Köpråd bil för max 60 000

Johansson72 IT Geek och Audiot
19 december 2020 · 127 Inlägg

https://www.blocket.se/vi/94445768.htm

Passat 170hkr diesel, 4 motion. Har en likadan som familjekombi. Funkar utmärkt. Kört den från 14000 till 18600 med den på två år.

Se till att byta olja i DSG och haldexen enligt plan så är det bra bilar. Dieselvärmare är ju ett plus. Ser hyffsatt moderna ut fortfarande.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2020 · 17 505 Inlägg

Johansson72 skrev:

panda666 skrev:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/kia_cee_d_1_6_crdi_ecco/93117329

Kia ceed inom din budget med garanti kvar ett bra tag^^ bättre går inte.  nybilsgaranti fram till 15.000mil eller tills bilen fyllt 7 år så ett tag kvar. Hållbar och snål bil med garanti kvar^^ varsågod.

Men Kias garanti håller bara om bilen är servad hos en verkstad helt enligt plan. Så lusläs servicehistoriken.

En kollega missade den detaljen. Iofs går bilen bra, men det blev ett orosmoment när han upptäckte det. 🤔

Just den bilen har väääldigt tveksam historik. Ska kosta "kaffepengar"

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
19 december 2020 · 4 250 Inlägg

Johansson72 skrev:
https://www.blocket.se/vi/94445768.htm

Passat 170hkr diesel, 4 motion. Har en likadan som familjekombi. Funkar utmärkt. Kört den från 14000 till 18600 med den på två år.

Se till att byta olja i DSG och haldexen enligt plan så är det bra bilar. Dieselvärmare är ju ett plus. Ser hyffsatt moderna ut fortfarande.

Sorry men du kunde inte ha tipsat om en sämre bil än den du länkade, absolut horibel bil med massa fel. Dsg krångel, bränslevärmare krånglar, bakrutespolnings krångel, bränslepumps krångel, motorkrångel. sälj den medans den funkar fortfarande e mitt tips, vänligen och hoppas du inte tar illa vid.


@Hybrid, absolut vill ja sladda lite på vinter, aldrig haft en 940 förrut så vill se hur den beter sig i snön speciellt me automat men tror att snön o halkan kommer komma långt sent typ januari-februari kanske lite mars. Apropå kian ville ja egentligen bara visa ett exempel på vad ts kan köpa och behöver såklart inte köpa just den som ja länkade. Självklart ska ts kolla noga och köpa en som ser bra ut i historik och resten. Men en vw skulle ja avråda ifrån starkt och bestämt, har haft föööööör många vw på jobbet med fullt me krångel och rost. Har sparat ett kvitto från en kund vars golf rasade lådan och behövde punga ut närmare 90.000kr från vw stockholm, dom bytte både svänghjul och låda till en beggad låda och endå totalt 90.000kr, han hade tur att försäkringen hjälpte honom.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2020 · 17 505 Inlägg

Johansson72 skrev:
https://www.blocket.se/vi/94445768.htm

Passat 170hkr diesel, 4 motion. Har en likadan som familjekombi. Funkar utmärkt. Kört den från 14000 till 18600 med den på två år.

Se till att byta olja i DSG och haldexen enligt plan så är det bra bilar. Dieselvärmare är ju ett plus. Ser hyffsatt moderna ut fortfarande.

Sen är ju skatten tung. Att punga ut med 3 084:- per år innebär 257:- / månad. Slår man ut det på förbrukning så påverkar det.

Dieselvärmare är ju ett tungt kort. Mycket bekvämt. Dessutom är ju DSG6 rätt problemfri.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Johansson72 IT Geek och Audiot
19 december 2020 · 127 Inlägg

panda666 skrev:
Sorry men du kunde inte ha tipsat om en sämre bil än den du länkade, absolut horibel bil med massa fel. Dsg krångel, bränslevärmare krånglar, bakrutespolnings krångel, bränslepumps krångel, motorkrångel. sälj den medans den funkar fortfarande e mitt tips, vänligen och hoppas du inte tar illa vid.

Euh.. Men jag tar illa vid. Du glömde egr och egr kylaren i din harrang över felkällor... Min passat är en keeper som jag är sjukt nöjd med. Relativt billiga mil och bra komfort.

Så snart en bil är begagnad är de individer och måste bedömas utifrån just det exemplaret.

Jag har haft 35+ bilar, bla tre Hyundaier, en lågmilad å två högmilade. Fullständiga skitbilar, men jag kan trots allt det tänka mig en till, men inte någon av de tre rötäggen igen.

Jag har oxå haft två mycket fina och trevliga Audi med 2.5tdi. VW koncernens mest utskällda rova. Men jag hade två exemplar med bra historik och skötsamma tidigare ägare så jag körde 6 resp. 10.000 mil med dem vardera utan hicka. Däremot fick man hicka varje gång skatten skulle in.

Så mitt förslag är att kolla historiken. Å bilar som var dyra som nya, tenderar att ha högre servicekostnader. Är en skatt på 257:- i månaden en dealbreaker får nog TS avstå från en kärra som har lite under huven eller är en 4wd diesel. Då är kanske en Kia 1.6 eller en V50 med liknande motor (d2, b3) att föredra.

Fridens liljor folk!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2020 · 17 505 Inlägg

Johansson72 skrev:

panda666 skrev:
Sorry men du kunde inte ha tipsat om en sämre bil än den du länkade, absolut horibel bil med massa fel. Dsg krångel, bränslevärmare krånglar, bakrutespolnings krångel, bränslepumps krångel, motorkrångel. sälj den medans den funkar fortfarande e mitt tips, vänligen och hoppas du inte tar illa vid.

Euh.. Men jag tar illa vid. Du glömde egr och egr kylaren i din harrang över felkällor... Min passat är en keeper som jag är sjukt nöjd med. Relativt billiga mil och bra komfort.

Så snart en bil är begagnad är de individer och måste bedömas utifrån just det exemplaret.

Jag har haft 35+ bilar, bla tre Hyundaier, en lågmilad å två högmilade. Fullständiga skitbilar, men jag kan trots allt det tänka mig en till, men inte någon av de tre rötäggen igen.

Jag har oxå haft två mycket fina och trevliga Audi med 2.5tdi. VW koncernens mest utskällda rova. Men jag hade två exemplar med bra historik och skötsamma tidigare ägare så jag körde 6 resp. 10.000 mil med dem vardera utan hicka. Däremot fick man hicka varje gång skatten skulle in.

Så mitt förslag är att kolla historiken. Å bilar som var dyra som nya, tenderar att ha högre servicekostnader. Är en skatt på 257:- i månaden en dealbreaker får nog TS avstå från en kärra som har lite under huven eller är en 4wd diesel. Då är kanske en Kia 1.6 eller en V50 med liknande motor (d2, b3) att föredra.

Fridens liljor folk!

Haft Audi med 2,5 Tdi. Gillade skarpt den motorn. I synnerhet den grova gången i maskin. Har haft sjuka mängder med bilar eftersom jag hade bilfirma förr.... Kör i nuläget en bil som har en årsskatt på över 30k... Men det är inte jag som betalar den. Dock en pigg jävel big_smile

Sen är det ju alltid en risk att köpa en VW.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang