Köpråd Bil

GUPE94
15 november 2020 · 97 Inlägg

Tjenare !
Är på jakt efter Ny bil. Kör ungefär 2mil om dagen så är viktigt med en trygg och säker kärra. Kraven jag har är att den skall vara utrustad med drag, farthållare samt att den är kombi. Utöver dessa krav så vill jag att den gärna är bessad några månader alla fall.  Drar en hel del med min båt så runt 140 hästar vill jag nog gärna ha.

Har du/ni några tips på en bil mellan 10-30.000kr ? Kollat en del på V70 men är öppen förslag.

Mvh Gustav

Senast redigerat av GUPE94 (15 november 2020)

Utmarks-Loke
15 november 2020 · 5 814 Inlägg

Om du kör så lite som 2 mil om dagen borde du egentligen skaffa en bensinare. En V70 med diesel har antagligen runt 4000kr mer per år i skatt, det kommer du inte få tillbaka på den lägre bränsleförbrukningen eftersom du kör så lite. Men en vanlig V70 med bensinmotor är nog ett bra val.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (15 november 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2020 · 17 386 Inlägg

Ja, en V70 170hk bensin är nog det som gäller. Jag är verkligen inte ett fan av Saab men de är prisvärda annars. Fast det verkar som vissa motorer är no go.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
GUPE94
15 november 2020 · 97 Inlägg

Ursäkta mig jag uttryckte mig dåligt men är ute efter bensinare. Ja, tror med det är bra val. Får se om några andra kommaterar i tråden.

Tack för infon !

GUPE94
15 november 2020 · 97 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ja, en V70 170hk bensin är nog det som gäller. Jag är verkligen inte ett fan av Saab men de är prisvärda annars. Fast det verkar som vissa motorer är no go.

Ja, det verkar som ett bra alternativ. Ligger ute många Sabbar på blocket men är inget fan av dem tyvärr...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 november 2020 · 17 386 Inlägg

Med tanke på att du vill släpa runt på en båt så misstänker jag att du är ute efter manuell bil? Inget ont i automatlådorna på V70 men de verkar ha en övre gräns på strax över 40000 mil. Maskin verkar hålla längre. Man kanske åker på att byta en tändspole ibland på långmilare men det kostar 300:- och tar 5 minuter...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
GUPE94
15 november 2020 · 97 Inlägg

Ja, helt korrekt. Är ute efter manuell bil, vill inte att bilen ska styra över mina växel alternativ 😌

amazinjoey
15 november 2020 · 1 138 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ja, en V70 170hk bensin är nog det som gäller. Jag är verkligen inte ett fan av Saab men de är prisvärda annars. Fast det verkar som vissa motorer är no go.

Många som inte vet hur man underhåller dessa motorer rätt tyvärr smile annars är de rätt så bulletproof om jag ska vara ärlig.


Toyota avensis t25 är ett bra val!

GUPE94
16 november 2020 · 97 Inlägg

Okej, mina föräldrar hade en sån för några år sen. Dem var mycket nöjda! Hur är service intervall och bränsleförbrukningen?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 november 2020 · 17 386 Inlägg

GUPE94 skrev:
Okej, mina föräldrar hade en sån för några år sen. Dem var mycket nöjda! Hur är service intervall och bränsleförbrukningen?

En kompis fick ärva en Avensis från sina föräldrar för många år sedan, han är totalt ointresserad av bilar. Den bara går. Kamkedja.

Vad den drar vet jag inte och knappast någon idé att fråga heller. Han tankar när det behövs.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
GUPE94
16 november 2020 · 97 Inlägg

Okey, då är det extra viktigt att servicen är skött. Går en kedja sönder är nog bilen skrot. Vilken årsmodell är det du syftar på ? Finns flera har jag märkt

amazinjoey
16 november 2020 · 1 138 Inlägg

Absolut men dessa är inte kända för att ha en dålig kedja. Så oroa dig inte för det!

3000 mil är services men jag hade inte gått över 1500mil på någon bil. Olja + tändstift etc kostar inte många kronor och håller borta problemen.

Se till att  köpa med lädersäten! Dessa håller sjukt bra kvalité och är bättre än de som jag har på min Saab och Polaren volvo. Hade fan lagt de i samma klass som en mercedes e klass.

Senast redigerat av amazinjoey (16 november 2020)

GUPE94
16 november 2020 · 97 Inlägg

Det låter ju jäkligt vettigt ! Vet du vilken årsmodell man borde satsa på ? Har sett att det finns lite olika

amazinjoey
16 november 2020 · 1 138 Inlägg

Vi har en 04 så 04 och framåt, 06 kom faceliften. Köp så utrustad som möjligt smile

Lucif3r
16 november 2020 · 2 183 Inlägg

P2orna har ju dock några kända elfel, främst instrumenthuset som mer ofta än inte ger upp.
-04 och frammåt känns som en bra rekommendation. Tidigare årsmodeller hade problem med spjällhusen bl.a(gäller även S/V70 P80 99-00).
Annars skulle jag nog rekommendera en P80 V70 97-98. Oförskämt billiga i inköp och har väldigt få fel utöver slitage-delar... Men det går ju inte förneka att P80 är en äldre plattform, med allt vad det innebär.

GUPE94
16 november 2020 · 97 Inlägg

Okey. Vet om en som säljer en fin V70 -99 greyline (vad det innebär?) Bessad till sista sep, skattad och fullstämplad servicebok. Finns lite rost. Dock har den rullat 39,600. Han vill ha 13k för den. Kan det vara något ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 november 2020 · 17 386 Inlägg

GUPE94 skrev:
Okey. Vet om en som säljer en fin V70 -99 greyline (vad det innebär?) Bessad till sista sep, skattad och fullstämplad servicebok. Finns lite rost. Dock har den rullat 39,600. Han vill ha 13k för den. Kan det vara något ?

Sjukt dyrt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
16 november 2020 · 5 814 Inlägg

Jag är inte överdrivet rädd för mil med 40.000 är mycket

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 november 2020 · 17 386 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag är inte överdrivet rädd för mil med 40.000 är mycket

Den rullar säkert några mil till men kanske 5000:- hade varit mer rimligt. Bilen är ju 21 år gammal och har rullat 10 varv runt Jorden.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
16 november 2020 · 2 183 Inlägg

Det var alldeles för dyrt, oavsett miltal. 13k kan man få en fin T5a för.
Motorn rullar många, många mil till(om man sköter den), så just på den punkten är det inget att oroa sig över.
Men 40k mil sätter ju sina spår i karossen och inredningen.

Utan att ha sett den specifika bilen så skulle jag säga att den är värd kanske 8k, plus/minus ett par tusen beroende på det individuella skicket.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang