Är Peugeot 5008 en bra, pålitlig och säker bil?

Snartfarsa
10 augusti 2021 · 21 Inlägg

Som ung har jag alltid hört att man ska undvika franskt till varje pris och välja asiatiskt.

Nu när man har familj med ständigt ökande behov (unge tre snart påväg, i februari), så letar vi efter en större/rymligare bil med plats för 2 bakvända bilbarnstolar + ett babyskydd.

5008 ser väldigt bra ut, verkar vara fullproppad med prylar och grejer men framförallt så har den tre stolar baktill med ytterligare två uppfällbara (7 totalt).

Andra bilar skulle vara Touran, Sharan, Alhambra, Kodiaq och Sorento. Alla utom Touran hamnar dock i en helt annan prisklass både som begagnade och som nya.

Vad har ni för erfarenheter av Peugeot och specifikt 5008? Hur står dem sig kvalitetsmässigt mot VW Golf, VW ID.3? (Det är dem bilar vi har för tillfället)

Senast redigerat av Snartfarsa (10 augusti 2021)

von_otto
11 augusti 2021 · 10 Inlägg

Snartfarsa skrev:
Som ung har jag alltid hört att man ska undvika franskt till varje pris och välja asiatiskt.

Nu när man har familj med ständigt ökande behov (unge tre snart påväg, i februari), så letar vi efter en större/rymligare bil med plats för 2 bakvända bilbarnstolar + ett babyskydd.

5008 ser väldigt bra ut, verkar vara fullproppad med prylar och grejer men framförallt så har den tre stolar baktill med ytterligare två uppfällbara (7 totalt).

Andra bilar skulle vara Touran, Sharan, Alhambra, Kodiaq och Sorento. Alla utom Touran hamnar dock i en helt annan prisklass både som begagnade och som nya.

Vad har ni för erfarenheter av Peugeot och specifikt 5008? Hur står dem sig kvalitetsmässigt mot VW Golf, VW ID.3? (Det är dem bilar vi har för tillfället)

Jobbar som Peugeottekniker
Kvalitén är likvärdig med VW skulle jag säga idag.
Vilken motor hade du tänkt dig?
1.2 Puretech (kamremmen går i oljig miljö så byts ofta)
1.6 Turbo (EP6, Prince engine, etc) rasslande kamkedjor, sotiga ventiler (ovanligt på 5008 jämfört på äldre bilar med samma motor)
Dieslarna har problem med Urea tankar, Urea insprutare och Nox-sensorer.
Problem i övrigt är K-stag som slits fort.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti 2021 · 17 379 Inlägg

von_otto skrev:

Snartfarsa skrev:
Som ung har jag alltid hört att man ska undvika franskt till varje pris och välja asiatiskt.

Nu när man har familj med ständigt ökande behov (unge tre snart påväg, i februari), så letar vi efter en större/rymligare bil med plats för 2 bakvända bilbarnstolar + ett babyskydd.

5008 ser väldigt bra ut, verkar vara fullproppad med prylar och grejer men framförallt så har den tre stolar baktill med ytterligare två uppfällbara (7 totalt).

Andra bilar skulle vara Touran, Sharan, Alhambra, Kodiaq och Sorento. Alla utom Touran hamnar dock i en helt annan prisklass både som begagnade och som nya.

Vad har ni för erfarenheter av Peugeot och specifikt 5008? Hur står dem sig kvalitetsmässigt mot VW Golf, VW ID.3? (Det är dem bilar vi har för tillfället)

Jobbar som Peugeottekniker
Kvalitén är likvärdig med VW skulle jag säga idag.
Vilken motor hade du tänkt dig?
1.2 Puretech (kamremmen går i oljig miljö så byts ofta)
1.6 Turbo (EP6, Prince engine, etc) rasslande kamkedjor, sotiga ventiler (ovanligt på 5008 jämfört på äldre bilar med samma motor)
Dieslarna har problem med Urea tankar, Urea insprutare och Nox-sensorer.
Problem i övrigt är K-stag som slits fort.

Automaten i dessa är väl ETG6? Den är väl lite bättre än EGS men fortfarande av modell enkelkoppling? Vi har E-hdi EGS i vår ena bil, ingen raket...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Snartfarsa
11 augusti 2021 · 21 Inlägg

von_otto skrev:
Jobbar som Peugeottekniker
Kvalitén är likvärdig med VW skulle jag säga idag.
Vilken motor hade du tänkt dig?
1.2 Puretech (kamremmen går i oljig miljö så byts ofta)
1.6 Turbo (EP6, Prince engine, etc) rasslande kamkedjor, sotiga ventiler (ovanligt på 5008 jämfört på äldre bilar med samma motor)
Dieslarna har problem med Urea tankar, Urea insprutare och Nox-sensorer.
Problem i övrigt är K-stag som slits fort.

Har inte kommit till att titta på val av motor, detta skulle vara nästa steg.

Då vi faktiskt inte kör så långa sträckor (daglig körning till/från förskola, arbete, matbutiken) så är det nog en bensinmotor som är rätt för oss.

”kamremmen går i oljig miljö så byts ofta” - hur ofta (i mil/år räknat)?

Är det någon större kvalitetsmässig skillnad mellan modellen från ~2018 mot facelift från 2020+?

husseman
11 augusti 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe- fråga" Är Peugeot 5008 en bra, pålitlig och säker bil? "  Svar NEJ.

mvh/husse

Mack Forum- och sitemoderator
12 augusti 2021 · 26 112 Inlägg

husseman skrev:
Hehe- fråga" Är Peugeot 5008 en bra, pålitlig och säker bil? "  Svar NEJ.

mvh/husse

Motivera gärna ditt svar eller det riskeras att tas bort..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Steff240
12 augusti 2021 · 1 005 Inlägg

Peugeot 5008 har fått 5 av 5 stjärnor av Euro Ncap så den är väl hyfsat säker åtminstone. Resten kan jag inte uttala mig om...

Snartfarsa
12 augusti 2021 · 21 Inlägg

Uppenbart gör ju PSA något rätt om de säljer och omsätter så mycket som dem gör

GROUPE PSA
€74,7 billion in revenue in 2019
3,5 million vehicles sold worldwide in 2019
209,000 employees worldwide in 2019
No. 2 - Europe's vehicle manufacturer

Ska kanske ge mig ut på något PSA/5008 dedikerat forum för lite mer direkta reflektioner gällande bilmodellen och erfarenheter kring den.

Tack för all information hittills

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2021 · 17 379 Inlägg

Från och med någonstans mellan 2010 och 2012 så skärpte de till sig. Ser man till reabilityindex så är dessa mer pålitliga än exempelvis Audi... Bilen är mycket säker. Googla detta.

Vår 508 har rullat i 1,5 år nu utan att så mycket som hicka. EGS/ETG är mer pålitliga än DSG...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
14 augusti 2021 · 1 577 Inlägg

Hmm, nu e´väl inte DKW (Audi) nåt bra att jämföra med.(inte direkt felfria) Bilens krocksäkerhet är säkert helt ok, men en Peug. kommer rasa, det gör alla bilar. Fast de franska bilarna har inget som helst andrahandsvärde..vissa påstår att det beror på gamla synder. Ja tycker nog att man borde kolla upp detta. Att köpa Franskt är enligt mig gambling på hög nivå. Men vill man chansa..så köp.
Lycka till- mvh/husse

husseman
14 augusti 2021 · 1 577 Inlägg

Snartfarsa skrev:
Uppenbart gör ju PSA något rätt om de säljer och omsätter så mycket som dem gör

GROUPE PSA
€74,7 billion in revenue in 2019
3,5 million vehicles sold worldwide in 2019
209,000 employees worldwide in 2019
No. 2 - Europe's vehicle manufacturer

Ska kanske ge mig ut på något PSA/5008 dedikerat forum för lite mer direkta reflektioner gällande bilmodellen och erfarenheter kring den.

Tack för all information hittills

Hmm, enda anledningen att Fransk bilindustri överhuvudtaget lever, är att staten pumpar in kulor- det är därför de kan sälja sina bilar till låga priser.
Men bilarna blir ju inte bättre för det.

mvh/husse

viccoA
14 augusti 2021 · 3 109 Inlägg

Köpa fabriksny bensinbil från Frankrike tror jag innebär ganska stor värdeminskning.
Bästa affären på 5008 borde vara några år begagnad. Om ni inte ska köra så långa sträckor med bilen tror jag ni får bäst ekonomi med typ Nissan e-NV200 Evalia (helelektriskt utförande).

Mangisen
14 augusti 2021 · 1 034 Inlägg

husseman skrev:

Snartfarsa skrev:
Uppenbart gör ju PSA något rätt om de säljer och omsätter så mycket som dem gör

GROUPE PSA
€74,7 billion in revenue in 2019
3,5 million vehicles sold worldwide in 2019
209,000 employees worldwide in 2019
No. 2 - Europe's vehicle manufacturer

Ska kanske ge mig ut på något PSA/5008 dedikerat forum för lite mer direkta reflektioner gällande bilmodellen och erfarenheter kring den.

Tack för all information hittills

Hmm, enda anledningen att Fransk bilindustri överhuvudtaget lever, är att staten pumpar in kulor- det är därför de kan sälja sina bilar till låga priser.
Men bilarna blir ju inte bättre för det.

mvh/husse

Du är välkommen precis när som helst att låna min clio, jag plågar den varje vardag i 7 mil och har gjort sen 2019. Funkar klockrent.. ligger på 0.55 med oftast gasen nertrampad i golvet..
Mätaren slog precis om till 22tusen mil.. 4500 mil i min ägo.. bara tanka och köra.. som en bil ska funka smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4096/4096-1dfe5b3a9bb7394bb4ee9d6b1c618226.jpg

Senast redigerat av Mangisen (14 augusti 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 augusti 2021 · 17 379 Inlägg

Tja, vår 508:a har ju gjort tjänst i 1,5 år utan att hicka. Då ingår massa godis som start & stopp med kondensator och den hatade EGS-lådan. Men lådan är lika känd för att vara trög som att vara hållbar och snål på soppan. Tanken var att den skulle brukas av oss för helgkörningar. Mina föräldrar har den som extrabil och kör max 10-20 km då och då. Inga problem med avgasrening...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
husseman
14 augusti 2021 · 1 577 Inlägg

Hehe, ja åker i en sur Clio redan, tror inte ja behöver provköra nån mer. Mangisen@
Godis som Start/Stop system?  antar att du driver med oss..de e´väl de första man stänger av?. Fast bara 1,5 år gammal än..- nåt år till o du kommer svära som fan. Den som lever får se.
mvh/Husse

zzr94092
15 augusti 2021 · 4 378 Inlägg

S/S är djävulens uppfinning!!

Mangisen
15 augusti 2021 · 1 034 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, ja åker i en sur Clio redan, tror inte ja behöver provköra nån mer. Mangisen@
Godis som Start/Stop system?  antar att du driver med oss..de e´väl de första man stänger av?. Fast bara 1,5 år gammal än..- nåt år till o du kommer svära som fan. Den som lever får se.
mvh/Husse

jag har inte skrivit nåt om start och stop? 🤔

von_otto
17 augusti 2021 · 10 Inlägg

Snartfarsa skrev:

von_otto skrev:
Jobbar som Peugeottekniker
Kvalitén är likvärdig med VW skulle jag säga idag.
Vilken motor hade du tänkt dig?
1.2 Puretech (kamremmen går i oljig miljö så byts ofta)
1.6 Turbo (EP6, Prince engine, etc) rasslande kamkedjor, sotiga ventiler (ovanligt på 5008 jämfört på äldre bilar med samma motor)
Dieslarna har problem med Urea tankar, Urea insprutare och Nox-sensorer.
Problem i övrigt är K-stag som slits fort.

Har inte kommit till att titta på val av motor, detta skulle vara nästa steg.

Då vi faktiskt inte kör så långa sträckor (daglig körning till/från förskola, arbete, matbutiken) så är det nog en bensinmotor som är rätt för oss.

”kamremmen går i oljig miljö så byts ofta” - hur ofta (i mil/år räknat)?

Är det någon större kvalitetsmässig skillnad mellan modellen från ~2018 mot facelift från 2020+?

Dom har ändrat intervallet på kamremmen flertal gånger så kommer knappt ihåg haha.
Men är 5år/15000mil första gången sedan 6år/15000mil.

Cassius Hobbymekaniker
18 augusti 2021 · 470 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, nu e´väl inte DKW (Audi) nåt bra att jämföra med.(inte direkt felfria) Bilens krocksäkerhet är säkert helt ok, men en Peug. kommer rasa, det gör alla bilar. Fast de franska bilarna har inget som helst andrahandsvärde..vissa påstår att det beror på gamla synder. Ja tycker nog att man borde kolla upp detta. Att köpa Franskt är enligt mig gambling på hög nivå. Men vill man chansa..så köp.
Lycka till- mvh/husse

Typ som Kia, Mazda, Nissan m.fl asiatiska märken som ofta höjs till skyarna då? smile

Peugeot har väl haft lite blandad kvalitet, med ibland lustiga problem som det klagats väldigt mycket på. Men problem har alla bilmärken, det går dock lite i vågor vilket märke som för stunden får mest "skit".

Det går inte komma ifrån, även om Franska staten skjuter till pengar (vilket jag inte har någon aning om i vilken omfattning dom i så fall gör), att både Peugeot och Renault är ganska vanliga bilar nere på kontinenten. Hade det varit ren skit som många vill påstå hade så inte varit fallet. Ett företag som omsätter 75 miljarder (bara som referens är det de dubbla mot vad t ex Skanska omsätter i Sverige, bara Peab omsätter mer inom sverige på byggsidan.) kan inte producera skit, det funkar inte. Normalt sett betyder högre omsättning mindre marginal per producerad enhet då vinsten istället byggs av mängden enheter istället för marginalen Per enhet.

Trivs du med hur bilen känns och inte planerar att ha den i 10-15 år ser jag inget problem med en Pug. Kvaliten kanske inte är vad den en gång var (för den var faktiskt riktigt bra på 60-70-80 talet) men en relativt ny bil som bara planeras att ägas i 3-5 år brukar man inte åka på så mycke annat än just värdeminskningen på. Och den är värst de första tre åren, så en 2-3 år gammal 5008 tror jag inte är ett dåligt köp i alla fall. Även om det kanske finns bättre med, beroende på vad man värdesätter. smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
granadadr
18 augusti 2021 · 7 268 Inlägg

personligen älskar jag psa motorerna, lätta å meka med och dem nyare har knäckbara vipparmar så OM man  kuggar rem eller dyl så är det bara å byta vippor å rem,, sen köra vidare wink  sett resultat av det,, smile

Senast redigerat av granadadr (18 augusti 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang