spillolja skrev:
Ser att det är en 1998, risken finns att protokollet inte är OBD2
har haft 2st 00:or som inte är OBD2 VW golf 1.6 , Renautl Clio 1.2
kan behövas en som är Specifik för just Peugeot
Dags att ta fram pekpinnen hör jag

"OBD2" Står för "On Board Diagnostic (2)", dvs det är kontakten i sig.
Det du far efter är vilket
protokoll bilen kommunicerar genom. "Standard" är något av ISO-protokollen, och blev "krav"(läs: majoriteten av biltillverkare började använda det) tidigt 2000-tal.
Tidigare årsmodeller med OBD2 kan, i stort sett, använda vilket hopkok av protokoll som helst. Inget fel i det egentligen, det betyder istortsett bara att billiga universalsläsare inte förstår sig på dom.
T ex volvo, dom införde OBD2 1996 på 940, 850 och 960. Men, både 940 och vissa 850 "kan" man inte läsa ut med en vanlig läsare, utan för en lekman så får man bygga sig en egen mha en LED. Den fungerar på samma sätt som föregångaren OBD1(blink-dosa under huven, infört 1988).
Motronic4.4(850GLT, x70 20V 97-98, 960 96+) "kräver" en specifik läsare med specifik programvara, då det använder ett modifierad KWP-2000 protokoll.
Det går att lura in M4.4 i ISO-"standard" och få ut generiska koder från *motorn* med typ en ELM327-läsare(... ibland), men kringutrustning såsom ABS är bara att glömma.
Det var först runt 2004-2005 volvos blev "helt" ISO-kompatibla, men ABS fortsatte att vara lite hit'n'miss med universalsläsare bra mycket längre.
Nu tog jag bara volvo som exempel, då det är dom jag är insatt i protokollen på. Jag vet att t ex Audi var ungefär lika märkliga under samma period.
Så, TL;DR: OBD2 är bara den fysiska kontakten, och säger egentligen ingenting om vilken läsare som fungerar och inte fungerar.