Ställa in stag till krängningshämmare på sänkt bil?

Prallee
29 april 2021 · 7 Inlägg

Hej!
Jag har precis satt på coilovers fram på min BMW e81 och till dem kom justerbara stag till krängningshämmaren, då man kan byta längd på dem beroende på hur lågt man kör samt för att infästningspunkten på nya fjäderbenet är lite lägre än original.

Min fråga är då hur ställer jag in rätt längd på dem? Det ska väl vara lika på båda sidor så att det inte är någon förspänning i krängningshämmaren, men om båda har samma längd (anpassat efter hur mycket jag sänkt osv), är det något annat man ska tänka på? Visst borde de vara kortare än original om man sänker bilen?

Upplever att det knakar vid större rattutslag, från vilket jag tror är stagens kulleder, som om de är under spänn hela tiden. (Topplagringar är nya så troligtvis inte dem som knakar)

Tacksam för hjälp!

vw_viktor
5 maj 2021 · 8 Inlägg

Jag går i samma funderingar, men till en Golf. Efter lite efterforskning så har jag kommit fram till att jag ska mäta från navets centrum till hjulhusets topp, sen ta av hjulet och lyfta upp hjulupphängningen med en domkraft så jag får samma mått. Sen kan jag justera stagets längd så det passar.

Prallee
5 maj 2021 · 7 Inlägg

vw_viktor skrev:
Jag går i samma funderingar, men till en Golf. Efter lite efterforskning så har jag kommit fram till att jag ska mäta från navets centrum till hjulhusets topp, sen ta av hjulet och lyfta upp hjulupphängningen med en domkraft så jag får samma mått. Sen kan jag justera stagets längd så det passar.

Smart! Jag tänkte ungefär i samma spår, höftade höjden sist. Får prova detta i helgen! big_smile

Mossan1
5 maj 2021 · 2 752 Inlägg

Andra sidans stag kommer påverka var hämmaren  befinner sig om ena sidan lyfts från marken.  Bilen bör då stå väkdigt plant, och hämmarens karrossbussning får inte kämpa för mycket emot. Dvs när navet lyfts måste karrossen vara på rätt ställe mot marken. Eller andra sidans stag borta.

Är det inte enklast att ta bort båda stagen och ställa bilen på hjulen och försöka mäta med vridet hjul?
Trångt? Troligen. Omöjligt? Kanske.

Har hämmarens karrossbussning inget direkt viloläge, utan är mer lagring måste ju huvudsaken vara att båda fram är lika långa.

Senast redigerat av Mossan1 (5 maj 2021)

Prallee
5 maj 2021 · 7 Inlägg

Mossan1 skrev:
Andra sidans stag kommer påverka var hämmaren  befinner sig om ena sidan lyfts från marken.  Bilen bör då stå väkdigt plant, och hämmarens karrossbussning får inte kämpa för mycket emot. Dvs när navet lyfts måste karrossen vara på rätt ställe mot marken. Eller andra sidans stag borta.

Är det inte enklast att ta bort båda stagen och ställa bilen på hjulen och försöka mäta med vridet hjul?
Trångt? Troligen. Omöjligt? Kanske.

Har hämmarens karrossbussning inget direkt viloläge, utan är mer lagring måste ju huvudsaken vara att båda fram är lika långa.

Precis, om det är något som skapar motstånd är det karossbussningen eftersom båda sidor är lika långa. När jag justerade sist var det inte någon spänning i stagen och hela framändan var i luften. Visste inte att bussningen skulle göra motstånd. Antingen det eller så är stagen för långa så att "geometrin" blir konstig. Får återkomma efter helgens försök!

Lucif3r
5 maj 2021 · 2 183 Inlägg

Hissa upp framändan på bilen, ta av framhjulen, ställ pallbockar under länkarmarna, hissa ner bilen = bilen är i drifthöjd. Justera som det behövs.

Prallee
10 maj 2021 · 7 Inlägg

Tack för alla tips, visade sig att stagen var för korta. De blir längre ju mer man sänker bilen, tvärt om från vad alla forum sa. Angående knarrandet verkar det vara topplagringarna som är defekta efter att stagen uteslöts!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang