1995-2003 BMW E46 E36 OEM ZF S5D 320Z 5-växlad manuell växellåda

Cohesive
29 augusti 2021 · 8 Inlägg

Finns det en konvertering för att para den med en redblock volvo?

Hälsningar,
Hugh

Senast redigerat av Cohesive (1 september 2021)

Cohesive
1 september 2021 · 8 Inlägg

Kanske är det mer meningsfullt om jag frågar så här. Finns det en volvo redblock bellhouse-konvertering för att gifta sig med en ZF S5D 320Z 5-växlad manuell växellåda till den?

Tack själv!
Hubert

Senast redigerat av Cohesive (1 september 2021)

Utmarks-Loke
1 september 2021 · 5 833 Inlägg

Nej det finns inte, man brukar svetsa om dom. Och så brukar man ta lådan från en dieselbil för de är starkare

Cohesive
1 september 2021 · 8 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Nej det finns inte, man brukar svetsa om dom. Och så brukar man ta lådan från en dieselbil för de är starkare

Tack så mycket! Har någon du känner faktiskt genomfört ändringen framgångsrikt? Finns det i så fall några länkar? Jag har också aldrig sett en diesel BMW stateide i Amerika. Det är konstigt att det inte finns eftersom m51 är dyrt och svårt att köpa medan 320Z verkar överkomligt från våra skrot. Det rapporterar här i USA för att kunna hantera cirka 800 hk. Det verkar lika bra som alla t5 borg -varnare eller gamla supra -överföringar. Det finns en konverteringsplatta för den och en getrag 262 som verkligen är en 4 -växlad tror jag. 262 har en 1-1 final tror jag men jag vet inte hur den kommer att fungera med volvo A-kam eller hur mycket vridmoment den klarar. Även en bra T5 verkar fortfarande vara dyrare än den här 320Z jag frågar om.

Getrag 262
https://www.stsmachininginc.com/product … llhousings

Borg Warner T5
https://www.deeworks.ca/product/t5-adapter/


Regards,
Hubert

Senast redigerat av Cohesive (1 september 2021)

Utmarks-Loke
1 september 2021 · 5 833 Inlägg

Visste inte att du är i USA, där finns kanske inte speciellt många varken diesel eller manuella BMW. Men här i Sverige kan man köpa färdigsvetsade lådor, tex:

https://www.mkmotorsport.se/products/bm … -rodblock/

Cohesive
1 september 2021 · 8 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Visste inte att du är i USA, där finns kanske inte speciellt många varken diesel eller manuella BMW. Men här i Sverige kan man köpa färdigsvetsade lådor, tex:

https://www.mkmotorsport.se/products/bm … -rodblock/

Jag kan få tag på den manuella växellådan här men på 50 års liv har jag aldrig ens sett en diesel -BMW. Det är en intressant information och en bra länk. Jag tackar uppriktigt för att du delar detta över Atlanten. Jag vet inte varför det har varit väldigt litet intresse för detta i USA. Kanske är det frakten som krävs men jag kan inte minnas att detta någonsin diskuterats på forumet här. Det är anledningen till att jag sträckte mig ut över gränserna. Ombygger företaget som gör ändringen också 5 -växelspärren om den har gått ut?

Hälsningar,
Hubert

Utmarks-Loke
1 september 2021 · 5 833 Inlägg

5-växelspärren? Jag förstår nog inte vad du menar med det

Cohesive
1 september 2021 · 8 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
5-växelspärren? Jag förstår nog inte vad du menar med det

Det finns en rapport om att spärren slits bort för femte växeln. Ursäkta videon på engelska.



Hälsningar,
Hubert

Utmarks-Loke
1 september 2021 · 5 833 Inlägg

Aha. Det där är nog inget som görs om det inte verkligen behövs.

Cohesive
1 september 2021 · 8 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Aha. Det där är nog inget som görs om det inte verkligen behövs.

Förstått! Med tjänsten från MK måste du förse företaget med volvo bellhouse och 320Z?

Utmarks-Loke
1 september 2021 · 5 833 Inlägg

Cohesive skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Aha. Det där är nog inget som görs om det inte verkligen behövs.

Förstått! Med tjänsten från MK måste du förse företaget med volvo bellhouse och 320Z?

Nej, jag tror dom köper in från skroten eller motsvarande, för det priset måste man ju få mer än bara svetsjobbet

Cohesive
2 september 2021 · 8 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Cohesive skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Aha. Det där är nog inget som görs om det inte verkligen behövs.

Förstått! Med tjänsten från MK måste du förse företaget med volvo bellhouse och 320Z?

Nej, jag tror dom köper in från skroten eller motsvarande, för det priset måste man ju få mer än bara svetsjobbet

Jag vill inte vara orolig men vad är de andra sakerna? Menar du saker som tvärbalkar, drivlinjeadaptrar och sådant? I så fall förstår jag. Vad skulle vara det kompletta paketet för att få det att gå? Vad är den bra kopplingen och finns det ett kabelsystem eller är det hydrauliskt? Kanske finns det en referensbyggnad eller självstudier?

Ursäkta mitt dåliga språk. Jag måste använda google translator .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang