xXSammy
Restnoterad
25 januari
· 5 955 Inlägg
Tubekex skrev:
xXSammy skrev:
Om du har variabla ventiltider så kan VVT enheten gått sönder
Är det fasta kamdrev så har kamaxeln förskjutit sig.
Tror inte att 6a13 har vvt men har inte full koll
Vad gör man åt en förskjuten kamaxel? Och borde inte motorn gå dåligt om det har hänt? För den går perfekt
Är det ett vanligt kamdrev utan någon "klump" på så är det utan VVT
Behöver inte gå dåligt med en förskjuten kamaxel, kan räcka med 5-6 mm för att knockarna fortfarande ska ha kontakt
Du nämnde att topparna nyligen var inne för planing, demonterades kamaxlarna då?
Enklast vore om kamlagrerna är för dåligt åtdragna (Dras de för hårt knäcks kamaxlen, så rätt moment är viktigt), men kan även vara för slitna
Inte varit med om det själv men hände en kollega på jobbet, byttes då topplock ink. kamaxlarna eftersom det varit garanti
Senast redigerat av xXSammy (25 januari )
De/Dem