2015 Plug In (gamla modellen)

Är mycket intresserad av Plug In, hybrid och el bilar.

Kommer oxå att ha koll på detta forum.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-4ca7c1f151a5f5657688357e290a92d3.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (11 september 2020)

kkinggkkongg
11 september 2020 · 56 Inlägg

stämmer det att när batteriet på tesla pajjar (efter ca 10-15 år) så kostar nytt ca 200-300k ?

Utmarks-Loke
11 september 2020 · 5 840 Inlägg

kingkongg skrev:
stämmer det att när batteriet på tesla pajjar (efter ca 10-15 år) så kostar nytt ca 200-300k ?

Om 10-15år kommer nog batteripriserna ha sjunkit en del. Det kanske bara kommer kosta 150k (vilket ändå är mycket pengar att kosta på en 15 år gammal bil)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 september 2020 · 13 742 Inlägg

kingkongg skrev:
stämmer det att när batteriet på tesla pajjar (efter ca 10-15 år) så kostar nytt ca 200-300k ?

https://cleantechnica.com/2020/02/26/te … ping-fast/    här får man ju en hint på vad batterierna kostar....

säkert inte ett skitbra köp när dom är 10-15år gamla..  helt klart

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
husseman
11 september 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, blir lite skraj när **** från So**** kommer fråga här. Vem tar ansvaret när denna analfabet med en Iq under skostorlek vill ha hjälp med sitt högspänningsbatteri. ?? Huu- men det fixar sig nog.

mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 september 2020 · 13 742 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

kingkongg skrev:
stämmer det att när batteriet på tesla pajjar (efter ca 10-15 år) så kostar nytt ca 200-300k ?

Om 10-15år kommer nog batteripriserna ha sjunkit en del. Det kanske bara kommer kosta 150k (vilket ändå är mycket pengar att kosta på en 15 år gammal bil)

finns ju alltid begagnade att köpa...    man ska se det posetivt kommer finnas massor av motorer och gamla batteripack att köpa billigt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 september 2020 · 13 742 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, blir lite skraj när **** från So**** kommer fråga här. Vem tar ansvaret när denna analfabet med en Iq under skostorlek vill ha hjälp med sitt högspänningsbatteri. ?? Huu- men det fixar sig nog.

mvh/husse

det blir nog självrensning så det löser sig per automatik..  fick faktist erbjudande att gå en kurs på autoexperten men inget jag hade tid med just då..  så det finns utbildningar att få..  för mig hade det varit gratis  men det är ju inte så avancerat som dom vill få det att låta.     gäller bara att respektera sakerna  smile        det många inte tänker på är hur farliga några 9volts batteriet kan vara.. om dom används på fel sätt



https://www.youtube.com/watch?v=ousUTiv … =TylerTube

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
simlar
11 september 2020 · 5 525 Inlägg

Känns som att el- och hybrdibilar kommer sjunka i värde som en sten efter dom passerat 10år/15k mil då man varken har garantier eller försäkringar kvar när allt som hör till eldrift är så fruktansvärt dyrt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
husseman
11 september 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, nja va e´det som e´så dyrt? Mer än batteri ? Och det lär ju bli billigare med tiden. Sen dessa låtsas elbilar, med leksaksbatteri o vanlig motor- de lär rasa. Fast ja tror på Vätgas bilar.
mvh/husse

husseman
11 september 2020 · 1 590 Inlägg

Growe skrev:

husseman skrev:
Hmm, blir lite skraj när **** från So**** kommer fråga här. Vem tar ansvaret när denna analfabet med en Iq under skostorlek vill ha hjälp med sitt högspänningsbatteri. ?? Huu- men det fixar sig nog.

mvh/husse

det blir nog självrensning så det löser sig per automatik..  fick faktist erbjudande att gå en kurs på autoexperten men inget jag hade tid med just då..  så det finns utbildningar att få..  för mig hade det varit gratis  men det är ju inte så avancerat som dom vill få det att låta.     gäller bara att respektera sakerna  smile        det många inte tänker på är hur farliga några 9volts batteriet kan vara.. om dom används på fel sätt



https://www.youtube.com/watch?v=ousUTiv … =TylerTube

Hehe, några 9v batteri?  Fan snubben hade ju hur många som helst..
Nåja, den som lever får se.

mvh/husse

Cuefa Ain't no place like home...
11 september 2020 · 4 628 Inlägg

simlar skrev:
Känns som att el- och hybrdibilar kommer sjunka i värde som en sten efter dom passerat 10år/15k mil då man varken har garantier eller försäkringar kvar när allt som hör till eldrift är så fruktansvärt dyrt.

sådär sa man efter Dieselgate också, VW's dieslar behåller tvärt om värdet otroligt bra.

Så man ska inte ta ut någonting i förskott tror jag smile

Jag kommer satsa på elbil som nästa bil, dvs om 14 månader. En ID.4 eller Enyaq står på menyn! big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
simlar
12 september 2020 · 5 525 Inlägg

Cuefa skrev:

simlar skrev:
Känns som att el- och hybrdibilar kommer sjunka i värde som en sten efter dom passerat 10år/15k mil då man varken har garantier eller försäkringar kvar när allt som hör till eldrift är så fruktansvärt dyrt.

sådär sa man efter Dieselgate också, VW's dieslar behåller tvärt om värdet otroligt bra.

Så man ska inte ta ut någonting i förskott tror jag smile

Jag kommer satsa på elbil som nästa bil, dvs om 14 månader. En ID.4 eller Enyaq står på menyn! big_smile

"Dieselgate" är jag inte förvånad över att folk inte bryr sig om då det inte blev några ekonomiska straff för bilägarna.
Varför VW och övriga tyskar håller värdet bra är ju främst för komforten och känslan i bilarna smile

Framtiden får utvisa, dyrt med batterier, elmotorer och högvoltsomvandlare än så länge men förhoppningsvis blir delarna billigare i framtiden.
Verkar dock vara driftsäkra bilar än så länge, men dom elbilar jag jobbar med har inte ens passerat 10k mil ännu.

Tror för min del mer på vätgas som framtidens bränsle.
Men hade helt klart kunnat tänka mig en fyrhjulsdriven elbil som bruksbil så länge man har garanti på bilen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
chrizz Administratör
12 september 2020 · 11 783 Inlägg

Men nu var ju den här tråden bara en annonsering av nya forumsektionen. Tanken var inte att ni skulle börja diskutera här smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 september 2020 · 13 742 Inlägg

Cuefa skrev:

simlar skrev:
Känns som att el- och hybrdibilar kommer sjunka i värde som en sten efter dom passerat 10år/15k mil då man varken har garantier eller försäkringar kvar när allt som hör till eldrift är så fruktansvärt dyrt.

sådär sa man efter Dieselgate också, VW's dieslar behåller tvärt om värdet otroligt bra.

Så man ska inte ta ut någonting i förskott tror jag smile

Jag kommer satsa på elbil som nästa bil, dvs om 14 månader. En ID.4 eller Enyaq står på menyn! big_smile

dieselgaten var ju igentligen något bra för konsumenten eftersom bilarna gick snålare och bättre innan updateringarna..    därimot är det ett STORT motstånd mot uppdateringarna. 

men tror det är något helt annat när det rent skralt påverkar  livslängden på bilen på ett rätt brutalt sätt..    när man når vissa gränser så stänger helt enkelt batterierna av vilket man vill eller ej.

då kommer den stora smällen.    med deiselgaten går ju bilarna fortfarande trotts att dom går märkbart sämre efter uppdateringen.    derför har många inte gjort den och dom som gjort den inkl mig själv har nedgraderat programvaran efter dieselgate uppgraderingen är gjord.  (min var gjord vid köp)     därimot kommer det så klart finnas en beg marknad även på elbilar.   Men frågan är om dom kommer rasa väldigt mycket i pris eller ej .  ibörjan kommer så klart en del okunskap in och många kommer göra bort sig och stå med trasiga bilar dom betalat för dyrt för.         problemet med det är att dessa bilar inte kommer göra den nyttan på beg marknaden som första ägaren avsåg när dom köpte bilen..      men eftermarknaden för beg tesla motorer och batterier kommer bli stor och det gynnar bilintreserade som vågar ge sig på en egen konvertering av en äldre bil smile  väldigt väldigt vanligt i usa   där både gamla Bubblor och Porsches   mfl rullar runt med eldrift idag  vilket är väldigt fränt och intresant.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
caromania Forummoderator
12 september 2020 · 9 296 Inlägg

chrizz skrev:
Men nu var ju den här tråden bara en annonsering av nya forumsektionen. Tanken var inte att ni skulle börja diskutera här smile

Haha men intresset finns!
Härligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Xebers76
12 september 2020 · 2 270 Inlägg

Är jag trög eller vad är det för forum som det ska övergå till?¿?

chrizz Administratör
12 september 2020 · 11 783 Inlägg

Xebers76 skrev:
Är jag trög eller vad är det för forum som det ska övergå till?¿?

En ny kategori bara för elbilar mm smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang