Nya E10 bensinen

Jcw
7 augusti 2021 · 3 Inlägg

Kommer man få mindre hk’s/kräm i bilen med nya E10?

skanepiraten
7 augusti 2021 · 466 Inlägg

Jcw skrev:
Kommer man få mindre hk’s/kräm i bilen med nya E10?

Beror helt på hur bilens ecu är programmerad till att hantera skillnaden , dvs koppla upp bilen till en dator för att se vad för siffror den visar.

Men min spontana känsla säger att det inte kommer göra någon skillnad. (på en standard bil)

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
Jcw
8 augusti 2021 · 3 Inlägg

Humm ok. Jag kör en mini jcw 231hk 2015 inte direkt en ”standard” bil men iaf 😅

MrHyde
8 augusti 2021 · 634 Inlägg

Jcw skrev:
Humm ok. Jag kör en mini jcw 231hk 2015 inte direkt en ”standard” bil men iaf 😅

Tycker en sån maskin bör ha 98 och inte E10

Live long, and prosper.
caworldwide
8 augusti 2021 · 23 Inlägg

Hej, Tror inte du kommer att få mindre antal hk, men förmodligen lite högre förbrukning, då E10 har mindre enegiinnehåll än den tidigare 95 okt (E5). Har läst att energiinnehållet ska vara ca 1,8 % mindre och antar då att motorn kanske kommer att dra ungefär lika mycket mer bränsle. För att detta ska stämma och fungera i praktiken, förutsätter vi att du har en modern motor med lambdareglering, som kompenserar genom att ge ca 1,8 % mer bränsle istället.
Om du däremot har en äldre bil med förgasare eller gamla sortens insprutning utan lambdareglering. då kommer du sannorlikt att få för mager blandning, såvida du inte ställer upp insprutningen eller byter till större munstycken på enförgasarmotor. Skulle dock inte tro du märker nån stor skillnad, såvida du inte belastar motorn hårt, typ Autobahnkörning, husvagnskörning, eller liknande....Vänta bara tills E15 och E20 kommer om några år, då kanske det blir mer märkbart (?)

torsen
8 augusti 2021 · 7 198 Inlägg

Jag är mest orolig för att den högre inblandningen av etanol på sikt kommer att skada bränslesystemet.
Slangar, membran och backventiler i bränslepumpen kanske inte mår bra av alkoholen?
Plåttankar kommer kanske att rosta?
Finns någon forskning kring alkoholens skadliga inverkan på bränslesystemet hos äldre blar?

Jcw
8 augusti 2021 · 3 Inlägg

MrHyde skrev:

Jcw skrev:
Humm ok. Jag kör en mini jcw 231hk 2015 inte direkt en ”standard” bil men iaf 😅

Tycker en sån maskin bör ha 98 och inte E10

Har tänkt det med .

torpis Forummoderator
8 augusti 2021 · 10 572 Inlägg

Det är ju bara att tanka och köra på som vanligt. Ingenting kommer hända. Möjligtvis att motorn kan ge lite mer effekt snarare än mindre. Bränslet får lite högre oktantal, motorn går ev lite snålare sett till stökometrin vilket ökar effekten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang