torpis skrev:
it_mutt skrev:
torpis skrev:
Lustig argumentation. Jag har inte råd med en fet husvagn på en konstruktörslön.
Man kan ju undra lite var en moderator, som borde ha ögonen med sig, läste ut "en fet husvagn" i det hela.
Och, givetvis såg det som det absolut viktigaste att "bemöta" i inlägget.
Men visst, vill man fultolka för att tro att man därigenom ska stärka sin argumentella position så absolut.
Har du följt vad tråden handlar om och mitt första svar? Det är ett tydligt resonemang där hur mycket man kan spara på att köra elbil. Spara pengar innebär ju att det blir billigare, alltså att lönen stor som liten räcker längre. Jag har en elbil nu trots att jag inte har råd med en husvagn, fet, tung eller liten kvittar. Har inte råd ändå. Där emot kan jag spara mer nu med elbilen än jag kunde när jag drev tankbilen.
Hade jag velat diskutera ditt "första svar" eller inlägg i tråden, så hade jag gjort det.
Det har du visserligen, du har anser dig antagligen inte ha råd med en "vettig" (vad det nu må innebära) husvagn dock.
För att återgå till driftskostnaden så går den givet inte heller att diskutera "rakt av". Och NU kommer jag beröra ditt första svar här.
Idag (just precis idag och nu) har vi ett elpris som är dubbelt så dyrt i mellersta Sverige som i norra. Vi har på det ett elpris som är tre gånger så högt i södra Sverige som i norra. Under vintern som gick här drog man till med 400% i skillnad mellan norr och söder.
Ägandekostnaden (ja drivmedel ska räknas in där, annars faller alla ev. möjligheter att spara något med elbil helt) varierar alltså. Sett över augusti har priset sett ut som såhär; 60 - 70 - 90 från norr till söder. Det är alltså ett av problemen med att diskutera driftskostnad rent generellt.
Sett till detta är det ju inte riktigt "vettigt" att prata om drivmedelskostnaden om det är "andra som betalar". Att du (eller någon annan givetvis) "tankar" gratis på PlatsX är ju, gott för dig/er, men missvisande.
Varför; ja av den enkla anledning att om någon är nyfiken på driftskostnaden, så håller det inte riktigt att utgå från att folk per automatik kan ladda gratis. Vad drar Ioniq:en? 1.5? Typ?
Enligt SCB låg priset på 1.3-2.3kr/ kWh (inkl. allt) 2020 (beroende på avtal osv) så låt säga 1.8*1.5 = 2,7kr/mil. Ja det är ju givetvis billigt. Skulle man däremot lägga in det i din beräkning, så så sänks din "vinst" med runt 25%. Att du dessutom räknar med att all service du kommer göra under tio år är kupefilter...ptja, det får väl stå för dig.
På det har du räknat fel på vad Volvon kostade dig.
275 000:- totalt..på 25000 mil, ger inte 12kr/milen. Det ger en kostnad på 11:-/milen. Kan låta menlöst att påpeka 1kr. Men, i sammanhanget gör det 25000:- lägger man till laddningskostnad, så är det närmare 100.000 som ska räknas bort från "vinsten". Jag säger givetvis inget om att en besparing på "driftsbiten" på nästan 1500:-/månaden (det som blir över i månaden under 10 år om man drar bort dessa 100K) är att pissa på. Men, behöver du något "större" så räcker det inte för att täcka upp, låt säga, ens leasingen av en "halvstor" elbil. (Jag kör på halvstor, jag har genuint ingen koll på småbilarna alls, så det är möjligt det går att göra en +-0 affär där).
För sen blir ju givetvis bara jämförelsen vettig om du räknar in kostnaden för själva bilen. Det går att hitta mängder med exempel där det tar just 10 år innan det ekonomiskt går ihop sig.
Att elbil funkar bra för dig - skitbra. Kör på.
Men man MÅSTE var fullt på det klara med att oavsett hur mycket du (eller någon annan) vill påstå det motsatta, så är inte elbil ett alternativ för alla.
Det kan bero på enbart kostnad för bytet till elbil, svårigheterna att ladda eller rent praktiska lösningar. Eller dra till med praktisk i förhållande till kostnad.