Toyota: Överdriven och felaktig hajp kring elbilar.

torpis Forummoderator
23 december 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:
Det som irriterar mig och då är jag ändå ganska nöjd ägare till två Toyota Prius är argumentet att elbilar skulle vara för dyrt för gemeneman, samtidigt som Toyotas RAV 4?Plug In kostar mellan 5-6 000 000

Det är tyvärr sällan riktiga åsikter som snurrar runt i diskussioner. Det är en otrolig lobby som lägger grund till mycket av det som florerar i folkmun.

De flesta har idag ingen aning alls om elbilar what so ever. Där emot är det väldigt många som är helt bombsäkra i sin ståndpunkt kring elbilars vara eller icke vara. Elnätets förmåga, om elen räcker eller det ekonomiska.

Det är få som verkligen tar sig tid att läsa på och förstå.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
23 december 2020 · 10 572 Inlägg

Woho, ännu ett inlägg på ämnet wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
husseman
26 december 2020 · 1 597 Inlägg

Hehe, nåt säger mig att Toyota kommer vinna, av den enkla anledningen att man skruvar ihop sina bilar bättre. Den som lever får se..

mvh/husse

SportPilot Ubåtsingenjör
27 december 2020 · 7 234 Inlägg

viccoA skrev:
Toyota förstår tyvärr inte själva hur snett de uppfattat verkligheten. Aktievärde 11 december.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-6ce7fb5e7bdeaf28e217065674262bd6.jpg

Tesla i all ära, men aktien är löjligt övervärderad smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Low
27 december 2020 · 3 314 Inlägg

SportPilot skrev:

viccoA skrev:
Toyota förstår tyvärr inte själva hur snett de uppfattat verkligheten. Aktievärde 11 december.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24337/24337-6ce7fb5e7bdeaf28e217065674262bd6.jpg

Tesla i all ära, men aktien är löjligt övervärderad smile

Inte bara lite.. de kommer tappa fotfästet 😅

viccoA
28 december 2020 · 3 110 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, nåt säger mig att Toyota kommer vinna, av den enkla anledningen att man skruvar ihop sina bilar bättre. Den som lever får se..

mvh/husse

Vinna vad? Toyota och Lexus kommer snart med elbilar i alla storlekar, det är bara ett distraktionsmoment att de säger att elen inte har någon framtid - varför? Jo för att de har ingen produkt ännu.

Senast redigerat av viccoA (28 december 2020)

KenthIJ
28 december 2020 · 1 468 Inlägg

Vad jag förstår så har Toyota redan en helt elekrisk C-HR / IZOA modell på den Kinesiska marknaden.

https://electricvehicleweb.in/toyota-c- … st-photos/

https://global.toyota/en/newsroom/toyota/27769546.html

men vad jag inte förstår är varför Toyota inte lanserar den även i Europa.
( såvitt det inte är så att Toyota inte kan få fram tillräckligt många bilar. verkar ju dock inte som att det sålts så många i Kina heller)

Lite mer läsning rörande Toyotas "kommande" elbilar.

https://newsroom.toyota.eu/toyota-to-pr … ectric-suv


https://www.vibilagare.se/nyheter/bildl … e-i-fortid

Senast redigerat av KenthIJ (28 december 2020)

torpis Forummoderator
29 december 2020 · 10 572 Inlägg

Både Toyota och Mercedes har tidigare anlitat Tesla för att bygga elbilar åt dom för att ha något i sortimentet. I Toyotas fall var det RAV-4 om jag inte minns fel och för BM var det B-class.

Problemet är att om man skall få till en konkurrenskraftig bil så måste den vara designat för den drivlina den är tänkt att byggas med. Hitintills är det få som faktiskt utvecklat en dedikerad plattform och här måste Toyota verkligen ta ett jättekliv om dom skall vara med i matchen.

Det är ju inte likt BMW, Audi eller Porsche att man bara kan höja priset utan en Toyota SKALL vara billigt skrammel som ändå upplevs som prisvärt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Mack855
29 december 2020 · 1 354 Inlägg

Min personliga tanke kring framtida bilar är hybridbilar av någon form. Som tidigare talare säger så kommer oljan att ta slut och någon högre utbildad än mig behöver hitta en mer hållbar lösning.

Flygbranschen till exempel tror att vätgas är framtiden för flygfarkoster

https://flyg24nyheter.com/2020/09/23/ai … or-flyget/

I en annan artikel som jag inte kunde hitta med snabb googling skrivs det att med dagens batteri teknologi skulle göra de stora passagerarplanen fruktansvärt tunga och inte klara längre sträckor än ca 60 mil innan laddning skulle behövas vilket då gör tåget till ett vettigare alternativ för exempelvis inrikesflyg. För de mindre maskinerna, motsvarande C172/ Piper skulle kunna flygas på batteri istället för JET A-1/ AVGAS.

Någon som vet varför man inte vill satsa på vätgas för personbilar? Eller görs det redan bara det att det inte skrivs lika mycket om det?

torpis Forummoderator
29 december 2020 · 10 572 Inlägg

Mack855 skrev:
Någon som vet varför man inte vill satsa på vätgas för personbilar? Eller görs det redan bara det att det inte skrivs lika mycket om det?

Det korta svaret är verkningsgraden. Det kravs i runda slängar 4ggr så mycket el för att "ladda" en bil med vätgas som att köra den direkt på elen.

En vägtasbil är en elbil men där energilagringen sker i form av vätgas. Så hela drivlinan från en elbil finns redan där inklusive ett mindre batteri som står för effekttopparna.

Vätgasen ryms i trycktankar som har en ganska kort livslängs. (är det 10år tro?!)

Samt det synnerligen tröga systemet att hämta räckvidd på en mack. Precis som vi är vana vid.

Den dagen vi har överskott på utsläppsfri el så kan vätgas vara ett alternativ.

Detta är inget jag hittar på utan så det är, vätgas kommer liksom inte flygande av sig självt utan är idag en biprodukt vid raffinering av olja. Skall man köra på vätgas hållbart behövs solel i mängder.

Jag personligen tror mer på vätgas i flygplan där befintliga jetmotorer kan köras direkt på vätgasen utan komplexa bränsleceller. Livslängd på 10år är inget problem där. Flygplan landar på "tada" en flygplats. Där sker tankning osv. Till skillnad mot personbilar som helst aldrig alls ska åka till en mack.

https://teslaclubsweden.se/wp-content/uploads/2016/12/H2el.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
29 december 2020 · 10 572 Inlägg

Mack855 skrev:
För de mindre maskinerna, motsvarande C172/ Piper skulle kunna flygas på batteri istället för JET A-1/ AVGAS.

Korrekt spaning. En flygklubb i Sverige har fått miljöpris för sitt elflygplan!

https://via.tt.se/pressmeddelande/svens … Id=3290414

SE-KWH
Pipistrel Velis Electro
EASAs första typgodkända elflygplan för flygskolning och privat bruk. Velis Electro drivs av 100% elektricitet och batterierna laddas via vanliga trefas 400 V vägguttag. Dess flygbränsle lagras i två stora batterier, ett i den främre delen av flygplanet och ett i den bakre delen.
Maximal flygtid ligger på runt 62 min och laddningstiden varierar mellan allt från några minuter till ca två timmar, beroende på hur urladdat batteriet är sedan föregående flygning.
Den har en marschfart på ca 90 kt (167 km/h) och har en lastkapacitet på 172 kg för max två personer.

https://www.aeroklubben.se/wp-content/uploads/SE-KWH-400x200.jpg

Specen säger 35kW vid cruise på 165km/h. Eller om vi översätter det till biltermer så blir det strax över 200Wh/km i 165km/h


-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
29 december 2020 · 10 572 Inlägg

Mack855 skrev:
någon högre utbildad än mig behöver hitta en mer hållbar lösning.

Det är egentligen inte svårt. Kärnkraft är framtiden, men då tänker jag inte fissionskraft som i dagens kärnkraftverk utan fusion där man slår ihop atomkärnor.

Dagens kärnkraft ger 25000000kWh per kilo bränsle. På 1gram kärnbränsle går min bil teoretiskt 25000mil(!) ganska kool. Hela bilens livslängs på 1gram uran.

Fusion innebär E=MC2, dvs att energin i massa är lika med massan gånger ljusets hastighet i kvadrat. 1gram bränsle ger 25miljoner kWh. Det skulle ge min elbil 25miljoner mil från 1 gram bränsle. Ganska lockande tanke.

En fusionsreaktor är väl nästa grej då kan tänkas. Men faktum är att man kan bara titta upp så har du en där. Den är gul och lyser som fan. big_smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
SEALen
30 december 2020 · 15 Inlägg

torpis skrev:

Mack855 skrev:
någon högre utbildad än mig behöver hitta en mer hållbar lösning.

Det är egentligen inte svårt. Kärnkraft är framtiden, men då tänker jag inte fissionskraft som i dagens kärnkraftverk utan fusion där man slår ihop atomkärnor.

Dagens kärnkraft ger 25000000kWh per kilo bränsle. På 1gram kärnbränsle går min bil teoretiskt 25000mil(!) ganska kool. Hela bilens livslängs på 1gram uran.

Fusion innebär E=MC2, dvs att energin i massa är lika med massan gånger ljusets hastighet i kvadrat. 1gram bränsle ger 25miljoner kWh. Det skulle ge min elbil 25miljoner mil från 1 gram bränsle. Ganska lockande tanke.

En fusionsreaktor är väl nästa grej då kan tänkas. Men faktum är att man kan bara titta upp så har du en där. Den är gul och lyser som fan. big_smile

Vi är snart där smile https://phys.org/news/2020-12-korean-ar … -long.html

SEAT Leon Sportstourer e-Hybrid, 2021.
twin_cam Smålänning
30 december 2020 · 7 877 Inlägg

Jag tror hybrid har en framtid i arbetsfordon som pickuper och skåpbilar där elstödet faktiskt kan göra nån nytta när det ska dras tungt m.m. I vanliga personbilar för att frakta arslet i är nog BEV vägen att gå. I bussar känns det som vätgas eller biogashybrid är rätt väg att gå. Eller BEV för stadstrafik i små och mellanstora städer. Rätt sak till rätt användningsområde.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
jaka54
30 december 2020 · 5 753 Inlägg

Hej!
Hur länge "håller" ett litium batteri i en ren elbil tro? 10år -15år -20år och sen?

Senast redigerat av jaka54 (30 december 2020)

torpis Forummoderator
30 december 2020 · 10 572 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hur länge "håller" ett litium batteri i en ren elbil tro? 10år -15år -20år och sen?

Det finns inga bra svar där mer än att dom håller förvånansvärt bra. Tesla pratar nu om million mile  battery vilket då skulle bli 160.000mil i livslängd.

När batteriet är förbrukat så kommer vi till det fiffiga att allt du behöver för att göra ett nytt batteri redan finns i det gamla. Det är grundämnen, dom går ingenstans. Du behöver alltså inte gräva efter metaller i gruvor utan dom är färdiga där och återvinns till nya batterier.

Anledningen till att man idag inte återvinner litium batterier i stor skala är att dom håller för bra, det är liksom inget växande berg med uttjänta elbilsbatterier att plocka av (än).

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
micke-wes
30 december 2020 · 60 Inlägg

torpis skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Hur länge "håller" ett litium batteri i en ren elbil tro? 10år -15år -20år och sen?

Det finns inga bra svar där mer än att dom håller förvånansvärt bra. Tesla pratar nu om million mile  battery vilket då skulle bli 160.000mil i livslängd.

När batteriet är förbrukat så kommer vi till det fiffiga att allt du behöver för att göra ett nytt batteri redan finns i det gamla. Det är grundämnen, dom går ingenstans. Du behöver alltså inte gräva efter metaller i gruvor utan dom är färdiga där och återvinns till nya batterier.

Anledningen till att man idag inte återvinner litium batterier i stor skala är att dom håller för bra, det är liksom inget växande berg med uttjänta elbilsbatterier att plocka av (än).

Ok har du nån källa på det och hur många kommer ha råd att köpa en Tesla om alla ska ha elbil.
Lite intressant läsning
https://www.svd.se/professor-vi-riskera … ifieringen

SportPilot Ubåtsingenjör
30 december 2020 · 7 234 Inlägg

torpis skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Hur länge "håller" ett litium batteri i en ren elbil tro? 10år -15år -20år och sen?

Det finns inga bra svar där mer än att dom håller förvånansvärt bra. Tesla pratar nu om million mile  battery vilket då skulle bli 160.000mil i livslängd.

När batteriet är förbrukat så kommer vi till det fiffiga att allt du behöver för att göra ett nytt batteri redan finns i det gamla. Det är grundämnen, dom går ingenstans. Du behöver alltså inte gräva efter metaller i gruvor utan dom är färdiga där och återvinns till nya batterier.

Anledningen till att man idag inte återvinner litium batterier i stor skala är att dom håller för bra, det är liksom inget växande berg med uttjänta elbilsbatterier att plocka av (än).

Vad jag vet så kan vi inte effektivt återvinna litiumet?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torpis Forummoderator
30 december 2020 · 10 572 Inlägg

micke-wes skrev:
Ok har du nån källa på det och hur många kommer ha råd att köpa en Tesla om alla ska ha elbil.

Va? Källa på att Tesla tar fram bättre och bättre batterier eller att metallerna i ett batteri inte springer någon stans?

Det behövs liksom ingen källa på det.

Hur många som har råd med en Tesla vet jag inte hur det kom in i bilden. Det jag vet är att det kommer bli enda valet om övriga tillverkare inte uppar sitt game. Om Tesla gör batterier som håller 160.000mil så kan ju Nissan, BMW, Toyota; VW komma med något som är hälften så bra. Så det handlar inte om att ha råd med Tesla utan att Tesla driver utvecklingen framåt, mot hållbarhet.

micke-wes skrev:
Lite intressant läsning
https://www.svd.se/professor-vi-riskera … ifieringen

Nej, det är inte intressant utan väldigt mycket löst svammel. Alla artiklar som kritiserar elbilism och viftar med vätgas som en lösning går inte att ta på allvar eftersom det skulle gå åt 4ggr så mycket el om man väljer vätgas.

Det är ju uppenbart att inte hela bilflottan byts ut över en natt. Det är även uppenbart att om vi inte börjar någon gång så kommer bilarna stå still iom bensinen kommer ta slut.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
30 december 2020 · 10 572 Inlägg

SportPilot skrev:

torpis skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Hur länge "håller" ett litium batteri i en ren elbil tro? 10år -15år -20år och sen?

Det finns inga bra svar där mer än att dom håller förvånansvärt bra. Tesla pratar nu om million mile  battery vilket då skulle bli 160.000mil i livslängd.

När batteriet är förbrukat så kommer vi till det fiffiga att allt du behöver för att göra ett nytt batteri redan finns i det gamla. Det är grundämnen, dom går ingenstans. Du behöver alltså inte gräva efter metaller i gruvor utan dom är färdiga där och återvinns till nya batterier.

Anledningen till att man idag inte återvinner litium batterier i stor skala är att dom håller för bra, det är liksom inget växande berg med uttjänta elbilsbatterier att plocka av (än).

Vad jag vet så kan vi inte effektivt återvinna litiumet?

Det är ett grundämne. Om du har den mängd litium som åtgår till ett batteri i ett batteri så vore det ju märkligt om det var effektivare att gräva efter det i jorden och köra hela den processen än att ta det du redan har i handen

Det handlar om skala och hitintills är inte tillräckliga mängder med dåliga batterier tillgängliga.


En vettig video som sakligt går genom nackdelar och fördelar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang