Munkis Volvo 945 SE -96 Tillbehör och lite trim

Att förfina och förbättra min gamla 940 :)
  • 15 Följare
  • 2 272 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 juni
Munkis
2 mars · 1 406 Inlägg

Bestämde mig för att det var dags för en egen tråd om min 940 som det pysslas endel med. Kul för mig att samla allt jag gör på ett och samma ställe. Skulle någon dessutom tycka att det är intressesant så är det ju extra roligt såklart smile

Hur som haver så började det med att jag länge letade efter en skaplig 945 för rätt peng. För er som vart i samma sits så vet ni ju att det inte är det lättaste längre, dels att faktiskt hitta en fräsch bil men också att faktiskt hitta en som man inte blir ruinerad av att köpa.

Valet föll tillslut på en 945 SE 2,3 -96 som enligt säljare vart tänkt att bli A-traktor men att man hade ändrat sig då man tyckte bilen var i för bra skick.

Bilen är i 601 röd som så många andra Volvo´s men hyffsat blank och fin fortfarande. Inredningen är svart med säten i halvskinn. En B230FK huserar under huven och är kopplad till en M90. En helt vanlig 940 LTT m.a.o.

Skicket är överlag väldigt bra, väldigt lite rost och bulor och biler är hyffsat orörd. Lite fix finns såklart alltid och bilen har ju några år på nacken.


Hur som helst, såhär såg den ut vid köp smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-5ed3b661483aacc2ee05f41b3900f30e.jpg

Vita blinkers runt om samt sänksats monterad. Även snowcap och Turbogrillen med svart ram sitter på.


Första "modifieringen" jag gjorde var att montera ett armstöd med mugghållare från en 960.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-af3cdcabd3cdf686addcef08a8701759.jpg


Nästa projekt blev att byta ut samtliga vakumslangar då dessa var torra som fnöske. Att det blev blå slangar var helt enkelt för att jag hade en 10m rulle på väggen i garaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-fec937065595298cca7fdb812b2eece0.jpg


Hade problem med att bilen tappade tomgången emellanåt. Hoppades att det skulle avhjälpas med nya vakumslangar, men icke.. Felet lokaliserades dock till dumpventilen som är från "Forge Motorsport" och är av återcirkulerande typ. Till skillnad från orginalventilen som är av membrantyp så är denna utrustad med kolv istället, utformningen av denna gör att man kan montera den fel och då tappa funktionen på den samt att tomgången inte lirar så bra. Precis detta hade man lyckats med.

Passade på att plocka isär dumpen för rengöring och applicerade nytt fett när jag ändå monterade ner den, nu fungerar det klockrent smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-72abed2844619dbc513fefb37e6fad7f.jpg


Min ena V70 står på pallbockar i garaget så den fick låna ut sina hjul till 945an istället. En uppsättning 25mm spacers letades fram i gömmorna så fälgarna skulle passa.


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-d683581cff14de00496f880861a4e227.jpg

Senast redigerat av Munkis (6 juni )

Håller på att grejar lite med en 940, här finns tråden :)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=336368
Volvo 945 SE 2,3 "Återfallet" (1996)
Munkis
2 mars · 1 406 Inlägg

940 har relativt bra lyse orginal men det kan alltid bli bättre. Har två mil enkel resa till jobbet och det är enbart landsväg genom skog och mark så en uppgradering var önskvärt.

Började med att konvertera hel/halv till Led. Fick tag i en sats där ledlampan är precis lika lång som orginal H4 halogen samt att ljuskällorna sitter på samma nivå som glödtråden i lampan. Detta medförde att ljusbilden blev riktigt bra.

Blev en otrolig skillnad med dessa:

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-700e8fa9dd4ddf80a3485068d302dbb4.jpg


Sen monterade jag även en 80cm ledramp så nu ska man väl se lite bättre i mörkret smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-9bd71b9a3485526e9278a197f58c7d44.jpg

Håller på att grejar lite med en 940, här finns tråden :)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=336368
Volvo 945 SE 2,3 "Återfallet" (1996)
Munkis
2 mars · 1 406 Inlägg

Lite mer har hänt med 940in sedan senast. Började med att chippa både bränsle och tändbox samt att turbon byttes ut mot en 16T med rakt avgashus.

Den nya turbon passar med ganska enkla medel på en 940 men riktigt "bolt-on" är det inte. Det man får göra är att plocka isär turbon och ta bort styrstiften i både kompressor och avgashus för att kunna vrida dessa rätt för att stämma mot 940ins grenrör och slangar osv.

Nästa steg är att köpa ett nytt fäste för wg-klockan då den gamla ej passar när turbon blir vriden på det vis som behövs, själv valde jag att köpa en ny ställbar wg-klocka på en gång.

Sist men inte minst så har orginal 13C konisk tätning mellan avgashus och DP medans 16T har pyramid-tätning. Detta gör att 940 orginal DP inte passar utan man får antingen köpa en ny DP med rätt anslutning, eller som jag valde att göra, köpa en "spacer" som omvandlar konan till pyramid smile


Byte av chip pågår.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-d59978100ee91364bf221b0f0ae2df29.jpg

Passade på att plocka isär turbon och göra rent ordentligt innan montering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-3fab37af08bfb594d5322f6b5a1d8baf.jpg

Nya tryckklockan samt fäste avsett för 16T på B230.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-ee4ada5278a32dd84df59f23a293c4f4.jpg

Spacern för avgashuset ser ut såhär. Man får ta bort orginal pinnbultar och istället köra med insexbult så att allt ska gå fritt om man väljer denna lösningen. Fungerade bra tycker jag smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-aef9b297ff6bf87d966ea1a0f99f38d9.jpg


Nu laddar jag ungefär 1,1bar och den går riktigt bra, otrolig skillnad mot orginal. Lite sen spool-up jämfört med 13c såklart men tror man kan få bukt med det genom att byta downpipe mot en 3" och en racekat. En ny kam står även högt på önskelistan.

Håller på att grejar lite med en 940, här finns tråden :)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=336368
Volvo 945 SE 2,3 "Återfallet" (1996)
InTheWhite
2 mars · 2 133 Inlägg

Kanon att det löste sig med inpassning av turbon!

Kommer du köra Forge ventilen på nya turbon med?

Volvo S60 "Röda faran - Dotterns förstabil" (2005)
Opel Astra 1,6 16V "Grållen - Grabbens förstabil" (2000)
Volvo 945 classic "Den Vite-Finbilen" (1998)
Munkis
2 mars · 1 406 Inlägg

InTheWhite skrev:
Kanon att det löste sig med inpassning av turbon!

Kommer du köra Forge ventilen på nya turbon med?

Ja det gick fint smile Jajjemen, forgedumpen sitter monterad på nya snurran nu smile

Håller på att grejar lite med en 940, här finns tråden :)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=336368
Volvo 945 SE 2,3 "Återfallet" (1996)
InTheWhite
2 mars · 2 133 Inlägg

Munkis skrev:

InTheWhite skrev:
Kanon att det löste sig med inpassning av turbon!

Kommer du köra Forge ventilen på nya turbon med?

Ja det gick fint smile Jajjemen, forgedumpen sitter monterad på nya snurran nu smile

Gott! smile

Gjorde service på min Forgedump för ett tag sedan.

Senast redigerat av InTheWhite (2 mars )

Munkis
2 mars · 1 406 Inlägg

Lite andra saker som gjorts och inte uppdaterats i tråden är att jag fick tag på ”fluffpaneler” ifrån en V90 jag sprang på när jag var på skroten. Så dessa är nu monterade och gör ordentlig skillnad interiört tycker jag smile

Köpte även en BSR laddtrycksmätare och monterade dit så man ser vad man pysslar med när man meckar wg-stag.

Liten uppdatering på ljudet har det blivit med. Min bil levererades utan diskanter i instrumentbrädan så det fick jag ju ändra på. Ett Hertz 3,5” kit monterades i och lyfte upp ljudet rejält. Hade två extra galler som jag modifierade för att få plats med dessa, tätades även underifrån såklart.

En teaserbild på samtliga modifieringar kommer här, får ordna bättre bilder framöver smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-a61db082f75590fef439829413461b89.jpg


Har även letat ny ratt ett tag då min hade släppt i ”stoppningen” eller vad man ska säga. Gummit på kringlan är liksom löst. Fruktansvärt irriterande att köra med. Ett Luisi rattnav beställdes hem men hittade ingen ratt jag ville ha. Styling/sportrattar var inget som lockade.
Tillslut hade jag tur och hittade en orginal ”LeMans” ratt till salu bara några kilometer ifrån där jag bor och dessutom till ett bra pris så jag slog till direkt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-a371519de7c71eac609cbdd98be86a44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-0961fb1f490ed3eff232b4e66cfcddb1.jpg

Håller på att grejar lite med en 940, här finns tråden :)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=336368
Volvo 945 SE 2,3 "Återfallet" (1996)
Munkis
2 mars · 1 406 Inlägg

InTheWhite skrev:

Munkis skrev:

InTheWhite skrev:
Kanon att det löste sig med inpassning av turbon!

Kommer du köra Forge ventilen på nya turbon med?

Ja det gick fint smile Jajjemen, forgedumpen sitter monterad på nya snurran nu smile

Gott! smile

Gjorde service på min Forgedump för ett tag sedan.

Ja dom behöver underhållas för att fungera korrekt smile

Håller på att grejar lite med en 940, här finns tråden :)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=336368
Volvo 945 SE 2,3 "Återfallet" (1996)
Berglund_89
13 mars · 1 288 Inlägg

Jäkla lyllo... rätt färg, fina mil & bra skick!
Som sagt, dom börjar bli svåra att hitta!
Glad att den inte blev A-traktor..

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Audi A4 Avant 2.0 TDI S-Line "quattro l catch me if you can" (2007)
Volkswagen Caddy 1.9 TDI "LoweredLifestyle" (2007)
Munkis
14 mars · 1 406 Inlägg

Berglund_89 skrev:
Jäkla lyllo... rätt färg, fina mil & bra skick!
Som sagt, dom börjar bli svåra att hitta!
Glad att den inte blev A-traktor..

Ibland ska man ha tur smile  Haha ja.. alldeles för många fina bilar har blivit traktorer genom åren

Håller på att grejar lite med en 940, här finns tråden :)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=336368
Volvo 945 SE 2,3 "Återfallet" (1996)
Munkis
16 mars · 1 406 Inlägg

Fick lite problem med att få oljereturen tät efter turbobytet. Fick tips om att köra dubbla o-ringar mot blocket men det gav inget resultat så jag tröttnade och beställde lite nya prylar istället.

Valet föll på AN adaptrar från KL-Racing till både block och turbo. Måste dock säga att jag inte är imponerad över adaptern till turbon sett till kvalitet. Till att börja med så var det ett gjutveck på planet mot packningen som fick slipas till för att få det tätt. Dessutom så passade inte de medföljande bultarna så egna fick fixas fram.

Sen räcker det ju inte med adaptrar, man måste ju även ha slang samt AN-kopplingar, detta köpte jag på Speeding.nu, snabb leverans och kändes rejält och bra.


https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-e10bbb717f4a654e27f762ddcc523787.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-dfdfa275bde7017265ee8683241010bf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-540979ddc82db07b011d4afb5b09c379.jpg

Använde lite petroleum-fett för att få in adaptern i blocket ordentligt. Den verkar sitta fast fint nu när den är på plats. Hoppas att jag slipper läckage nu smile

Håller på att grejar lite med en 940, här finns tråden :)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=336368
Volvo 945 SE 2,3 "Återfallet" (1996)
jompazx
30 mars · 291 Inlägg

Det är inte säkert att läkaget beror på att det inte var tätt. antagligen har du högt tryck i vevhuset pga antagligen en motor som gått långt=slita kolvringar plus ökat laddtryck plus igensatt vevhusventilation. Det finns hur mkt info om hur du servar och uppgraderar vevhusventilationen på dessa bilar.

Munkis
30 mars · 1 406 Inlägg

jompazx skrev:
Det är inte säkert att läkaget beror på att det inte var tätt. antagligen har du högt tryck i vevhuset pga antagligen en motor som gått långt=slita kolvringar plus ökat laddtryck plus igensatt vevhusventilation. Det finns hur mkt info om hur du servar och uppgraderar vevhusventilationen på dessa bilar.

Vet hur det funkar men det var inte tätt smile Röret satt i spänn i sidled ner i blocket så o-ringen tätade inte som den skulle, blev en springa på ena sidan röret så oljan bokstavligen rann över vid kraftig vänstersväng big_smile  Blev inte perfekt passform efter bytet till nya turbon.

Håller på att grejar lite med en 940, här finns tråden :)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=336368
Volvo 945 SE 2,3 "Återfallet" (1996)
Munkis
18 april · 1 406 Inlägg

Idag fick det bli en liten söndagstvätt smile fick även på mina nya sommarhjul för ett par dagar sedan. Valet föll på en uppsättning BBS CH1 i 8x18” och ET40. Testade mig fram med lite olika mått på spacers men valde tillslut 30mm bak och 20mm fram. Så landade på ET10 bak och ET20 fram vilket blev lagom tillsammans med däckprofil i 215/35 -18. Inget skrapande i innerskärmarna alls smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-3ec3b1f770a3732743ca8c6ff8d02753.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-ac9299e1ae993ce51af200b3f2262814.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-325cc5dc5d42da2238bb0201d417c2d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-6d11e7ed558e86e22ab6b6abb91264ae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-aab9d984b0b7e599e2e87494bbdcfb47.jpg

Håller på att grejar lite med en 940, här finns tråden :)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=336368
Volvo 945 SE 2,3 "Återfallet" (1996)
Munkis
4 juni · 1 406 Inlägg

En liten update kanske är på sin plats smile

Bilen tuffar och går, har nu kört ca: 500 mil sedan trimning och allt lirar perfekt. Soppaförbrukningen ligger på ca 0,9L/mil vid blandad körning, vilket får anses ok för en 25år gammal bil med luftmotstånd som en mindre ladugård.

Det som hänt sedan sist är väl inga enormt stora grejer kanske men ändå efterlängtade.


Till att börja med så saknade mina fälgar sina centrumkåpor när jag köpte dessa. Orginal BBS kåpor finns att köpa för det facila priset av 800:-/st.. Inget alternativ alltså, så beställde helt sonika en uppsättning för 39:- på Ali express istället. Efter drygt 1,5 månad så ramlade dessa ner i brevlådan och monterades direkt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-f354cb495cc23616511a27f1f7b38718.jpg

Givetvis så fann jag nya orginalkåpor för 500:- ett par timmar senare i grannstaden... Nåja, köpte dom och la på hyllan big_smile


Nästa detalj som blivit fixad är att jag äntligen fått färg på mina Add-on kjolar jag haft i garaget en tid. Så nu är dom monterade på plats och gör sig riktigt bra tycker jag. Kan varmt rekomendera dessa kjolar förövrigt, tillverkade i ABS plast och köptes på eBay av en säljare från Polen. Bra pris och väldigt bra kvalitet. Dessutom så går kjolarna in en bit under dörrarna på samma sätt som på "dyr-kjolarna" så man slipper den annars synliga smutskanten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-d0f0efb30937a6c2b9bd006317488a9e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-0587164e2c371950c4ceef457af68a58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-3fb37693be5388e27bc7e373a8c2ae77.jpg


Monterade dessa med PL400 på trösklarna samt att jag satte en orginal aluminiumnit i båda ändar. Känns stadigt och bra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-12e3d9a2b512ac4c9067a8b9f869b8b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25040/25040-7b666e3e79e18fd0b40bd033180ac2ff.jpg

Det var allt för denna gång smile

Håller på att grejar lite med en 940, här finns tråden :)
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=336368
Volvo 945 SE 2,3 "Återfallet" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang