Förbättrade möjligheter för hemmaladdning av elfordon

torpis Forummoderator
16 januari · 10 057 Inlägg

https://www.regeringen.se/pressmeddelan … -elfordon/

Regeringen startar 2021 med att ge i uppdrag till Energimyndigheten att föreslå åtgärder för att förbättra tillgången till laddning vid hemmet. Uppdraget ska genomföras i samarbete med Boverket och Lantmäteriet. Regeringens uppdrag är brett och syftar till att ge en helhetssyn på de problem som idag föreligger samt att lägga fram skarpa förslag på hur tillgången till laddning kan förbättras.

I mina ögon är inte en "mack" någonting att sträva efter. Oavsett vilket drivmedel den säljer. Det är helt förlegat och synnerligen oeffektivt att skvalpa runt med stora, tunga och farliga bränsletransporter på våra vägar för att sedan låta personbilar åka omvägar för att hämta bränslet. Det är liksom inget snack om att om vi sluppit det helt så hade det varit bättre, billigare och bekvämare.

Med det sagt så behöver både batteri och vätgasbilar kunna laddas hemma. Det är inte ett orimligt krav att kunna köra en bränslecell baklänges och tanka bilen hemma eller på jobbet precis som en BEV. Då hamnar vi i ett helt annat perspektiv. Men FCV kräver mycket mer energi än en BEV.

Vi behöver sikta på lösningar som är eller kan bli hållbara utan att fuska. Både BEV och FCV har en framtid.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Brådhis * Voff voff *
16 januari · 6 331 Inlägg

torpis skrev:
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2021/01/forbattrade-mojligheter-for-hemmaladdning-av-elfordon/

Regeringen startar 2021 med att ge i uppdrag till Energimyndigheten att föreslå åtgärder för att förbättra tillgången till laddning vid hemmet. Uppdraget ska genomföras i samarbete med Boverket och Lantmäteriet. Regeringens uppdrag är brett och syftar till att ge en helhetssyn på de problem som idag föreligger samt att lägga fram skarpa förslag på hur tillgången till laddning kan förbättras.

I mina ögon är inte en "mack" någonting att sträva efter. Oavsett vilket drivmedel den säljer. Det är helt förlegat och synnerligen oeffektivt att skvalpa runt med stora, tunga och farliga bränsletransporter på våra vägar för att sedan låta personbilar åka omvägar för att hämta bränslet. Det är liksom inget snack om att om vi sluppit det helt så hade det varit bättre, billigare och bekvämare.

Med det sagt så behöver både batteri och vätgasbilar kunna laddas hemma. Det är inte ett orimligt krav att kunna köra en bränslecell baklänges och tanka bilen hemma eller på jobbet precis som en BEV. Då hamnar vi i ett helt annat perspektiv. Men FCV kräver mycket mer energi än en BEV.

Vi behöver sikta på lösningar som är eller kan bli hållbara utan att fuska. Både BEV och FCV har en framtid.

"Närmare 90% av laddningen av elfordon sker vid hemmet eller på jobbet när bilen står parkerad."

Det är ju en uppenbar sanning eftersom dom som idag köper elbil ser till att kunna ladda den.

Som jag skrev i den andra tråden där du också skriver om att mackar inte borde finnas, så ska vi väl komma ihåg dels att många kommer behöva åka och "tanka" sin elbil på en dedikerad plats som inte nödvändigtvis är "hemma", dels att kanske många vill dela på platserna (redan idag är det extremt ont om platser inne i tex Stockholm) så att ladda över natten är inget alternativ kan man tänka. OKQ8 satsar ju på att bygga elstolpar, så kanske kan dom få sälja en kaffe och en papperstidning till sina kunder i framtiden också...? Och erbjuda ett bra ställe att ta rast längs vägen... Så nog finns det anledning att sträva efter att mackar finns kvar. E85 har redan stängt tillräckligt många...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
KenthIJ
18 januari · 941 Inlägg

”Enklare att ladda elbil på gatan”  Förslag klart i höst
(sedan får man väl se vad som och när det blir av)

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o … nyhetsbrev

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang