Turistbuss på el från VanHool...

granadadr
6 januari 2021 · 7 287 Inlägg

torpis skrev:

granadadr skrev:
mm rätt på PAPPRET,, ska vara rätt irl också smile mkt som är rätt på papper wink
personligen tycker jag citybussar borde gå på el , lite utanför stadskärnor, gå på gas, turist/långfärdsbussar diesel,, men min åsikt

Vi bör spara på diesel och bensin till sådant som är svårast att konvertera.

Det är inte länge sedan Elon Musk menade att eldrivna lastbilar i kolonn kan matcha ett tåg i effektivitet. Elon är smart va, men jag fick inte riktigt ihop det innan jag läste mig till att man kör tåg på diesel i hela USA.

Det finns att göra om man säger så.

körs mkt dieseltåg i Ryssland med,, ,, säkert fler länder som man ej har koll på smile  håller med vi har bra tåg i europa , lite dieseltåg, man skulle få köpa diesel från sj smile blankdiesel smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
6 januari 2021 · 10 277 Inlägg

granadadr skrev:

torpis skrev:

granadadr skrev:
mm rätt på PAPPRET,, ska vara rätt irl också smile mkt som är rätt på papper wink
personligen tycker jag citybussar borde gå på el , lite utanför stadskärnor, gå på gas, turist/långfärdsbussar diesel,, men min åsikt

Vi bör spara på diesel och bensin till sådant som är svårast att konvertera.

Det är inte länge sedan Elon Musk menade att eldrivna lastbilar i kolonn kan matcha ett tåg i effektivitet. Elon är smart va, men jag fick inte riktigt ihop det innan jag läste mig till att man kör tåg på diesel i hela USA.

Det finns att göra om man säger så.

körs mkt dieseltåg i Ryssland med,, ,, säkert fler länder som man ej har koll på smile  håller med vi har bra tåg i europa , lite dieseltåg, man skulle få köpa diesel från sj smile blankdiesel smile

Danmark har inte heller någon el till sina tåg om jag minns rätt. Alla Öresundståg från Sverige som ska över bron måste gå på diesel, så då går dom på diesel redan här.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
6 januari 2021 · 7 287 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

torpis skrev:

Vi bör spara på diesel och bensin till sådant som är svårast att konvertera.

Det är inte länge sedan Elon Musk menade att eldrivna lastbilar i kolonn kan matcha ett tåg i effektivitet. Elon är smart va, men jag fick inte riktigt ihop det innan jag läste mig till att man kör tåg på diesel i hela USA.

Det finns att göra om man säger så.

körs mkt dieseltåg i Ryssland med,, ,, säkert fler länder som man ej har koll på smile  håller med vi har bra tåg i europa , lite dieseltåg, man skulle få köpa diesel från sj smile blankdiesel smile

Danmark har inte heller någon el till sina tåg om jag minns rätt. Alla Öresundståg från Sverige som ska över bron måste gå på diesel, så då går dom på diesel redan här.

hmm finns mkt å förbättra före bussar hör jag wink

SportPilot Ubåtsingenjör
6 januari 2021 · 7 229 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

torpis skrev:

Vi bör spara på diesel och bensin till sådant som är svårast att konvertera.

Det är inte länge sedan Elon Musk menade att eldrivna lastbilar i kolonn kan matcha ett tåg i effektivitet. Elon är smart va, men jag fick inte riktigt ihop det innan jag läste mig till att man kör tåg på diesel i hela USA.

Det finns att göra om man säger så.

körs mkt dieseltåg i Ryssland med,, ,, säkert fler länder som man ej har koll på smile  håller med vi har bra tåg i europa , lite dieseltåg, man skulle få köpa diesel från sj smile blankdiesel smile

Danmark har inte heller någon el till sina tåg om jag minns rätt. Alla Öresundståg från Sverige som ska över bron måste gå på diesel, så då går dom på diesel redan här.

Tågen över bron går inte på diesel, har aldrig åkt ett dieseldrivet tåg över. Danmark har helt riktigt flera dieseldrivna tåg, men även som går på el.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Bassiehof
6 januari 2021 · 1 777 Inlägg

torpis skrev:

Bassiehof skrev:
Litium och andra metaller och mineraler är inte miljövänliga eller förnybara heller

Det är inte en förbrukningsvara. Det är ett grundämne som inte försvinner.

Bassiehof skrev:
och kemikalier används i processen att tillverka batterier. Det går åt stora mängder vatten, en bristvara på många platser redan.

Absolut! Det jag pekar på är att det finns en framtid här. Det går utmärkt att arbeta mot hållbarhet.

Bassiehof skrev:
Vätgas använder vatten, men det blir vatten igen! Det finns många fördelar med vätgas, och det finns stora nackdelar med batterier, framförallt när det gäller miljöpåverkan i längden.

Ja men vi 'är överens om att man inte kan trolla fram batterier *check*. Vi kan heller inte trolla fram vätgas. Det krävs ungefär 4ggr så mycket energi att köra en bil på vätgas mot om den kördes på elen direkt.

Jag är inte emot vätgas som sådan, men jag tycker det är synnerligen märkligt att banna elbilar och vifta med "elen räcker inte argument" samt vifta med vätgasen när det går åt 4ggr så mycket el där. Den dagen vi har överskott på förnyelsebar energi så bugar jag för vätgasen som energilager.

Det jag dock ser som helt uteslutet är att använda naturgas(som kommer ta slut förr eller senare) plus en jäkla massa energi för att via komplexa steg skapa bensin som vi kan fortsätta elda i befintliga motorkonstruktioner med hysteriskt låg verkningsgrad.

Litiium är en förbrukningsvara som än så länge inte återvinns.

Solenergi är gratis och oändlig och används redan i Mariestad för att producera vätgas.

viccoA
6 januari 2021 · 3 109 Inlägg

Bassiehof skrev:
[
Litiium är en förbrukningsvara som än så länge inte återvinns.

Solenergi är gratis och oändlig och används redan i Mariestad för att producera vätgas.

"Anläggningen som invigs nästa vecka kan producera vätgas från solenergi så att det räcker till 15-20 bilar, men den kan byggas ut efter hand."  Dvs den hade räckt till 60-80 bilar om man hade laddat bilarna direkt istället för omvägen via vätgas.

Litium återanvänds vid mängder av anläggningar, precis allt litium går inte att återvinna ur ett batteri men kanske 80-90%.
Hur mycket används av de ca 20-30% av världsproduktionen av litium som används av oljeindustrin?

Bassiehof
6 januari 2021 · 1 777 Inlägg

viccoA skrev:

Bassiehof skrev:
[
Litiium är en förbrukningsvara som än så länge inte återvinns.

Solenergi är gratis och oändlig och används redan i Mariestad för att producera vätgas.

"Anläggningen som invigs nästa vecka kan producera vätgas från solenergi så att det räcker till 15-20 bilar, men den kan byggas ut efter hand."  Dvs den hade räckt till 60-80 bilar om man hade laddat bilarna direkt istället för omvägen via vätgas.

Litium återanvänds vid mängder av anläggningar, precis allt litium går inte att återvinna ur ett batteri men kanske 80-90%.
Hur mycket används av de ca 20-30% av världsproduktionen av litium som används av oljeindustrin?

Precis som kärnkraftsförespråkare tänker kortsiktigt och glömmer bort långsiktiga konsekvenser. Vi kan tillverka 4 ggr så många vätgasbilar med samma mängd litium för att det inte krävs lika stora batterier. Solenergi är gratis, därför saknar energiåtgången betydelse. Om man väger batteridrift mot vätgas vinner vätgasen långsiktigt ur miljösynpunkt, från att gräva upp råmaterial ur jorden, tillverkning, användning och återvinning. Det går inte åt kemikalier för att producera vätgas.

torpis Forummoderator
6 januari 2021 · 10 572 Inlägg

Bassiehof skrev:

viccoA skrev:

Bassiehof skrev:
[
Litiium är en förbrukningsvara som än så länge inte återvinns.

Solenergi är gratis och oändlig och används redan i Mariestad för att producera vätgas.

"Anläggningen som invigs nästa vecka kan producera vätgas från solenergi så att det räcker till 15-20 bilar, men den kan byggas ut efter hand."  Dvs den hade räckt till 60-80 bilar om man hade laddat bilarna direkt istället för omvägen via vätgas.

Litium återanvänds vid mängder av anläggningar, precis allt litium går inte att återvinna ur ett batteri men kanske 80-90%.
Hur mycket används av de ca 20-30% av världsproduktionen av litium som används av oljeindustrin?

Precis som kärnkraftsförespråkare tänker kortsiktigt och glömmer bort långsiktiga konsekvenser. Vi kan tillverka 4 ggr så många vätgasbilar med samma mängd litium för att det inte krävs lika stora batterier. Solenergi är gratis, därför saknar energiåtgången betydelse. Om man väger batteridrift mot vätgas vinner vätgasen långsiktigt ur miljösynpunkt, från att gräva upp råmaterial ur jorden, tillverkning, användning och återvinning. Det går inte åt kemikalier för att producera vätgas.

Precis nyss bad du oss google blue gas, inte sant.

Solel är heller inte gratis idag. Att tillverka solceller är inte en neutral process heller. Där emot finns det en framtid i att utveckla både solel, batteribilar och vätgasbilar.

Litium är och kommer inte vara ett problem i aspekten att det tar slut. Det är ett grundämne, det går ingenstans. Att man inte återvinner det idag är för att det inte finns nog med råmaterial i form av batterier som är uttjänta.

Exakt hur man konstruerar en bränslecell vet jag inte, men det är ett otroligt komplext system med trycktankar som har begränsad livslängd osv.

Närmast är det klart att batterielektrisk transport är det som är förnuftigast. Vi får hoppas det kommer vätgasdrivna prylar som kan laddas i vägguttaget också. Först då börjar jag se en poäng med det.

Bygga solceller i Sahara där solen skiner och tanka fraktfartygen när de passerar Suez eller Panama vore ett bra system för vätgasen tänker jag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Bassiehof
6 januari 2021 · 1 777 Inlägg

torpis skrev:

Bassiehof skrev:

viccoA skrev:

"Anläggningen som invigs nästa vecka kan producera vätgas från solenergi så att det räcker till 15-20 bilar, men den kan byggas ut efter hand."  Dvs den hade räckt till 60-80 bilar om man hade laddat bilarna direkt istället för omvägen via vätgas.

Litium återanvänds vid mängder av anläggningar, precis allt litium går inte att återvinna ur ett batteri men kanske 80-90%.
Hur mycket används av de ca 20-30% av världsproduktionen av litium som används av oljeindustrin?

Precis som kärnkraftsförespråkare tänker kortsiktigt och glömmer bort långsiktiga konsekvenser. Vi kan tillverka 4 ggr så många vätgasbilar med samma mängd litium för att det inte krävs lika stora batterier. Solenergi är gratis, därför saknar energiåtgången betydelse. Om man väger batteridrift mot vätgas vinner vätgasen långsiktigt ur miljösynpunkt, från att gräva upp råmaterial ur jorden, tillverkning, användning och återvinning. Det går inte åt kemikalier för att producera vätgas.

Precis nyss bad du oss google blue gas, inte sant.

Solel är heller inte gratis idag. Att tillverka solceller är inte en neutral process heller. Där emot finns det en framtid i att utveckla både solel, batteribilar och vätgasbilar.

Litium är och kommer inte vara ett problem i aspekten att det tar slut. Det är ett grundämne, det går ingenstans. Att man inte återvinner det idag är för att det inte finns nog med råmaterial i form av batterier som är uttjänta.

Exakt hur man konstruerar en bränslecell vet jag inte, men det är ett otroligt komplext system med trycktankar som har begränsad livslängd osv.

Närmast är det klart att batterielektrisk transport är det som är förnuftigast. Vi får hoppas det kommer vätgasdrivna prylar som kan laddas i vägguttaget också. Först då börjar jag se en poäng med det.

Bygga solceller i Sahara där solen skiner och tanka fraktfartygen när de passerar Suez eller Panama vore ett bra system för vätgasen tänker jag.

Läs tråden. Litium har stor miljöpåverkan, det är inte förnybart.

Det spelar väl ingen roll hur solenergi används? Den är gratis i vilket fall.

En bränslecell består av "ren" metall, aluminium, som är lika lätt att återvinna i morgon som i dag. Bara att skrota, separera och smälta ner typ. Litiumbatterier är mycket svårare att återvinna. Det finns lufttankar på tunga fordon till bromsar som också har begränsad livslängd. Cost of doing business.

Tekniken utvecklas hela tiden. Ibland får man vänta med nya lösningar tills tekniken utvecklats.

Brådhis * Voff voff *
6 januari 2021 · 10 277 Inlägg

SportPilot skrev:

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

körs mkt dieseltåg i Ryssland med,, ,, säkert fler länder som man ej har koll på smile  håller med vi har bra tåg i europa , lite dieseltåg, man skulle få köpa diesel från sj smile blankdiesel smile

Danmark har inte heller någon el till sina tåg om jag minns rätt. Alla Öresundståg från Sverige som ska över bron måste gå på diesel, så då går dom på diesel redan här.

Tågen över bron går inte på diesel, har aldrig åkt ett dieseldrivet tåg över. Danmark har helt riktigt flera dieseldrivna tåg, men även som går på el.

Du har rätt i det. Dock går det dieseldrivna motorvagnar från tex Kalmar och dom tillhör Öresundståg. Jag har frågat en person vid järnvägen hur det kommer sig och fick då ovanstående svar. Tydligen var det inte korrekt. Hursom, någonstans går dessa dieseldrivna motorvagnar från bla Kalmar. Jag är djupt ointresserad av tåg i allmänhet så jag har inte provåkt och sett var jag hamnat utan bara utgått från att Öresundståg går i riktning mot Öresund... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torpis Forummoderator
7 januari 2021 · 10 572 Inlägg

Bassiehof skrev:
Det spelar väl ingen roll hur solenergi används? Den är gratis i vilket fall.

Innan du kan framställa din användbara energi så behöver du ju bygga någon form av solcell, solfångare. Det är precis som med batterier ingenting man trollar fram utan det skall tillverkas, fraktas osv.

Innan vi har överskott på solelektricitet som är skapad på ett hållbart sätt så måste vi spara på energin.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Bassiehof
7 januari 2021 · 1 777 Inlägg

torpis skrev:

Bassiehof skrev:
Det spelar väl ingen roll hur solenergi används? Den är gratis i vilket fall.

Innan du kan framställa din användbara energi så behöver du ju bygga någon form av solcell, solfångare. Det är precis som med batterier ingenting man trollar fram utan det skall tillverkas, fraktas osv.

Innan vi har överskott på solelektricitet som är skapad på ett hållbart sätt så måste vi spara på energin.

Oftast bestående av kisel. Ganska ofarligt och finns i stora mängder. 2017 låg kapaciteten i Sverige på nästan 400 GW. Förväntad livslängd 20 år. Poängen är att vi ska använda så lite material och kemikalier som möjligt. Och då vinner vätgas jämfört med litiumbatterier.

viccoA
7 januari 2021 · 3 109 Inlägg

Bassiehof skrev:

torpis skrev:

Bassiehof skrev:
Det spelar väl ingen roll hur solenergi används? Den är gratis i vilket fall.

Innan du kan framställa din användbara energi så behöver du ju bygga någon form av solcell, solfångare. Det är precis som med batterier ingenting man trollar fram utan det skall tillverkas, fraktas osv.

Innan vi har överskott på solelektricitet som är skapad på ett hållbart sätt så måste vi spara på energin.

Oftast bestående av kisel. Ganska ofarligt och finns i stora mängder. 2017 låg kapaciteten i Sverige på nästan 400 GW. Förväntad livslängd 20 år. Poängen är att vi ska använda så lite material och kemikalier som möjligt. Och då vinner vätgas jämfört med litiumbatterier.

Solpaneler innehåller en hel del material som är rent giftigt och en del sällsynta metaller, man håller på och byter ut vissa material och inom en 15-års period är man kanske där. Solpanerler innehåller bl.a. kadmium tellurid (CDTE),  koppar indium selenid, kadmium gallium (di) selenid, koppar indium gallium (di)selenid, hexafluoroetan, bly och polyvinyl fluorid. Silikon tetraklorid som biprodukt osv osv.

Jag gillar solenergi och är underleverantör till branschen men att helt okritiskt säga att det är miljövänligt material i tillverkningen är tveksamt. Som sagt, man kan återvinna litiumet i cellerna till 90% redan idag med befintlig teknik och inom ett par år kommer det bättre återvinningsanläggmingar.

Senast redigerat av viccoA (7 januari 2021)

Bassiehof
7 januari 2021 · 1 777 Inlägg

viccoA skrev:

Bassiehof skrev:

torpis skrev:
Innan du kan framställa din användbara energi så behöver du ju bygga någon form av solcell, solfångare. Det är precis som med batterier ingenting man trollar fram utan det skall tillverkas, fraktas osv.

Innan vi har överskott på solelektricitet som är skapad på ett hållbart sätt så måste vi spara på energin.

Oftast bestående av kisel. Ganska ofarligt och finns i stora mängder. 2017 låg kapaciteten i Sverige på nästan 400 GW. Förväntad livslängd 20 år. Poängen är att vi ska använda så lite material och kemikalier som möjligt. Och då vinner vätgas jämfört med litiumbatterier.

Solpaneler innehåller en hel del material som är rent giftigt och en del sällsynta metaller, man håller på och byter ut vissa material och inom en 15-års period är man kanske där. Solpanerler innehåller bl.a. kadmium tellurid (CDTE),  koppar indium selenid, kadmium gallium (di) selenid, koppar indium gallium (di)selenid, hexafluoroetan, bly och polyvinyl fluorid. Silikon tetraklorid som biprodukt osv osv.

Jag gillar solenergi och är underleverantör till branschen men att helt okritiskt säga att det är miljövänligt material i tillverkningen är tveksamt. Som sagt, man kan återvinna litiumet i cellerna till 90% redan idag med befintlig teknik och inom ett par år kommer det bättre återvinningsanläggmingar.

Kemikalier används vid produktion av litium, från utvinning, produktion och säkert vid återvinning också. Så om allt annat är lika, solpaneler, elmotorer i fordon m m, är vätgasdrift mer miljövänligt i längden jämfört med litiumbatterier.

Senast redigerat av Bassiehof (7 januari 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang