Den nya bensinen.

jaka54
8 juni 2021 · 5 733 Inlägg

Hej!
Fick reda på igår via Classic Honda Magazine att alla Honda hojar, 1991 och äldre  rekommenderas att köra på något som kommer att kallas E5, som innehåller 5% etanol och är jämförbar med dagens 98 oktan bränsle.

SportPilot Ubåtsingenjör
8 juni 2021 · 7 232 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Fick reda på igår via Classic Honda Magazine att alla Honda hojar, 1991 och äldre  rekommenderas att köra på något som kommer att kallas E5, som innehåller 5% etanol och är jämförbar med dagens 98 oktan bränsle.

Dagens 98 är e5 precis som nuvarande 95 smile

Om vi har tur så får vi behålla 98 med endast 5% etanol ett tag till, efter det så får man väl börja beställa aspen eller något

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Brådhis * Voff voff *
8 juni 2021 · 10 279 Inlägg

Lite störande är det när dom marknadsför det som att man går från 5% till 10% inblandning. Det låter inte mycket men det är i praktiken en ökning med 100%... Egentligen...

Sedan tror jag iofs att dom allra allra allra flesta bilar kommer gå alldeles utmärkt på nya soppan. I Finland har man ju haft E10 i många år nu och jag har inte hört att det skulle blivit några stora problem där alls.

Så rent praktiskt är det nog ingen fara egentligen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 juni 2021 · 13 742 Inlägg

Brådhis skrev:
Lite störande är det när dom marknadsför det som att man går från 5% till 10% inblandning. Det låter inte mycket men det är i praktiken en ökning med 100%... Egentligen...

Sedan tror jag iofs att dom allra allra allra flesta bilar kommer gå alldeles utmärkt på nya soppan. I Finland har man ju haft E10 i många år nu och jag har inte hört att det skulle blivit några stora problem där alls.

Så rent praktiskt är det nog ingen fara egentligen...

det tror jag med jag tror även direkt insprutade motorer kommer gå. men jag gissar på att dom är orogliga för hur högtryckspumparna ska klara sig med ett torrare bränsle. 

sen kan man ju alltid höja bränsletrycket lite på många äldre bilar om man råkar se på bredbandlambdan att den går snålt så löser det sig ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
spillolja
8 juni 2021 · 4 025 Inlägg

Growe skrev:
det tror jag med jag tror även direkt insprutade motorer kommer gå. men jag gissar på att dom är orogliga för hur högtryckspumparna ska klara sig med ett torrare bränsle. 

sen kan man ju alltid höja bränsletrycket lite på många äldre bilar om man råkar se på bredbandlambdan att den går snålt så löser det sig ;-)

jag är nog snarare mindre orolig för högtryckspumpen med högre sprithalt, etanolen har av nartuliga skäl ett mycket lågt svavelinnehåll vilket är pumpens fiende nr. 1
om man läser denna polska artikel på engelska för just Renault IDE:
http://www.f5r.co.uk/home/pompa-wysokiego-cisnienia

det är lätt att öka bränsletrycket på en direktinsprutare med ett motstånd

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 juni 2021 · 13 742 Inlägg

spillolja skrev:

Growe skrev:
det tror jag med jag tror även direkt insprutade motorer kommer gå. men jag gissar på att dom är orogliga för hur högtryckspumparna ska klara sig med ett torrare bränsle. 

sen kan man ju alltid höja bränsletrycket lite på många äldre bilar om man råkar se på bredbandlambdan att den går snålt så löser det sig ;-)

jag är nog snarare mindre orolig för högtryckspumpen med högre sprithalt, etanolen har av nartuliga skäl ett mycket lågt svavelinnehåll vilket är pumpens fiende nr. 1
om man läser denna polska artikel på engelska för just Renault IDE:
http://www.f5r.co.uk/home/pompa-wysokiego-cisnienia

det är lätt att öka bränsletrycket på en direktinsprutare med ett motstånd

smile

jo tänker att spriten är torrare mindre smörjande än bensin.. iof är bensin dålig oxå.  men funderar vad anledningen till oron just på så många direkt insprutade motorer..   medans alla äldre bilar går utmärkt..   det är ju betydligt sämre kompensation på ett gammalt spurt än ett nytt när den behöver llägga på mer bränsle.      ja ingen bil är svår att öka bränsletrycket på om man vill..   så är det ju.. me motstånd på en högtryckspump får mig att må illa..    till 2.0tfsi finns det massor av godis för att lösa bränsle problem men dom är godkända för e10 oxå          jag oroar mig inte på mina bilar..  även om jag har 2bilar som kommer tokdö om jag tankar e10..  fast dom dör av e5 oxå ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
spillolja
8 juni 2021 · 4 025 Inlägg

Anledningen till att äldre insprutare inte är godkänd för >E5 är just avgasceritieringen, vilken man som privatperson inte behöver bryr sig, har för en just 1.6 Fsi på kopiösa mängder med sprit utan krämpor annat än att den går bättre

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lucif3r
8 juni 2021 · 2 215 Inlägg

En sak som kan vara värt att ha i åtanke dock är att bränslelangarna på en bensinbil mest troligt inte är anpassade för etanol. Det gör att dom vittrar sönder och släpper massa gummi som i värsta fall smiter igenom hela vägen till motorn, och i bästa(?) fall fastnar i filtret och täpper till.

... Nu tror jag knappast att 10% etanol ens är i närheten av tillräckligt för att det ska vara ett problem i praktiken, men det kan vara värt att ha i åtanke om/när dom blandar i ännu mer etanol, eller om man vill gå över helt till E85.

torpis Forummoderator
9 juni 2021 · 10 572 Inlägg

SportPilot skrev:
Blir förbannad på sånt här... Hur länge dröjer det innan de kommer förstöra 98 också?
Kommer man vara tvungen att beställa aspen då?

Det är väl bara att tanka och köra som vanligt. Det kommer absolut fungera att framföra bilen precis som innan. Där emot kommer motorns utsläpp inte längre vara certifierade och den kommer sannolikt släppa ut mycket MER skit än på bensin utan etanol inblandat. Lite ironiskt på sitt sätt.

Listan säger ju ingenting om det fungerar eller ej utan vad biltillverkarna kan ställa sig bakom utan att bryta mot lagar och regler.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
granadadr
9 juni 2021 · 7 289 Inlägg

mer skit ut å mer soppa per mil,, staten gnuggar händer,  miljö?? äää vi får ju in mer skatt smile

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2021 · 17 478 Inlägg

Om oktantalet är samma så borde väl förbrukningen bli samma?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
9 juni 2021 · 10 279 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Om oktantalet är samma så borde väl förbrukningen bli samma?

Energiinnehållet är lägre i etanol vilket höjer förbrukningen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2021 · 17 478 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Om oktantalet är samma så borde väl förbrukningen bli samma?

Energiinnehållet är lägre i etanol vilket höjer förbrukningen.

Jo, det vet jag men E10 ska fortfarande vara 95 oktan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
9 juni 2021 · 10 279 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Om oktantalet är samma så borde väl förbrukningen bli samma?

Energiinnehållet är lägre i etanol vilket höjer förbrukningen.

Jo, det vet jag men E10 ska fortfarande vara 95 oktan.

Ja, fast oktantalet är inte detsamma som energiinnehållet. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2021 · 17 478 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Energiinnehållet är lägre i etanol vilket höjer förbrukningen.

Jo, det vet jag men E10 ska fortfarande vara 95 oktan.

Ja, fast oktantalet är inte detsamma som energiinnehållet. smile

Jaha. Nu fick jag huvudvärk med big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
9 juni 2021 · 7 289 Inlägg

E85 har högre oktantal, men mkt lägre energiinehåll, därav den högre förbrukningen,  därför drar bilar mer ju mer skit som blandas i bränslet,,

Cuefa Ain't no place like home...
10 juni 2021 · 4 628 Inlägg

Intressant att man i USA har börjat sälja bensin UTAN tillsatser, dvs utan etanol och annat.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torpis Forummoderator
10 juni 2021 · 10 572 Inlägg

Cuefa skrev:
Intressant att man i USA har börjat sälja bensin UTAN tillsatser, dvs utan etanol och annat.

Det är aldrig självklart hur och varför man tar beslut och hur resultatet blir.

Sen man på kort sikt så är det ju bättre att använda vätgas som är en biprodukt från oljeindustrin än etanol som ju är förnyelsebart. Vätgasen brinner och blir bara vatten medan etanolen blir massa olika "bös".

Sen hörde jag på P3 Dystopia som jag tänker borde vara en tillförlitlig källa att Sveriges största utsläppare av partiklar är från vedeldning av hus.  Också intressant eftersom det liksom inte blir mer förnyelsebart än att elda ved, men resultatet blir katastrof.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
granadadr
10 juni 2021 · 7 289 Inlägg

ved is the shit smile

Brådhis * Voff voff *
10 juni 2021 · 10 279 Inlägg

granadadr skrev:
ved is the shit smile

Gengasdrift är framtiden...? tongue

Vedhögar istället för laddstolpar... Klimatsmart och lokalproducerad ved... Bärgningsbilarna har med sig ved om man fått slut under färd...

Senast redigerat av Brådhis (10 juni 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang