Volvo V70 D3 eller VW Passat 1.4 TSI Ecofuel

Papo
23 november 2020 · 2 Inlägg
#1

Hej!

Vi är i behov av en bra kombi då vi snart får vårt andra barn, så jag skulle behöva lite hjälp med vilken bil vi borde välja.

Vi har tänkt oss max 120.000kr och bilen behöver vara automat. Så de två bilarna vi nu står mellan är så som rubriken lyder.

Volvo V70 D3 årsmodell 2011
Mil: 10.000
Pris: 100.000kr

Volkswagen Passat 1.4 TSI Ecofuel årsmodell 2013
Mil: 10.000
Pris: 120.000kr

Det som gör det klurigt för oss är några saker. Volvon ser mindre modern ut invändigt och är ett par år äldre, medan Passaten känns väldigt fräsch invändigt och är av nyare modell.
Dock har jag läst en hel del negativt om Passat Ecofuel-modellen. Dels DSG-lådan som havererar men även om rostiga gastankar och pajad kamkedja. Medan Volvon känns rätt oproblematisk.

Så vilken av bilarna borde vi välja? All hjälp vi kan få tas tacksamt emot!

Med vänlig hälsning,
Johan

Senast redigerat av Papo (23 november 2020)

Utmarks-Loke
23 november 2020 · 3 684 Inlägg
#2

Helt klart volvon, förutsatt att ni kör tillräckligt många långturer för att partikelfiltret skall må bra. Jag skulle inte köpa någon VW med 1,4TSI, och inte heller någon gasbil. Sedan skulle jag inte köpa en stor och tung bil som en Passat med en liten 1,4L motor.

Papo
23 november 2020 · 2 Inlägg
#3

Utmarks-Loke skrev:
Helt klart volvon, förutsatt att ni kör tillräckligt många långturer för att partikelfiltret skall må bra. Jag skulle inte köpa någon VW med 1,4TSI, och inte heller någon gasbil. Sedan skulle jag inte köpa en stor och tung bil som en Passat med en liten 1,4L motor.

Tack för ditt svar!
Vad skulle du säga är fördelarna med Volvon kontra Passaten?

jaka54
23 november 2020 · 4 176 Inlägg
#4

Hej!
Det är två helt olika motorer! Volvon är diesel och passaten kan tydligen köras på både gas och bensin. Ska ni köra "långt" (mer är 2000mil per år) är dieseln att föredra men Passaten har alldeles för liten bensinmotor enligt mig.
Volvon har erkänt sköna stolar (jätteviktigt) och Passaten i standardutförande saknar svankstöd (jätteviktigt att ha).
Volvon helt klart!

simlar
23 november 2020 · 4 478 Inlägg
#5

Tips innan du ens funderar på Passaten är att googla på:
VW 1,4TSI
VW DSG7

Tänk även på att man behöver ett nytt gasintyg inför varje kontrollbesiktning på gasbilar nuförtiden (intyget/kontroll av gassystemet kostar runt 2000kr hos verkstad).

Senast redigerat av simlar (23 november 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 november 2020 · 13 572 Inlägg
#6

simlar skrev:
Tips innan du ens funderar på Passaten är att googla på:
VW 1,4TSI
VW DSG7

Tänk även på att man behöver ett nytt gasintyg inför varje kontrollbesiktning på gasbilar nuförtiden (intyget/kontroll av gassystemet kostar runt 2000kr hos verkstad).

Gastankarna ska väl friläggas innan besiktning med? Kul pyssel? Eller är det det verkstaden gör så man slipper själv?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
simlar
23 november 2020 · 4 478 Inlägg
#7

Hybrid_ skrev:

simlar skrev:
Tips innan du ens funderar på Passaten är att googla på:
VW 1,4TSI
VW DSG7

Tänk även på att man behöver ett nytt gasintyg inför varje kontrollbesiktning på gasbilar nuförtiden (intyget/kontroll av gassystemet kostar runt 2000kr hos verkstad).

Gastankarna ska väl friläggas innan besiktning med? Kul pyssel?

Antingen frilägga gastankarna eller lämna in till verkstad för gasintyg.
Gasintyg från auktoriserad verkstad så behöver inte tankarna kollas vid kontrollbesiktningen.

Bilbesiktingsbolagen tar även dom en avgift för gaskontroll, dock billigare än vad verkstad tar men då kräver dom att man frilagt tankarna i förväg.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 november 2020 · 3 147 Inlägg
#8

Av de två valen skulle jag utan tvekan ta Volvon.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt