Vems fel?

torsen
8 november 2020 · 7 233 Inlägg

Sen kan man diskutera vad som är olämpligast på allmänna vägar.
En A-traktor med 30 km/t?
Eller en EU-mopedbil i 45 km/t?

Har flera gånger råkat ut för båda slagen på 110-vägar(E4) med 2-1 indelning i Norrland.
Således INTE motortrafikled, för där får ingen av dom köra.
Jag och andra får nästan panikbromsa när man ser varningstriangeln på baksidan av fordonet för att inte köra in i dom.

A-traktorer och EU-mopeder borde endast få köras på vägnät som har högsta hastighet 50 km/t.

Härutöver borde ansvarskännande föräldrar inte köpa EU-mopedbilar år sina barn!
Jag kunde inte hindra min dotter, för hon köpte för egna pengar sin Aixam(eller va fn dom heter).
Och - jag vet hur det är att argumentera med en tonåring när ALLA ANDRA har moppebil.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 november 2020 · 14 039 Inlägg

torsen skrev:
Sen kan man diskutera vad som är olämpligast på allmänna vägar.
En A-traktor med 30 km/t?
Eller en EU-mopedbil i 45 km/t?

Har flera gånger råkat ut för båda slagen på 110-vägar(E4) med 2-1 indelning i Norrland.
Således INTE motortrafikled, för där får ingen av dom köra.
Jag och andra får nästan panikbromsa när man ser varningstriangeln på baksidan av fordonet för att inte köra in i dom.

A-traktorer och EU-mopeder borde endast få köras på vägnät som har högsta hastighet 50 km/t.

Härutöver borde ansvarskännande föräldrar inte köpa EU-mopedbilar år sina barn!
Jag kunde inte hindra min dotter, för hon köpte för egna pengar sin Aixam(eller va fn dom heter).
Och - jag vet hur det är att argumentera med en tonåring när ALLA ANDRA har moppebil.

Får dom verkligen köra där?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
8 november 2020 · 5 833 Inlägg

Vi har en väg här på västkusten, mellan Uddevalla och det stora köpcentrat Torp som ligger en bit utanför. Vägen byggdes för ganska länge sedan, innan köpcentrat fanns, och när trafiken kanske var en tiondel så stor, förmodligen ännu mindre. Där är, med landsbygdsmått mätt, fruktansvärt tät trafik. De försöker förbättra vägen lite, men det är ont om plats, så det fortsätter vara en 70-väg med två filer åt båda håll och rondeller och korsningar och däremellan några långa raksträckor. Och det finns ingen vettig alternativ väg, så A-traktorer och EU-mopeder måste köra samma väg. A-traktorerna skapar förstås stora trafikstockningar när de skall köra 30 i denna täta trafik och folk försöker köra om. Och jag fattar inte ens hur folk vågar köra moped där, det måste vara helt livsfarligt. Folk knör sig ju förbi med en handsbredds mellanrum för att slippa byta fil. Där är ofta olyckor, men inte så ofta som det "borde" vara.

torsen
8 november 2020 · 7 233 Inlägg

Vettemannen skrev:

torsen skrev:
Sen kan man diskutera vad som är olämpligast på allmänna vägar.
En A-traktor med 30 km/t?
Eller en EU-mopedbil i 45 km/t?

Har flera gånger råkat ut för båda slagen på 110-vägar(E4) med 2-1 indelning i Norrland.
Således INTE motortrafikled, för där får ingen av dom köra.
Jag och andra får nästan panikbromsa när man ser varningstriangeln på baksidan av fordonet för att inte köra in i dom.

A-traktorer och EU-mopeder borde endast få köras på vägnät som har högsta hastighet 50 km/t.

Härutöver borde ansvarskännande föräldrar inte köpa EU-mopedbilar år sina barn!
Jag kunde inte hindra min dotter, för hon köpte för egna pengar sin Aixam(eller va fn dom heter).
Och - jag vet hur det är att argumentera med en tonåring när ALLA ANDRA har moppebil.

Får dom verkligen köra där?

/Benny

Så länge som det inte är skyltat med MOTORTRAFIKLED så får dom det, tyvärr!
Gissa om det blir köer med bl a långtradare bakom på E4:an?
Varje liten A-traktor verkar ha en Donald Trump bakom ratten!

Myhran
8 november 2020 · 452 Inlägg

Förstår faktiskt inte vad ni ser för problem med detta, anpassa körningen, titta på vägen, sluta rattsurfa eller vad det är som gör att ni inte hinner se dem i tid,

Häromkring är det inga problem med ”epa”-raggarna då de håller undan så gått de kan, oftast kan de mer trafikregler än gemeneman, och sköter trafikreglerna bättre än många andra!
Tycker ni själva ska växa upp och fundera på varför ni blir så arga på småsaker?

18-20åringarna med körkort framför sina fordon sämre om än mer sidvägs och mer ”idiotiskt”,

Sen att föräldrar tillåter sina barn att framföra fordon som inte är lagliga ex utan fjädrar, spärrar som gör att de går olagligt osv, det kan man inte belasta ungdomen för det är vårdnadshavaren som skall ha skit för det!

Med vänlig hälsning,

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 november 2020 · 14 039 Inlägg

Myhran skrev:
Förstår faktiskt inte vad ni ser för problem med detta, anpassa körningen, titta på vägen, sluta rattsurfa eller vad det är som gör att ni inte hinner se dem i tid,

Häromkring är det inga problem med ”epa”-raggarna då de håller undan så gått de kan, oftast kan de mer trafikregler än gemeneman, och sköter trafikreglerna bättre än många andra!
Tycker ni själva ska växa upp och fundera på varför ni blir så arga på småsaker?

18-20åringarna med körkort framför sina fordon sämre om än mer sidvägs och mer ”idiotiskt”,

Sen att föräldrar tillåter sina barn att framföra fordon som inte är lagliga ex utan fjädrar, spärrar som gör att de går olagligt osv, det kan man inte belasta ungdomen för det är vårdnadshavaren som skall ha skit för det!

Med vänlig hälsning,

Håller med dig!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Myhran
8 november 2020 · 452 Inlägg

torsen skrev:
Alldeles för lätt att få EU-moped-/A-traktorlappen.
Min dotter behövde inte ens köra upp - endast ett enkelt skriftligt prov.

Isf har provförättaren  gjort något fel!

Minst 4timmar praktisk övning enl transportstyrelsen,

Om man väntar till 16år och tar traktorkort så är det endast teori men då får du framföra moped klass 2, och ingen mopedbil,

https://transportstyrelsen.se/sv/vagtra … d-klass-i/

Med vänlig hälsning,

Brådhis * Voff voff *
8 november 2020 · 10 276 Inlägg

Myhran skrev:
Förstår faktiskt inte vad ni ser för problem med detta, anpassa körningen, titta på vägen, sluta rattsurfa eller vad det är som gör att ni inte hinner se dem i tid,

Häromkring är det inga problem med ”epa”-raggarna då de håller undan så gått de kan, oftast kan de mer trafikregler än gemeneman, och sköter trafikreglerna bättre än många andra!
Tycker ni själva ska växa upp och fundera på varför ni blir så arga på småsaker?

18-20åringarna med körkort framför sina fordon sämre om än mer sidvägs och mer ”idiotiskt”,

Sen att föräldrar tillåter sina barn att framföra fordon som inte är lagliga ex utan fjädrar, spärrar som gör att de går olagligt osv, det kan man inte belasta ungdomen för det är vårdnadshavaren som skall ha skit för det!

Med vänlig hälsning,

Håller helt med! Kör 150-200 mil i veckan i jobbet i södra Sverige och även en del privat och jag upplever det som du skriver, 95% (eller mer!) av 30 km/h-folket följer lagar och regler alldeles utmärkt samt håller undan så gott det bara går.

Senast redigerat av Brådhis (8 november 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Putteliten
8 november 2020 · 9 074 Inlägg

Dom får parkera hur illa dom vill, det ger dig ingen som helst rätt att backa eller köra på någon.
Det är bara att betala och se glad ut!

Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
jaka54
8 november 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
A-traktorer togs fram efter kriget för att bönderna inte hade traktorer.
Kan inte begripa att man ska tillåta såna fordon på vägarna idag.
Moppe hade ja när jag var femton-sexton. ..det duger väl åt ungarna i dag också?! Vaför ha moppebil för över hundra tusen??

Myhran
9 november 2020 · 452 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
A-traktorer togs fram efter kriget för att bönderna inte hade traktorer.
Kan inte begripa att man ska tillåta såna fordon på vägarna idag.
Moppe hade ja när jag var femton-sexton. ..det duger väl åt ungarna i dag också?! Vaför ha moppebil för över hundra tusen??

Vad är problemet med att dem finns? Vad gör dem dig? 


Tycker de finns väldigt många bittra människor som vill stoppa bilburen ungdom men sen vill värna om bilarna,

Men när ska ungdomarna börja?
Ska vi höja åldern att få ta körkort med kanske när vi ändå håller på och är bittra?

Med vänlig hälsning,

Low
10 november 2020 · 3 306 Inlägg

Tycker epa traktorer skapar oftas väldigt långa köer på 80 vägarna. Långtradare som har svårt att köra om hur säkert är det? Långa köer i städer där max farten är 50kmh.

Här jag bor finns det väldigt många epor, många av dem men inte alla kör bra mycket fortare än 30kmh. Stora person bilar ombyggda till epor.

Jag förstår att det är roligt, men tycker det är märkligt att man får köra en personbil eller en lastbil på flera ton som 16 åring utan uppkörning med bil.

Nya mopedbilarna som går 45kmh är mer lämpligt.

DennisCA
10 november 2020 · 247 Inlägg

Myhran skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
A-traktorer togs fram efter kriget för att bönderna inte hade traktorer.
Kan inte begripa att man ska tillåta såna fordon på vägarna idag.
Moppe hade ja när jag var femton-sexton. ..det duger väl åt ungarna i dag också?! Vaför ha moppebil för över hundra tusen??

Vad är problemet med att dem finns? Vad gör dem dig? 


Tycker de finns väldigt många bittra människor som vill stoppa bilburen ungdom men sen vill värna om bilarna,

Men när ska ungdomarna börja?
Ska vi höja åldern att få ta körkort med kanske när vi ändå håller på och är bittra?

Med vänlig hälsning,

Hellre sänka åldern litet på vanliga bilkörkort istället, kanske med 80 lapp klistrad på bilen de första åren som var vanligt i Finland förr.

Jag skulle gärna se mopedbilarna försvinna från vägen. Vi har inte A eller EPA traktorer här. Mopedbilarna kostar mer än en riktig bil vilket är absurt tycker jag och lär vara totala dödsfällor ur säkerhetssynpunkt.

Jag skulle hellre se ungdomarna i riktiga bilar och hålla sig under 80 än i de där onödigt dyra dödsfällorna.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Low
10 november 2020 · 3 306 Inlägg

DennisCA skrev:

Myhran skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
A-traktorer togs fram efter kriget för att bönderna inte hade traktorer.
Kan inte begripa att man ska tillåta såna fordon på vägarna idag.
Moppe hade ja när jag var femton-sexton. ..det duger väl åt ungarna i dag också?! Vaför ha moppebil för över hundra tusen??

Vad är problemet med att dem finns? Vad gör dem dig? 


Tycker de finns väldigt många bittra människor som vill stoppa bilburen ungdom men sen vill värna om bilarna,

Men när ska ungdomarna börja?
Ska vi höja åldern att få ta körkort med kanske när vi ändå håller på och är bittra?

Med vänlig hälsning,

Hellre sänka åldern litet på vanliga bilkörkort istället, kanske med 80 lapp klistrad på bilen de första åren som var vanligt i Finland förr.

Jag skulle gärna se mopedbilarna försvinna från vägen. Vi har inte A eller EPA traktorer här. Mopedbilarna kostar mer än en riktig bil vilket är absurt tycker jag och lär vara totala dödsfällor ur säkerhetssynpunkt.

Jag skulle hellre se ungdomarna i riktiga bilar och hålla sig under 80 än i de där onödigt dyra dödsfällorna.

80kmh gör väldigt ont också. 18 är lagom. Skulle tycka man skulle ha 80 klister märke vid 18. Efter 1 år så får man normalt körkort smile

Lucif3r
10 november 2020 · 2 208 Inlägg

Tycker också 18 är lagom för körkort. Många verkar glömma bort att man faktiskt FÅR köra riktig bil när man är 16.... Bara inte ensam.

husseman
11 november 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, allt som är i vägen för normal hastighet på vägen borde bort.. dvs. folk på rullskidor halvvägs i vägen, cyklister i flock, a-traktorer, mopedbilar, traktorer, mm. Att bromsa upp trafiken med dessa "fordon" orsakar kostnader för de som behöver komma fram- dvs. all viktig trafik. Att sitta o "torrrunka" i en DHL bil bakom nån snorunge på 80 väg i 30, är inte bara irriterande..det är samhällsfientligt. Så mkt. som måste fraktas på vägarna idag o som helst ska komma fram innan det är omodernt, borde inte hindras av "va ivägen" folk. O e´de en 80 årig göbbe som kör 55 på 80 väg- så ta hans kort direkt. Ta bort skiten, så vi kommer fram..

mvh/husse

Utmarks-Loke
11 november 2020 · 5 833 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, allt som är i vägen för normal hastighet på vägen borde bort.. dvs. folk på rullskidor halvvägs i vägen, cyklister i flock, a-traktorer, mopedbilar, traktorer, mm. Att bromsa upp trafiken med dessa "fordon" orsakar kostnader för de som behöver komma fram- dvs. all viktig trafik. Att sitta o "torrrunka" i en DHL bil bakom nån snorunge på 80 väg i 30, är inte bara irriterande..det är samhällsfientligt. Så mkt. som måste fraktas på vägarna idag o som helst ska komma fram innan det är omodernt, borde inte hindras av "va ivägen" folk. O e´de en 80 årig göbbe som kör 55 på 80 väg- så ta hans kort direkt. Ta bort skiten, så vi kommer fram..

mvh/husse

Fast DHL-bilar drar också ner farten ganska mycket på vägarna. Dels 2-1-vägar där bilar får köra 90 eller mer, dels på alla landsvägar som är backiga och svängiga. Och det är betydligt lättare att köra om en traktor som kör 30 än en lastbil som kör 30 i kurvorna men 80+ på raksträckorna.

husseman
11 november 2020 · 1 588 Inlägg

Hmm, DHL bilar va bara ett exempel- tror inte de kör 30 om de inte behöver. Fast dessa 2-1 vägar e´ett jävla skit.

mvh/husse

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 november 2020 · 13 734 Inlägg

Brådhis skrev:

Myhran skrev:
Förstår faktiskt inte vad ni ser för problem med detta, anpassa körningen, titta på vägen, sluta rattsurfa eller vad det är som gör att ni inte hinner se dem i tid,

Häromkring är det inga problem med ”epa”-raggarna då de håller undan så gått de kan, oftast kan de mer trafikregler än gemeneman, och sköter trafikreglerna bättre än många andra!
Tycker ni själva ska växa upp och fundera på varför ni blir så arga på småsaker?

18-20åringarna med körkort framför sina fordon sämre om än mer sidvägs och mer ”idiotiskt”,

Sen att föräldrar tillåter sina barn att framföra fordon som inte är lagliga ex utan fjädrar, spärrar som gör att de går olagligt osv, det kan man inte belasta ungdomen för det är vårdnadshavaren som skall ha skit för det!

Med vänlig hälsning,

Håller helt med! Kör 150-200 mil i veckan i jobbet i södra Sverige och även en del privat och jag upplever det som du skriver, 95% (eller mer!) av 30 km/h-folket följer lagar och regler alldeles utmärkt samt håller undan så gott det bara går.

håller med.. tycker dom mesta visar stor respekt på vägen.. visst att vissa har dålig koll på sin omgivning men det upplever jag att dom flesta bilförarna har problem med oxå.

kör en del på väldigt blandade ställen och dom gångerna jag hamnar bakom dom vilket inte är skit ofta så svänger dom mesta in på fickor för att släppa förbi kön bakom dom.   sen är det ju en del som kör för fort men det stör inte mig.  det är upp till dom att bryta mot lagen.  men det är ytterst ställan jag ser någon köra fort och med dåligt omdöme.. utan dom kör fort för att flyta med i trafiken.    det är olagligt men inget som spelar mig personligen någon roll.  jag som kört skolbuss nära mitt jobb träffar ju på ungdommarna jag kört under flera år och dessa är extremt duktiga och både släpper förbi och tackar om man släpper förbi dom osv. men så har jag fostrat dom sedan dom var små hur man ska bete sig mot sina mottrafikanter..  att man alltid tackar alla som hjälper en i trafiken smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
uhlin
12 november 2020 · 2 834 Inlägg

Denna tråd spårade ur som de flesta.

Men vi fortsätter då vi ändå är inne på a-traktorers vara eller inte vara.

Ser inga större problem med A-traktorer i trafiken, åtminstone inte häromkring då de flesta gör 100 km/Tim och mer. Känns snarare att en annan är ivägen för dom ibland.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang