Ägandekostnad elbil

granadadr
8 september 2021 · 7 289 Inlägg

torpis skrev:

it_mutt skrev:

torpis skrev:

Lustig argumentation. Jag har inte råd med en fet husvagn på en konstruktörslön.

Man kan ju undra lite var en moderator, som borde ha ögonen med sig, läste ut "en fet husvagn" i det hela.

Och, givetvis såg det som det absolut viktigaste att "bemöta" i inlägget.

Men visst, vill man fultolka för att tro att man därigenom ska stärka sin argumentella position så absolut.

Har du följt vad tråden handlar om och mitt första svar? Det är ett tydligt resonemang där hur mycket man kan spara på att köra elbil. Spara pengar innebär ju att det blir billigare, alltså att lönen stor som liten räcker längre. Jag har en elbil nu trots att jag inte har råd med en husvagn, fet, tung eller liten kvittar. Har inte råd ändå. Där emot kan jag spara mer nu med elbilen än jag kunde när jag drev tankbilen.

frågan är fortfarande hur ska jag dra en husvagn??? med elbil,, sett nån Tesla,,men än en gång sådana har jag ej råd med,, plus om du ser dig om kring så kommer ej elen vara så billig längre,, tyvärr i våran demokratur så kommer vi nog ALLA få höjd elräkning,, inte bara elbilsägare,, ser en MÖRK framtid då det blir mer herrskap å tjänstefolk,,  häst å vagn nästa, såg ett Repotage som i ett skräck scenario såg att en vanlig arbetare som undertecknad ej kommer att ha råd att koka kaffe på alla tider på dygnet för elen kommer bli så dyr dagtid,, usch hemska tanke

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Low
8 september 2021 · 3 313 Inlägg

torpis skrev:

granadadr skrev:

torpis skrev:

Lustig argumentation. Jag har inte råd med en fet husvagn på en konstruktörslön.

vem har sagt den är dyr ?? var står summan ???

Nä precis, men ändå har du inte råd med en elbil trots att man spar pengar i ett scenario som mitt. Du drar ju (också) slutsatser om saker som inte är nämnda så som pris.

Vilken låg nivå, sorry ..

candyweiss
8 september 2021 · 876 Inlägg

granadadr skrev:

torpis skrev:

it_mutt skrev:

Man kan ju undra lite var en moderator, som borde ha ögonen med sig, läste ut "en fet husvagn" i det hela.

Och, givetvis såg det som det absolut viktigaste att "bemöta" i inlägget.

Men visst, vill man fultolka för att tro att man därigenom ska stärka sin argumentella position så absolut.

Har du följt vad tråden handlar om och mitt första svar? Det är ett tydligt resonemang där hur mycket man kan spara på att köra elbil. Spara pengar innebär ju att det blir billigare, alltså att lönen stor som liten räcker längre. Jag har en elbil nu trots att jag inte har råd med en husvagn, fet, tung eller liten kvittar. Har inte råd ändå. Där emot kan jag spara mer nu med elbilen än jag kunde när jag drev tankbilen.

frågan är fortfarande hur ska jag dra en husvagn??? med elbil,, sett nån Tesla,,men än en gång sådana har jag ej råd med,, plus om du ser dig om kring så kommer ej elen vara så billig längre,, tyvärr i våran demokratur så kommer vi nog ALLA få höjd elräkning,, inte bara elbilsägare,, ser en MÖRK framtid då det blir mer herrskap å tjänstefolk,,  häst å vagn nästa, såg ett Repotage som i ett skräck scenario såg att en vanlig arbetare som undertecknad ej kommer att ha råd att koka kaffe på alla tider på dygnet för elen kommer bli så dyr dagtid,, usch hemska tanke

Om man inte kommer ha råd att använda kaffebryggaren, hur blir det då med spis och ugn? Ännu värre elvärme?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
8 september 2021 · 7 238 Inlägg

LÄS RUBIKEN!
Tack.
Hushållshjälpmedel och husvagnar får ni ta i en annan tråd.

candyweiss
8 september 2021 · 876 Inlägg

torsen skrev:
LÄS RUBIKEN!
Tack.
Hushållshjälpmedel och husvagnar får ni ta i en annan tråd.

Kommer från rätt person, du som aldrig bytt ämne i någon tråd big_smile
Du har egentligen rätt, men som du vet är det omöjligt att diskutera något utan att men ramlar in på något annat smile
Nu var det ju inte hushållshjälpmedel vi diskuterade utan elen, precis som till en elbil.

Senast redigerat av candyweiss (8 september 2021)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
viccoA
8 september 2021 · 3 110 Inlägg

candyweiss skrev:

granadadr skrev:

torpis skrev:

Har du följt vad tråden handlar om och mitt första svar? Det är ett tydligt resonemang där hur mycket man kan spara på att köra elbil. Spara pengar innebär ju att det blir billigare, alltså att lönen stor som liten räcker längre. Jag har en elbil nu trots att jag inte har råd med en husvagn, fet, tung eller liten kvittar. Har inte råd ändå. Där emot kan jag spara mer nu med elbilen än jag kunde när jag drev tankbilen.

frågan är fortfarande hur ska jag dra en husvagn??? med elbil,, sett nån Tesla,,men än en gång sådana har jag ej råd med,, plus om du ser dig om kring så kommer ej elen vara så billig längre,, tyvärr i våran demokratur så kommer vi nog ALLA få höjd elräkning,, inte bara elbilsägare,, ser en MÖRK framtid då det blir mer herrskap å tjänstefolk,,  häst å vagn nästa, såg ett Repotage som i ett skräck scenario såg att en vanlig arbetare som undertecknad ej kommer att ha råd att koka kaffe på alla tider på dygnet för elen kommer bli så dyr dagtid,, usch hemska tanke

Om man inte kommer ha råd att använda kaffebryggaren, hur blir det då med spis och ugn? Ännu värre elvärme?

Om man jobbar kommer man ha råd att använda kaffebryggaren oavsett om det kostar 9 öre eller 30 öre att starta den. Faller ens ekonomi på de premisserna får man cykla eller åka kommunalt till jobbet.

I mitt eget fall kör jag också billigare med elbilarna än med tidigare vagnar, däremot, ja det kostar pengar att köra bil - men mindre pengar med elbilen.

torpis Forummoderator
8 september 2021 · 10 572 Inlägg

granadadr skrev:
frågan är fortfarande hur ska jag dra en husvagn??? med elbil,, sett nån Tesla,,men än en gång sådana har jag ej råd med,,

Då faller ju resonemanget på att du inte är påläst. Låg nivå eller ej från min sida.

granadadr skrev:
plus om du ser dig om kring så kommer ej elen vara så billig längre,, tyvärr i våran demokratur så kommer vi nog ALLA få höjd elräkning,, inte bara elbilsägare,, ser en MÖRK framtid då det blir mer herrskap å tjänstefolk,,  häst å vagn nästa, såg ett Repotage som i ett skräck scenario såg att en vanlig arbetare som undertecknad ej kommer att ha råd att koka kaffe på alla tider på dygnet för elen kommer bli så dyr dagtid,, usch hemska tanke

Men alltså. Det känns precis som att vi diskuterade hur det ser ut idag. Inte för flera år sedan och inte om flera år. Nu försvann tyvärr elbil24 forumet. Hade det varit kvar så hade du kunnat läsa om min inställning för 5-10år sedan. Då lät jag som du ungefär, för bilarna var ruggigt dyra för den prestanda man fick. Det har dock ändrats. Det blev inte så som jag trodde alls faktiskt. Det kommer även ändras framåt så låt oss dividera om hur det fungerar idag. Det var ju huvudfrågan i tråden.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
8 september 2021 · 10 572 Inlägg

candyweiss skrev:

granadadr skrev:

torpis skrev:
Har du följt vad tråden handlar om och mitt första svar? Det är ett tydligt resonemang där hur mycket man kan spara på att köra elbil. Spara pengar innebär ju att det blir billigare, alltså att lönen stor som liten räcker längre. Jag har en elbil nu trots att jag inte har råd med en husvagn, fet, tung eller liten kvittar. Har inte råd ändå. Där emot kan jag spara mer nu med elbilen än jag kunde när jag drev tankbilen.

frågan är fortfarande hur ska jag dra en husvagn??? med elbil,, sett nån Tesla,,men än en gång sådana har jag ej råd med,, plus om du ser dig om kring så kommer ej elen vara så billig längre,, tyvärr i våran demokratur så kommer vi nog ALLA få höjd elräkning,, inte bara elbilsägare,, ser en MÖRK framtid då det blir mer herrskap å tjänstefolk,,  häst å vagn nästa, såg ett Repotage som i ett skräck scenario såg att en vanlig arbetare som undertecknad ej kommer att ha råd att koka kaffe på alla tider på dygnet för elen kommer bli så dyr dagtid,, usch hemska tanke

Om man inte kommer ha råd att använda kaffebryggaren, hur blir det då med spis och ugn? Ännu värre elvärme?

Det är lugnt. Nissan got you covered.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Niklas_J
8 september 2021 · 152 Inlägg

Såg fram emot att läsa denna tråden då jag börjar överväga att byta ut min bruksbil mot en elbil. Så jag hoppas diskussionen återgår till frågan om driftskostnader igen.

it_mutt Avstängd
8 september 2021 · 10 388 Inlägg

caromania skrev:

it_mutt skrev:

torpis skrev:

Lustig argumentation. Jag har inte råd med en fet husvagn på en konstruktörslön.

Man kan ju undra lite var en moderator, som borde ha ögonen med sig, läste ut "en fet husvagn" i det hela.

Och, givetvis såg det som det absolut viktigaste att "bemöta" i inlägget.

Men visst, vill man fultolka för att tro att man därigenom ska stärka sin argumentella position så absolut.

Den korrekta benämningen ser jag var ”tung” och inte ”fet”. Huruvida det ena betyder något det inte står för får vara upp till inblandade skribenter. Däremot tycker jag det är märkligt att du anmärker på Torpis moderatorstatus. Som du säkert vet så är vi moderatorer vanliga medlemmar på forumet som har tillstånd att skriva i det utifrån status som just precis vanliga medlemmar, när vi däremot modererar så använder vi kursiv stil.

Ett klargörande då jag befarar att du missat den detaljen.

Och jag skrev också vad jag åsyftade; att en moderator torde ha "ögonen med sig" och konstant helt enkelt läsa innantill. Vilket jag anser en moderator bör göra, det blir liksom lite lättare att moderera om man "har ögonen med sig".
Ditt befarande är dock fel.

Var du fick att jag anmärkte på Torpis moderatorstatus ifrån vet jag inte, men det kvittar. Förklaring gjord. För andra gången.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
it_mutt Avstängd
8 september 2021 · 10 388 Inlägg

torpis skrev:

it_mutt skrev:

torpis skrev:
Lustig argumentation. Jag har inte råd med en fet husvagn på en konstruktörslön.

Man kan ju undra lite var en moderator, som borde ha ögonen med sig, läste ut "en fet husvagn" i det hela.

Och, givetvis såg det som det absolut viktigaste att "bemöta" i inlägget.

Men visst, vill man fultolka för att tro att man därigenom ska stärka sin argumentella position så absolut.

Har du följt vad tråden handlar om och mitt första svar? Det är ett tydligt resonemang där hur mycket man kan spara på att köra elbil. Spara pengar innebär ju att det blir billigare, alltså att lönen stor som liten räcker längre. Jag har en elbil nu trots att jag inte har råd med en husvagn, fet, tung eller liten kvittar. Har inte råd ändå. Där emot kan jag spara mer nu med elbilen än jag kunde när jag drev tankbilen.

Hade jag velat diskutera ditt "första svar" eller inlägg i tråden, så hade jag gjort det.

Det har du visserligen, du har anser dig antagligen inte ha råd med en "vettig" (vad det nu må innebära) husvagn dock.

För att återgå till driftskostnaden så går den givet inte heller att diskutera "rakt av". Och NU kommer jag beröra ditt första svar här.

Idag (just precis idag och nu) har vi ett elpris som är dubbelt så dyrt i mellersta Sverige som i norra. Vi har på det ett elpris som är tre gånger så högt i södra Sverige som i norra. Under vintern som gick här drog man till med 400% i skillnad mellan norr och söder.

Ägandekostnaden (ja drivmedel ska räknas in där, annars faller alla ev. möjligheter att spara något med elbil helt) varierar alltså. Sett över augusti har priset sett ut som såhär; 60 - 70 - 90 från norr till söder. Det är alltså ett av problemen med att diskutera driftskostnad rent generellt.

Sett till detta är det ju inte riktigt "vettigt" att prata om drivmedelskostnaden om det är "andra som betalar". Att du (eller någon annan givetvis) "tankar" gratis på PlatsX är ju, gott för dig/er, men missvisande.
Varför; ja av den enkla anledning att om någon är nyfiken på driftskostnaden, så håller det inte riktigt att utgå från att folk per automatik kan ladda gratis. Vad drar Ioniq:en? 1.5? Typ?
Enligt SCB låg priset på 1.3-2.3kr/ kWh (inkl. allt) 2020 (beroende på avtal osv) så låt säga 1.8*1.5  = 2,7kr/mil. Ja det är ju givetvis billigt. Skulle man däremot lägga in det i din beräkning, så så sänks din "vinst" med runt 25%. Att du dessutom räknar med att all service du kommer göra under tio år är kupefilter...ptja, det får väl stå för dig.

På det har du räknat fel på vad Volvon kostade dig.

275 000:- totalt..på 25000 mil, ger inte 12kr/milen. Det ger en kostnad på 11:-/milen. Kan låta menlöst att påpeka 1kr. Men, i sammanhanget gör det 25000:- lägger man till laddningskostnad, så är det närmare 100.000 som ska räknas bort från "vinsten". Jag säger givetvis inget om att en besparing på "driftsbiten" på nästan 1500:-/månaden (det som blir över i månaden under 10 år om man drar bort dessa 100K) är att pissa på. Men, behöver du något "större" så räcker det inte för att täcka upp, låt säga, ens leasingen av en "halvstor" elbil. (Jag kör på halvstor, jag har genuint ingen koll på småbilarna alls, så det är möjligt det går att göra en +-0 affär där).

För sen blir ju givetvis bara jämförelsen vettig om du räknar in kostnaden för själva bilen. Det går att hitta mängder med exempel där det tar just 10 år innan det ekonomiskt går ihop sig.

Att elbil funkar bra för dig - skitbra. Kör på.
Men man MÅSTE var fullt på det klara med att oavsett hur mycket du (eller någon annan) vill påstå det motsatta, så är inte elbil ett alternativ för alla.
Det kan bero på enbart kostnad för bytet till elbil, svårigheterna att ladda eller rent praktiska lösningar. Eller dra till med praktisk i förhållande till kostnad.

Senast redigerat av it_mutt (8 september 2021)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
caromania Forummoderator
9 september 2021 · 9 296 Inlägg

I slutändan blir det mycket en prioriteringsfråga plus en avvägning av för- och nackdelar. Det känns lite tramsigt att peka på vad som kan vara avgörande för min person men ovidkommande detaljer för nästa/tredje person och att med det som argument säga "Du har fel". Det gäller för alla i debatten inblandade oavsett sida - som i de flesta andra frågor. Fler fina ord och långa meningar påverkar heller inte digniteten i budskapet även om det kan vara intimiderande för vissa att då ge sig in i debatten, vilket såklart leder till tystnad men kanske mest till knutna nävar i fickorna snarare än en seger...

Nej, elbilen som den ser ut nu är inte lämplig för alla. Såklart. Att man däremot kan generalisera och konstatera att gemene man ofta har både förutsättningar ekonomiskt och praktiskt att köra elbil råder det inget tvivel om. Att folk räknar dåligt och gör felprioriteringar som i slutändan kostar mer pengar för dem än de begriper råder det inte heller några tvivel om. Det är ju sannolikt samma personer som prioriterar att undvika banklån, eller väljer att amortera mer än kravet framför eget sparande på rätt ställe.

*Personligen har jag kanske inget behov av att dra tunga släp. Check på den.
*Jag kan kanske ladda hemma. Check på den.
*Kan jag ladda på jobbet, "gratis", - hoppla - bonuscheck på den.
*Kör jag då dessutom ganska mycket så är även det en bonuscheck där.

Dito motsats ger ett annat utfall.

Det finns inget facit i frågan kring framtida kostnader för bilägare, men med största sannolikhet så kommer något ske i slutändan då statens inkomster behöver vidhållas. Pengarna ska in.

Under en period kan man ställa om med höjda skatter på drivmedel/inköp av nya bensin/dieselbilar, men när väl de fordonen är borta så kommer det ju gapa ett inkomsthål som ska fyllas.

Den som lever får se, men de som kan, vill och har praktisk möjlighet att hoppa på elbilstrenden nu kommer att tjäna mest pengar på det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
granadadr
9 september 2021 · 7 289 Inlägg

torpis skrev:

granadadr skrev:
frågan är fortfarande hur ska jag dra en husvagn??? med elbil,, sett nån Tesla,,men än en gång sådana har jag ej råd med,,

Då faller ju resonemanget på att du inte är påläst. Låg nivå eller ej från min sida.

granadadr skrev:
plus om du ser dig om kring så kommer ej elen vara så billig längre,, tyvärr i våran demokratur så kommer vi nog ALLA få höjd elräkning,, inte bara elbilsägare,, ser en MÖRK framtid då det blir mer herrskap å tjänstefolk,,  häst å vagn nästa, såg ett Repotage som i ett skräck scenario såg att en vanlig arbetare som undertecknad ej kommer att ha råd att koka kaffe på alla tider på dygnet för elen kommer bli så dyr dagtid,, usch hemska tanke

Men alltså. Det känns precis som att vi diskuterade hur det ser ut idag. Inte för flera år sedan och inte om flera år. Nu försvann tyvärr elbil24 forumet. Hade det varit kvar så hade du kunnat läsa om min inställning för 5-10år sedan. Då lät jag som du ungefär, för bilarna var ruggigt dyra för den prestanda man fick. Det har dock ändrats. Det blev inte så som jag trodde alls faktiskt. Det kommer även ändras framåt så låt oss dividera om hur det fungerar idag. Det var ju huvudfrågan i tråden.

Hellre dåligt påläst än ej läskunnig wink

Senast redigerat av granadadr (9 september 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 september 2021 · 17 483 Inlägg

Ibland undrar jag om It-mutt är +40 och bor hemma hos mamma och pappa och alltid måste ha rätt big_smile

Nåväl. Vi har alla åsikter. I nuläget kör jag en elbil genom jobbet men spaken som ska reglera P-R-N-D är en löjlig platsring man sak vrida på. Men billigt är det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MrHyde
9 september 2021 · 654 Inlägg

torpis skrev:
Elbilen kostar 360kr i skatt, noll i el, 147kr i service var 3000mil (kupéfilter). På 25000mil blir det alltså nästan 5000kr på 10år. Eller en besparing på 270000kr.

Med ett tillkännagivande att jag inte vet tillräckligt om elbilens driftkostnader till att börja med, så måste jag ändå fråga dig om du inte missat nåt i det du skriver? Du kan väl inte mena att du bara byter kupéfilter var 3000:e mil i 25000 mil? Att en elbil inte har oljebyten i motor och låda likt en förbrännare är jag väl medveten om, men du har väl fortfarande samma bromssystem, alltså måste byta bromsvätska med jämna mellanrum? Sen måste väl elmotor och övrigt system kylas, du bör väl ha nåt slags kylsystem med troligtvis glykol som behöver bytas då och då?
Eller ser bromssystem och kylsystem helt annorlunda ut på en elbil?

Live long, and prosper.
EmsAnders
9 september 2021 · 151 Inlägg

Bokade service på min Zoe idag, valde bort kupéfilter-byte, kostnad 1041kr.
Rullat 4200 mil, inte ett enda fel än så länge, och då är bilen ändå fransk😆.

Tidigare körde jag en gammal bensinare, 0kr i lån på den, köpte billigt och fixade iordning den, med min pendling till jobbet 6,5mil t o r, så kör jag min Zoe billigare per månad än den gamla, har då lån på Zoe och minsta batteriet.

Lägg därtill garanti och att bilen bara rullat 270mil vid köp, så va valet för mig enkelt.

Brådhis * Voff voff *
9 september 2021 · 10 280 Inlägg

För att återknyta till ämnet som tråden en gång handlade om... Eller ja, iaf närma mig det...

Om folk slutar köra fossilbilar så försvinner en ansenlig mängd skattepengar som annars skulle gått till staten. Det uppstår då ett underskott någonstans. Detta underskott av intäkter måste då kompenseras för... Det kommer sannolikt ske förr eller senare. Troligtvis snarare förr än senare.

Jämför vi vad en elbil genererar (big_smile!) i skatteintäkter jämfört med en gammal diesel (tex min V70N) så skillnaden procentuellt enorm.

Att då sitta med elbilen när man på ett eller annat sätt ska kompensera ut detta kan vara spännande upplevelse, tex vad det gäller andrahandsvärde eller restvärde...

Sedan är ju elbilar en miljöbov på sitt eget vis. Eftersom elbilar sliter lika mycket på vägarna, sliter lika mycket däck, iaf nästan lika mycket bromsar och även använder tex spolarvätska (som måste fraktas kors och tvärs för att säljas) i samma utsträckning som en fossilbil så minskar miljövinsten jämfört med när man bara jämför utsläppen. Elbilen tar dessutom samma plats i en kö som en fossilbil och detsamma gäller parkeringen. Att sedan dessutom elbilsägare (dom jag känner, så empiriska och obekräftade studier bakom detta påstående) tenderar att öka sitt användande av bilen just för att det ju "är så billigt" är ju än mer kontraproduktivt. Elbilar och deras miljöbilsstämpel är på sätt och vis ett luftslott och ett sätt att rättfärdiga sitt användande av bilen som transportmedel...

Men kommer jag köpa elbil i framtiden? Absolut, högst sannolikt. Inte för att jag föredrar det ena eller andra utan för att det högst troligt kommer vara ett vettigt alternativ. Jag har inget som helst behov av att min bilmotor måste vara en förbränningsmotor, tvärtom kan den gärna få gå på el. Men utifrån mina behov och dom pengar jag vill lägga på min privata bruksbil just nu så finns det inget rimligt alternativ. Än...

Oavsett så kommer det aldrig vara billigt och enkelt att åka bil. Det kommer bara vara dyrt på olika sätt... Som alltid... I framtiden...

Senast redigerat av Brådhis (9 september 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rexel
10 september 2021 · 61 Inlägg

Jag tror att elbilar i framtiden kommer beskattas efter hur mycket el dom förbrukar. Idag mäter vi skatten i mängden utsläpp, men när standarden för bilar är 0 utsläpp så kommer skattetabellen ändras och jag tror att vi på sikt kommer se liknande skattebelopp för elbilar som vi ser idag hos genomsnittliga fosilbilar, 1, 2, 3k kr per år beroende på hur mycket energi den förbrukar. Att ladda på allmänna laddstationer kommer bli lika dyrt som att tanka fullt i en fosiltank, du kommer få extra påslag på din elräkning om du laddar din elbil hemma. Det kanske tom blir obligatoriskt med en separat elmätare för laddstationen du har hemma och sen kommer det en separat post på elräkningen för just bilen, som förutom elen är saltad med extra energiskatt ovanpå det. Extra gummiskatt när man köper nya däck, fler betalvägar och minskad eller kanske tom helt slopad körersättning på skatteåterbäringen samt extra avgifter till den som privat kör mer än X antal mil per år.

torpis Forummoderator
10 september 2021 · 10 572 Inlägg

MrHyde skrev:

torpis skrev:
Elbilen kostar 360kr i skatt, noll i el, 147kr i service var 3000mil (kupéfilter). På 25000mil blir det alltså nästan 5000kr på 10år. Eller en besparing på 270000kr.

Med ett tillkännagivande att jag inte vet tillräckligt om elbilens driftkostnader till att börja med, så måste jag ändå fråga dig om du inte missat nåt i det du skriver? Du kan väl inte mena att du bara byter kupéfilter var 3000:e mil i 25000 mil? Att en elbil inte har oljebyten i motor och låda likt en förbrännare är jag väl medveten om, men du har väl fortfarande samma bromssystem, alltså måste byta bromsvätska med jämna mellanrum? Sen måste väl elmotor och övrigt system kylas, du bör väl ha nåt slags kylsystem med troligtvis glykol som behöver bytas då och då?
Eller ser bromssystem och kylsystem helt annorlunda ut på en elbil?

Mja, det gäller att välja rätt bil som passar behoven. Just min bil har luftkylt batteri som inte kräver service alls. Bromsarna används väldigt lite så dom slits inte ner på samma sätt. Bromsvätska och kylarvätska har jag aldrig någonsin aktivt bytt utan fyllt på vid behov. Kamremsbyte på Volvon = ny glykol givetvis. Byte bromsok = lite ny bromsolja.

Jag utgår i från att elbilen kommer gå 25000mil med väldigt nära min första kalkyl förutsatt att jag fortsätter köra ganska mycket per år så att inte åldern blir en faktor. V70 var ändå nästan 15år gammal. Det gör sitt det med.

Det är på både V70 och Ioniq stor skillnad på vad som behövs servas och vad verkstad säger behövs servas. Dessutom stor skillnad på pris om man kan meka själv. Med facit i handen och 60000mil på V70 så bör jag ju gjort ganska kloka val av service kan tyckas.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
it_mutt Avstängd
10 september 2021 · 10 388 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ibland undrar jag om It-mutt är +40 och bor hemma hos mamma och pappa och alltid måste ha rätt big_smile

Nåväl. Vi har alla åsikter. I nuläget kör jag en elbil genom jobbet men spaken som ska reglera P-R-N-D är en löjlig platsring man sak vrida på. Men billigt är det!

Det får du givetvis undra även om man kan fundera på hur det är ett ens måttligt relevant inlägg i tråden.

Utifrån vad jag skrivit väcks givetvis min nyfikenhet om vad du anser jag  "måste ha rätt om"? Att man självfallet, rent generellt måste räkna med drivmedel när man pratar driftskostnader för elbil? Att Det fanns ett uppenbart räknefel? Att 1500:-/månaden inte täcker någon leasing av en halvstor elbil?

Eller vad var det du tänkte på? Inget av det jag tog upp är nämligen något att "ha åsikter om", det är väldigt grundläggande.

För jo, ska du ge dig på mig som person, utan att peka på vad jag hade fel i, så får du helt enkelt ta att jag ifrågasätter det förskoleaktiga inlägget. Men det är gott att se att nivån håller sig där Evil satte den för några år sedan.

- - - Edit - - -

Det man däremot kan lära av Hybrid_:s inspel här är alltså att det är, inte bara som "vuxen man", utan också helt random,  fullkomligt ok att i valfri tråd, gå på någon människas karaktär eller person, trots att man i tråden inte för någon diskussion med just den personen. Än mindre har någon koll på det man uttalar sig om, eller "trycker ner" sin opponent om/över.

Samtidigt som man åtminstone insinuerar att man själv är antingen "mer vuxen" eller mer "socialt anpassad" än det man, igen; helt random, bestämmer sig för att uttrycka om den andre (inte alls motsägelsefullt inte, nej nej).
Och det är då givetvis inget någon moderator har något emot heller. (kan vara gott för alla att veta inför framtiden).

Att sen två medlemmar, som dessutom råkar vara moderatorer (för att slippa en upprepning; det är alltså inte heller här en fråga om att ifrågasätta enderas moderatorskap), tycker att min respons är "rolig", nåja, vi kan väl kanske låta det tala för vem det är som stundtals visar upp ett infantilt beteende.


Förstår inte hur det kommer sig att forumet "tappat" så mycket de senaste åren...helt obegripligt.

Nej, jag är inte sur, arg, ledsen, besviken eller något liknande över inlägget som sådant. Jag tycker däremot att det är ett förbannat jävla trams av två medlemmar, som dessutom ska moderera forumet. Och på det, är medlemmar sedan länge. Det är som sagt ren jävla dagisnivå på agerandet. Tycker man det är "ok" att helt random ge sig på en användares karaktär, utan att ha någon aning om något alls, för att plocka "en snabb like/ryggdunk", så har man per automatik avsagt sig rätten att ifrågasätta andras "vuxenhet". Det är att snabbt och enkelt diskvalificera sig själv från hela ämnet gällande "vuxenhet".

Senast redigerat av it_mutt (11 september 2021)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang