Köpråd: köpa bil nu eller senare?

jakjan
30 november 2020 · 37 Inlägg

Tja, här är en liten uppdatering till dom som har följt mig på min andra tråd gällande BMW 3-serie.

Jag har kolla på mycket Volvo V70 runt 2005 modell. Jag kollade också på 2008 momentum alltså en fas2, fast det blir för dyrt och jag gillar looken på lite äldre V70. Som jag sa i andra tråden så har min kompis en "Volvo V70 2004" och den har gått 32000mil och den håller som fan, han sladdar som sagt med den och ja den mår nog inte bra av det men inga problem har kommit än.

Jag kollar också på andra bilar, så om ni har ägt en V70 modell 00-07 så kan ni gärna skriva om det är mycket problem eller aa hur den anmält är. Sen kan man ju ha otur med bilen också men min kompis pappa är bra på att kolla vilka begagnade bilar som är bra för mig.

Men frågan är om man ska köpa en bil nu eller köpa när man väl får körkort, Jag tar körkort om ca 10 månader. Men jag tänkte att det kunde ha varit kul att köpa en bil kanske inte nu men nästa år när det är kanske 7 månader kvar, så man kan mecka och styla den lite.

Det positiva med det som jag tycker, är att man kan övningsköra med den så man väl får en feeling om hur det känns o köra bilen. Man har mer tid att veta mer om bilen och kanske fixa saker som är fel med den. För tänk er, jag lär nog inte köra bilen varje dag utan mer när man ska övningsköra med farsan eller något sånt, och om det blir problem med bilen har man rätt så mycket tid att hitta olika alternativ för att fixa problemen. För om jag köper bilen när jag har körkort och något pajar så vill man ju fixa bilen direkt för man vill ju såklart köra den. Det är nog det jag ser som är positivt med att köpa en bil så tidigt.

Om ni inte håller med så kan ni jätte gärna skriva det. Vi ha så mycket info som möjligt.

simlar
30 november 2020 · 5 516 Inlägg

Köp en bil efter du fått körkort.
Kostar både skatt och försäkring att ha en bil påställd, jävligt onödiga pengar för att övningsköra med den ibland i 10mån innan du förhoppningsvis får körkortet.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
jakjan
30 november 2020 · 37 Inlägg

simlar skrev:
Köp en bil efter du fått körkort.
Kostar både skatt och försäkring att ha en bil påställd, jävligt onödiga pengar för att övningsköra med den ibland i 10mån innan du förhoppningsvis får körkortet.

Sant, räknade ut med helförsäkring plus skatt och det kostar runt 4 000-5 000Kr. Men frågan är om det är värt att lägga dom pengarna för att ha den i förväg.

torsen
30 november 2020 · 7 202 Inlägg

jakjan skrev:

simlar skrev:
Köp en bil efter du fått körkort.
Kostar både skatt och försäkring att ha en bil påställd, jävligt onödiga pengar för att övningsköra med den ibland i 10mån innan du förhoppningsvis får körkortet.

Sant, räknade ut med helförsäkring plus skatt och det kostar runt 4 000-5 000Kr. Men frågan är om det är värt att lägga dom pengarna för att ha den i förväg.

Å andra sidan är bilpriserna erfarenhestmässigt som allra lägst under perioden december till februari så...………..

1Adrian1
1 december 2020 · 356 Inlägg

Köpte min Honda ca 1 år innan jag tog körkortet. När jag inte körde den med farsan så pendlade han med den till jobbet och tillbaka. Om han inte skulle ha pendlat med den skulle jag inte ha köpt den för det är trots allt inte gratis att äga en bil.

Beror väl på situationen om det är värt för dig att köpa innan eller inte.

zzr94092
1 december 2020 · 4 378 Inlägg

Helförsäkring OCH skatt för 4-5 tusen??!!
Bara skatten är väl 3,2-3,6 tusen, och en helförsäkring är inte billigare den..

Brådhis * Voff voff *
1 december 2020 · 10 245 Inlägg

Vet inte varför alla är så negativa?

Klart du ska köpa den nu. Är ju riktigt kul att övningsköra i sin egen bil och dessutom ha tid att lära känna (och laga om det behövs) så man har en "färdig" bil när man se´n har kortet i sin hand.

Jag köpte min första bil knappt ett år innan jag tog körkort. Blev en hel del putsande och pysslande med den. smile

Har man bilintresse så har man. Då är det värt det! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jakjan
1 december 2020 · 37 Inlägg

zzr94092 skrev:
Helförsäkring OCH skatt för 4-5 tusen??!!
Bara skatten är väl 3,2-3,6 tusen, och en helförsäkring är inte billigare den..

Jag kollade på trygghansa och där stod det typ ca 200kr i månaden. Och sen typ 2700kr för skatt.

Tog pappas personnummer på helförsäkringen för att se hur mycket det kostar.

jakjan
1 december 2020 · 37 Inlägg

Brådhis skrev:
Vet inte varför alla är så negativa?

Klart du ska köpa den nu. Är ju riktigt kul att övningsköra i sin egen bil och dessutom ha tid att lära känna (och laga om det behövs) så man har en "färdig" bil när man se´n har kortet i sin hand.

Jag köpte min första bil knappt ett år innan jag tog körkort. Blev en hel del putsande och pysslande med den. smile

Har man bilintresse så har man. Då är det värt det! smile

Så tänker jag också, är själv medveten med det alla andra säger om att det kostar pengar, med så som jag har räknat ut det så är det runt 4-5k att köpa den tidigare, Men ska fråga mina kompisar och deras föräldrar om vad dom tycker.

Men exakt det är det tänkesättet jag har.

Lucif3r
1 december 2020 · 2 183 Inlägg

Jag förstår inte riktigt heller negativiteten här... Jag skaffade min första bil bra precis när jag fyllde 17. Den övningskörde jag med mer eller mindre dagligen, samtidigt som man småpillade lite på den. När man väl fick köra den själv ett år senare så hade man en bil man kunde och kände sig trygg med till 100%.
Det är alltid lite småläskigt att ge sig ut i trafiken helt själv första gången(fast jag tyckte nog inte det var fullt lika läskigt som morsan tyckte tongue), och det sista man behöver då är en bil man inte känner.


Att köpa och äga en bil är alltid en förlust rent ekonomiskt, det är ofrånkomligt. Men kan man verkligen prissätta friheten en egen bil ger?

zzr94092
1 december 2020 · 4 378 Inlägg

Nej 2,7T för skatt på v70 stämmer inte,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 december 2020 · 17 386 Inlägg

Äh. Jag är gammal... Fick körkort en vårdag 1992. Ett par månader innan jag skulle köra upp fick jag en bil. Mamma & Pappa bestämde dock bilvalet så det blev inget monster direkt, en stor bil med en löjligt liten motor i. Men praktiskt att övningsköra med den (De körde redan då bara automatbilar) och jag kunde stå i garaget hemma och polera på pärlan inför Den Stora Dagen. Bytte stereo och satte på extraljus. För egna pengar givetvis.

Så varför inte? Jag kommer ihåg känslan när man stod och gned på sin EGNA bil istället för att dra runt med kompisar vissa kvällar. Nostalgi på hög nivå här nu...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Krusty88
1 december 2020 · 36 Inlägg

En V70 2,4T manuell vxllåda kostar 2627kr I skatt om året, så nog finns det de som ligger på 2700kr !

Senast redigerat av Krusty88 (1 december 2020)

Brådhis * Voff voff *
1 december 2020 · 10 245 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Äh. Jag är gammal... Fick körkort en vårdag 1992. Ett par månader innan jag skulle köra upp fick jag en bil. Mamma & Pappa bestämde dock bilvalet så det blev inget monster direkt, en stor bil med en löjligt liten motor i. Men praktiskt att övningsköra med den (De körde redan då bara automatbilar) och jag kunde stå i garaget hemma och polera på pärlan inför Den Stora Dagen. Bytte stereo och satte på extraljus. För egna pengar givetvis.

Så varför inte? Jag kommer ihåg känslan när man stod och gned på sin EGNA bil istället för att dra runt med kompisar vissa kvällar. Nostalgi på hög nivå här nu...

Ja, man blev lite nostalgisk här nu. Jag köpte min första bil våren 1998. En Volvo 760 GLE -88. Tog sedan körkortet i januari 1999. Tiden mellan dessa två händelser gick åt till både att skruva in högtalare och tvätta... En hel del... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang