Hjulinställning BMW, blir jag lurad?

Alexorus
14 april 2021 · 2 Inlägg

Hej!  Är helt grön på bilar så har en sak jag undrar över.
Pga ojämnt slitage på framdäcken så har jag precis slängt på 4 nya däck på min BMW 116 från 2016 som gått 6000 mil. I samband med detta rekommenderades jag att göra en hjulinställning, vilket lät rimligt.

Jag bokar tid på en av mekonomens verkstäder för detta. När jag är där för att lämna bilen så får jag förklarat att just BMW kan va problem att göra hjulinställning pga av att det ibland inte går att lossa något ( stag )? har jag för mig han sa. Dom kunde sitta så hårt att det skulle va tvungna  att skära bort och sätta dit nya. Detta hände på ca 25% av alla BMW dom jobbar med berättar han. 
Detta skulle då kosta 4000kr extra utöver priset på hjulinställningen.

Bilen är iaf inlämnad och dom ska göra detta imorgon, dom skulle ringa om detta problem uppstod för att få godkännande av mig att gå vidare.

Hittar ingen info om det här problemet, vad har ni för tankar om detta. Stämmer det han säger eller utnyttjar han att jag har noll koll på bilar.

Tack!

Senast redigerat av Alexorus (14 april 2021)

simlar
14 april 2021 · 5 525 Inlägg

Väldigt vanligt på äldre bilar med multilink-bakvagn kräver byte av vissa stag för justering.
Det som händer är att excenterbulten rostar fast i bärarmens/stagets bussning så excentern inte går att vrida på, man måste då kapa loss excenterbulten och montera nytt stag samt excenter.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Alexorus
14 april 2021 · 2 Inlägg

simlar skrev:
Väldigt vanligt på äldre bilar med multilink-bakvagn kräver byte av vissa stag för justering.
Det som händer är att excenterbulten rostar fast i bärarmens/stagets bussning så excentern inte går att vrida på, man måste då kapa loss excenterbulten och montera nytt stag samt excenter.

Tack för svar, detta gällde dock framvagnen sa han, jag frågade även om årsmodell spelade roll då min är relativt ny, då svarade han nej utan det är designen på det hela som ställer till det.

simlar
14 april 2021 · 5 525 Inlägg

Har tyvärr inte koll på hur bmws framvagnar ser ut, förmodligen komplicerade.
Förmodligen camber- eller casterjustering m.h.a excenter på något av framvagnens stag.
Händer då samma sak som det jag beskrev ovan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
14 april 2021 · 7 238 Inlägg

Du ska överhuvud taget ALDRIG lämna in en bil till en Mekonomenverkstad.
Och i synnerhet inte en BMW.
Auktoriserade BMW-verkstäderna löser problemen bättre än allbilsverkstäder.
Visst händer det att detaljer som skruvar och muttrar rostar fast.
Det gör det på alla bilar.
Men BMW-verkstaden har erfarenhet av just BMW - och kan BMW.
Mekonomenverkstäderna har ofta outbildad personal utan erfarenhet.
De får bidrag av arbetsförmedlingen = ingen personalkostnad för Mekonomen.
Ofta även MENA som inte ens kan svenska språket.
Min erfarenhet av Mekonomen, tyvärr.
Fick bärga min bil till "riktig" bilverkstad.
Kostade mig mycken tid och pengar.
Vet flera med samma erfarenhet som jag.
Anmälde till ARN, som tyvärr inte hade kompetens att avgöra ärendet.

jaka54
14 april 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
Detär styrstaget de snackar om! Om inte excenterskruven går at lossa så värmer men med gasollåga och oljar (växelvis)  tills excenterskruven går att lossa. Gäller alla bilar!
Har du möjlighet att göra dett själv så gör det ,då går det snabbare för firman som ska göra framhjulsinställningen.

Byberg
14 april 2021 · 74 Inlägg

Jag lämnade in vår bil på Mekonomen. Visade sig att dom tog betalt för hjulinställning men utförde den aldrig. Däcken exploderade strax efter och en annan verkstad gjorde en koll i samband med byte till sommardäck. Dom sa att det fanns inte en chans att Mekonomen utfört en hjulinställning för det var fruktansvärt snett åt alla håll och vinklar. Så blir aldrig mer Mekonomen. Iallfall inte för nått sånt

MrCrankyface
14 april 2021 · 461 Inlägg

Min erfarenhet av 3 olika Mekonomen verkstäder är att det är klåpare tyvärr, dock inte orimligt att stag kan sätta sig rejält..
Hade hellre gått till märkesverkstad med en så pass ny bil, dom hade säkert löst ett krånglande stag bättre också.

Senast redigerat av MrCrankyface (14 april 2021)

Volvo Amazon "131" (1965)
husseman
14 april 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, håller med, trots att ja e´på bilverkstads avd. Mekonomen är inte den ja skulle välja.

mvh/husse

candyweiss
15 april 2021 · 876 Inlägg

Man ska nog inte dra alla Mekonomens verkstäder över en kam, det finns ca 400 st i Sverige.
Jag lämnat t.ex min bil på en  liten verkstad med 2 mycket noggranna svenska killar, iofs så gör dom inga hjulinställningar där.

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Low
15 april 2021 · 3 311 Inlägg

Synd att de dåliga Mekonomen verkstäder gör alla verkstäder dåliga. Jag vet två verkstäder som är helt suveräna. Tror de blivit uppköpta av Mekonomen.

Janoshki
15 april 2021 · 11 Inlägg

Byberg skrev:
Jag lämnade in vår bil på Mekonomen. Visade sig att dom tog betalt för hjulinställning men utförde den aldrig. Däcken exploderade strax efter och en annan verkstad gjorde en koll i samband med byte till sommardäck. Dom sa att det fanns inte en chans att Mekonomen utfört en hjulinställning för det var fruktansvärt snett åt alla håll och vinklar. Så blir aldrig mer Mekonomen. Iallfall inte för nått sånt

hur kunde däcken explodera av felaktig inställning?
Då måste dom varit otroligt blankslitna redan innan inställningen.
Man gör inte ens en inställning på slitna däck, inte om dom i detta fallet måste varit nästan blanka om dom nu exploderade av snedslitage.
Att sedan Mekonomen fuskade i detta fallet är ju rätt uppenbart då dom förmodligen inte informerade om dom otroligt slitna vinterdäcken.

Audi S3 "Svarta Faran" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2021 · 13 742 Inlägg

Low skrev:
Synd att de dåliga Mekonomen verkstäder gör alla verkstäder dåliga. Jag vet två verkstäder som är helt suveräna. Tror de blivit uppköpta av Mekonomen.

man blir inte uppköpt av mekonomen.. man ingår ett avtal och jobbar under deras flagga..

derför är många anslutna där när dom inte kan skruva en fristånde verkstad som gör bra jobb får sina kunder per automatik.   

men man skriver på ett riktigt dåligt avtal som bara kostar pengar till ingen nytta...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang