Första bilförsäkringen

amazinjoey
13 november 2020 · 1 139 Inlägg

Ålder, område man bor m.m har denna effekten.

Din pappa är många gånger lägre risk att köra snabbt å göra en olycka än dit

xXSammy
13 november 2020 · 6 570 Inlägg

GeorgeCostanza skrev:
Verkar ju löjligt att alla stora försäkringsbolag vill ha 1500-2000 kr i månaden för HelFörsäkringen på de med nytt körkort. Min pappa betalar drygt 400kr för sin.

Om det finns någon i min ålder som haft detta problemet och kom fram till någon lösning så svara gärna.

När jag var 26 hade jag en 2011 Ford Focus 1.6 Ecoboost 150hk som jag betalade 700kr månaden för i helförsäkring hos LF.

Parkering på gatan och bodde då i Östergötland
smile

De/Dem
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 november 2020 · 14 050 Inlägg

Jag ger 350 kr/mån helförsäkring på vår gamla V70. Jag förstår att FB vill ha mer då det gäller nyblivna körkortstagare och yngre personer då det är en högre risk att försäkra dom.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Lucif3r
13 november 2020 · 2 214 Inlägg

När det ändå är på tal... Jag ger 210 resp. ~195kr/mån halvförsäkring på 945an(-98) resp. V70in(-97). Villa, garage i huset, kört skadefritt i över 15år.

Är man under ca 24-25 år gammal och/eller har skadehistorik så skjuter premiekostnaden iväg rejält. Samma gäller om bilen står oskyddad på gatan och/eller området är kännt för t ex bilinbrott.

DennisCA
14 november 2020 · 247 Inlägg

amazinjoey skrev:
Ålder, område man bor m.m har denna effekten.

Din pappa är många gånger lägre risk att köra snabbt å göra en olycka än dit

Förr i tiden i Finland så fick man "ärva" bonus om man tog försäkringen i samma företag som sin pappa. Det gjorde jag och fick starta bara några år från full bonus (man fick 5% per år utan olycka). Jag tror det blev förbjudet nån gång under 2000 talet.

Senast redigerat av DennisCA (14 november 2020)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
torsen
14 november 2020 · 7 238 Inlägg

Brådhis skrev:

GeorgeCostanza skrev:

torsen skrev:

Köp en 2CV, gå med i märkesklubben och MHRF-försäkra i Folksam.
770:- betalar jag för helförsäkring.
Om du nu är ute efter billigaste möjliga helförsäkring för bil.

Vad är en 2CV? Menar du en toyota/lexus klubb eller vad syftar du på?

Nej, han pratar faktiskt om en (riktigt) gammal Citroën som inte på något vis alls har med dina önskade bilar att göra. smile

Gammal och gammal.
1990 års modell.

Nybergrobin
14 november 2020 · 2 378 Inlägg

GeorgeCostanza skrev:
Hej! Jag är 25 år och fick nyligen körkort och har kollat på en Lexus IS300h eller Toyota GT86, begagnat. HelFörsäkringen på alla sidor jag kollat har hamnat på 1600 kr ungefär vilket verkar väldigt dyrt. Är detta standarden eller finns det möjlighet att hitta en under 1000 kr? Några tips skulle uppskattas!

Har du kollat på insplanet eller liknande försäkringsförmedlare?

Billigaste helförsäkringen för mig (28 år/ 10 år med körkort) var 696kr/mån.

Utmarks-Loke
14 november 2020 · 5 836 Inlägg

Eftersom risken för olyckor är stor när man har första bilen, och ännu större om man börjar med en sportbil som Toyota GT86, så låter 1600kr i månaden billigt. Kolla vad det kostar för en med nytt körkort att försäkra en snabb motorcykel, det kan vara över 10.000kr i månaden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang