Brådhis skrev:
granadadr skrev:
Brådhis skrev:
Visst, det är ingen personbil, men eftersom det ofta tas upp att det inte går att köra tunga fordon på el osv så kanske tråden platsar här ändå? Om inte annat så att folk kan länka hit för att visa att det visst går.
https://www.bussmagasinet.se/2021/01/fo … NLNnrgmgds50 mils räckvidd och fem timmars laddningstid är dessutom riktigt användbara siffror för väldigt många av dom bussar som idag rullar som turistbussar.
VanHool gör ju erkänt bra (men dyra) bussar så denna är nog inget undantag. Frågan är ju dock prislappen?
vänta lite,, inte som turistbuss,, tror ingen passagerare vill sitta å vänta i 5 timmar på att åka vidare från Norrland till stockholm ex,, utan då är ju maxstinten 50 mil, visst förstår ni stockholmare tänker på sälen å dyl,, en laddning räcker INTE till Åre iaf

Alla turistbussar går inte som långfärdsbussar... Förstår att ni på landet tror det.

Jag tror för övrigt inte ens Sverige är någon primär marknad för denna buss. Så ni som av någon anledning blir upprörda kan nog andas ut (eller in, diesel...) ett tag till.
Men det är ändå kul att så många blir upprörda över att VanHool gjort, och sålt flera exemplar redan av, en buss.

ingen som är upprörd eller jag är iaf inte det.. men samtidigt är det garanterat inte en buss för något av dom bussföretagen jag känner folk på. kanske bergkvara buss som har en stor mängd bussar så dom kanske skulle ha körningar som passar och kunna få full rullians. Men samtidigt så rullar nog iaf våra bussar till 80% med bagage och det är där jag anser problemet ligger räckvidden tror jag vi skulle kunna klara oss att ha en buss med bara 50mil garanteratde mil då så klart. då klarar vi örebro arlanda örebro. som transitbuss på ett stort företag skulle det nog kunna fungera tex scania i södertälje tex. men det blir till en ganska stor kostnad mot att ha en gammal linjevagn rulla på sånt.
men tror som linjevagnar skulle det fungera utan tvekan förutsatt att man har tillräckligt mycket bussar i trafik så bussarna hinner laddas. men tror hög och låg trafik löser det problemet. tex mellan Malmö-Lund skulle en sån buss fungera yppligt. körde själv förstärkningstrafik där i somras när järnvägen var avstängd. jag gjorde 35-40mil på en dag mycket 100väg osv och vid lågtrafiken stog våra bussar. och det gjorde rätt mycket av ordinarie bussar oxå. så självklart har dom sin plats men för att ersätta turist trafiken betvivlar jag starkt att dom kommer vara aktuella med någon elbuss så länge batterierna tar sån plats.
jag skulle kunna se mig själv ratta en elbuss.. motorljudet spelar ingen roll för mig i en buss jag hör endå inte motorn så det spelar ingen roll

och direkt effekt skulle vara skönt istället för den där gummisnodds motorn som sitter nu som har 0 i vrid när man åker iväg och inte förens den växlar ligger man rätt i vridmomentet på dom första 4växlarna när 5an åker i börjar den öka lite i fart.. sånt skulle vara riktigt skönt att slippa både växlingas rycken och det dåliga effektbandet som en stor dieselmotor har.
så jag hoppas att vi hamnar där att man får 100mils räckvidd utan att sno utrymme från bagaget och till en reltaivt låg kostnad..
därimot när det gäller personbilar är jag mer motståndare till el pga jag älskar ljudet från en bnesinmotor och hatar ljudet från en elbil

även där tycker jag om tekniken så antar att man får köra med ljud i stereon så man slipper höra elsurrandet

kan man välja mellan en ettrig 4cyl motor på 10,000rpm eller en v12 från en Diablo när dom hamnar i min budget