6482
Sök

Volvo V70 D3 eller VW Passat 1.4 TSI Ecofuel

2 Inlägg
23 november 2020
Trådstartare
#1
Hej!

Vi är i behov av en bra kombi då vi snart får vårt andra barn, så jag skulle behöva lite hjälp med vilken bil vi borde välja.

Vi har tänkt oss max 120.000kr och bilen behöver vara automat. Så de två bilarna vi nu står mellan är så som rubriken lyder.

Volvo V70 D3 årsmodell 2011
Mil: 10.000
Pris: 100.000kr

Volkswagen Passat 1.4 TSI Ecofuel årsmodell 2013
Mil: 10.000
Pris: 120.000kr

Det som gör det klurigt för oss är några saker. Volvon ser mindre modern ut invändigt och är ett par år äldre, medan Passaten känns väldigt fräsch invändigt och är av nyare modell.
Dock har jag läst en hel del negativt om Passat Ecofuel-modellen. Dels DSG-lådan som havererar men även om rostiga gastankar och pajad kamkedja. Medan Volvon känns rätt oproblematisk.

Så vilken av bilarna borde vi välja? All hjälp vi kan få tas tacksamt emot!

Med vänlig hälsning,
Johan
Senast redigerat av Papo (23 november 2020)

6 256 Inlägg
23 november 2020
#2
Helt klart volvon, förutsatt att ni kör tillräckligt många långturer för att partikelfiltret skall må bra. Jag skulle inte köpa någon VW med 1,4TSI, och inte heller någon gasbil. Sedan skulle jag inte köpa en stor och tung bil som en Passat med en liten 1,4L motor.

2 Inlägg
23 november 2020
Trådstartare
#3
Utmarks-Loke skrev:
Helt klart volvon, förutsatt att ni kör tillräckligt många långturer för att partikelfiltret skall må bra. Jag skulle inte köpa någon VW med 1,4TSI, och inte heller någon gasbil. Sedan skulle jag inte köpa en stor och tung bil som en Passat med en liten 1,4L motor.

Tack för ditt svar!
Vad skulle du säga är fördelarna med Volvon kontra Passaten?

6 592 Inlägg
23 november 2020
#4
Hej!
Det är två helt olika motorer! Volvon är diesel och passaten kan tydligen köras på både gas och bensin. Ska ni köra "långt" (mer är 2000mil per år) är dieseln att föredra men Passaten har alldeles för liten bensinmotor enligt mig.
Volvon har erkänt sköna stolar (jätteviktigt) och Passaten i standardutförande saknar svankstöd (jätteviktigt att ha).
Volvon helt klart!


5 919 Inlägg
23 november 2020
#5
Tips innan du ens funderar på Passaten är att googla på:
VW 1,4TSI
VW DSG7

Tänk även på att man behöver ett nytt gasintyg inför varje kontrollbesiktning på gasbilar nuförtiden (intyget/kontroll av gassystemet kostar runt 2000kr hos verkstad).
Senast redigerat av simlar (23 november 2020)


Forummoderator
18 356 Inlägg
23 november 2020
#6
simlar skrev:
Tips innan du ens funderar på Passaten är att googla på:
VW 1,4TSI
VW DSG7

Tänk även på att man behöver ett nytt gasintyg inför varje kontrollbesiktning på gasbilar nuförtiden (intyget/kontroll av gassystemet kostar runt 2000kr hos verkstad).

Gastankarna ska väl friläggas innan besiktning med? Kul pyssel? Eller är det det verkstaden gör så man slipper själv?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 919 Inlägg
23 november 2020
#7
Hybrid_ skrev:
simlar skrev:
Tips innan du ens funderar på Passaten är att googla på:
VW 1,4TSI
VW DSG7

Tänk även på att man behöver ett nytt gasintyg inför varje kontrollbesiktning på gasbilar nuförtiden (intyget/kontroll av gassystemet kostar runt 2000kr hos verkstad).

Gastankarna ska väl friläggas innan besiktning med? Kul pyssel?

Antingen frilägga gastankarna eller lämna in till verkstad för gasintyg.
Gasintyg från auktoriserad verkstad så behöver inte tankarna kollas vid kontrollbesiktningen.

Bilbesiktingsbolagen tar även dom en avgift för gaskontroll, dock billigare än vad verkstad tar men då kräver dom att man frilagt tankarna i förväg.


Ain't no place like home...
4 642 Inlägg
23 november 2020
#8
Av de två valen skulle jag utan tvekan ta Volvon.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök