Toyota: Överdriven och felaktig hajp kring elbilar.

jompazx
19 december 2020 · 291 Inlägg

torpis skrev:
Förbränningsmotor kommer ju per definition inte fungera eftersom oljan tar slut.

Autonoma elektriska lastbilar är nog närmast till hands. Inget säger ju att man måste sitta och vänta medan batteriet laddar. Byt dragare, byt batteri eller så

den tog väl slut nån gång på 80-talet eller hur blev det? förövrigt tar uranet slut också.

xXSammy
19 december 2020 · 6 570 Inlägg

Precis allt har ett slut.

Tror inte att det kommer bli bara rena elbilar utan en blandning utav el- och hybrider. Rena förbränningsmotorer kommer fasas ut

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2020 · 17 478 Inlägg

Undrar hur de senaste prognoserna är på när oljekranen sinar?  Såg en hyfsat färskt som säger 53 år. Det är ju inte bara bilarna som stannar, kläder, vägar, plastpinaler osv.

Sen när det någon gång närmar sig så blir nog OPEC lite snål med såsen. Lilla Sverige kan nog känna av det i ett tidigt skede.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
JN1975
19 december 2020 · 234 Inlägg

Cuefa skrev:
Jag kan hålla med.
Man måste förstå att fram till att hela världen producerar sin el HELT miljövänligt (vind/vattenkraft) och HELA tillverkningskedjan också är miljövänlig, så sker utsläpp i någon ände...

Du glömde kärnkraft.

Ford Econoline E-150 "Van" (1989)
Saab 9-3 SS "Linearplus" (2005)
Volvo V70 D5 "Polestar" (2008)
SEALen
20 december 2020 · 15 Inlägg

Mitt lilla inlägg i frågan... hoppas länken inte är bakom pay-wall. Jag betalar så vet inte om den blir låst för andra smile

https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil … smutsig-el

SEAT Leon Sportstourer e-Hybrid, 2021.
panda666
20 december 2020 · 4 250 Inlägg

xXSammy skrev:
Precis allt har ett slut.

Tror inte att det kommer bli bara rena elbilar utan en blandning utav el- och hybrider. Rena förbränningsmotorer kommer fasas ut

har svårt att tro på det, vad händer me folk som helt enkelt inte har råd för elbil? eller inte ens har el station/laddare. Tror inte dom *fattiga* områden i sverige kommer få laddstationer på en snar framtid. Sen tycker ja sj att elbilar egentligen är en kul grej och inte nödvändigtvis bra för miljön. Ingen kan garantera att elbilen är framtagen 100% av rena naturliga råvaror utan att förstöra klimatet med. Tror sj att det är mest en cool grej för dom rika att tjäna pengar och för dom som tycker att det är kul me elbil^^ Har mängder me teslor på jobbet som har problem med att ta emot laddning, kul när din elbil har stått tomt och inte laddat över natten och sen ska du ut på morgonen och bilfan inte startar^^ då hade du önskat att din bil hade istället en *förbränningsmotor*

inget illa menat bara mina ören.

xXSammy
20 december 2020 · 6 570 Inlägg

panda666 skrev:

xXSammy skrev:
Precis allt har ett slut.

Tror inte att det kommer bli bara rena elbilar utan en blandning utav el- och hybrider. Rena förbränningsmotorer kommer fasas ut

har svårt att tro på det, vad händer me folk som helt enkelt inte har råd för elbil? eller inte ens har el station/laddare. Tror inte dom *fattiga* områden i sverige kommer få laddstationer på en snar framtid. Sen tycker ja sj att elbilar egentligen är en kul grej och inte nödvändigtvis bra för miljön. Ingen kan garantera att elbilen är framtagen 100% av rena naturliga råvaror utan att förstöra klimatet med. Tror sj att det är mest en cool grej för dom rika att tjäna pengar och för dom som tycker att det är kul me elbil^^ Har mängder me teslor på jobbet som har problem med att ta emot laddning, kul när din elbil har stått tomt och inte laddat över natten och sen ska du ut på morgonen och bilfan inte startar^^ då hade du önskat att din bil hade istället en *förbränningsmotor*

inget illa menat bara mina ören.

Det kommer ta mååånga år innan förbränningsmotorer fasas ut, iallafall de som redan finns. Nya bilar kanske.. 15 år? Iallafall inom Europa.
Men vet ju inte, ibland kommer det SUPERMILJÖGREJER så som Etanolbilar och Partikelfilter, men de var var ju ett tag sen det hyllades och allt annat var idiotiskt... wink kanske blir samma sak med elbilar.
Alternativ är bra dock

Eftersom jag själv bor 9km ifrån närmsta laddstolpe och betalar ca 3000 i månaden all-inklusive (Lån, bränsle, förhöjd skatt, försäkring, service etc) så känns ingen elbil aktuellt för mig :p

De/Dem
micke-wes
20 december 2020 · 60 Inlägg

Den som tror elbilen är lösningen på allt  ska nog ta och läsa på om batteri tillverkningen och sedan hanteringen efteråt inte så miljövänligt men ofta vill dom inte titta på sånt utan det är bara bra att det inte kommer avgaser bakom bilen vi byter ett problem mot ett annat.
Sen vindkraftverk kan man undra hur dom kan kallas miljövänliga det är en jävla stor påverkan av skogen där dom ska sättas upp med vägbyggen sprängning mm sen när dom snurrat klart kan dom inte återvinna vingarna i vissa länder grävs dom ner är det miljö vänligt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 december 2020 · 17 478 Inlägg

micke-wes skrev:
Den som tror elbilen är lösningen på allt  ska nog ta och läsa på om batteri tillverkningen och sedan hanteringen efteråt inte så miljövänligt men ofta vill dom inte titta på sånt utan det är bara bra att det inte kommer avgaser bakom bilen vi byter ett problem mot ett annat.
Sen vindkraftverk kan man undra hur dom kan kallas miljövänliga det är en jävla stor påverkan av skogen där dom ska sättas upp med vägbyggen sprängning mm sen när dom snurrat klart kan dom inte återvinna vingarna i vissa länder grävs dom ner är det miljö vänligt?

Hehe, du verkar ju påläst...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
micke-wes
20 december 2020 · 60 Inlägg

Ok du som vet bäst vad har jag fel om?

panda666
20 december 2020 · 4 250 Inlägg

xXSammy skrev:

panda666 skrev:

xXSammy skrev:
Precis allt har ett slut.

Tror inte att det kommer bli bara rena elbilar utan en blandning utav el- och hybrider. Rena förbränningsmotorer kommer fasas ut

har svårt att tro på det, vad händer me folk som helt enkelt inte har råd för elbil? eller inte ens har el station/laddare. Tror inte dom *fattiga* områden i sverige kommer få laddstationer på en snar framtid. Sen tycker ja sj att elbilar egentligen är en kul grej och inte nödvändigtvis bra för miljön. Ingen kan garantera att elbilen är framtagen 100% av rena naturliga råvaror utan att förstöra klimatet med. Tror sj att det är mest en cool grej för dom rika att tjäna pengar och för dom som tycker att det är kul me elbil^^ Har mängder me teslor på jobbet som har problem med att ta emot laddning, kul när din elbil har stått tomt och inte laddat över natten och sen ska du ut på morgonen och bilfan inte startar^^ då hade du önskat att din bil hade istället en *förbränningsmotor*

inget illa menat bara mina ören.

Det kommer ta mååånga år innan förbränningsmotorer fasas ut, iallafall de som redan finns. Nya bilar kanske.. 15 år? Iallafall inom Europa.
Men vet ju inte, ibland kommer det SUPERMILJÖGREJER så som Etanolbilar och Partikelfilter, men de var var ju ett tag sen det hyllades och allt annat var idiotiskt... wink kanske blir samma sak med elbilar.
Alternativ är bra dock

Eftersom jag själv bor 9km ifrån närmsta laddstolpe och betalar ca 3000 i månaden all-inklusive (Lån, bränsle, förhöjd skatt, försäkring, service etc) så känns ingen elbil aktuellt för mig :p

alternativ drivmedel vore en bra ide, måste komma på nått annat. hade inte tyskarna kommit på nå renare diesel va ja läste förr. glömde nu vad det hette men nån project vare om renare diesel upp till nån % mycket renare än dagens. Kanske borde ha nått som du säger nån sorts filter som bränner bort 100% av allt skit. Du har bra kostnad på bil ägandet . Jag betalar typ 1600 i bränsle varje månad plus 300 i halvförsäkring och sen tillkommer det såklart skatt varje år på runt 2400 och besiktning.

zemet
20 december 2020 · 4 038 Inlägg

Hybrid_ skrev:

micke-wes skrev:
Den som tror elbilen är lösningen på allt  ska nog ta och läsa på om batteri tillverkningen och sedan hanteringen efteråt inte så miljövänligt men ofta vill dom inte titta på sånt utan det är bara bra att det inte kommer avgaser bakom bilen vi byter ett problem mot ett annat.
Sen vindkraftverk kan man undra hur dom kan kallas miljövänliga det är en jävla stor påverkan av skogen där dom ska sättas upp med vägbyggen sprängning mm sen när dom snurrat klart kan dom inte återvinna vingarna i vissa länder grävs dom ner är det miljö vänligt?

Hehe, du verkar ju påläst...

Men seriöst, skall du ta upp att man inte kan återvinna vingarna från ett vindkraftverk som argument mot vindkraft? kan vara det svagaste argumentet någonsin faktiskt...

Sprängningen och vägbyggen lär ha ytterst marginell miljöpåverkan, speciellt i jämförelse med andra energikällor.

Behöver inte kärnkraftverk/kolkraftverk/vattenkraftverk/vilkenenergikällasomhelst infrastruktur och vägar för att fungera? Speciellt i jämförelse med vattenkraft lär denna påverkan vara ytterst minimal.

Jag tror på el.
Visst, det är inte miljövänligt att tillverka batterier.
Det förekommer dåliga förhållanden och typ barnarbete i gruvorna som bryter materialet som behövs för batterierna.

Det stoppade inte dig från att köpa en mobiltelefon och en bärbar dator och en surfplatta....

Och skall man ens försöka påstå att utvinning av olja är miljövänligt? Eller Etiskt?
Hur många krig har inte handlat om olja?
Hur mycket barnarbete och miljöförstöring och övrigt lidande har inte orsakats av oljeutvinningen?

Jag hoppas verkligen vi i Europa kan slippa vårat oljeberoende snart.
Låt de vidriga diktaturerna i Mellanöstern gå under. Har dem inte olja så finns bara sand kvar.


Någon som tror jag är nån Miljöpartist kämpe?
Det är jag inte, jag kör pickup.
Tankar just nu med villaolja för 7kr/L. Allt för att slippa sinnessjuk beskattning av bränsle och fordon.

Men ärligt talat, hur kul är det med en 2L diesel motor som dem flesta kör idag? Varför detta motstånd mot el?

Nej jag har inte råd/villig att betala för en Tesla, jag har inte heller råd/villig att betala för en ny Volvo eller Kia eller Dacia med förbränningsmotor.

Turbomatade V8or är riktigt jävla coolt och nåt jag älskar, men i bruksbilen väljer jag det som är billigast. Är det 2.0D eller El spelar inte speciellt stor roll. Men EL lär snart slå ut diesel...

Senast redigerat av zemet (20 december 2020)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
torpis Forummoderator
20 december 2020 · 10 572 Inlägg

panda666 skrev:
alternativ drivmedel vore en bra ide, måste komma på nått annat. hade inte tyskarna kommit på nå renare diesel va ja läste förr. glömde nu vad det hette men nån project vare om renare diesel upp till nån % mycket renare än dagens. Kanske borde ha nått som du säger nån sorts filter som bränner bort 100% av allt skit. Du har bra kostnad på bil ägandet . Jag betalar typ 1600 i bränsle varje månad plus 300 i halvförsäkring och sen tillkommer det såklart skatt varje år på runt 2400 och besiktning.

Grundbulten är att vi måste sluta elda. Skall man ändå elda så är det mycket effektivare att elda allt på samma ställe i en stor fabrik med vettigt reningsverk, producera fjärrvärme och el, där man kan köra bilarna på elen.

OM du nu måste elda dvs.

Att fortsätta köra förbränningsmotorer är bara dumt oavsett vad man kör dom på så blir det utsläpp. Att kalla det för netto noll i koldioxid är ju också konstigt eftersom trädet du slog ner för att skapa etanol annars hade stått kvar med uppbundet kol och fortsatt suga upp koldioxiden.

Det faller på sin egen orimlighet att göra bränsle av restprodukter. Det blir inte hållbart storskaligt. I Sverige eldar vi sopor och gör värme och el av det, men det går liksom inte att ersätta kärnkraften med att elda sopor. Råvaran är sopor liksom.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
20 december 2020 · 10 572 Inlägg

micke-wes skrev:
Ok du som vet bäst vad har jag fel om?

Skall man orsaka utsläpp så är det väl just för tillverkning av batterier som det skall ske. Driva forskning och utvecklingen framåt måste få kosta. Snarare än att lägga det på att pumpa olja fortsatt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
panda666
20 december 2020 · 4 250 Inlägg

zemet skrev:

Hybrid_ skrev:

micke-wes skrev:
Den som tror elbilen är lösningen på allt  ska nog ta och läsa på om batteri tillverkningen och sedan hanteringen efteråt inte så miljövänligt men ofta vill dom inte titta på sånt utan det är bara bra att det inte kommer avgaser bakom bilen vi byter ett problem mot ett annat.
Sen vindkraftverk kan man undra hur dom kan kallas miljövänliga det är en jävla stor påverkan av skogen där dom ska sättas upp med vägbyggen sprängning mm sen när dom snurrat klart kan dom inte återvinna vingarna i vissa länder grävs dom ner är det miljö vänligt?

Hehe, du verkar ju påläst...

Men seriöst, skall du ta upp att man inte kan återvinna vingarna från ett vindkraftverk som argument mot vindkraft? kan vara det svagaste argumentet någonsin faktiskt...

Sprängningen och vägbyggen lär ha ytterst marginell miljöpåverkan, speciellt i jämförelse med andra energikällor.

Behöver inte kärnkraftverk/kolkraftverk/vattenkraftverk/vilkenenergikällasomhelst infrastruktur och vägar för att fungera? Speciellt i jämförelse med vattenkraft lär denna påverkan vara ytterst minimal.

Jag tror på el.
Visst, det är inte miljövänligt att tillverka batterier.
Det förekommer dåliga förhållanden och typ barnarbete i gruvorna som bryter materialet som behövs för batterierna.

Det stoppade inte dig från att köpa en mobiltelefon och en bärbar dator och en surfplatta....

Och skall man ens försöka påstå att utvinning av olja är miljövänligt? Eller Etiskt?
Hur många krig har inte handlat om olja?
Hur mycket barnarbete och miljöförstöring och övrigt lidande har inte orsakats av oljeutvinningen?

Jag hoppas verkligen vi i Europa kan slippa vårat oljeberoende snart.
Låt de vidriga diktaturerna i Mellanöstern gå under. Har dem inte olja så finns bara sand kvar.


Någon som tror jag är nån Miljöpartist kämpe?
Det är jag inte, jag kör pickup.
Tankar just nu med villaolja för 7kr/L. Allt för att slippa sinnessjuk beskattning av bränsle och fordon.

Men ärligt talat, hur kul är det med en 2L diesel motor som dem flesta kör idag? Varför detta motstånd mot el?

Nej jag har inte råd/villig att betala för en Tesla, jag har inte heller råd/villig att betala för en ny Volvo eller Kia eller Dacia med förbränningsmotor.

Turbomatade V8or är riktigt jävla coolt och nåt jag älskar, men i bruksbilen väljer jag det som är billigast. Är det 2.0D eller El spelar inte speciellt stor roll. Men EL lär snart slå ut diesel...

äre inte olja så är det nått annat, att tro att man slipper diktaturen är bara naivt, finns miljoner olika slags diktaturer där ute, tror du musk e nått bättre än araberna som fixar olja? han tror att han e tony stark. Barnarbete och skit kommer vi inte undan tyvärr, så ser mörka världen ut, skit. Om man tror att man räddar planeten bara för man kör elbil är också naivt och dumt. Vill du rädda planeten kör nått gammalt skit och köp inte nått nytt. Vill du absolut vara en hjälte så köp absolut inget alls och bidra inte till nått alls, bo i skogen och jaga din mat och lev på naturen. Det är all industri och all shopping som förstör planeten. Säger inte att ja tänker rädda planeten men elbil kommer inte göra ett skit bättre.

micke-wes
20 december 2020 · 60 Inlägg

zemet skrev:

Hybrid_ skrev:

micke-wes skrev:
Den som tror elbilen är lösningen på allt  ska nog ta och läsa på om batteri tillverkningen och sedan hanteringen efteråt inte så miljövänligt men ofta vill dom inte titta på sånt utan det är bara bra att det inte kommer avgaser bakom bilen vi byter ett problem mot ett annat.
Sen vindkraftverk kan man undra hur dom kan kallas miljövänliga det är en jävla stor påverkan av skogen där dom ska sättas upp med vägbyggen sprängning mm sen när dom snurrat klart kan dom inte återvinna vingarna i vissa länder grävs dom ner är det miljö vänligt?

Hehe, du verkar ju påläst...

Men seriöst, skall du ta upp att man inte kan återvinna vingarna från ett vindkraftverk som argument mot vindkraft? kan vara det svagaste argumentet någonsin faktiskt...

Sprängningen och vägbyggen lär ha ytterst marginell miljöpåverkan, speciellt i jämförelse med andra energikällor.

Behöver inte kärnkraftverk/kolkraftverk/vattenkraftverk/vilkenenergikällasomhelst infrastruktur och vägar för att fungera? Speciellt i jämförelse med vattenkraft lär denna påverkan vara ytterst minimal.

Jag tror på el.
Visst, det är inte miljövänligt att tillverka batterier.
Det förekommer dåliga förhållanden och typ barnarbete i gruvorna som bryter materialet som behövs för batterierna.

Det stoppade inte dig från att köpa en mobiltelefon och en bärbar dator och en surfplatta....

Och skall man ens försöka påstå att utvinning av olja är miljövänligt? Eller Etiskt?
Hur många krig har inte handlat om olja?
Hur mycket barnarbete och miljöförstöring och övrigt lidande har inte orsakats av oljeutvinningen?

Jag hoppas verkligen vi i Europa kan slippa vårat oljeberoende snart.
Låt de vidriga diktaturerna i Mellanöstern gå under. Har dem inte olja så finns bara sand kvar.


Någon som tror jag är nån Miljöpartist kämpe?
Det är jag inte, jag kör pickup.
Tankar just nu med villaolja för 7kr/L. Allt för att slippa sinnessjuk beskattning av bränsle och fordon.

Men ärligt talat, hur kul är det med en 2L diesel motor som dem flesta kör idag? Varför detta motstånd mot el?

Nej jag har inte råd/villig att betala för en Tesla, jag har inte heller råd/villig att betala för en ny Volvo eller Kia eller Dacia med förbränningsmotor.

Turbomatade V8or är riktigt jävla coolt och nåt jag älskar, men i bruksbilen väljer jag det som är billigast. Är det 2.0D eller El spelar inte speciellt stor roll. Men EL lär snart slå ut diesel...

seriöst ska man blunda för det, att nått som redan är uppbyggt  ska läggas ner och ersättas med nått som ska byggas upp det behövs många snurror för att ersätta ett kärnkraftverk.
Jag är inte emot elbils utvecklingen men man måste se det dåliga med dom också vissa tittar bara på att den inte släpper ut avgaser sen det som skett före och efter blundas det för

torpis Forummoderator
20 december 2020 · 10 572 Inlägg

micke-wes skrev:
Jag är inte emot elbils utvecklingen men man måste se det dåliga med dom också vissa tittar bara på att den inte släpper ut avgaser sen det som skett före och efter blundas det för

Exakt!! Det är en riktigt bra poäng och insikt. Det man också måste se till är att elbilar har en framtid, det går att nå så mycket längre än där vi är idag på alla plan medan förbränningsmotorer är en dead end.

Sen är det väldigt svårt att säga exakt hur omställningen skall gå till, men att det måste och kommer göras står väldigt klart.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Low
20 december 2020 · 3 311 Inlägg

2011 fanns det över en miljard bilar.

Skulle dessa gå ersätta med rena elbilar utan någon större påverkan av vår planet? Räcker resursern till? Eller blir det en dead end tillslut?

Vad tror experterna?

Brådhis * Voff voff *
20 december 2020 · 10 279 Inlägg

Problemet är väl egentligen att utvecklingen är i "ofas" med världen?

Regeringen och miljömedvetna människor vill att övergången till el ska ske så snart som möjligt, helst igår. Till detta används både informationskampanjer och ekonomiska styrmedel (tex vägskatter och skatter på bränsle).

Individerna i samhället som får betala hiskeliga summor i skatt för sin 5-10 år gamla dieselbil får "ta smällen". Trots att dom redan ställt om, köpt snålare bil, måhända en diesel men ändå snålare och säkrare än "den förra" som kanske var en 940... Alla har inte råd att ställa om från en dag till en annan och alla har inte heller möjligheten. Trots detta kör man på. Högre skatter, både på själva bilen och vid pumpen.

Det är inte konstigt att det bildas olika läger i debatten. Det finns många som känner sig rejält trampade på. Som hamnar i kläm och som då utvecklar en avsky för debatten och övergången som sådan eftersom den för dom bara inneburit ökade kostnader. Dom personerna är viktiga att få med sig, dom som har råd med ny bil dag ett och som inte behöver bry sig kom ju på ett sätt med redan från början eftersom skatterna inte egentligen biter på dom i det här fallet.

Jag har sagt det förr och säger det igen, folk får inte kortare väg till arbetet bara för att man höjer skatten tex på bränslet.

Ge låginkomsttagaren ett incitament, annat än samvetskval, att följa med framåt så kommer det gå smidigare och färre kommer streta emot. Att veta att det kommer ta till näst-nästa bilbyte innan det ens går att fundera på en elbil samtidigt som inbetalningskortet kommer för dieselbilens skatt gör inte att någon blir positivt inställd i slutänden...

Till råga på allt så minns dom flesta bilägare hur man hype:ade upp etanolen, för att sedan göra detsamma med snåla dieslar, för att sedan vända båda dessa ryggen medan biogasen svävade lite vid sidan av. Om inte dom som bestämmer vet vilken fot man ska stå på ska dom nog inte förvänta sig att bilköparen heller gör det...

Senast redigerat av Brådhis (20 december 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
21 december 2020 · 10 572 Inlägg

Low skrev:
2011 fanns det över en miljard bilar.

Skulle dessa gå ersätta med rena elbilar utan någon större påverkan av vår planet? Räcker resursern till? Eller blir det en dead end tillslut?

Det är inte frågan om det går utan vi måste. Jag tror absolut det går.

I samma andetag pekar jag på att vi måste sansa oss och välja förnuftigt. En Tesla S100D har ju prylar i sig som ledigt får ihop två normala bilar i Golfstorlek med sjuk prestanda ändå.


*Oljan tar slut så den miljarden bilar kommer bli stående förr eller senare.
*Vi kan inte leva över våra tillgångar hur gärna vi än vill oavsett elbilar eller ej

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang