Toyota: Överdriven och felaktig hajp kring elbilar.

SportPilot Ubåtsingenjör
31 december 2020 · 7 232 Inlägg

Brådhis skrev:

SportPilot skrev:

Brådhis skrev:
Jag tror att autonoma bilar så som vi ser på bilar idag är ett stickspår eller ett mellansteg. Vi kommer garanterat automatisera och rationalisera (bort förare...) över tid men inte genom att göra bilar förarlösa. Det är helt enkelt alldeles för ineffektivt att göra dagens system med gator, rödljus och övergångsställen till en förarlös miljö, då är det bättre att satsa på ett helt nytt system...

förklara gärna vad som är ineffektivt med att göra ett fordon självgående

Nu skrev jag väl inte det?

Jag skrev att jag tror att det är mer effektivt att satsa på helt nya, autonoma, distributionssätt som från början är anpassade till att vara autonoma än att satsa på att införliva autonoma fordon i dagens trafikbild, där dom måste ta hänsyn till en massa saker, som tex fotgängare, farthinder och väjningsplikt.

Jämför en buss i innerstaden med en drönare eller en tunnelbana över samma sträcka, vad är lättast och mest effektivt att automatisera?

Drönaren är klart häftig! Men inte speciellt energieffektiv. Men visst i framtiden vi ser mer flygande kollektivtrafik smile

Tunnelbanan är ett perfekt system i många applikationer, men den har massvis med nackdelar också. Bland annat att den måste gå på järnväg, som inte är speciellt flexibel.

En autonom buss kan köra vart som helst (nåja, nästan iallafall), det är dessutom många gånger billigare att bygga ut infrastrukturen till denna. Tunnelbanan är helt enkelt för dyr och stelbent för att konkurrera ut bussen på det stora hela. De hinder du nämner med väjningsplikter osv har man mer eller mindre redan löst smile 
Så i ett land som Sverige som är relativt glesbefolkat så kommer vi nog inte att se en massa tunnelbanor runt om smile

Senast redigerat av SportPilot (31 december 2020)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Bassiehof
31 december 2020 · 1 777 Inlägg

SportPilot skrev:

Bassiehof skrev:

SportPilot skrev:

kommer inte att sitta chaufförer i bilarna i framtiden, det är passé att det ska hänga en gubbe i ratten

Har ingen betydelse när det är batteriet som sätter gränsen för körtiden och sträckan, vilket var min poäng.

idag kan du inte heller ligga och köra långa sträckor då chauffören enligt lag måste vila. Med en autonom elektrisk bil som kommer 40-50 mil så har du ett mycket effektivare system, då räcker det med ett byte av dragare eller batteri. Bilarna kommer med andra ord att kunna gå mer eller mindre dygnet runt, tillskillnad från idag.

Absolut medveten om det, men jag tror det är många år kvar tills de har batteridrivna lastbilar för att inte tala om förarlösa. Omställningen sker inte över en natt, som när Sverige fick högertrafik. Det är mycket mer komplicerat än så, med gående, cyklister och andra fordon med förare i ett samspel som de ännu inte fått att fungera utan olyckor och dödsfall.

micke-wes
31 december 2020 · 60 Inlägg

SportPilot skrev:

micke-wes skrev:

SportPilot skrev:

kommer inte att sitta chaufförer i bilarna i framtiden, det är passé att det ska hänga en gubbe i ratten

Det är nog många år bort om vi nånsin kommer dit när motorvägarna är fulla av förarlösa lastbilar.

Nej det är inte speciellt många år bort. Vi har redan idag autonom kollektivtrafik, i Jönköping har du en autonom lastbil i drift och utvecklingen står inte direkt still. Budbilar som kör "mjölkrundor" lär vara borta inom 5 år är min gissning

Tror allafall att det är långt borta innan långtradarna är förarlös på motorvägarna tekniken måste vara så idiotsäker innan det kan ske.

Brådhis * Voff voff *
31 december 2020 · 10 279 Inlägg

SportPilot skrev:

Brådhis skrev:

SportPilot skrev:

förklara gärna vad som är ineffektivt med att göra ett fordon självgående

Nu skrev jag väl inte det?

Jag skrev att jag tror att det är mer effektivt att satsa på helt nya, autonoma, distributionssätt som från början är anpassade till att vara autonoma än att satsa på att införliva autonoma fordon i dagens trafikbild, där dom måste ta hänsyn till en massa saker, som tex fotgängare, farthinder och väjningsplikt.

Jämför en buss i innerstaden med en drönare eller en tunnelbana över samma sträcka, vad är lättast och mest effektivt att automatisera?

Drönaren är klart häftig! Men inte speciellt energieffektiv. Men visst i framtiden vi ser mer flygande kollektivtrafik smile

Tunnelbanan är ett perfekt system i många applikationer, men den har massvis med nackdelar också. Bland annat att den måste gå på järnväg, som inte är speciellt flexibel.

En autonom buss kan köra vart som helst (nåja, nästan iallafall), det är dessutom många gånger billigare att bygga ut infrastrukturen till denna. Tunnelbanan är helt enkelt för dyr och stelbent för att konkurrera ut bussen på det stora hela. De hinder du nämner med väjningsplikter osv har man mer eller mindre redan löst smile 
Så i ett land som Sverige som är relativt glesbefolkat så kommer vi nog inte att se en massa tunnelbanor runt om smile

Menar självklart inte att man ska bygga tunnelbana i glesbygden, det var mest ett exempel för att belysa att olika trafikslag har olika fördelar.

Jag är alltså övertygad om att autonoma fordon som i stor skala ska samsas med vanliga oberäkneliga förarstyrda bilar, cyklister och fotgängare i trafikbilden är ett stickspår. Man kommer sannolikt hitta andra mer effektiva lösningar där man utvecklar någonting nytt som redan från början är anpassat för det som det ska utföra. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SportPilot Ubåtsingenjör
31 december 2020 · 7 232 Inlägg

Bassiehof skrev:

SportPilot skrev:

Bassiehof skrev:

Har ingen betydelse när det är batteriet som sätter gränsen för körtiden och sträckan, vilket var min poäng.

idag kan du inte heller ligga och köra långa sträckor då chauffören enligt lag måste vila. Med en autonom elektrisk bil som kommer 40-50 mil så har du ett mycket effektivare system, då räcker det med ett byte av dragare eller batteri. Bilarna kommer med andra ord att kunna gå mer eller mindre dygnet runt, tillskillnad från idag.

Absolut medveten om det, men jag tror det är många år kvar tills de har batteridrivna lastbilar för att inte tala om förarlösa. Omställningen sker inte över en natt, som när Sverige fick högertrafik. Det är mycket mer komplicerat än så, med gående, cyklister och andra fordon med förare i ett samspel som de ännu inte fått att fungera utan olyckor och dödsfall.

Att sätta kravet på att det ska vara helt utan olyckor och dödsfall är helt orimligt. Sjunker dödsfallen och olyckorna så är väl det ett steg framåt? En dator är många gånger mer alert och vaken än en människa, den blir dessutom inte trött, kör inte full osv

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
31 december 2020 · 7 232 Inlägg

micke-wes skrev:

SportPilot skrev:

micke-wes skrev:

Det är nog många år bort om vi nånsin kommer dit när motorvägarna är fulla av förarlösa lastbilar.

Nej det är inte speciellt många år bort. Vi har redan idag autonom kollektivtrafik, i Jönköping har du en autonom lastbil i drift och utvecklingen står inte direkt still. Budbilar som kör "mjölkrundor" lär vara borta inom 5 år är min gissning

Tror allafall att det är långt borta innan långtradarna är förarlös på motorvägarna tekniken måste vara så idiotsäker innan det kan ske.

Tekniken är idiotsäker redan, det som gör att vi inte har det idag är juridiken bakom. En människa är däremot allt annat än idiotsäker, det räcker med att ta en tur till Ica för att upptäcka det smile

En långtradare som kör motorväg är dessutom relativt enkel att göra autonom, det är värre med stockabilar och liknande.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
micke-wes
31 december 2020 · 60 Inlägg

SportPilot skrev:

micke-wes skrev:

SportPilot skrev:

Nej det är inte speciellt många år bort. Vi har redan idag autonom kollektivtrafik, i Jönköping har du en autonom lastbil i drift och utvecklingen står inte direkt still. Budbilar som kör "mjölkrundor" lär vara borta inom 5 år är min gissning

Tror allafall att det är långt borta innan långtradarna är förarlös på motorvägarna tekniken måste vara så idiotsäker innan det kan ske.

Tekniken är idiotsäker redan, det som gör att vi inte har det idag är juridiken bakom. En människa är däremot allt annat än idiotsäker, det räcker med att ta en tur till Ica för att upptäcka det smile

En långtradare som kör motorväg är dessutom relativt enkel att göra autonom, det är värre med stockabilar och liknande.

Vi får se vem som får rätt tror det ligger långt fram
Tror att det kommer sitta en förare i lastbilen länge till på långa sträckor och sedan blir det nog en förare med som får ta över vid taskig väder och moddiga vägar i så fall.
På små områden förstår jag att det funkar men i trafik bland en massa folk tror jag det blir problem som en människa känner av bättre än en dator men vi får se.
Bara för att dom testar sådana produkter nu betyder det inte att dom lyckas få till det klockrent så alla lastbilschaufförer och bussförare blir arbetslösa men på vissa områden kommer dom säkert kunna använda det.

torpis Forummoderator
31 december 2020 · 10 572 Inlägg

KenthIJ skrev:

torpis skrev:
Hjälp mig med lite exempel. Jag tänker på bilar som X5 i så fall som Audi Q7(?) MB ML-stor?!, Jaguar? Volvo XC90?! Infinity?! Joker - Model X?  Tänker nog snarare att dom som har obegränsat med pengar och skiter i vilket antagligen är dom som har en Model X just. heh.... Eller en Urus. Att det finns folk som skiter i vilket är jag medveten om. 

Som nuvarande Toyota ägare och före detta Nissan förare så har jag svårt att se hur deras sortiment skulle matcha en X5 till den grad att man kan jämföra dom rakt av.

Äger du en Toyota ? eller missförstod jag dig?

Yes

https://i.imgur.com/pHugIim_d.webp?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
KenthIJ
31 december 2020 · 1 465 Inlägg

torpis skrev:

KenthIJ skrev:

torpis skrev:
Hjälp mig med lite exempel. Jag tänker på bilar som X5 i så fall som Audi Q7(?) MB ML-stor?!, Jaguar? Volvo XC90?! Infinity?! Joker - Model X?  Tänker nog snarare att dom som har obegränsat med pengar och skiter i vilket antagligen är dom som har en Model X just. heh.... Eller en Urus. Att det finns folk som skiter i vilket är jag medveten om. 

Som nuvarande Toyota ägare och före detta Nissan förare så har jag svårt att se hur deras sortiment skulle matcha en X5 till den grad att man kan jämföra dom rakt av.

Äger du en Toyota ? eller missförstod jag dig?

Yes

https://i.imgur.com/pHugIim_d.webp?maxw … ity=medium

Åhhh en sån där dussin Corolla :-)

Low
31 december 2020 · 3 313 Inlägg

SportPilot skrev:

micke-wes skrev:

SportPilot skrev:

Nej det är inte speciellt många år bort. Vi har redan idag autonom kollektivtrafik, i Jönköping har du en autonom lastbil i drift och utvecklingen står inte direkt still. Budbilar som kör "mjölkrundor" lär vara borta inom 5 år är min gissning

Tror allafall att det är långt borta innan långtradarna är förarlös på motorvägarna tekniken måste vara så idiotsäker innan det kan ske.

Tekniken är idiotsäker redan, det som gör att vi inte har det idag är juridiken bakom. En människa är däremot allt annat än idiotsäker, det räcker med att ta en tur till Ica för att upptäcka det smile

En långtradare som kör motorväg är dessutom relativt enkel att göra autonom, det är värre med stockabilar och liknande.

"Idiot säker" är det absolut inte idag. Men bättre än vissa förare. JAA!!🤣

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang