Hjälp med kylarvätskan

yoni
10 november 2020 · 19 Inlägg

Hej, jag köpte en bil och min kylarvätska ligger nu under minimistreck pga spillning. Jag behöver fylla på med  vätska dock vet jag inte vad den förra ägaren använde. Just nu finns i bilen lite ljusgrön vätska antar en blandning av grön glykol och vatten men hur vet jag om den är Etylenglykol eller Propylenglykol? Vad behöver jag köpa? Kan jag köpa en färdigblandning och hälla över eller behöver jag blanda själv?  Har ni tips på bra märken?

uhlin
10 november 2020 · 2 831 Inlägg

Är det grön glykol bör det vara propylenglykol. Vad är det för bil?

Lucif3r
10 november 2020 · 2 183 Inlägg

Färgen på glykolen har noll och ingen betydelse... Glykol är färglöst, färgen är något tillverkarna själva blandar i, och det finns ingen standard för det.

Det jag skulle göra, och har gjort, är att tömma ur hela systemet, spola igenom det med vatten några gånger, och sen fyll på med den glykol du vill använda.
Då vet du dels vad du har i systemet, och dels får du ny fräsh glykol. Glykol, speciellt korrisionsskyddet, avtar med åren. Så ett helt kylvätskebyte lite då och då är alltid att rekommendera.

yoni
10 november 2020 · 19 Inlägg

Lucif3r skrev:
Färgen på glykolen har noll och ingen betydelse... Glykol är färglöst, färgen är något tillverkarna själva blandar i, och det finns ingen standard för det.

Det jag skulle göra, och har gjort, är att tömma ur hela systemet, spola igenom det med vatten några gånger, och sen fyll på med den glykol du vill använda.
Då vet du dels vad du har i systemet, och dels får du ny fräsh glykol. Glykol, speciellt korrisionsskyddet, avtar med åren. Så ett helt kylvätskebyte lite då och då är alltid att rekommendera.

Hur byter du kylarvätskan? Vet att det finns en lock under bilen men jag kommer inte in under bilen big_smile Behöver jag ta den till en verkstad?

Lucif3r
10 november 2020 · 2 183 Inlägg

På V70in lossar jag bara dräneringen under kylaren och låter allt rinna ut. Sen lossar jag termostaten och stoppar ner vattenslangen och låter det spola igenom en stund. Sen är det bara att skruva tillbaka allt och fylla på med ny fräsh kylarvätska, starta bilen och låta allt circulera, och toppfyll kylarvätska om det behövs.

Brådhis * Voff voff *
10 november 2020 · 10 245 Inlägg

Fyll du på med färdigblandad glykol i rätt färg så ska du se att det går bra.

Visst borde man byta kylarvätskan ibland och visst borde man tex inte använda kranvatten till det heller. Men dom allra allra flesta kör på med kylarvätska som oftast aldrig blir bytt och blir den det används vanligt kranvatten. Trots detta håller dom flesta komponenterna bilens liv ut...

Lite som med alla som byter olja var 500:e mil, trots att tillverkaren säger 3000 mil. Och vad händer? Absolut ingenting... Bilar servade var 3000:e mil rullar snällt både 30 och 40 tusen mil och se´n är bilen slut i övrigt ändå. smile

Senast redigerat av Brådhis (10 november 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack855
10 november 2020 · 1 354 Inlägg

Brådhis skrev:
Fyll du på med färdigblandad glykol i rätt färg så ska du se att det går bra.

Visst borde man byta kylarvätskan ibland och visst borde man tex inte använda kranvatten till det heller. Men dom allra allra flesta kör på med kylarvätska som oftast aldrig blir bytt och blir den det används vanligt kranvatten. Trots detta håller dom flesta komponenterna bilens liv ut...

Lite som med alla som byter olja var 500:e mil, trots att tillverkaren säger 3000 mil. Och vad händer? Absolut ingenting... Bilar servade var 3000:e mil rullar snällt både 30 och 40 tusen mil och se´n är bilen slut i övrigt ändå. smile

Är det inte egentligen så att man kan visst använda kranvatten så länge kylarvätskan faktiskt blir bytt med jämna mellanrum? Det är väl das fakto att korrosionsskyddet i själva kylarvätskan försvinner med tiden som gör att kranvattnet blir skadligt för systemet? smile

Brådhis * Voff voff *
10 november 2020 · 10 245 Inlägg

Mack855 skrev:

Brådhis skrev:
Fyll du på med färdigblandad glykol i rätt färg så ska du se att det går bra.

Visst borde man byta kylarvätskan ibland och visst borde man tex inte använda kranvatten till det heller. Men dom allra allra flesta kör på med kylarvätska som oftast aldrig blir bytt och blir den det används vanligt kranvatten. Trots detta håller dom flesta komponenterna bilens liv ut...

Lite som med alla som byter olja var 500:e mil, trots att tillverkaren säger 3000 mil. Och vad händer? Absolut ingenting... Bilar servade var 3000:e mil rullar snällt både 30 och 40 tusen mil och se´n är bilen slut i övrigt ändå. smile

Är det inte egentligen så att man kan visst använda kranvatten så länge kylarvätskan faktiskt blir bytt med jämna mellanrum? Det är väl das fakto att korrosionsskyddet i själva kylarvätskan försvinner med tiden som gör att kranvattnet blir skadligt för systemet? smile

Njae... Ska man vara petig är nog kranvatten lika "illa" från dag ett. I teorin iaf. I praktiken händer ingenting, iaf inte på väldigt väldigt lång tid. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
10 november 2020 · 5 682 Inlägg

Hej!
En kraftig gissning är att Biltemas "Röda longlife" kylvätska funkar bra till alla modern bilmotorer (alla som har  aluminium topp).
Den kylvätskan använder jag i både min 32 år gamla Audi 100 Avant 2E som till min lite modernare Audi TT 3,2lit roadster från 2004.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang