Första bilförsäkringen

GeorgeCostanza
13 november 2020 · 18 Inlägg

Hej! Jag är 25 år och fick nyligen körkort och har kollat på en Lexus IS300h eller Toyota GT86, begagnat. HelFörsäkringen på alla sidor jag kollat har hamnat på 1600 kr ungefär vilket verkar väldigt dyrt. Är detta standarden eller finns det möjlighet att hitta en under 1000 kr? Några tips skulle uppskattas!

Tobzter
13 november 2020 · 3 145 Inlägg

Bättre å ringa har jag lärt mig, får helt andra priser då, är min erfarenhet

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
GeorgeCostanza
13 november 2020 · 18 Inlägg

Tobzter skrev:
Bättre å ringa har jag lärt mig, får helt andra priser då, är min erfarenhet

Kan man göra det innan bilköpet? Tänkte mer kolla om det var rimligt att räkna med att hitta en helförsäkring till lägre pris då jag absolut tycker 1500 är för hög månadskostnad.

Brådhis * Voff voff *
13 november 2020 · 10 278 Inlägg

Tobzter skrev:
Bättre å ringa har jag lärt mig, får helt andra priser då, är min erfarenhet

Där håller jag inte med. Idag sitter den du ringer och slår i samma system som du själv söker i på deras hemsida.

Men däremot är det värt att kolla runt bland alla försäkringsbolag. Många missar dom mindre bolagen tex. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
DennisCA
13 november 2020 · 247 Inlägg

Jag fick litet rabatt då jag ringde, säljaren tryckte in samma data i samma system men la på lite extra rabatt, drog ner självrisken på vissa grejer osv så det blev förmånligare, cirka 2900kr i året.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Low
13 november 2020 · 3 306 Inlägg

Länsförsäkringar har alltid varit billigast för mig är 28 idag. Sedan får man också pengar tillbaka varje år.

Lucif3r
13 november 2020 · 2 211 Inlägg

Även jag fick lite billigare när jag ringde och teknade försäkring på 945an i februari i år, så nog lönar det sig allt att ringa än idag.

torsen
13 november 2020 · 7 235 Inlägg

GeorgeCostanza skrev:
Hej! Jag är 25 år och fick nyligen körkort och har kollat på en Lexus IS300h eller Toyota GT86, begagnat. HelFörsäkringen på alla sidor jag kollat har hamnat på 1600 kr ungefär vilket verkar väldigt dyrt. Är detta standarden eller finns det möjlighet att hitta en under 1000 kr? Några tips skulle uppskattas!

Köp en 2CV, gå med i märkesklubben och MHRF-försäkra i Folksam.
770:- betalar jag för helförsäkring.
Om du nu är ute efter billigaste möjliga helförsäkring för bil.

DennisCA
13 november 2020 · 247 Inlägg

Talar ni priser per år eller månad? Det år oklart för mig, om svenska försäkringar är så billiga som 770-1500 kr i året?

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
amazinjoey
13 november 2020 · 1 139 Inlägg

1500kr per månad, det är standard när man är under 28 och ska köra en sportbil/Lyxbil...

torsen
13 november 2020 · 7 235 Inlägg

Jag betalar 770:-/år.

torsen
13 november 2020 · 7 235 Inlägg

Glömde skriva att det tillkommer 350:-/år för medlemskap i märkesklubben, som måste vara ansluten till MHRF.

DennisCA
13 november 2020 · 247 Inlägg

Det är nog billigt det, jag är 39, har högsta bonusarna på allt och mina bilar är tråkiga vardagsbilar och det är det bästa jag fått. Sen bilskatten på dieseln (yaris) är 4500 oc 2700 på bensinaren (mazda 6). Och här slipper man aldrig bilskatten oavsett hur gammal bilen blir.

1500:-/månad är inga småsummor det inte.

Senast redigerat av DennisCA (13 november 2020)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
GeorgeCostanza
13 november 2020 · 18 Inlägg

DennisCA skrev:
Jag fick litet rabatt då jag ringde, säljaren tryckte in samma data i samma system men la på lite extra rabatt, drog ner självrisken på vissa grejer osv så det blev förmånligare, cirka 2900kr i året.

Helförsäkring till det priset verkar ju sjukt bra, känns dock osannolikt för mig med bilen jag kollat på.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 november 2020 · 13 741 Inlägg

Low skrev:
Länsförsäkringar har alltid varit billigast för mig är 28 idag. Sedan får man också pengar tillbaka varje år.

samma för mig bortsätt från volvo bilar som varit billigast på volvia för mig..


min polo kostar 360kr eller nått helförsäkring i månaden.    men är 42 och haft körkort i 20år i följd
aldrig orsakat en krock.  tiden med körkort påverkar kostnaden ganska mycket.

har dock högsta självrisken på vagnskada.    men det är ju bara att det kostar 5K att vara dum ihuvudet och orsaka en skada smile   mot 3000kr eller vad det var.

men har Länsfärsäkringar på alla mina bilar
då har jag  en Pegga 407a   Polo 6r Audi a2   och en seat arosa.

alla dessa har dom varit billigast på och ganska rejäl skillnad dessutom

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DennisCA
13 november 2020 · 247 Inlägg

GeorgeCostanza skrev:

DennisCA skrev:
Jag fick litet rabatt då jag ringde, säljaren tryckte in samma data i samma system men la på lite extra rabatt, drog ner självrisken på vissa grejer osv så det blev förmånligare, cirka 2900kr i året.

Helförsäkring till det priset verkar ju sjukt bra, känns dock osannolikt för mig med bilen jag kollat på.

Ah det är inte ens det faktiskt, delförsäkring.

Trafikförsäkring + djurkollisionsskydd + bogseringshjälp + juridiskt skydd och något annat var det, men täcker inte egna skador och reparation av dom. Jag köper bilar som är såpass gamla att jag inte ska behöva ha helförsäkring.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
GeorgeCostanza
13 november 2020 · 18 Inlägg

torsen skrev:

GeorgeCostanza skrev:
Hej! Jag är 25 år och fick nyligen körkort och har kollat på en Lexus IS300h eller Toyota GT86, begagnat. HelFörsäkringen på alla sidor jag kollat har hamnat på 1600 kr ungefär vilket verkar väldigt dyrt. Är detta standarden eller finns det möjlighet att hitta en under 1000 kr? Några tips skulle uppskattas!

Köp en 2CV, gå med i märkesklubben och MHRF-försäkra i Folksam.
770:- betalar jag för helförsäkring.
Om du nu är ute efter billigaste möjliga helförsäkring för bil.

Vad är en 2CV? Menar du en toyota/lexus klubb eller vad syftar du på?

GeorgeCostanza
13 november 2020 · 18 Inlägg

DennisCA skrev:

GeorgeCostanza skrev:

DennisCA skrev:
Jag fick litet rabatt då jag ringde, säljaren tryckte in samma data i samma system men la på lite extra rabatt, drog ner självrisken på vissa grejer osv så det blev förmånligare, cirka 2900kr i året.

Helförsäkring till det priset verkar ju sjukt bra, känns dock osannolikt för mig med bilen jag kollat på.

Ah det är inte ens det faktiskt, delförsäkring.

Trafikförsäkring + djurkollisionsskydd + bogseringshjälp + juridiskt skydd och något annat var det, men täcker inte egna skador och reparation av dom. Jag köper bilar som är såpass gamla att jag inte ska behöva ha helförsäkring.

Då förstår jag. Jag kollar ju på bil mellan 170-220 tusen så vill gärna ha helförsäkringen.

Brådhis * Voff voff *
13 november 2020 · 10 278 Inlägg

GeorgeCostanza skrev:

torsen skrev:

GeorgeCostanza skrev:
Hej! Jag är 25 år och fick nyligen körkort och har kollat på en Lexus IS300h eller Toyota GT86, begagnat. HelFörsäkringen på alla sidor jag kollat har hamnat på 1600 kr ungefär vilket verkar väldigt dyrt. Är detta standarden eller finns det möjlighet att hitta en under 1000 kr? Några tips skulle uppskattas!

Köp en 2CV, gå med i märkesklubben och MHRF-försäkra i Folksam.
770:- betalar jag för helförsäkring.
Om du nu är ute efter billigaste möjliga helförsäkring för bil.

Vad är en 2CV? Menar du en toyota/lexus klubb eller vad syftar du på?

Nej, han pratar faktiskt om en (riktigt) gammal Citroën som inte på något vis alls har med dina önskade bilar att göra. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
GeorgeCostanza
13 november 2020 · 18 Inlägg

Verkar ju löjligt att alla stora försäkringsbolag vill ha 1500-2000 kr i månaden för HelFörsäkringen på de med nytt körkort. Min pappa betalar drygt 400kr för sin.

Om det finns någon i min ålder som haft detta problemet och kom fram till någon lösning så svara gärna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang